Fitness Seller

Calorieën per Km voor fietsen: snelheid maakt weinig uit.

• Topic Starter Topic Starter
Hoe kom je er trouwens bij dat bij een toerfietser de luchtweerstand een kleinere rol speelt? Die speelt door de houding juist een grotere rol dan bij een racefietser. Frontale oppervlakte is groter dus ook de luchtweerstand.

Ik dacht meer aan dat de rolweerstand veel groter is, waardoor de luchtweerstand relatief minder uitmaakt op het (grotere) totaal.

Rolweerstand is een veel kleinere factor dan de luchtweerstand, zelfs als je met bijna lege banden gaat rijden (ca 1 t/m 1,5 bar). Maar goed op een tourfiets rijdt je normaal gesproken met banden die toch wel minimaal 4 bar aan luchtdruk hebben. Daar is de luchtweerstand een nog veel groter factor.

Je ziet het trouwens ook goed bij de link die Mailman gaf, pas bij hellingen gaat de hellingweerstand gelden. Rolweerstand is echter in beide gevallen een factor die maar voor maximaal 10% meetelt. Die rolweerstand neemt wel iets toe als je banden zacht zijn, maar wie gaat er trainen met te zachte banden?

• Topic Starter Topic Starter
Je ziet het trouwens ook goed bij de link die Mailman gaf, pas bij hellingen gaat de hellingweerstand gelden. Rolweerstand is echter in beide gevallen een factor die maar voor maximaal 10% meetelt. Die rolweerstand neemt wel iets toe als je banden zacht zijn, maar wie gaat er trainen met te zachte banden?
Ok. Ik vermoed dat de conclusie dan ook is dat trainen op de cardiofiets nauwelijks relatie heeft met en nut heeft voor fietsen op de weg?

Het heeft nut in de zin dat je dezelfde beweging uitvoert, trainingseffect is er dus wel degelijk.

Binnen fietsen kan je nooit vergelijken met buiten. Binnen haal je makkelijk constant 40+km/u terwijl je buiten het ene moment zit te bikkelen om 25 te gaan tegen harde wind in. Dat verbranden is dan ook maar relatief want als je een uur 40 per uur rijd met meewind verbrand je minder dan dat je 25 rijd met een harde tegenwind.

Elderson waarom heb je de openingspost weggehaald?

Rolweerstand is een veel kleinere factor dan de luchtweerstand, zelfs als je met bijna lege banden gaat rijden (ca 1 t/m 1,5 bar). Maar goed op een tourfiets rijdt je normaal gesproken met banden die toch wel minimaal 4 bar aan luchtdruk hebben. Daar is de luchtweerstand een nog veel groter factor.

Gisteren voor het eerst sinds 3 weken weer in de gym geweest, en de kardiofietsen 's nader bestudeerd. Ze houden behoorlijk rekening met de snelheid. Op weerstand 8 (da's laag): met 20 Kmpu 21 Kkal per Km, met 30 Kmpu 36 Kkal per Km.

40 Kmpu haal ik op die dingen niet. De reden is merkwaardig: bij lage ingestelde weerstand moet je je de pl**ris trappen (boven de 100 rpm) om 30 Kmpu te halen. Zet ik de weerstand hoger (12/13), dan geeft-ie bij 80 rpm al 30 Kmph (bij ca 225 watt). Op zich komt dat overeen met licht rijden/zwaar rijden op de buitenfiets.

Konklusie is dat ze behoorlijk hun best hebben gedaan om het buitenfietsen na te doen. Je voelt de rijwindweerstand niet, maar hij zit wel in hun tellers en metingen.

Peter Elderson

De banden op m'n racefiets kunnen max 7,7 bar aan en 6,6 bar wordt aanbevolen, maar ik zet ze altijd op 6 bar dan rij het op 'n stuk slecht wegdek ook nog redelijk goed.

Gisteren voor het eerst sinds 3 weken weer in de gym geweest, en de kardiofietsen 's nader bestudeerd. Ze houden behoorlijk rekening met de snelheid. Op weerstand 8 (da's laag): met 20 Kmpu 21 Kkal per Km, met 30 Kmpu 36 Kkal per Km.

40 Kmpu haal ik op die dingen niet. De reden is merkwaardig: bij lage ingestelde weerstand moet je je de pl**ris trappen (boven de 100 rpm) om 30 Kmpu te halen. Zet ik de weerstand hoger (12/13), dan geeft-ie bij 80 rpm al 30 Kmph (bij ca 225 watt). Op zich komt dat overeen met licht rijden/zwaar rijden op de buitenfiets.

Konklusie is dat ze behoorlijk hun best hebben gedaan om het buitenfietsen na te doen. Je voelt de rijwindweerstand niet, maar hij zit wel in hun tellers en metingen.

Peter Elderson

Het verzet (of stand) dat binnen gekozen wordt heeft niets met de lucht - of rolweerstand uit te staan, maar met je conditie en kracht. Buiten gelden de wetten van de natuur en die krijg je bij elk verzet dat je kiest er gratis bij.

Peter Elderson ??? broer van?

Terug
Naar boven