MuscleMeat

Nieuws CDA gedoogt wellicht VVD/PVV

Och och och, zeg je nou dat rechts geen vuile handjes wil maken? Wat gemeen van ze!

Ik weet niet zeker of dit een serieuze reactie is van je maar ook het de VVD en het CDA beseffen zich heus wel dat de HRA een onhoudbare zaak is. Een subsidie die zijn doel voorbij is geschoten en die de huizenmarkt kunstmatig hoog maakt. Een typisch voorbeeld van een hoognodige aanpassing die op de korte termijn wat pijn kan doen maar op de lange termijn voor iedereen beter is. En laat politieke besluitvorming nu vooral gebaseerd zijn op korte termijn gewin terwijl het over een lange termijn draad zou moeten gaan. Een probleem dat je overigens nog groter maakt door 'de democratie terug te geven aan het volk' om het even zo uit te drukken.

Nee klopt, heb je ook gelijk in. Maar ik had je reactie opgevat als zijnde dat ''rechts'' altijd alles doorschuift en ''links'' nooit. Vandaar mijn ietwat flauwe reactie.
Wat vind jij trouwens van het idee om de hypotheekrenteaftrek te houden maar dan tot een maximum van, ik noem maar een zijstraat, 300000 euro? Of zeg je gewoon helemaal afschaffen.

Laatst bewerkt:
Nee klopt, heb je ook gelijk in. Maar ik had je reactie opgevat als zijnde dat ''rechts'' altijd alles doorschuift en ''links'' nooit. Vandaar mijn ietwat flauwe reactie.
Wat vind jij trouwens van het idee om de hypotheekrenteaftrek te houden maar dan tot een maximum van, ik noem maar een zijstraat, 300000 euro? Of zeg je gewoon helemaal afschaffen.

Gefaseerd vrijwel volledig afschaffen, met eventueel handhaving voor starters onder bepaalde voorwaarden binnen een beperkte periode.

---------- Toegevoegd om 12:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:04 ----------

Wat vindt u van geldsmijterij als de HRA subsidie en de aanschaf van nieuwe straaljagers die miljarden kosten en gaan kosten?

Gefaseerd vrijwel volledig afschaffen, met eventueel handhaving voor starters onder bepaalde voorwaarden binnen een beperkte periode.

---------- Toegevoegd om 12:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:04 ----------

Wat vindt u van geldsmijterij als de HRA subsidie en de aanschaf van nieuwe straaljagers die miljarden kosten en gaan kosten?

En de huursubsidie?

Die is al wat jaartjes geleden afgeschaft, is nu huurtoeslag. Huurtoeslag zal ook in gesneden moeten worden maar dat wordt een stuk lastiger dan het aanpakken van de HRA. Of je moet voor lief nemen dat hele groepen op straat komen te staan.

Een minderheidskabinet met steun van de minderheid van de stemmen in absolute zin gezien, waar blijft nu het geklaag over de democratische beginselen?

Een PVV/CDA/VVD kabinet had tenminste nog een meerderheid aan zetels maar in absolute zin wel een minderheid aan stemmen. Een minderheidskabinet VVD/CDA is gewoon op los zand gebouwd. Volgens mij zijn ze in slaap gevallen in Den Haag, laat ze eens terugdenken aan 1977 toen van Agt en Wiegel gewoon in een achterkamertje even de formatie regelden.

Er zijn genoeg varianten over die wel een meerderheid opleveren, desnoods gaan de losers van de verkiezingen regeren. Het gedrocht wat ze nu gaan opzetten zal alleen een gegijzeld kabinet betekenen waarbij de PVV de Molukkers zijn.

ik zeg niet wat rechts doet allemaal goed is maar ze zullen er wel voor zorgen dat nederland geen luilekkerland meer is.

Nou inderdaad. Je hoort dat gepeupel wekenlang krijsen dat alles te pas en te onpas ondemocratisch is, nu is er ogenschijnlijk een minderheidskabinet in de maak hoor je daar geen hond over natuurlijk. Het gros van die gasten roept maar wat.

---------- Toegevoegd om 12:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:57 ----------

ik zeg niet wat rechts doet allemaal goed is maar ze zullen er wel voor zorgen dat nederland geen luilekkerland meer is.

Weleens gekeken naar de sociaal-economische standpunten van de PVV? Die zouden zomaar een minderheidskabinet kunnen beginnen met die linkse honden van de SP.

Ik zou het toch een behoorlijk merkwaardige coalitie vinden. Voor een buitenstaander die het van een afstandje bekijkt en de onderlinge verschillen die dieper liggen dan ideologische gedachtegoed wellicht niet kent en aanvoelt lijkt het misschien veel vanzelfsprekender maar dat is het dus niet. De kiezers waarover het CDA nog beschikt na de halvering is merendeels van het type dat van mening is dat Wilder's retoriek niet door één deur kan met het Christelijke gedachtegoed waarvan een aanzienlijk deel ook van mening is dat het CDA strategisch veel meer te winnen heeft bij een periode van oppositie. Het CDA zou hier weleens mee een historische beslissing kunnen nemen; namens de inleiding van haar teloorgang.

Tevens begrijp ik vanuit VVD en CDA oogpunt ook niet waarom je Wilders alle ruimte wilt geven om toch weer langs de zijlijn zijn oppositionele klaagliederen te laten zingen en hem verder geen verantwoordelijkheid te geven, want dat is wat de situatie is als die minderheidskabinet ervan komt. Wel kan ik me voorstellen dat links niet bepaald rauwig zal zijn om een dergelijke coalitie. Het argument dat het in Denemarken ook al 9 jaar 'werkt' gaat denk ik niet helemaal op. De onderlinge stabiliteit en raakvlakken onder rechts aldaar is van een hele andere orde dan in Nederland, en dan heb ik het niet eens over de minimale meerderheid die je hebt van één zetel.

Uiteindelijk komt men toch op paars uit als Cohen blijft volharden niet in zee te willen gaan met de centrum variant. Zo niet, dan krijgen we een interessant Den Haag voorgeschoteld de komende periode.
Zoals ik het begrepen heb heeft CDA vooral een probleem met Wilders omdat er bij de CDA-top een aantal figuren eerder aanleunen tegen links dan rechts. Figuren die bijvoorbeeld belangen hebben bij de ontwikkelingshulp (lees: het vullen van de eigen zakken). Jos Van Gennip (actief bij Cordaid en NCDO), Tineke Lodders (Landelijk Beraad Stedenband Nederland-Nicaragua), Doekle Terpstra (ICCO) en Ruud Lubbers (Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF) om maar enkele namen te noemen. Die zitten natuurlijk niet te wachten op een akkoord met PVV over een vermindering van subsidies voor dure linkse hobby's.

Het 'christelijke gedachtengoed' is op zich niet erg links, maar heeft door de jaren heen wel een sterke linkervleugel gekregen, al is dat vooral een masker dat de ware bedoelingen (macht en geld) moet verbergen.

Waarom VVD en CDA Wilders die ruimte zouden geven? Omdat er voor hen weinig andere mogelijkheden zijn die voor hen beter uitdraaien. Wilders uitsluiten maakt zijn partij nog groter en coalitievorming na eventuele nieuwe verkiezingen wellicht nog moeilijker. VVD die de deuren open zou zetten voor links, is voor die partij bijna politieke zelfmoord, gezien de eerdere reacties van zijn achterban en de peilingen.

En dus denk ik dat de CDA toch voor de macht zal kiezen en VVD het roer op rechts gaat houden. Dan blijft er qua keuzemogelijkheden weinig over.

Nou inderdaad. Je hoort dat gepeupel wekenlang krijsen dat alles te pas en te onpas ondemocratisch is, nu is er ogenschijnlijk een minderheidskabinet in de maak hoor je daar geen hond over natuurlijk. Het gros van die gasten roept maar wat.

---------- Toegevoegd om 12:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:57 ----------

Weleens gekeken naar de sociaal-economische standpunten van de PVV? Die zouden zomaar een minderheidskabinet kunnen beginnen met die linkse honden van de SP.

Nou niet van die rare dingen zeggen Klaas, zo bedoelde patrick het helemaal niet en bikerbitchie dus ook niet, aangezien haar post niet uit meer uitleg bestond dan 2 woorden.

En niet van die moeilijke vragen stellen. Het is gewoon veel makkelijker om de hele politieke arena in tweeën te splitsen. Links= geld over de balk smijten, rechts= welvaart ten top.
Easy peasy.

Laatst bewerkt:
Het 'christelijke gedachtengoed' is op zich niet erg links, maar heeft door de jaren heen wel een sterke linkervleugel gekregen, al is dat vooral een masker dat de ware bedoelingen (macht en geld) moet verbergen.

Je lijkt soms wat in een links/rechts dogma te blijven steken. Een aanzienlijk deel van de christelijke achterban vindt uitsluiting van specifieke bevolkingsgroepen iets waarin zij niet willen mee gaan en nog belangrijker, besluitvorming of beter gezegd restricties opwerpen op grond van religie is ook iets dat zij als een bedreiging zien. Al was het alleen maar een principieel-ethische bedreiging.

Misschien kan jij je het niet voorstellen maar er zijn legio Nederlanders van christelijke komaf die oprecht nog een christelijk gedachtegoed nastreven. Laat dit nu net vooral de mensen zijn die het CDA trouw zijn gebleven, die niet zijn overgestapt naar de VVD en in mindere mate de PVV.

Waarom VVD en CDA Wilders die ruimte zouden geven? Omdat er voor hen weinig andere mogelijkheden zijn die voor hen beter uitdraaien. Wilders uitsluiten maakt zijn partij nog groter en coalitievorming na eventuele nieuwe verkiezingen wellicht nog moeilijker. VVD die de deuren open zou zetten voor links, is voor die partij bijna politieke zelfmoord, gezien de eerdere reacties van zijn achterban en de peilingen.

En dus denk ik dat de CDA toch voor de macht zal kiezen en VVD het roer op rechts gaat houden. Dan blijft er qua keuzemogelijkheden weinig over.

Het CDA heeft niets te winnen binnen een dergelijke coalitie. Alle eer zal gaan naar de VVD als het goed gaat of dacht je dat al die CDA-VVD overlopers dan met de volgende verkiezingen weer terug fladderen naar het CDA? als het fout gaat is de kans groot dat het fout gaat vanwege frictie met of via de PVV. Hierop zal vooral het CDA afgerekend worden, zij gingen ondanks de bezwaren vanuit de achterban in zee met een partij die in de kern, een kern dat veel dieper gaat dan links/rechts tegenstellingen, lijnrecht staat tegenover het CDA.

Laatst bewerkt:
Nou niet van die rare dingen zeggen Klaas, zo bedoelde patrick het helemaal niet en bikerbitchie dus ook niet, aangezien haar post niet uit meer uitleg bestond dan 2 woorden.

En niet van die moeilijke vragen stellen. Het is gewoon veel makkelijker om de hele politieke arena in tweeën te splitsen. Links= geld over de balk smijten, rechts= welvaart ten top.
Easy peasy.

Je bent wel erg op zoek naar de steun en aandacht van Klaaswitz altijd he, het word gewoon lachwekkend.

Hoe ik het bedoelde zal voor jou altijd een raadsel blijven vrees ik.

grote verschil tussen HRA en de huurtoeslag vind ik nog wel de mensen die er het meeste profijt van hebben. Bij de HRA hebben de mensen met de grootste huizen er gewoon het meeste profijt van, de mensen die an sich hun boontjes het beste kunnen doppen. Terwijl bij de huurtoeslag zijn het vooral de mensen aan de onderkant van de maatschappij die er profijt van hebben. Zoals EricR ook al zei moet je dan gewoon goed oppassen met hoe je dat aanpakt, tenzij je wilt dat mensen zomaar op straat komen te staan.

Lijkt me trouwens wel een leuk kabinet als je een groot gedeelte van je sociaal economische plannen er niet doorheen gaat krijgen. Nu kan je hopen dat het PvdA gaat meestemmen als de PVV het laat afweten maar dan kan je er donder op zeggen dat het PvdA een volgende keer ook wil dat CDA en VVD meestemmen bij een voorstel dat wordt ingediend door de PvdA. Deense model klinkt leuk maar dan wel als het om partijen gaat die enigzins aansluiten op sociaal-economisch vlak.

grote verschil tussen HRA en de huurtoeslag vind ik nog wel de mensen die er het meeste profijt van hebben. Bij de HRA hebben de mensen met de grootste huizen er gewoon het meeste profijt van, de mensen die an sich hun boontjes het beste kunnen doppen. Terwijl bij de huurtoeslag zijn het vooral de mensen aan de onderkant van de maatschappij die er profijt van hebben. Zoals EricR ook al zei moet je dan gewoon goed oppassen met hoe je dat aanpakt, tenzij je wilt dat mensen zomaar op straat komen te staan.

Jij opereert net als groen-links beginnerbb aan je posts te zien. Maar dat geheel ter zijde.

Easy peasy.

mooi verwoord

Terug
Naar boven