AndroidHealthClinic

boterhammen

Je wilt toch koolhydraten na je training, ook al is het 's avonds... Als je in de cut zit kun je het flink beperken, maar in de bulk zou ik ze zeker niet laten liggen. Je lichaam gebruikt ten eerste 's nachts ook energie (zij het minder dan overdag), ten tweede gaat je herstel in volle gang, daar maak je minder gebruik van als je geen koolhydraten eet. Ten vierde is de opname (bij complexe koolhydraten) vrij traag, zeker in combinatie met je kwark en wat nootjes, waardoor de koolhydraten pas uren na het eten vrijkomen.

Vlak voor het slapen kun je het beste een traagopneembare eiwitbron zoals kwark nemen... Die boterhammen zou ik niet doen, koolhydraten die je niet gebruikt worden namelijk opgeslagen als vet.

Hoorde vorige week dat dit absoluut niet waar is.
Ik studeer fysiotherapie en daarbij hoort ook iets van voedingsleer. Er kwam voedingsdeskundeige die stuk of 10 jaar heeft gestudeert in amerika enz. en die zei dat dit een van de meest hardnekkige mythes is.
Ik neem aan dat ze wel weet waar ze over praat, maar weet niet of dit dan ook 100% waar is?

Ik studeer fysiotherapie en daarbij hoort ook iets van voedingsleer. Er kwam voedingsdeskundeige die stuk of 10 jaar heeft gestudeert in amerika enz. en die zei dat dit een van de meest hardnekkige mythes is.
Ik neem aan dat ze wel weet waar ze over praat, maar weet niet of dit dan ook 100% waar is?

Wat gebeurd er dan wel met niet gebruikte koolhydraten?

Ik heb dat ook gehoord, het zou gaan om de inname over de hele dag, en de tijdstippen zouden minder belangrijk zijn. Iemand die hier meer van weet?

Het gaat niet om het verschil Carbs/Eiwitten of tijdstippen, maar om de staat waarin je lichaam (hormonaal) zich bevindt.

Na je training ben je katabool voor minimaall 2 uur.
Dus wat heb je nodig....snelle koolhydraten om je reserves aan te vullen en je lichaam in een anabole staat te brengen.

Eenmaal in anabole staat gaat je lichaam aan groei denken en heeft het dus aminozuren (uit eiwitten) nodig.

Ergo....direct na de training lekker bammetje en iets van snelle koolhydraten.
Na een uurtje of 2 uurtjes nog een bakkie kwark om de anabole status goed te beginnen.

• Topic Starter Topic Starter
hele fijne uitleg!Zo dacht ik er ook over..

Het gaat niet om het verschil Carbs/Eiwitten of tijdstippen, maar om de staat waarin je lichaam (hormonaal) zich bevindt.

Na je training ben je katabool voor minimaall 2 uur.
Dus wat heb je nodig....snelle koolhydraten om je reserves aan te vullen en je lichaam in een anabole staat te brengen.

Eenmaal in anabole staat gaat je lichaam aan groei denken en heeft het dus aminozuren (uit eiwitten) nodig.

Ergo....direct na de training lekker bammetje en iets van snelle koolhydraten.
Na een uurtje of 2 uurtjes nog een bakkie kwark om de anabole status goed te beginnen.

In MuscleMag die ik paar heb liggen wordt zelfs aanbevolen snee wit vrood te pakken.

Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in glucose, en glucose wordt in het bloed vervoerd naar je spieren en je lever, waar het wordt omgezet in glycogeen. Glycogeen is de uiteindelijke brandstof voor je spieren en organen. Glycogeen is dus voor je lichaam wat benzine voor de vaderlandse economie is: het loopt erop. Glycogeen wordt opgeslagen in je spieren en je lever. Het wordt verbruikt om je lichaam warm te houden, om te bewegen en om te denken. Als je koolhydraten eet, lever je je lichaam dus de ruwe grondstoffen om glycogeen te produceren

Na een training kan je lichaam meer glucose opnemen in de spiercellen, een eigenschap die van groot belang is voor het aanvullen van het glycogeengehalte (je lichaam blijft in deze staat tot 2 uur na een training). Als je geen koolhydraten eet na je training, zal je glycogeengehalte dalen en zal er een glucosetekort ontstaan. Hierdoor zullen je spieren de energie missen om te kunnen groeien. Of je nu vlak na je training suikers eet of complexe koolhydraten maakt geen verschil, zolang het aantal koolhydraten dat je eet maar voldoende is. Het aantal koolhydraten dat je na de training moet eten ligt tussen 0,7 en 1 gram per kilogram lichaamsgewicht. Eén a twee uur later zou je deze zelfde hoeveelheid nogmaals moeten nuttigen. Om een zo hoog mogelijk glycogeengehalte te bereiken heb je 7-10 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht nodig per dag. Uiteraard is dit niet aan te raden voor wie een dieet volgt. Het is daarentegen een echte must voor iedereen die onder 12% vetgehalte zit. Wie tussen 12% en 15% lichaamsvet heeft, kan dit ook volgen, mits er voldoende cardiotraining aan te pas komt. Het is in elk geval, voor iedereen die spieren wil opbouwen, een aanrader om direct na en vervolgens nog eens 1 a 2 uur later 0,7 tot 1 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht
te nuttigen.

rijg je in één keer te veel calorieën uit koolhydraten binnen, dan zal het overschot opgeslagen worden als vet. Koolhydraten die snel worden verteerd (enkelvoudige suikers of enkelvoudige koolhydraten genaamd) zullen eerder als vet worden opgeslagen omdat het lichaam onvoldoende tijd heeft om de calorieën te verbranden. Voedingswaren die enkelvoudige suikers bevatten zijn: fruit, vruchtensappen, snoep, en junkfood met suiker zoals koekjes, cake en frisdranken. Vanzelfsprekend zul je enkelvoudige suikers zoveel mogelijk moeten vermijden. Het enige moment waarop het gunstig is om enkelvoudige suikers te nemen is direct na de training, wanneer de glycogeenvoorraden laag zijn
Koolhydraten die langzamer door het lichaam worden verteerd (complexe koolhydraten genaamd) hebben een kleinere kans om als vet opgeslagen te worden en bevatten vaak veel voedingsvezels.

Koolhydraten na de training als aanvulling van glycogeen is wel overrated... Je glycogeenvoorraden worden in een periode van 24 uur aangevuld. Heb de onderzoeken zo niet bij de hand, maar al meerdere keren tegengekomen!

Voornaamste reden voor snelle koolhydraten na een training is voor de insulinepiek waardoor eiwitten en vitaminen etc makkelijker worden opgenomen

Terug
Naar boven