Kunt ge hier een beetje meer uitleg over geven? Ook een buikje..
Zeker. Het geheim zit hem in je dieet. Dat is mijn mening, bij mij heeft dat gewerkt tenminste.
In je dieet moet je hoog in je eiwitten zitten, laag in je vet en laag in je koolhydraten (cut-level) zeg maar.
Kijk, glucose is de stof die wordt verbrand. Teveel glucose sla je op als glycogeen in je lever en spieren. Glycogeen lijkt op zetmeel voor bijna 99%, enige verschil is dat glycogeen meer onderlinge vertakkingen heeft tussen de lange ketens. Zetmeel is zoals je weet de opslagvorm van glucose in planten. Dit is ook de reden waarom duursporters zoals maratholopers en wielrenners de dag voor de wedstrijd zich volpompen met spaghetti (bron van zetmeel). De reden waarom deze gasten niet dikker worden van al dat zetmeel is omdat ze flink veel verbranden tijdens het fietsen of rennen, logisch. Maar ga je teveel glucose/zetmeel eten, dan zijn je glycogeenvoorraden vol, dus wordt het omgezet in vet. Vooral rondom je buik, dit is genetisch bepaald en vooral bij de man. Bij de vrouw is het vooral rond de kont en dijbenen zoals je weet.
Dus eet je teveel glucose of zetmeel, dan moet je ervoor zorgen dat je daarbij ook verbrand door cardio te doen. Maar je kan het ook anders aanpakken. Je kan in je voeding de glucose/zetmeel aanvoer contstant houden zonder dat je glycogeenvooraden volraken. Hierdoor verbruik je alleen de glucose die je in je lichaam hebt. Maar jij wil juist vet verbranden bij je buik. Dit kan alleen als de vraag naar glucose groter is dan je aanbod. Dus door minder glucose/zetmeel te eten. Hierdoor gaat je lichaam vetten en eiwitten verbranden. Zolang jij ervoor zorgt, dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt, weinig koolhydraten en geen tot weinig vetten zal je vetten verbranden omdat je glycogeen op is, de eiwitten die je verbrand/verbruikt vul je gewoon aan in je voeding.
Hier is het hele principe van cutten op gebaseerd, de ervaren wedstrijdbodybuilders zullen dit beter kunnen uitleggen. Je dieet, en na je dieet ga je strenger dieten door te cutten. Hiermee eet je minder koolhydraten, vetten minimaal, eiwitten max waardoor je vetpercentage daalt.
Vergeet niet dat dit lang kan duren, omdat buikvet erg hardnekkig is. Ik heb zelf een vetpercentage van 5% maar rond mijn navel is nog wat vet over waardoor de onderste segment van de rectus minder duidelijk aanwezig is.
Wil je nog een stap verder gaan, dan moet je een week zoutloos gaan.
Zelf ben ik een voorstander om de eiwitinname erg hoog te houden, hoger dan 2x je eigen lichaamsgewicht in grammen. Teveel eiwitten scheidt je toch uit, maar je massa raak je zo niet kwijt.