Fitness Seller

"compound" voor schouders

MeesterJ

Ripped Bodybuilder
Waardering
500
Welke oefening zou ik het beste kunne interpreteren als een 'compound' voor de schouder?
Zelf twijfel ik tussen military press, neck press of shoulder press...
alvast bedankt!

elke press is toch compound. ik wissel af maar neck press doe ik ni te zwaar anders krijg ik een verschot! military vind ik zalig.

mijn schoudertraining,

military 3 * 6-12
DB front raise 3* 6-12
vertical row 3 * 6-12

alles tot het uiterste

ik denk dat je niet goed weet wat compound wil zeggen.

Welke oefening zou ik het beste kunne interpreteren als een 'compound' voor de schouder?
Zelf twijfel ik tussen military press, neck press of shoulder press...
alvast bedankt!

Dit zijn allemaal vormen van een overhead press en een overhead press is een compound omdat je meerdere gewrichten gebruikt (elleboog, schouder).

Compound voor schouders = Benchpress :')

ik denk niet dat er een 'echte' compound is voor je schouders. Je zou evt. push press kunnen doen, dat is 'meer compound' dan een stricte press (MP/seated press/ etc.)

Compound

Er zijn eigenlijk maar twee soorten oefeningen: oefeningen voor meerdere spiergroepen
tegelijk (compound of combinatieoefeningen) en oefeningen voor een enkele spier of
spiergroep (isolatieoefeningen). Een voorbeeld van een compound oefening is bankdrukken,
waarbij je de borst, de schouders en je triceps traint. Een voorbeeld van een
isolatieoefening is de concentration curl voor je biceps.
Beide soorten oefeningen trainen je spieren en zullen je spiermassa opleveren. Wil je echter
zwaardere spieren, dan zal je de nadruk moeten leggen op de compound oefeningen, en de
isolatieoefeningen als extra moeten beschouwen. Spieren werken het beste als ze in
combinatie worden gebruikt met andere spieren. Ze kunnen samen meer kracht ontwikkelen,
waardoor je spieren een grotere opdoffer krijgen en harder zullen moeten groeien om die
stress aan te kunnen. Isolatieoefeningen zijn wel nodig voor een complete ontwikkeling, maar
de hoofdmoot van je training moet bestaan uit compound oefeningen.

Het is een kwestie van de juiste harmonie vinden!

Om je te helpen om goede compound oefeningen te kiezen zal ik hier per spiergroep de
belangrijkste compound oefeningen weergeven:

Benen: squats, leg presses, stiff-leg deadlifts
Borst: bench presses, incline presses, dumbbell presses
Rug: chins, deadlifts, bent rows
Schouders: military presses, upright rows, dumbbell presses
Biceps: barbell curls, dumbbell curls
Triceps: dips, small-grip bench presses
Kuiten: standing calf raises

Deze oefeningen vormen de basis van je training, de isolatie-oefeningen zijn aanvullers.

ik denk niet dat er een 'echte' compound is voor je schouders. Je zou evt. push press kunnen doen, dat is 'meer compound' dan een stricte press (MP/seated press/ etc.)

Leg jij is het verschil uit tussen een echte en een neppe compound :eek:

Voor schouders: overhead press (in welke vorm dan ook)

Leg jij is het verschil uit tussen een echte en een neppe compound :eek:

Voor schouders: overhead press (in welke vorm dan ook)

Ik zie als 'echte compound:D' een squat / deadlift etc etc. Maar met een overhead press spreek je ook echt wel meer spieren dan alleen je voorste schouderkop aan :D

BTW gewoon overhead presses doen :). Afwisselen tussen MP en db shoulder press. Je kan ook push press en clean&jerks doen. Indien je veel spieren wil aanspreken.

• Topic Starter Topic Starter
mijn dank is groot :D

als jij een military doet gebruik jij dus enkel je schouderspieren?? raar.

Dat was net mijn punt.

Een compound voor schouders is hetzelfde als een isolatieoefening voor borst, schouders en triceps.

En dan 3 compound-oefeningen geven en vragen welke de "echte" compound is...

Dan besluit ik dat de TS niet weet wat compound net wil zeggen. Ik denk dat jij dacht dat het aan jou gericht was.

Laatst bewerkt:
Ik zie als 'echte compound:D' een squat / deadlift etc etc. Maar met een overhead press spreek je ook echt wel meer spieren dan alleen je voorste schouderkop aan :D

Ik begrijp wat je bedoelt, maar een compound is een compound.
Er bestaat niet zo iets als een echte of neppe compound.

is wel ff wennen om die bar zo op je traps te laten pleuren, maar is wel lekker!

Dat was net mijn punt.

Een compound voor schouders is hetzelfde als een isolatieoefening voor borst, schouders en triceps.

En dan 3 compound-oefeningen geven en vragen welke de "echte" compound is...

Dan besluit ik dat de TS niet weet wat compound net wil zeggen. Ik denk dat jij dacht dat het aan jou gericht was.
sorry makker, ik dacht idd dat het aan mij gericht was.

Een gewone strikte MP is ook een "echte" compound hoor.

Voorkant schouders, zijkant schouders, core, triceps, ... Ook de stabilisatie wordt sterk verbeterd.

Wat je ook doet, doe hem voornamelijk staand zodat je die stabilisatiespieren meepakt, dat helpt je op termijn ook voor andere oefeningen.

Laatst bewerkt:
niet echt een goede definitie van het begrip compound vind je niet?

mits ik een compound specifiek voor de schouder moest kiezen zou ik ook niet opteren voor de clean&jerk.
het is een zalige oefening maar de hele bedoeling van het jerken is net om zo min mogelijk uit u schouders te drukken.

Terug
Naar boven