Beste mede-forumgebruikers,
Sinds deze ochtend probeer ik als beginner alle sticky's door te nemen op dit forum. In een van de sticky's (deze: Bodybuilding: een korte intro) las ik het volgende:
Nou duren mijn krachttraining sessies vaak 45 tot 60 minuten wat dus prima is. Maar om het overtollig vet te verbranden ga ik daarna vaak nog 45 minuten spinnen (cardio, vetvebranding). Dit zou dus funest zijn? Hoe kan ik dit het beste wel doen? De volgende dag pas gaan spinnen? Mijn excuses bij voorbaat als ik een hele domme vraag stel!
Sinds deze ochtend probeer ik als beginner alle sticky's door te nemen op dit forum. In een van de sticky's (deze: Bodybuilding: een korte intro) las ik het volgende:
Zwaar en intensief trainen. Onthoud: méér is niet altijd beter, denk niet omdat je uren in de gym doorbrengt dat je beter zal vooruitgaan. Ik heb uit ervaring bij mensen gezien die vier (4) keer per week 45 minuten intensief trainden meer resultaat hadden dan mensen die zes (6) dagen en per week verscheidene uren per dag in de sportschool doorbrachten. Het aspect minder = beter is ook al in meerdere wetenschappelijke studies aangetoond. Bij bodybuilding of kracht/spieropbouw is intensiteit veel belangrijker dan volume. Eigenlijk zijn het elkaars tegenpolen; je kan niet én lang én hard trainen. In bodybuilding is de korte intensieve workout belangrijk; gericht op de fast twitch spiervezels welke de meeste groeipotentieel hebben. Door kort te trainen verminder je de kans op productie van energie vrijmakende hormonen, zoals cortisol wat het signaal geeft om eiwit (spierweefsel) en vetten om te zetten naar glucose maar heb je ook een optimale afgifte van groeihormoon en insuline voor het belangrijkste deel van je training: de supercompensatie. De ideale trainingsduur is 45, maximaal 60 minuten. Voor meer info, bezoek het subforum training.
Nou duren mijn krachttraining sessies vaak 45 tot 60 minuten wat dus prima is. Maar om het overtollig vet te verbranden ga ik daarna vaak nog 45 minuten spinnen (cardio, vetvebranding). Dit zou dus funest zijn? Hoe kan ik dit het beste wel doen? De volgende dag pas gaan spinnen? Mijn excuses bij voorbaat als ik een hele domme vraag stel!