AndroidHealthClinic

Bulken (beginner)

vengan

Novice
Waardering
0
Vraagje: is dit een goed dieet voor te bulken
Leeftijd: 16

Maaltijd 1 (ontbijd)
4 snee brood (donker volkoren)
beleg: pindakaas/choco
2 eieren
+ Magere yoghurt zoveel dak kan
Whey Shake in de avond en voor training (enig advies hiervoor ?)

Maaltijd 2
4 snee brood // pindakaas
kippenwit zoveel mogelijk
Kan vervangen worden door 2 belegde broodjes.

Maaltijd 3 (middagmaal)
4 snee brood
4 – 5 geklutste eieren bakken in olijfolie (+ kaas)

Maaltijd 4
50 gram + Melk//Havermout + 20 gr whey (voor training)

Maaltijd 5 (avondmaal)
Na training : gekookt + groenten, aardappelen, rijst …
Vlees : steak, alles , …

Maaltijd 6
50 gram + Melk//Havermout + 20 gr whey 1 á 2 uur voor slapengaan

groeten, joeri

Ik dacht dat bulken veel aankomen was en weet niet of dit gaat lukken maar veel succes!

Wat weeg je nu en hoe groot ben je ?

meer eten? moeilijk he

• Topic Starter Topic Starter
Dan ga je hier wel massa mee pakken . Ik zou wel 's morgens brinta eten vooral en 's avonds bakkie kwark . :)
brinta ? nog nooit van gehoord , ben nogal nieuw als het draaid om dieeten enzo.
is dat verkrijgbaar in belgië , delhaize ofzo ?
nog nooit gezien, en zoniet ... een gelijkwaardig product ?

Gewoon in de supermarkt ;)

een beetje off topic en miss beetje domme vraag maar als je genoeg vet heb moet je dan bulken? of alleen opletten dat je genoeg bouwstoffen binnen krijgt? (vond beetje raar om voor deze simpele vraag een topic te openen, niks gevonde met search en heb ook geen kleine vragen topics gezien)

op topniveau is een bulk vb van 3-5% lichaamsvet naar 8-10%

de meesten hier bulken van 8-10% naar 20% tot zelfs 30%
en dan weer cutten (dus vetmassa proberen te verbranden dmv cardio en eten op onderhoud + verbruik)

hangt af van wat jij wil, wat je doelen zijn

je begint beter direct met clean bulken ipv zoveel mogelijk te eten.
Reken dus uit hoeveel je nodig hebt en reken uit hoeveel Kcals er in je dieet zitten.

Het is goed van je dat je zo'n 6 maaltijden per dag probeert aan te houden. Als je nu 55 kg weegt zul je zéker aankomen in spiermassa i.c.m. de juiste training.
icon14.gif
Maar, je kunt het nóg strategischer aanpakken. Ik zal per maaltijd commentaar geven:

Maaltijd 1 (ontbijd)
4 snee brood (donker volkoren)
beleg: pindakaas/choco
2 eieren
+ Magere yoghurt zoveel dak kan
Whey Shake in de avond en voor training (enig advies hiervoor ?)
Als ik jou was zou ik véél meer eiwit toevoegen aan je ontbijt. Probeer van die 2 eieren eens 3 hele eieren en 3 ei-eiwitten te maken (je kookt dus 6 eieren waarvan je er bij 3 de dooier weggooit). Misschien vind je dit wel teveel ineens, dus bouw het gewoon op. Ik zou ook als ik jou was vlak nadat je wakker wordt een whey-shake nemen + een middelgrote banaan. Waarom? Nou, van heel de nacht slapen heeft je lever bijna heel je glycogeen-voorraad (een opgeslagen vorm van koolhydraten) leeggetrokken. Omdat die spiegels een kritiek laag niveau bereiken, zal je lever een beroep op je spier(eiwit)massa gaan doen. Dat willen we niet hebben natuurlijk: deze één van de cruciale momenten van de dag kan je spieropbouw maken of breken. 20 Gram Whey zorgt ervoor dat de aminozuren als brandstof gebruikt worden en de hoogwaardige koolhydraten vullen je glycogeenspiegels direct aan. Vervolgens ga je (een half uurtje later of zo) aan je '2e' ontbijt beginnen. Bruin brood (het liefst volkoren) is een goeie optie, maar ik raad je aan ook gebruik te maken van Brinta en/of havermout. Deze producten zijn rijk aan tal van hoogwaardige koolhydraten en vezels. Wat je ook neemt voor het ontbijt, zorg ervoor dat je in ieder geval stevig ontbijt zodat je je stofwisseling flink opjaagt.

Ontbijt 1
20 gram Whey
1 middelgrote banaan

Ontbijt 2
3 hele eieren
3 ei-eiwitten
150 gram havermout/Brinta

Maaltijd 2
4 snee brood // pindakaas
kippenwit zoveel mogelijk
Kan vervangen worden door 2 belegde broodjes.
Deze is op zich prima. Maar varieer wel veel.

Maaltijd 3 (middagmaal)
4 snee brood
4 – 5 geklutste eieren bakken in olijfolie (+ kaas)
Mooi. Ik zou als ik jou was ook proberen kalkoen- of kipfilet op jouw (bruin c.q. volkoren!) brood te doen. Ook zou ik proberen een salade toe te voegen. Studies hebben namelijk uitgewezen dat sla je bloedvaten tijdelijk verwijdt zodat er tijdens de training méér bloed ingepompt kan worden. Een goed product dus voor een goeie pomp.

Je hebt ook Omega 3-vetzuren nodig. Deze zitten o.a. in vette vis zoals zalm of sardines. Probeer minstens 3 keer per week dus (vette) vis bij je middagmaal te nemen. Ze zorgen ook voor veel eiwitten.

Maaltijd 4: voor de training
50 gram + Melk//Havermout + 20 gr whey (voor training)
Als ik jou was zou ik (zoals ik al bij maaltijd 1 vertelde) die havermout naar het ontbijt verplaatsen en hier ervoor in de plaats een appel of een ander stuk fruit nemen. Deze maaltijd is vóór de training, dus hier zal je groeiraam ergens gaan liggen. Neem 20 gram Whey + een appel zodat je lichaam genoeg energie heeft voor de training.

Oké, nu ben je een cruciale maaltijd vergeten. Welke? De maaltijd na de training! Op dit moment schreeuwen je spieren het hardst om brandstof omdat het allemaal bij de training verbruikt is. Neem dus direct na de training 40-60 gram Whey + snelle koolhydraten als een wit broodje + 1 eetlepel jam, maar je kunt ook sportdrankjes als Vitargo of Gatorade gebruiken. Zolang je op dit moment in ieder geval maar direct zorgt voor snel verteerbare eiwitten en snel verteerbare koolhydraten; dan is het goed.

Maaltijd 5 (avondmaal)
Na training : gekookt + groenten, aardappelen, rijst …
Vlees : steak, alles , …
Dat kan. Neem in ieder geval een stevige, vaste maaltijd.

Maaltijd 6
50 gram + Melk//Havermout + 20 gr whey 1 á 2 uur voor slapengaan.
Op zich valt dit te doen, maar het probleem is dat die havermout zorgt voor koolhydraten op het moment dat je ze juist niet gaat verbruiken. Tuurlijk, je spieren herstellen nog altijd en er zullen dus wel degelijk wat koolhydraten verbruikt worden, maar omdat je lichaam gaat vasten (slapen dus) zullen de meeste koolhydraten opgeslagen worden als vet. Wel is het goed om eiwitten te nemen voor het slapengaan, maar Whey is hier niet zo geschikt... je gaat zo'n 8 uur niets meer eten, dus heeft je lichaam eiwitten nodig die geleidelijk verteerd worden i.p.v. eiwitten die direct verbruikt worden zoals in Whey. Beter kun je dus zo'n 40-60 gram Caseïne-eiwitten nemen (de langzaam verteerbare melk-eiwitten) of zo'n 500 gram magere(!) kwark. Een eetlepel pindakaas erbij kan het bulkschema afmaken.

Zo, hèhè, zie je maar weer wat ik allemaal uit kan kramen in een saai tussenuurtje. Hoe dan ook, ik hoop dat ik je zo voldoende geholpen heb. Eén ding is zeker belangrijk: varieer veel! Je kunt wat nieuws toevoegen, iets wisselen... het kan allemaal. Er zijn namelijk wat voeding betreft wel duizend verschillende goede combinaties beschikbaar, dus blijf leren op dit vlak. Veel succes!

op topniveau is een bulk vb van 3-5% lichaamsvet naar 8-10%

de meesten hier bulken van 8-10% naar 20% tot zelfs 30%
en dan weer cutten (dus vetmassa proberen te verbranden dmv cardio en eten op onderhoud + verbruik)

hangt af van wat jij wil, wat je doelen zijn

afvallen en nog meer spier ontwikellen ;)
heb al redelijk wat spier maar ik ben meer endomorf dan mesomorf en ik heb nu ook overgewicht en dus vroeg ik me gwn af of ik nog steeds veel moet eten om spieren op te bouwen of alleen moet opletten dat ik genoeg bouwstoffen binnekrijg en niet zozeer de kc want ik kom heel snel aan :(

Naturel is het best moeilijk om geen vetmassa naast spiermassa in je bulkperiode aan te komen, maar als je het goed doet zou het vetpercentage dat erbij komt natuurlijk aanzienlijk lager moeten zijn dan het percentage spiermassa dat erbij komt. Maak je niet zo druk en geef die spieren van je een opdonder!

Terug
Naar boven