XXL Nutrition

Controlestaat en Sociaal Krediet Systeem

Bezoekers in dit topic

Ik ook niet maar ik begreep je alsof je probeerde uit te leggen dat Taiwan ook wel degelijk opzettelijk China genoemd mag worden.
Dat mag toch ook?
 
Ik ook niet maar ik begreep je alsof je probeerde uit te leggen dat Taiwan ook wel degelijk opzettelijk China genoemd mag worden.
Wat ik probeerde te uitleggen is dat Taiwan ook de Republiek China genoemd wordt. Sterker nog, het land heet officieel de Republiek China, maar wordt Taiwan genoemd. De Taiwanese Dollar wordt uitgegeven door de Centrale Bank van de Republiek China.

Voorheen waren er twee Duitslanden: de DDR en de BRD. Er zijn zelfs een periode twee Pausen geweest, dat is pas verwarrend.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik probeerde te uitleggen is dat Taiwan ook de Republiek China genoemd wordt. Sterker nog, het land heet officieel de Republiek China, maar wordt Taiwan genoemd.

Voorheen waren er twee Duitslanden: de DDR en de BRD.
Dus in Taiwan noemen ze Taiwan gewoon China, noemen ze communistisch China niet wat anders om het duidelijker te houden?

Kan me voorstellen dat ze daar dan het hele bezoek Taiwan China moet en heeft zitten noemen.
 
Dus in Taiwan noemen ze Taiwan gewoon China, noemen ze communistisch China niet wat anders om het duidelijker te houden?

Kan me voorstellen dat ze daar dan het hele bezoek Taiwan China moet en heeft zitten noemen.
Ik neem aan dat je als vertegenwoordiger van een ander land in R.O.C. spreekt over Republic Of China en niet over Taiwan.
 
Nee dat is het niet.

harpep
Begin en deel interview over Taiwan gezien, de conclusie is dat Pelosi waarschijnlijk teveel gezopen had.
In de inleiding heeft de presentatrice het al over het roemen door Pelosi van de democratie en vrijheid in Taiwan.

Ze zegt inderdaad China, maar bedoelt gezien de context overduidelijk Taiwan, welk land ze overigens het hele interview Taiwan noemt. Vlak erna verspreekt ze zich ook nog omgekeerd (president van Taiwan, euh China) en corrigeert ze zichzelf wel.

Verspreking door waarschijnlijk teveel gezopen van de een, brabbeltaal als gevolg van voortschrijdende dementie bij een ander..
En dat moet ik dan als plausibele representanten blijven beschouwen. :rolleyes:

Maar goed, contextueel gezien heb je een goed punt.
Kijkend naar het langere fragment is het inderdaad het meest aannemelijk dat ze het over Taiwan heeft. :kiss:
 
Dus het zijn eigenlijk Oost- en West Taiwan?
Nu zit je gewoon te trollen.

De Republiek China bestond al voor de Volksrepubliek China, Taiwan en een paar andere eilanden is wat daar van over is en meestal Taiwan genoemd wordt.
 
Nu zit je gewoon te trollen.

De Republiek China bestond al voor de Volksrepubliek China, Taiwan en een paar andere eilanden is wat daar van over is en meestal Taiwan genoemd wordt.
De “Taiwanezen” zijn toch door de communisten verdreven uit het vaste land?
 
Taiwan is inderdaad het laatste restant van het pre-communistische China. Zodoende claimen beide landen het enige rechtmatige China te zijn.
 
Taiwan is inderdaad het laatste restant van het pre-communistische China. Zodoende claimen beide landen het enige rechtmatige China te zijn.
Zijn de huidige Taiwanezen dan de oorspronkelijke bewoners, of hebben zij het dan ook weer bezet?
 
Zijn de huidige Taiwanezen dan de oorspronkelijke bewoners, of hebben zij het dan ook weer bezet?

Over de vroegste bewoning vindt men verschillende theorieën. Een theorie stelt dat er reeds 30.000 jaar voor onze tijdrekening menselijke activiteit was op Taiwan. Een andere theorie stelt 10.000 jaar voor onze tijdrekening. Over de precieze herkomst van deze mensen is weinig bekend. Wel weet men dat er verschillende culturen waren op het eiland. Dit kan men afleiden uit het feit dat er duidelijk te onderscheiden overblijfselen van kunst zijn op het eiland.

Sommige onderzoekers stellen ook dat een deel van deze Taiwanese aboriginals op een gegeven moment richting Japan getrokken is. Deze mensen vestigden zich in de laagvlakten aan de westkant van het eiland. Oude Chinese teksten verwijzen naar het eiland met de naam ‘Land van Yang Chou’. Heden ten dage verdeelt men deze originele bevolking in negen stammen: de Ayatal, Tsou, Bunun, Saisiyat, Yami, Rukai, Ami, Paiwan en Puyuma.

De Volksrepubliek China blijft echter Taiwan als een opstandige provincie beschouwen, en verklaart herhaaldelijk dat zij met geweld zullen ingrijpen wanneer Taiwan eenzijdig de onafhankelijkheid uitroept. De regering in Peking hoopt Taiwan via het principe van "one country, two systems", zoals dat ook in Hongkong van toepassing is (Hongkong werd in 1997 door het Verenigd Koninkrijk terug aan China overgedragen), weer bij het land te kunnen voegen. In Taiwan bestaat daar echter maar zeer weinig draagvlak voor; de bevolking beschouwt zich grotendeels als "Taiwanees". Intern woedt de discussie vooral tussen voorstanders van formele zelfstandigheidsverklaring en personen die de status quo willen behouden. Het eerste wordt bepleit door de DPP. Het laatste vooral door de KMT.

Taiwan is zich naar alle maatstaven als een onafhankelijk land gaan opstellen en onderhoudt volledige diplomatieke relaties met 19[6] landen in Afrika, Europa (Vaticaanstad), Noord-Amerika, Oceanië en Zuid-Amerika.2 Reden voor het kleine aantal is dat de Volksrepubliek China alle betrekkingen opschort met een land dat Taiwan/de Republiek China erkent, waardoor het feitelijk onmogelijk is met beide politieke rivalen tegelijk diplomatieke betrekkingen te onderhouden. Door de grote diplomatieke en tegenwoordig ook vooral economische druk onderhoudt geen enkel economisch relevant land (noch G8-landen, noch landen van de Europese Unie) diplomatieke banden met de Republiek China; het eiland heeft echter wel met meer dan 140 landen onofficiële relaties. Vertegenwoordigingen ter plekke vallen vaak onder de noemer handelskantoor (trade investment office). In april 2020 veranderde Nederland de naam van The Netherlands Trade and Investment Office in Tapei naar Netherlands Office Taipei.[7] Dit werd door China niet gewaardeerd.[8]

Tot 1971 was China vertegenwoordigd bij de Verenigde Naties door de regering van de Republiek China gezeteld in Taipei. Dit betekende niet alleen dat de regering in Taipei China als lid in de VN vertegenwoordigde, maar ook dat het China's permanente zetel in de Veiligheidsraad mocht innemen en daardoor ook een vetorecht had. Pas in 1971 werd China vertegenwoordigd door de regering van de Volksrepubliek China in Peking.
 
Tot 1971 was China vertegenwoordigd bij de Verenigde Naties door de regering van de Republiek China gezeteld in Taipei. Dit betekende niet alleen dat de regering in Taipei China als lid in de VN vertegenwoordigde, maar ook dat het China's permanente zetel in de Veiligheidsraad mocht innemen en daardoor ook een vetorecht had. Pas in 1971 werd China vertegenwoordigd door de regering van de Volksrepubliek China in Peking.
Dit vind ik toch wel “een grappig detail”.
 
 
  • Heart
Waarderingen: Vonk
Minority report in het echt?

Die algoritmes gingen bij de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst ook al zo lekker.

Blckbx kijk ik niet, dat is nog meer fake news dan de MSM.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Back
Naar boven