XXL Nutrition

Buikspieren wel of niet trainen?

biosphera

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Ik ben een absoluut voorstander van trainen met losse gewichten en compound oefeningen, ik ga niet voor massa maar kracht.
Toestellen gebruik ik enkel voor veel herhalingen met lichte gewichten als opwarmer.

Nu vraag ik me af of het nog zin heeft om buikspieren apart te trainen of niet. Ze gaan toch genoeg stimulans krijgen van compound oefeningen dan extra geïsoleerde buikoefeningen?

Onderstaande oefeningen doe ik wekelijks met soms 1 a 2 extra oefeningen die ik combineer om wat variatie erin te brengen.

dag 1:
deadlift
dips
pullups
upright row
clean & press

dag 2:
squat
bench press
bent over row
military press
seated row

Ik zou zeggen dat het inderdaad in den beginne niet cruciaal is om deze apart te trainen. toch niet als je crunches wil doen of zo.

MAAR

het lijkt mij wel slim van core oefeningen te doen, uit preventief opzicht dan. en naarmate je sterker wordt kan het wel nodig zijn om meer nadruk te leggen op de core.

my 2 cents

ik zou toch ook wel iig 1x per week wat voor buik doen. tuurlijk gebruik je ze wel bij squaten enzo ook, maar ik denk dat zo je onderrug en buik een beetje uit verhouding raken. Bij squat en deadlift wordt die natuurlijk een stuk meer aangesproken.

http://www.simplyshredded.com/top-5-ab-training-mistakes-how-to-correct-them.html

"Just as there are two main reasons many bodybuilders neglect abs, there are two main reasons not to. First, core strength is necessary for key mass makers, such as deadlifts and squats. Second, you cannot maximize ab muscularity with a crash course. Instead, you need to grow–or at least maintain–these muscles year-round."

http://www.simplyshredded.com/top-5-ab-training-mistakes-how-to-correct-them.html

"Just as there are two main reasons many bodybuilders neglect abs, there are two main reasons not to. First, core strength is necessary for key mass makers, such as deadlifts and squats. Second, you cannot maximize ab muscularity with a crash course. Instead, you need to grow–or at least maintain–these muscles year-round."

vandaag dat ik een core-routine veel nuttiger vind dan enkel ab-gericht. en dat tweede deel 'ab muscularity' is voor deze jongen niet echt een doel. dus core oefeningen is idd een dikke GO :)

vandaag dat ik een core-routine veel nuttiger vind dan enkel ab-gericht. en dat tweede deel 'ab muscularity' is voor deze jongen niet echt een doel. dus core oefeningen is idd een dikke GO :)

Wat voor core oefeningen doe je dan?

Ik zelf doe altijd wat leg raised oid voor buik, iig niet crunches met 1000 herhalingen.

Ik zelf doe altijd wat leg raised oid voor buik, iig niet crunches met 1000 herhalingen.

Plank is het codewoord. Als de reguliere plank te makkelijk wordt zijn er nog tal van variaties om je lichaam het behoorlijk lastig te maken.

Verder vind ik de swiss ball pike een gay-uitziende, maar erg effectieve oefening voor de core: http://www.youtube.com/watch?v=lpVmD93kak4. Die kun je behoorlijk zwaar maken door de bal ver naar achteren te rollen.

Arched bench press is momenteel mijn zwaarste core oefening. I kid you not! heb nagenoeg na elke training lichte spierpijn in mijn abs!

vroeger reverse hypers en liggend fietsen ook. overhead squats (licht dan) ook.

en daarna tijdje muay thai gedaan, en dat was ook een hele efficiënte core training moet ik zeggen haha :-)

Terug
Naar boven