MuscleMeat

Cardio: Intensiteit vs duur

SanH

Cool Novice
Waardering
0
Een hele tijd heb ik gewoon nooit echt de moed gehad om te gaan lopen.

Dan maar tot de conclusie gekomen dat dit tamelijk p*ssy-achtig was en ik ben nu beginnen lopen.

Niet op een piste ofzo, aangezien ik op het platteland woon kan ik gewoon langs de velden lopen (met bloemen in men haar :rolleyes:) aangezien ik op het platteland woon. Het gaat hier ook redelijk bergop en bergaf dus het is ook ietsje leuker dan op een piste.

Ik ben nooit echt sterk geweest in het lopen van langere afstanden, om niet te zeggen zwak. Ik loop een toertje van ongeveer 3 km. Dit in iets van een 15 minuten. Daarna ben ik echt uitgeput. Men hartslag is ook tamelijk hoog.

Mijn plan is nu, om dit rondje iedere week een paar keren te lopen, tot ik voel dat ik meer kan. En zo het rondje steeds vergroten.

Ik wil eigenlijk vooral wat conditie kweken, alsook vet verliezen.

Aangezien het toch tamelijk intens is (voor mij toch), zou dit genoeg zijn om vet te verliezen? Je verliest pas vet na 40 minuten heb ik ergens gelezen. Maar iemand die 15 min voluit gaat, of iemand die 1 uur lang op een gematigd tempo loopt.. wat is het verschil hier juist tussen.

Hoe staat intensiteit tov duur als het op vetverlies aankomt?

Dit onderwerp houd ik in de gaten. Heb ongeveer de zelfde conditie als jij. Ik moet ook ècht beginnen met hardlopen! :o

Gewoon lekker opbouwen tot je langer kunt , je zult vanzelf merken dat je steeds meer conditie krijgt , en de 1ste resultaten van je inspanningen gaan vaak heel snel en dat motiveert vaak wel om je grenzen iets te verleggen.

wat betreft intensiteit.
ze zeggen dat je +/- 65% van je max. hartslag moet cardio-en voor maximaal resultaat.
dat zou voor jou en mijn leeftijd hartslag 135 - 145 zijn. echter kom ik hier zelf echt nooit aan. als ik de 90 aantik .. en bij sprintjes de 104 dan is het echt op.
uit ervaring kan ik je wel vertellen dat bij mij de resultaten er niet om liegen. maar allicht dat het beter is bij hogere hartslag.

wat betreft de duur.
je moet toch zeker wel 20 minuten lekker aan de slag gaan wil je iets gaan merken.
ik probeer altijd de 1ste 10 minuten het tempo lekker op te bouwen en dan 10 minuten steady. en bij 20 minuten ga ik het opvoeren en dan afbouwen - > opvoeren etc...
merk zelf wel dat je na die +/- 20 minuten pas echt gaat zweten en dat het lichaam dan goed aan het werk gaat. ( ofwel : dan pas begint je vetverbranding )

de preciese achter grond weet ik zo ook niet maar die staat hier wel ergens op het forum , heeft ook weer met je metabolisme en glucose huppelepup te maken ... iemand die dat wil uitleggen misschien ? :p

anyways .. bouw het gewoon op , wissel tempo en loop ook niet steeds hetzelfde stukje ... uit ervaring weet ik dat dat saai gaat worden ;)

succes.

Aangezien het toch tamelijk intens is (voor mij toch), zou dit genoeg zijn om vet te verliezen? Je verliest pas vet na 40 minuten heb ik ergens gelezen. Maar iemand die 15 min voluit gaat, of iemand die 1 uur lang op een gematigd tempo loopt.. wat is het verschil hier juist tussen.

Je verliest altijd vet met cardio, dat pas na 40 minuten is onzin. Wel geldt dat het aandeel vet dat verbrand wordt groter is naarmate de tijdsduur van de cardio toeneemt. Dat aandeel is echter weer lager bij toenemende intensiteit.

Echter staar je niet blind op wat er verbrand wordt tijdens de cardio. Het gaat om het totaal aan energie wat er binnenkomt en wat er verbrand wordt op een dag. Cardio is een goede manier om meer energie te verbranden. Als je dat combineert met een goed voedingsschema (posten!) dan kom je een heel eind.

Als je conditie vooruit gaat zul je zien dat je het hardlopen makkelijk langer vol kunt houden. Probeer bijvoorbeeld eens wat rustiger en wat langer te lopen, dat afwisselen met af en toe flink knallen is wel aan te raden. Een hartslagmeter is ook een goede investering, je kunt dan op je gewenste intensiteit trainen en ook je laatste vraag beantwoorden: hoeveel kcal je verbrand bij beide trainingen.

In ieder geval, goed bezig en lekker volhouden en rustig opbouwen!

Dat je pas vet begint te verliezen na x tijd is inderdaad een fabeltje.
Wat betreft de intensiteit: op 65% verbrand je relatief veel vet, maar per saldo verbrand je het meeste op een iets hogere (70-75%) intensiteit.
Zoiets
fat+burning+zone.jpg

Volgens mij trekken ze de verkeerde conclusie in dit plaatje maargoed, je snapt wat ik bedoel...

Zoek ook eens op HIIT, als je niet houdt van lang cardio-en :D
[Link niet meer beschikbaar]

Het vet dat je op dat moment (tijdens het lopen) verbrand is relatief onbelangrijk. Of je nou duurloop doet of HIIT. Het gaat ook zeker om de andere 23 uren in de dag, kortom: om het verschil in kcal IN en UIT. Cardio vergroot je verbruik dus zul je sneller/makkelijker afvallen en is bovendien goed voor je conditie.

• Topic Starter Topic Starter
Iemand enig idee welke hartslagmeter ik het best zou kopen. Aangezien ik nog maar een beginnende loper moet het zeker niets duurs zijn.

Polar zou naar het schijnt goed zijn..

Polar is wel een goed merk,heb eigenlijk geen ervaring met andere merken,maar die zullen ongetwijfeld ook wel goed werken.

Aan een horloge met een stopwatch heb je voorlopig genoeg.
Loop op je gemak, zorg dat je nog kan praten en let wat op je ademhaling.
Pas je lopen aan aan je ademhaling ipv andersom.
Lopen op een hartslag kan wel, maar dan moet je met verschillende hartslagen gaan lopen, dwz intervallen.

3km in 15 minuten is niet slecht, een gemiddelde van 12/u is best mooi. Ik loop al een hele tijd en het heeft zo zijn ups en downs. Vroeger liep ik nogal veel 2km in een minuut of 7. Dat was dan echt voluit gaan , nu loop ik af en toe een km of 5-6, vandaag weer. Aan een wat lager tempo , 10-12/u. Het hangt van persoon tot persoon af maar ze zijn eigenlijk beiden goed voor vetverbranding. Iets korter en hard lopen is zeker ook niet slecht.

Zolang je maar regelmatig loop , zal je conditie verbeteren en je bf% zakken, tenzij je overdreven veel eet :').

• Topic Starter Topic Starter
Morgenavond nog eens knallen, en de afstand ietsje proberen te vergroten.

In de loop van de week ga ik dan maar die hartslagmeter gaan ophalen zodat ik een beter zicht krijg op men training :).

Terug
Naar boven