Bulken = calorie overschot creëren, en ja, dan groei je, maar dat wil niet zeggen dat je dan alleen aankomt in spiermassa. Vet zal ook (snel) toenemen.
Zelf bulk ik op 50-100kcal, net boven onderhoud. Ik groei anders te snel dicht, helaas.
Sneller herstellen kan evt. door meer eiwit te eten. Men houdt 2 a 3gr eiwit x bw aan.
Of je met een "extremere" bulk harder groeit in spiermassa, tja, ik weet het niet. Je kan dan wel elke dag 1,5gr vet x bw, en 3gr eiwit x bw, naar binnen werken. Als je keuze uit macro-nutriënten goed zijn (juiste balans verzadigd/onverzadigd vet, juiste producten), dan denk ik dat je in dit geval meer spiermassa kan gainen, dan wanneer je doet zoals ik doe, en minder eiwitten en vetten nuttigt in een schone bulk van 50-100kcal net boven onderhoud.
Sowieso is mijn ervaring dat je met een extreem dirty bulk toch behoorlijk LIJKT toe te nemen in kracht. Ik voel me met een extreme dirty bulk mannelijker, krachtiger, libido ligt hoger, en ik kan beter nadenken, maar dit ligt dan vaak ook aan mijn hoger liggende vetpercentage (setpoint verhaal)
Nadeel van extreem (dirty) bulken is de snelle toename in vet, en dat je aan het einde langer moet cutten.
In mijn geval lokt het een hoop melancholische gevoelens/ideeën bij mij uit, als ik moet rondlopen in het dagelijks leven als iemand die een buikje en een tweede onderkin heeft. Het maakt me onzeker en ongelukkig. De eerste paar weken van een extreme dirty bulk zijn leuk, maar daarna valt het mij iig vies tegen...(subjectief)