XXL Nutrition

Clean bulken vs Bulken

BC1989

Novice
Waardering
0
even een kort vraagje..
groei je door middel van 'clean' bulken even hard dan als je normaal bulkt?
In de sportschool zei laatst iemand van wel, maar dat lijkt me sterk anders zou toch iedereen 'clean' bulken?

groete

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Warom kiest men dan voor meer calorieën als het niet nodig is? (=meer vet)

Tis makkelijker & volgens mij lijkt t alsof je eerder resultaat hebt behaald.

Bulken = calorie overschot creëren, en ja, dan groei je, maar dat wil niet zeggen dat je dan alleen aankomt in spiermassa. Vet zal ook (snel) toenemen.
Zelf bulk ik op 50-100kcal, net boven onderhoud. Ik groei anders te snel dicht, helaas.
Sneller herstellen kan evt. door meer eiwit te eten. Men houdt 2 a 3gr eiwit x bw aan.

Of je met een "extremere" bulk harder groeit in spiermassa, tja, ik weet het niet. Je kan dan wel elke dag 1,5gr vet x bw, en 3gr eiwit x bw, naar binnen werken. Als je keuze uit macro-nutriënten goed zijn (juiste balans verzadigd/onverzadigd vet, juiste producten), dan denk ik dat je in dit geval meer spiermassa kan gainen, dan wanneer je doet zoals ik doe, en minder eiwitten en vetten nuttigt in een schone bulk van 50-100kcal net boven onderhoud.
Sowieso is mijn ervaring dat je met een extreem dirty bulk toch behoorlijk LIJKT toe te nemen in kracht. Ik voel me met een extreme dirty bulk mannelijker, krachtiger, libido ligt hoger, en ik kan beter nadenken, maar dit ligt dan vaak ook aan mijn hoger liggende vetpercentage (setpoint verhaal)
Nadeel van extreem (dirty) bulken is de snelle toename in vet, en dat je aan het einde langer moet cutten.
In mijn geval lokt het een hoop melancholische gevoelens/ideeën bij mij uit, als ik moet rondlopen in het dagelijks leven als iemand die een buikje en een tweede onderkin heeft. Het maakt me onzeker en ongelukkig. De eerste paar weken van een extreme dirty bulk zijn leuk, maar daarna valt het mij iig vies tegen...(subjectief)

Laatst bewerkt:
even een kort vraagje..
groei je door middel van 'clean' bulken even hard dan als je normaal bulkt?
In de sportschool zei laatst iemand van niet, maar dat lijkt me sterk anders zou toch iedereen 'clean' bulken?

groete

Bulken is niet per definitie meer calorieën verorberen maar ze uit minder 'schoon' voedsel halen. En niet iedereen clean bulkt omdat het niet voor iedereen is weggelegd, niet iedereen heeft zoveel discipline. Volgens mij is het een misverstand hier op het forum dat clean bulken bijv. 500kcal boven onderhoud zou zijn en normaal bulken meer dan 500kcal.

Met 'vies' voedsel kom je makkelijker/eerder aan je cals per dag (1 pak/liter chocomel is al 840 cals). Maar je komt dan ook meer vet aan. Voor sommige ecto's maakt dit weinig uit. Maar voor andere lichaamstypes kan het fysiek vadsige vormen aan gaan nemen

Door flink te bulken wordt je veel gemakkelijker sterk in een korte tijd. Heb zelf toen ik net begon ook 20kg gegained. Ging van setjes met 50kg voor bankdrukken naar 125 max in een half jaar. Met zo'n opgeblazen kop zie je er alleen niet uit.

Ik bulk altijd zo hard als ik kan, stijg toch niet snel in bf% en ik loop geen massa mis omdat ik altijd genoeg eet.

• Topic Starter Topic Starter
oke bedankt voor de reacties. Mijn conclusie is denk ik dat elk lichaam op bulken en/of clean bulken anders reageert en je voor je zelf moet uitvinden wat beter werkt. En het is idd zo dat er bij bulken makkelijk junkfood word genomen, waarschijnlijk heeft dit ook te maken met motivatie. Ik zal het zelf als ik terug ben van vakantie ondervinden want ben nu bezig met een voedingsschema optestellen voor te bulken. Ik zal ook een tijdje gaan clean bulken zodat ik zelf het verschil kan ondervinden.

Dus bulken is gewoon je verbruik uitrekenen en een 200-500 tal kalorien meer opnemen. (ik ben een leek ja) Ik weet zelf eigenlijk niet goed of ik moet gaan bulken of cutten :) ben 1.74 m en weeg 75kg

Ik bulk altijd zo hard als ik kan, stijg toch niet snel in bf% en ik loop geen massa mis omdat ik altijd genoeg eet.

Massa zul je dan inderdaad niet mislopen, omdat je toch nog alle belangrijke voedingstoffen binnenkrijgt. Alleen het probleem is dat je van alles teveel binnenkrijgt:p maakt voor jou kennelijk niks uit maar ik persoonlijk zou zo na de 20% schieten

Terug
Naar boven