XXL Nutrition

Coronavirus

Heel belangrijk stuk van
@IljaPfeijffer
Waarom is het zo weinig verspreid. Lees en leer en wees voorbereid. Ook interessant voor mensen die denken dat Nederland de beste gezondheidszorg ter wereld heeft. Dat zijn wij verre van. Dat is Lombardije. Je weet wel. Italië.

bron HP de Tijd

Twee weken geleden waren er in Italië twee stromingen. Er bestonden twee prototypische reacties op de dreiging van het virus, zoals op dit moment in Nederland. Er waren mensen die de ernst van de situatie benadrukten en er was de relativerende school van laconieke lieden die de onrust hoofdschuddend gadesloegen, waartoe ik zelf behoorde. Ik dacht, zoals zovelen, dat het virus een soort griepje was dat alleen voor ouderen en zieken een serieuze bedreiging vormde en ik meende dat alle maatregelen om verdere besmetting in te dammen nodeloos paniek veroorzaakten en zinloos waren omdat een pandemie toch niet te voorkomen zou zijn.

Dat allerlaatste geloof ik misschien nog steeds, maar voor het overige zijn mij de schellen van de ogen gevallen. Omdat ik in Italië woon en de situatie van nabij meemaak, ben ik in de loop van de afgelopen twee weken gaan inzien dat mijn eerdere laconieke reactie volkomen ongepast was. En ik ben niet de enige die geschrokken van mening is veranderd. De relativerende denktrant is in Italië volledig ingehaald door een uiterst zorgwekkende realiteit. Er is nog maar één stroming over en dat is de stroming die de apocalyps het hoofd probeert te bieden.

Dit betekent dat de gehele Nederlandse gezondheidszorg veruit inferieur is aan die in Lombardije en dat Nederland bijgevolg heel veel slechter is voorbereid op de aanstaande epidemie dan deze Noord-Italiaanse regio, die de strijd tegen het virus aan het verliezen is.
Ze zegt dat het laconiek is om te denken dat vrijwel alleen ouderen en zieken aanzienlijk risico lopen maar ik vind hier geen onderbouwing voor in de rest van het artikel. Is dat niet zo?

Ze zegt dat het laconiek is om te denken dat vrijwel alleen ouderen en zieken aanzienlijk risico lopen maar ik vind hier geen onderbouwing voor in de rest van het artikel. Is dat niet zo?

"Artsen in Italië vertellen in alle media over heel erg lelijke en nare longontstekingen. Veel patiënten moeten kunstmatig beademd worden. Vaak is een endotracheale intubatie nodig. Niet weinigen worden veertien dagen lang verdoofd op hun buik gelegd met een buis in de luchtpijp. Ook jongeren worden getroffen"

"Artsen in Italië vertellen in alle media over heel erg lelijke en nare longontstekingen. Veel patiënten moeten kunstmatig beademd worden. Vaak is een endotracheale intubatie nodig. Niet weinigen worden veertien dagen lang verdoofd op hun buik gelegd met een buis in de luchtpijp. Ook jongeren worden getroffen"
Ook jongeren worden getroffen... en vergelijkbare aantallen daarvan verkeren in dezelfde ernstige staat als ouderen zonder dat dit toe te wijzen is aan eerdere ziekte of inadequate zorg?

Ook jongeren worden getroffen... en vergelijkbare aantallen daarvan verkeren in dezelfde ernstige staat als ouderen zonder dat dit toe te wijzen is aan eerdere ziekte of inadequate zorg?

ze blijken wel beter /vaker te herstellen / genezen ,maar zijn niet minder vatbaar voor het virus

overigens dacht ik altijd dat we qua gezondheidszorg tot de beste landen ter wereld behoorden ,blijkt reuze mee te vallen ,

(Italië had ik veel lager ingeschat ,waarom weet ik ook niet :dunno:)

De gezondheidszorg in Lombardije is een van de beste en meest geavanceerde ter wereld. Zij heeft een score van 9,9 op 10 in de puntenlijst van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en bevindt zich in de top 5% van de health-index van alle regio’s wereldwijd. Ter vergelijking: Noord-Brabant, waar de meeste Nederlandse besmettingen zich op dit moment concentreren, scoort 7,3 op 10 in dezelfde puntenlijst en bevindt zich daarmee wereldwijd in de top 36%. Zes Nederlandse provincies scoren slechter dan Noord-Brabant. De provincie Zeeland heeft volgens de OESO de beste gezondheidszorg van Nederland en scoort een 7,8, hetgeen haar in de top 27% wereldwijd plaatst.

• Like
Waarderingen: BB_
om heel eerlijk te zijn heb ik niet zo'n medelijden met zzp'rs / ondernemers ,wij werken veel met zzp'rs en het gaat dan altijd over:
het mooie uurloon ,dik salaris,de dikke lease pick up ,alles lekker afschrijven van de belasting ,weer zo'n mooie extra vakantie blabla ,
altijd maar doen alsof ze het veel beter hebben dan de loonslaafjes,"je gaat toch niet voor een baas werken dat is voor ezels ,hahaha ",
gisteren begonnen ze al te klagen en bijna te huilen bij de mogelijke rampzalige toekomstverwachtingen,
heb ik ook gezegd "had je maar een flinke buffer op moeten bouwen ,jullie hebben toch zo'n dik uurloon " :dunno:

p.s voor een echte ondernemer bied deze crisis juist extra mogelijkheden,iets met innovatief en pro actief

Klinkt als afgunst. Had een echte NU.nl reactie kunnen zijn.
Is vaak typisch in Nederland, "ze doen dit, ze doen dat." Er zijn 1 miljoen ondernemers, van de slager, de kroegeigenaar tot de postbezorger. Om die allemaal over 1 kam te scheren is erg kortzichtig.

Maar ze zijn allemaal aan het koketteren over hun uurloon en extra vakanties, sorry maar ik ken er maar weinig. Ik hoor enkel het geklaag van ondernemers. :roflol:

Het is ook vaak ironisch dat mensen hun baas (de ondernemer) niks gunnen, maar wel hun eigen baantje koesteren. Hij mag eigenlijk niet meer verdienen dan hun. Het gras is altijd groener aan de overkant. Nogmaals, afgunst.

ze blijken wel beter /vaker te herstellen / genezen ,maar zijn niet minder vatbaar voor het virus
Ik bedoel vooral of je als gezonde jongere moet verwachten dat mocht je het krijgen je net zo waarschijnlijk er net zo ernstig ziek van zult worden als een oudere?

Moeilijk zulke duidelijke feiten te halen uit die emotionele berichtgeving omtrend italie.

ik ken geen afgunst op het gebied van geld,inkomen ,bezittingen :dunno:

mijn werkgever moet 125 mensen aan het eten houden ,reken maar uit wat alleen al zijn maandelijkse overhead is ,

dit is maar voor weinig mensen weggelegd ,hij mag dus van mij al het geld van de wereld verdienen

btw,ik kom uit een gezin van ondernemers dus ik ken ook de andere kant van de medaille ;)

Laatst bewerkt:
Klinkt als afgunst. Had een echte NU.nl reactie kunnen zijn.
Is vaak typisch in Nederland, "ze doen dit, ze doen dat." Er zijn 1 miljoen ondernemers, van de slager, de kroegeigenaar tot de postbezorger. Om die allemaal over 1 kam te scheren is erg kortzichtig.

Maar ze zijn allemaal aan het koketteren over hun uurloon en extra vakanties, sorry maar ik ken er maar weinig. Ik hoor enkel het geklaag van ondernemers. :roflol:

Het is ook vaak ironisch dat mensen hun baas (de ondernemer) niks gunnen, maar wel hun eigen baantje koesteren. Hij mag eigenlijk niet meer verdienen dan hun. Het gras is altijd groener aan de overkant. Nogmaals, afgunst.
Helemaal mee eensch. Dit land zit helaas vol met afgunst.

Nog een reden om in de toekomst te emigreren.

ik ken geen afgunst op het gebied van geld,inkomen ,bezittingen :dunno:

ik kom uit een gezin van ondernemers dus ik ken ook de andere kant van de medaille ;)

Geen afgunst? Ik kan je bericht niet anders interpreteren dan een "lekker puh" voor alle ondernemers.

Tuurlijk, die ene patser die iedereen wel kent gun je het om even een toontje lager te zingen, geen verschil met patsers in loondienst.
Maar de gemiddelde ondernemer voldoet hier niet aan en is in beginsel nooit ondernemer geworden om even rijk te worden.

Geen afgunst? Ik kan je bericht niet anders interpreteren dan een "lekker puh" voor alle ondernemers.

nogmaals ik ken geen afgunst ,op eigenlijk geen enkel gebied die ik maar kan bedenken

lekker puh moet je zien als ondernemersrisico

Tuurlijk, die ene patser die iedereen wel kent gun je het om even een toontje lager te zingen, geen verschil met patsers in loondienst.
Maar de gemiddelde ondernemer voldoet hier niet aan en is in beginsel nooit ondernemer geworden om even rijk te worden.
Wel veel schijnzelfstandigen. En veel ondernemers doen het ook maar over de rug van anderen en middels vriendjes op de juiste plaats.

Echt self-made en integer zijn is zeldzaam en dat laatste vaak juist funest voor succes.

Laatst bewerkt:
Nog ff wat extra vlees gehaald gezien ik nu voor meerdere mensen moet zorgen.
20200314_142024.jpg

Alles zo vacumeren.

Ook meteen ff wat bakkies gescoord om de maaltijden in te vervoeren.
20200314_142223.jpg

Laatst bewerkt:
Geen updates meer om 14:00 van het rivm? of het zijn er zoveel dat het even tijd nodig heeft :P

Terug
Naar boven