Ik heb een reactie (advies) van een de overheidsorganen waar ik afgelopen week een melding heb gemaakt. Heb de namen van de instansies geanonimiseerd. Zoals ik het lees kun je Body en Fit opbellen/mailen en zeggen dat je een pot hebt met 20% minder eiwit en zeggen dat je geld terug wilt of een nieuwe pot. Daarna een brief schrijven, en zijn op internet voorbeeldbrieven te vinden (voor meer informatie daarvoor, stuur me maar even een PM)
----------------------------------------------------------------------------
Hartelijk dank voor uw bericht van 31 december 2014. Hierin geeft u aan dat Body en Fit Shop whey eiwit verkoopt met 20,5% minder eiwit dan op de verpakking staat vermeld. Er is een labortoriumtest uitgevoerd en het daadwerkelijke eiwit-gehalte wijkt af van de verpakking.
U wilt hiervan melding doen bij **overheid**. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw klacht bij ons te melden. Ook vraagt u ons om advies. In deze e-mail vertellen we u wat we met uw klacht doen en wat uw rechten zijn als consument. En we vertellen u wat u kunt doen om uw probleem op te lossen.
Wat heeft **overheid** aan uw melding?
Voor **overheid** is het belangrijk dat u uw vragen en klachten meldt. De toezichthouder gebruikt uw melding om te zien waar problemen zijn. Met uw melding helpt u **overheid** ook bepaalde vragen te beantwoorden:
•in welke sectoren zijn de meeste problemen?
•welke bedrijven houden zich niet aan de wet?
•waar moet de toezichthouder iets aan doen?
Wat doet **overheid** met mijn melding?
Als **overheid** één of meer meldingen over een bedrijf krijgt, kunnen de volgende dingen gebeuren:
•**overheid** gaat een onderzoek doen naar een bedrijf;
•**overheid** kan bij een overtreding een boete geven aan een bedrijf;
•**overheid** kan een bedrijf dwingen om een oplossing te zoeken voor een bepaald probleem;
•**overheid** kan extra voorlichting geven over een bepaald onderwerp.
Ons advies
U mag er vanuit gaan dat de informatie die u bij aankoop van producten krijgt, juist is. Is dit niet het geval? Dan kunt u de verkoper hierop aanspreken. De verkoper moet u goede informatie geven. En de verkoper is ook verantwoordelijk voor de informatie die de fabrikant, producent of importeur geeft over het product. Hebt u misleidende informatie gekregen toen u het product kocht? Dan hebt u recht op uw geld terug.
Let op: of u misleid bent toen u het product kocht, is vaak moeilijk te beoordelen. Vaak moet u ook zelf bewijzen dat u misleid bent. Soms is het heel duidelijk omdat bijvoorbeeld de fabrikant of de verkoper zelf toegeeft dat de informatie niet klopte. Of er is bijvoorbeeld een uitspraak gedaan door de Reclame Code Commissie. Deze commissie heeft dan gezegd dat er sprake is van misleidende reclame. Maar in veel gevallen is het voor u moeilijk om te bewijzen dat u misleid bent toen u iets kocht. Dit betekent dat het dan ook moeilijker is om uw geld terug te krijgen.
Wat kunt u doen?
Bespreek uw klacht eerst met de verkoper. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.
• Schrijf de verkoper een brief met daarin uw klacht. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd. Zet in deze brief de volgende informatie:
- dat u uw geld terug wilt. En vraag om een reactie op uw brief voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de verkoper geeft moet wel redelijk zijn.
- is er een uitspraak van de Reclame Code Commissie? Of is er onderzoek gedaan naar de juistheid van de informatie over het product? Verwijs dan ook naar die informatie.
- wat u gaat doen als de verkoper geen goede oplossing biedt, u kunt bijvoorbeeld aangeven wat uw vervolgstappen zullen zijn.
• Komt u er niet uit? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u die ook inschakelen.
Komt u er samen toch niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:
• Leg uw klacht voor aan de Geschillencommissie. Dat kan alleen als de verkoper is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot de Geschillencommissie. Of als de verkoper rechtstreeks is ingeschreven bij de Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie over de Geschillencommissie op:
www.degeschillencommissie.nl
Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.
--------------------------------------------------------