MuscleMeat

carb cycling

Soulreaver

Ripped Bodybuilder
Waardering
0
Stel je maakt in je cuttingdieet gebruik van het principe van hoge en lage koolhydraatdagen. Wat zou daarin de ideale verdeling zijn. Zou je 2 lage dagen kunnen pakken gevolgt door 1 hoge dag. Of zou je ook 2 hoge dagen moeten nemen omdat 1 dag niet effectief genoeg is?? Of zou je zelfs kunnen zeggen di is een hoge dag, zo ook vrijdag, wat tevens de junkdag is en daartussen in hou je de koolhydraten laag??

ik heb ook een vraag die hier op aansluit, Op een dag dat je meer carbs eet moet je dan ook meer Kcal binnenkrijgen of eet je dan gewoon minder eiwitten en vetten?

ik heb nu namelijk een schema samengesteld waarbij ik op de normale dagen op de 2000 kcal zit en op de lowcarb dagen op 1800. eiwitten en vetten zijn bijna gelijk alleen carbs anders.

Ik zelf deed per dag zakken in t aantal carbs, en eiwitten en vetten gewoon hoog houden, en constant op ongeveer dezelfde hoeveelheid.
Dus maandag hoog, en dan afzakken naar vrijdag laag. En zaterdag junkdag.

Hier : http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=2564
staan ook wat dingen in over carbcycling.

Je ziet dat ze ook wel eens gebruik maken van medium dagen om het gat niet te groot te maken... Maar zoals ik zei heb ik geen ervaring mee zelf...
Ik denk dat je bv ook wel 1 high, 2 low, kan doen met 1 junk dag per week.

• Topic Starter Topic Starter
RendezVous zei:
ik heb ook een vraag die hier op aansluit, Op een dag dat je meer carbs eet moet je dan ook meer Kcal binnenkrijgen of eet je dan gewoon minder eiwitten en vetten?

ik heb nu namelijk een schema samengesteld waarbij ik op de normale dagen op de 2000 kcal zit en op de lowcarb dagen op 1800. eiwitten en vetten zijn bijna gelijk alleen carbs anders.

Ik zorg ervoor dat ik op me low dagen op 2300 zit en op me high dagen op 3000. op me high dagen ligt me proteine inname iets lager en op me low dagen gooi ik die net iets omhoog om niet te laag uit te komen in cals. vet hou ik de hele week gelijk en redelijk hoog. Mijn vetten zijn enkel onverzadigde. Lijnzaadolie, zalm, enz.

Op zich gaat het tot nu toe lekker, ben pas in week 2, maar zie zichtbare verschillen. Alleen ik lees zoveel wisselende verhalen over het principe. Ik doe nu op dinsdag een high carb dag. En op vrijdag een junkdag (wel enigzins binnen de perken hoor) en ook high carbs die dag. Ik vroeg me gewoon af wat ideaal zou zijn in theorie of hoe sommige wedstrijdmensen het hier doen.

RendezVous zei:

1 gram eiwit = 4kcal
1 gram kh = 4kcal
1 gram vet = 9kcal

;)

Wat wil je met de highcarb bereiken? Is het om je spierglycogeen weer aan te vullen en gewoon een pauze in je dieet of je stofwisseling versnellen/ leptine verhogen?

burn zei:
Wat wil je met de highcarb bereiken? Is het om je spierglycogeen weer aan te vullen en gewoon een pauze in je dieet of je stofwisseling versnellen/ leptine verhogen?

You gave the anwser bro :)

Schijnt dat 1 dag high carb de leptine aanmaak voor een dag of 2 verhoogd geloof ik... Kan het ook mis hebben, is al weer een poosje terug dat ik die stukken heb gelezen.

burn zei:

met name het laatste.. zodat ik niet over 3 weken op een dood punt zit. ik lees veel goede verhalen over dit principe, plus dat je ook elke keer weer toe kan werken naar een niet honger dag :)

soulreaver zei:
met name het laatste.. zodat ik niet over 3 weken op een dood punt zit. ik lees veel goede verhalen over dit principe, plus dat je ook elke keer weer toe kan werken naar een niet honger dag :)

Als je echt je stofwisseling en leptine wilt verhogen dan zul je eigenlijk meer moeten denken aan een echte koolhydraat 'laad' dag of weekend. Je zult dan ruim boven je cal. verbruik moeten zitten en zeker de vetten laag houden. Koolhydraten kun je dan in extreme hoeveelheden eten.
Je kunt het dan ook niet echt zien als een junk dag, omdat je vetten juist moet beperken. Doordat je glycogeen voorraden zo goed als leeg zijn, zul je (bijna) geen vet aanzetten en creeer je een anabolische omgeving. De dagen daarna zijn je glycogeen voorraden vol en kun je intensiever trainen. Ook is je metabolisme toegenomen en hongergevoel afgenomen(door verhoogde leptine) waardoor het weer makkelijker zou moeten zijn. Ik vind het op deze manier een stuk effectiever dan normale junkdagen toevoegen, omdat normale junkdagen kunnen zorgen voor het teveel aanzetten van vet. Grote hoeveelheden koolhydraten en vetten samen eten zorgt ervoor dat het vet makkelijk wordt opgeslagen. Ook hebben de vetten minder invloed op de verhoging van leptine en vult het je glycogeen niet aan.

Wanneer je gewoon een aantal dagen per week wat meer koolhydraten eet(carb cycling) dan kun je niet verwachten dat je stofwisseling merkbaar toeneemt. Dit heeft eigenlijk meer alleen invloed op glycogeen voorraden, wat natuurlijk ook voordelig is.
Wanneer je langer op dieet bent en dus een lager vet% hebt bereikt dan zal leptine waarschijnlijk een belangrijkere rol gaan spelen dan in het begin van je dieet. Wanneer je begint te verlangen naar groentes, tonijn en lijnzaadolie dan kun je aannemen dat je aan een refeed toe bent;)

Altijd weer goed advies van Burn he:thumb:, en idd. punt is om je kh aan te vullen tijdens je refeeddagen als je de rest vd week laag in je kh zit..wat is je kh-inname btw Soul?
heolang wil je btw cutten?

burn zei:
Wanneer je begint te verlangen naar tonijn en lijnzaadolie dan kun je aannemen dat je aan een refeed toe bent;)
zo, dat klinkt vele vast bekend in de oren:p

je kan het op verschillende manieren aanpakken. of je bouwt langzaam de carbs af naar bijv. zaterdag. op zaterdag je refeed, afhankelijk van de persoon kan dit ook 2 dgn duren. Zoiets bijv:
Ma: 200gr
Di: 150gr
Wo:100gr
Do: 50gr
Vr: 25gr

Uiteraard zijn dit maar indicatieve getallen.

Of zoals Bestoldschool schreef, 3 laag 1 hoog, 2 laag 1 hoog.

Je moet een btje aanvoelen wat je het bestel laat voelen. Sommige hebben geen 2 refeeds per week nodig. Maar dit zul je voor jezelf uit moeten vinden.

Ja idd, ik voel me beter met 2 per week, met 1 per week zie ik er zo vlak en ziek uit vind ik.
Terwijl mijn maat weer goed gaat met 1 per week.
Dus zelf even kijken met welke je meer tevreden bent.
Vergeet niet: bodybuilding is erg persoonsgebonden!

ik zal er eens mee gaan spelen :)

dandyman zei:
denk dat awesome doelde op zijn inname per dag

:dunno:

staat toch duidelijk naar mij geschreven

awesome zei:
old man - waar slaat dat nou op ???

ik gaf een reactie op RendezVous' post, omdat ie zei dat eiwitten
en vetten bijna gelijk zijn en alleen carbs anders van waarde was.
Dus daarom gaf ik even dit tabelletje :

1 gram eiwit = 4kcal
1 gram kh = 4kcal
1 gram vet = 9kcal

that's all...

waarschijnlijk wist hij dat al en dacht hij dat jij dahct dat hij dat niet wist waardoor jij hem, vanuit zijn standpunt, als stupide behandelde en dus geen zinnig antwoord op zijn vraag kreeg...maar dan nog geen gepaste reactie van hem idd,

maar waar gaat t nu nog over:)

Terug
Naar boven