AndroidHealthClinic

Coronavirus

Nou ik ben weer in Nederland na een lange reis. Gisteren heb ik met tientallen Chinezen en aardig wat Nederlanders die in China hebben rondgereist, gedurende 13 uur in een vliegtuig gezeten van BKK naar AMS.
Update*
Ik heb sinds ik terug ben in NL een vervelende hoest. 1e dag viel het mee maar het wordt nu steeds erger. Nu al 3 dagen. Vanochtend had ik het gevoel dat ik flink bad ging, kwerd misselijk en dacht ff dat ik verhoging kreeg (had die gekke tinteling in m'n rug die meestal gebeurd bij griep). Gelukkig duurde dat maar een uurtje waarna het wegtrok. Ik zat nog te twijfelen om m'n huisarts te bellen om een bloedmonster te laten nemen. Waarschijnlijk is het niks bijzonders maar door die hoestende chinoes in dat vliegtuig krijg ik twijfels.

Zou wel droog zijn als het corona is en ik patient zero ben in NL. Kan ik meteen de mensen aan wie ik een hekel heb onderhoesten. Of ff langs een niet nader te noemen politieke partij(en) gaan en iedereen besmetten. Of een bepaalde niet nader te noemen bevolkingsgroep.
(Disclaimer: bovenstaande 3 zinnen zijn natuurlijk satirisch.)

Het zal waarschijnlijk niks zijn (verkoudheid door airco in vliegtuig en verandering van klimaat), maar ik hou t wel in de gaten en hou jullie op de hoogte.

• Like
Waarderingen: mat
Ik heb ook nog wel een lijst met mensen die besmet mogen worden

Hmm, mogelijk een incubatietijd van 24 dagen? Dat is niet niks.

Ik denk 14.

Mediaan zou toch 12 moeten zijn in een reeks van 0 tot 24?
Nee, dat is het midden van de range.

mediaan is het middelste getal als je alle gerallen in oplopende volgorde zet.

in dit geval zie je dus dat er maar een paar gevallen zijn met lange incubatietijd. De rest is kort.

Dus het klopt wat ik zeg.

Mediaan
De mediaan van een reeks getallen is de middelste waarneming. De helft van de getallen uit een reeks is groter dan de mediaan en de andere helft kleiner.
Nee, want je kent de reeks waarnemingen niet. Je kent alleen de kleinste en de grootste waarde.

Nee, dat is het midden van de range.

mediaan is het middelste getal als je alle gerallen in oplopende volgorde zet.

in dit geval zie je dus dat er maar een paar gevallen zijn met lange incubatietijd. De rest is kort.
Dat zou gek zijn bij een range van 0 tot 24. Vooral aangezien ik bij andere bronnen lees dat de gemmidelde incubatietijd lang is, langer dan een week.

Maar ok.

Dus eigenlijk heb je helemaal niks aan de mediaan.
Stel de frequentie per waarneming is (van laag naar hoog)

Dagen: 2 8 6 3 20 24 11
Waarbij 2 de minst aantal waarnemingen heeft en 11 het meeste aantal waarnemingen, dan is 3 je mediaan maar die info is nietszeggend.

Of mis ik hier de statistische signifanctie om dit te vermelden in een paper? Ik heb nog nooit de mediaan hoeven vermelden (of gelezen) in een scheikundig verslag of paper.

Maar ok.

Dus eigenlijk heb je helemaal niks aan de mediaan.
Stel de frequentie per waarneming is (van laag naar hoog)

Dagen: 2 8 6 3 20 24 11
Waarbij 2 minst aantal waarnemingen en 11 het hoogste, dan is 3 je mediaan maar die info is nietszeggend.

Of mis ik hier de statstische signifanctie om dit te vermelden in een paper? Ik heb nog nooit de mediaan hoeven vermelden (of gelezen) in een scheikundig verslag of paper.
Je mediaan is dan 8, niet 3.

Terug
Naar boven