AndroidHealthClinic

Cardio na Krachtraining

Pastabolo

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m91
Massa
78kg
Beste mede-forumgebruikers,

Sinds deze ochtend probeer ik als beginner alle sticky's door te nemen op dit forum. In een van de sticky's (deze: Bodybuilding: een korte intro) las ik het volgende:

Zwaar en intensief trainen. Onthoud: méér is niet altijd beter, denk niet omdat je uren in de gym doorbrengt dat je beter zal vooruitgaan. Ik heb uit ervaring bij mensen gezien die vier (4) keer per week 45 minuten intensief trainden meer resultaat hadden dan mensen die zes (6) dagen en per week verscheidene uren per dag in de sportschool doorbrachten. Het aspect minder = beter is ook al in meerdere wetenschappelijke studies aangetoond. Bij bodybuilding of kracht/spieropbouw is intensiteit veel belangrijker dan volume. Eigenlijk zijn het elkaars tegenpolen; je kan niet én lang én hard trainen. In bodybuilding is de korte intensieve workout belangrijk; gericht op de fast twitch spiervezels welke de meeste groeipotentieel hebben. Door kort te trainen verminder je de kans op productie van energie vrijmakende hormonen, zoals cortisol wat het signaal geeft om eiwit (spierweefsel) en vetten om te zetten naar glucose maar heb je ook een optimale afgifte van groeihormoon en insuline voor het belangrijkste deel van je training: de supercompensatie. De ideale trainingsduur is 45, maximaal 60 minuten. Voor meer info, bezoek het subforum training.

Nou duren mijn krachttraining sessies vaak 45 tot 60 minuten wat dus prima is. Maar om het overtollig vet te verbranden ga ik daarna vaak nog 45 minuten spinnen (cardio, vetvebranding). Dit zou dus funest zijn? Hoe kan ik dit het beste wel doen? De volgende dag pas gaan spinnen? Mijn excuses bij voorbaat als ik een hele domme vraag stel!

Ik denk dat er hier wel meer mensen zijn die na hun krachttraining nog wat cardio doen hoor...

Als je veel te dik bent kun je prima nog cardio doen na je training. 45 minuten spinning lijkt mij wel wat teveel van het goede, maar ik ben zelf dan ook liever lui dan moe.

Kloppen je stats? Als je daadwerkelijk 1.91 bent en maar 78 kilo weegt wordt het volgens mij hoog tijd dat je je focus wat meer legt op aankomen in spiermassa in plaats van nog verder afvallen..

• Topic Starter Topic Starter
Als je veel te dik bent kun je prima nog cardio doen na je training. 45 minuten spinning lijkt mij wel wat teveel van het goede, maar ik ben zelf dan ook liever lui dan moe.

Kloppen je stats? Als je daadwerkelijk 1.91 bent en maar 78 kilo weegt wordt het volgens mij hoog tijd dat je je focus wat meer legt op aankomen in spiermassa in plaats van nog verder afvallen..

Begrijpelijk dat je deze opmerking maakt, maar ik begin nu al een enorme pens te krijgen (ik kom van 65 kg btw) dus ik wil eigenlijk cardio inzetten voor de extra vetverbranding.

Begrijpelijk dat je deze opmerking maakt, maar ik begin nu al een enorme pens te krijgen (ik kom van 65 kg btw) dus ik wil eigenlijk cardio inzetten voor de extra vetverbranding.
Dan is er waarschijnlijk iets mis met je krachttraining, op zulke stats zou je helemaal geen pens moeten hebben. Wat voor schema doe je?

@TS; wat versta je onder cardio?

Cardio is aerobe training met hoge intensiteit gericht op hart/longen en dit soort training is niet aan te raden direct na KT met hoge intensiteit (cardio en KT plaats je zover mogelijk uit elkaar als je schema toestaat en gekozen oefening)

Als je aerobe training met lage intensiteit bedoel (en zo te zien aan de duur bedoel je dit) dan valt dit wel te combineren met KT

Terug
Naar boven