Fitness Seller

Coronavirus

Dat zou gek zijn bij een range van 0 tot 24. Vooral aangezien ik bij andere bronnen lees dat de gemmidelde incubatietijd lang is, langer dan een week.
Als de range 0-24 is en mediaan 4, kan het gemiddelde prima 7 zijn.

Helemaal niet gek.

Bekend voorbeeld is dat extreem rijke mensen het gemiddelde vermogen enorm omhoog halen, terwijl de meeste mensen veel minder hebben dan het gemiddelde. Daarom wordt dan vaak modus of mediaan gebruikt, die zijn minder gevoelig voor extreme uitbijters.

Als de range 0-24 is en mediaan 4, kan het gemiddelde prima 7 zijn.

Helemaal niet gek.

Bekend voorbeeld is dat extreem rijke mensen het gemiddelde vermogen enorm omhoog halen, terwijl de meeste mensen veel minder hebben dan het gemiddelde. Daarom wordt dan vaak modus of mediaan gebruikt, die zijn minder gevoelig voor extreme uitbijters.
Ja van de modus wist ik, waarneming met de hoogste frequentie.

Maar ok.

Dus eigenlijk heb je helemaal niks aan de mediaan.
Stel de frequentie per waarneming is (van laag naar hoog)

Dagen: 2 8 6 3 20 24 11
Waarbij 2 minst aantal waarnemingen en 11 het hoogste, dan is 3 je mediaan maar die info is nietszeggend.

Of mis ik hier de statistische signifanctie om dit te vermelden in een paper? Ik heb nog nooit de mediaan hoeven vermelden (of gelezen) in een scheikundig verslag of paper.
Je moet de getallen eerst van laag naar hoog rangschikken. En dan krijg je: 2 3 6 8 11 20 24. En dus 8 is je mediaan.

Maar ok.

Dus eigenlijk heb je helemaal niks aan de mediaan.
Stel de frequentie per waarneming is (van laag naar hoog)

Dagen: 2 8 6 3 20 24 11
Waarbij 2 minst aantal waarnemingen en 11 het hoogste, dan is 3 je mediaan maar die info is nietszeggend.

Of mis ik hier de statistische signifanctie om dit te vermelden in een paper? Ik heb nog nooit de mediaan hoeven vermelden (of gelezen) in een scheikundig verslag of paper.
Je hebt vooral niks aan de midrange waarde. Stel je hebt een outlier van 1000 dagen, dan zit je midrange gelijk op 500, terwijl letterlijk alle andere waarden daaronder zitten. De mediaan is in veel gevallen een veel betere centrummaat. Outliers hebben er geen invloed op.

Gemiddelde van jouw reeks is 9,25. Dus wordt omhoog gehaald tov de mediaan door die twintig en 24.

Ok. Maar stel je hebt

1 2 3 7 10 14 24.

Wat is dan je mediaan?
7. Als je punt is om aan te geven dat er informatieverlies optreedt; dat is altijd zo bij maten van de centrale tendens. Het is simpelweg één van de statistische maten die een beeld schetsen van het geheel.

Maar ik had de frequentie per waarneming er niet bij gezet. Alleen geordend van laag naar hoog.

Ja precies.

M'n geheugen is weer opgefrist, thnx. Laatste keer dat ik dit had was middelbare school. Tijdens m'n studie kwam dit niet aanbod tijdens statistiek.
Graag gedaan. Zoals mr Bond zegt; deze maten voor het ‘midden’ zijn meestal nuttiger dan het rekenkundig gemiddelde. Dit omdat extreme waardes ze nauwelijks beïnvloeden. Als je ze allemaal betekent zegt dat ook iets over hoe de getallen verdeeld zijn.

Mooi hoe mensen zo langs elkaar heen spreken.

Maar in dit specifieke geval, wanneer het gaat om de kans op besmetting, is het toch veel beter te kijken naar een gewogen gemiddelde en hier 3 sigma boven te gaan zitten (3x standaardafwijking) om een veiligheidsniveau van 99,9% te hanteren. Als in dit geval de maximale aangetroffen incubatietijd 24 dagen is, kan toch ook gewoon deze gehanteerd worden, eventueel met een veiligheidsmarge. Waarom 14 dagen hanteren?

De mediaan is sowieso niet relevant.

Maar in dit specifieke geval, wanneer het gaat om de kans op besmetting, is het toch veel beter te kijken naar een gewogen gemiddelde en hier 3 sigma boven te gaan zitten (3x standaardafwijking) om een veiligheidsniveau van 99,9% te hanteren. Als in dit geval de maximale aangetroffen incubatietijd 24 dagen is, kan toch ook gewoon deze gehanteerd worden, eventueel met een veiligheidsmarge. Waarom 14 dagen hanteren?

Ik weet hier totaal niet het fijne van, maar het kan gerust zijn dat - afhankelijk van hoe de data gedistribueerd is - de mediaan een hele nuttige statistische parameter kan zijn in modellen van ziekteverspreiding.

Ff on topic graag. we gaan allemaal dood door t coronavirus.

We gaan allemaal dood door te leven.

De sigma weet je als het goed is niet, alleen de standaardafwijking van je sample. (Sigma is in de statistiek voorbehouden als standaardafwijking voor de populatie.)

• Like
Waarderingen: BB_
De sigma weet je als het goed is niet, alleen de standaardafwijking van je sample. (Sigma is in de statistiek voorbehouden als standaardafwijking voor de populatie.)
Je hebt gelijk, lees voor sigma de steekproefstandaardafwijking.

Ik knijp allemaal met mijn ogen, is dit een symptoom van?

Terug
Naar boven