AndroidHealthClinic

compound/ totaal oefening.

seagal

Huge Freak
Waardering
42
beste bbers

Naar mijn idee wil compound zeggen dat je meerder spieren traint in 1 oefening? ( meerdere gewrichten) Zoals benchpress, squat?

Nou zegt iemand op mijn sportschool dat benchpress een totaal oefing is?

Is dat nou zo? Wat wil totaal oefening zeggen?

greetz

Totaal oefening, nog nooit van gehoord. Ik denk dat ie gewoon compound bedoelt, en dan geldt jou 1e zin :)

PB is een totaaloefening voor een beperkt gebied :)

• Topic Starter Topic Starter
wat is dan het verschil tussen compound en totaal?
Is toch het zelfde?

Ja.

Alleen moet je niet verwachten dat een totaal oefening ALLE spieren in je lichaam aanspreekt.
In die zin is dus ook een totaaloefening beperkt.

Je moet bv van bankdrukken niet verwachten grote kuiten te krijgen of dat squaten je biceps laat groeien (ja, ik weet, hormonen enz bla bla bla, maar daargaat het even niet om :) )

3XL, van Squaten krijg je ook groter biceps heur, heeft met je hormonen te maken!:roflol: Goed, compound is gewoon een betere benaming omdat totaal (zoals 3XL aangeeft) een beetje suggereert dat je hele lichaam aangepakt wordt.

compound: beweging over meerder gewrichten. (en meerdere grote spiergroepen, anders zouden gripoefeningen ook compound zijn :D)
'isolatie'oefening: beweging over één gewricht (hoofdzakelijk)

vergelijk squat en bicepcurl.

Imo is het niet een heel strikte scheiding. Er bestaat geen totale compound oefening (dynamisch gezien) en er bestaat geen volledige isolatie oefening.

OH Squat = totaal oefening :cool:

De snatch en C&J zijn redelijk "totaal".

Je pakt er in ieder geval je schouders, rug en benen goed mee.

nog even voor de duidelijkheid.. want de termen totaal en compound worden een beetje doorelkaar gegooid...

Compound is het zelfde als Totaal oefeningen?

Het is gewoon compound. Totaal oefening is de naam die die kerel eraan geeft of gehoord heeft.

ik heb zelf eens een onderscheid gemaakt tussen de grote 3 en compound en isolatie.

ik heb het zo beschreven.

totaal oefening.

je probeert zo veel mogelijk spieren zo efficient mogelijk met elkaar te laten werken om zoveel mogelijk kracht te kunnen leveren.

er is dus niet echt 1 spiergroep aan te wijzen die er gericht mee getraint word.

grote 3 zijn de volgende oefeningen op powerlift style uitgevoerd

squat
bench press
deadlift

waarschijnlijk zei die persoon daarom dat bench press een totaal oefening is.

verdre heb je de compound die gericht een spiergroep trainen.

overhead press voor schouders
front squat of leg press voor quadriceps
rows en chins voor rug

etc etc

bovenstaande zegt nu weer wat anders.. het is verwarrend:P

Is chin-up ook compound? Ik doe hem zegmaar.. dat ik me biceps voornamelijk voel, en dan houd m'n trainingspartner m'n voeten lichtjes vast.. en dan tot bijna failure. Volgende keer doe ik hem wijd pakken zodat ik m'n rug meer pak (als ik me niet vergis) en dan niet biceps naar binnen maar naar buiten gericht.

Is chin-up ook compound? Ik doe hem zegmaar.. dat ik me biceps voornamelijk voel, en dan houd m'n trainingspartner m'n voeten lichtjes vast.. en dan tot bijna failure. Volgende keer doe ik hem wijd pakken zodat ik m'n rug meer pak (als ik me niet vergis) en dan niet biceps naar binnen maar naar buiten gericht.

er vind beweging in het schoudergewricht en het ellebooggewricht plaats......een compound dus :)

vertical row met een easy? :) :unsure: (schouder, traps, abbs en nog wat rug prullen)

Terug
Naar boven