Bij de top speelt dat volgens mij veel minder dan bij de achterban/kiezers. De top is gewoon uit op macht en geld. De PVV is trouwens christelijker dan PvdA, dus het slaat nergens op om dan op dat vlak iets tegen PVV te hebben![]()
Zoals ik zei, het ging mij om de teloorgang van het CDA. De top is afhankelijk van een achterban. Samenwerken met de PVV strijkt in tegen de haren van de kern van de partij, de loyale achterban. In tegenstelling tot jij geloof ik niet dat die mensen onophoudelijk altijd voor het CDA zullen gaan. Hooguit de bejaarden maar daar komt ook een eind aan.
Het gaat ook niet over christelijk vs. seculier. Ik zie je knipoog wel maar ik ga er toch even op in. De PvdA is niet van plan om de vrijheid op godsdienst aan te tasten. Het CDA is van oudsher een partij die veel waarde hecht aan de grondwet, de PVV heeft er geen moeite mee om bepaalde verworven vrijheden aan te passen op grond van alarmistische kletskoek. Denk aan de Vrijheid op godsdienst, vrijheid van onderwijs. Dat zijn hele fundamentele zaken. Zaken waarin de PvdA en CDA elkaar niet schaden.
CDA beseft maar al te goed dat iemand verantwoordelijkheid moet nemen als Nederland bestuurt gaat worden. CDA en VVD zijn tot elkaar gedwongen omdat de andere opties mislukten. Het is geen kwestie van wat de CDA wil, maar wat er nog mogelijk is. Zoals ik zei zouden nieuwe verkiezingen hoogstwaarschijnlijk een nog grotere winst betekenen voor de PVV, waar CDA en VVD zeker niet op zitten te wachten omdat de kans reëel is dat zij verder zouden verliezen. Daarom zit er voor hen nu weinig anders op dan een keuze te maken, en de minst nadelige keuze blijft dat minderheidskabinet waarin ze geen rekening hoeven te houden met de botsende programmapunten van links. Ook CDA kan voordeel halen uit een goed functionerende rechtse regering, waar heel veel Nederlanders toch op zitten te wachten.
Op nieuwe verkiezingen zit inderdaad helemaal niemand afgezien van de PVV te wachten. Er zijn nog genoeg andere keuzes, zoals EricR ook aangaf. Een middenkabinet, een paars kabinet, of een kabinet uit nationale belang of hoe ze dat ook zo mooi noemden een tijd terug. Allemaal opties die voor het CDA verstandiger zijn.
Ik geloof er niets van dat het CDA veel voordeel haalt uit dit kabinet. Als kleinste wiel. Het is voor een oppositie makkelijk schoppen tegen een minderheidskabinet, vooral als die oppositie vrijwel volledig links is. Het CDA is er ook erg huiverig, en terecht, te worden afgeschilderd als te rechts, ze doen al maanden hun best dat beeld een bepaalde nuance te geven.
---------- Toegevoegd om 14:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:51 ----------
Economisch gezond? Je maakt een grapje zeker. Economisch gezond zal dat continent nooit worden. De investeringen die gedaan worden zijn op z'n minst twijfelachtig te noemen, de maatschappelijke betrokkenheid cq schuldgevoel maakt plaats voor eigen gewin.
Zolang er geen structureel plan ligt hoe ze dat continent willen laten floreren moet die geldkraan dicht.
De schuldenlast van Afrika is zo immens groot dat deze nooit meer terug betaald kan worden dus nu is het geld in een bodemloze put gooien.
Kennelijk zit ik wat dat betreft dan toch anders in elkaar dan jij of anderen meer rechtse personen. Zolang die 'habbekrats' ondanks dat het structureel weinig zoden aan de dijk zet, er voor zorgt dat bepaalde instellingen met behulp van medicijnen, voedsel of wat dan ook ervoor zorgen dat een 5 jarig kind wel in leven blijft denk ik dat het in ieder geval voor bepaalde individuen nut heeft.
Ondertussen moet goed worden nagedacht over de aanpak en inzet.
---------- Toegevoegd om 14:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:54 ----------
En als je nou niks groters dan dat hebt? Breng je hem dan naar de wasstraat of laat je het dan zitten?
Wat een domme vergelijking ook weer. Een Afrikaanse kleuter, dorp of staat is niet te vergelijken met een vieze auto die onderhoud nodig heeft.
Laatst bewerkt: