MuscleMeat

Coronavirus

Een fout die je in deze rekensom maakt is dat er gemiddeld zo'n 3 weken zit tussen besmetting en overlijden.
Een significant deel van die 180.000 zit nog best ver van die 3 weken en zal dus nog sterven.

Zuid Korea, (even er van uit gaan dat we de cijfers dan kunnen vertrouwen) is verder in het stadia maar heeft het wel onder controle en massaal getest, die hebben een sterftecijfer van 1.6%.
Het cruise shop Diamand princess is in een vergelijkbaar stadia en heeft iedereen getest, daar is het 1.55%

Nu hebben beide gevallen nog wel relatief veel vrij ernstige gevallen, omdat die het langst duren. Het percentage kan dus nog oplopen.

Nee want het uitgangspunt is sterftecijfer, dus dat extrapoleren gaat dus uit van besmetting met als resultaat percentage doden. Incubatietijd is hierbij niet relevant.

Diamond princes gaat uit van 100% blootstelling, resultaat is 17% besmetting. Dit is ook weer een factor 4.88. Als je hier naar kijkt kan je er vanuit gaan dat 185k besmette mensen resultaat zijn van 1.088.235 mensen die blootgesteld zijn aan het virus, ca 6% van onze bevolking. Dit klinkt ook niet heel erg gek.

Diamond princeas had 50% van de mensen GEEN symptomen. Als je Zuid Korea neemt, en kijkt naar het sterftecijfer van 1.6%, is er dan totaal willekeurig getest? Daar zijn kleine 10k mensen getest. Random steekproef? 50%
daarvan zal dus 0 symptomen hebben. Dat maakt die 10k direct 20k mensen. Je kan er best vanuit gaan dat niet 2 x zo veel besmetting is, maar 1.67/0.469 = 3.4 keer meer.

wow zoveel sijfers :s

Ik denk dat de cijfers voor zichzelf spreken. Ik had me verkeken op het aantal mensen met onderliggende diagnose, zoals @Galen terecht aanhaalde. Deze percentages zijn aanzienlijk hoger dan gedacht. De vraag is wel een beetje met zaken als diabetes, hart- en vaatziektes, kanker, etc, dat neemt allemaal enorm toe met leeftijd. Mogelijk zit hier ook veel overlap.

Wat ik storend vind is de communicatie van de media. Zij manipuleren het volk met anekdotische drama verhalen en blijven continu de enkele jonge mensen op de IC onder de aandacht brengen. Ik snap niet waarom ze niet meer hameren op: als je ouder dan 67 jaar oud bent mag je niet naar buiten, je MOET binnen blijven. Heb je een van de onderliggende diagnoses, dito. Hier mogen de maatregelen van mij wel strenger. Je kan prima oudjes op leeftijd controleren. Medisch paspoort is wat het is.

Kijk door iedereen op de grote hoop te gooien gaat iedereen een beetje hetzelfde niveau angst hebben. Waarbij jonge mensen dus drastisch overschatten hoeveel risico ze lopen en oude mensen het onderschatten.

Mijn moeder woont in Brabant en ik heb haar vitamine gestuurd en boodschappen online account aangemaakt op AH.nl. Maar dan hoor ik van mijn zus dat ze haar weer tegen komt in de supermarkt. Nou zit dat risico nemen (roekeloos zijn) wel in de familie, maar haar vriend (vader leeft niet meer) is een man met geschiedenis van longproblemen, 75 jaar oud, eet graag (vetklep). Ik loop dan een beetje politie agentje te spelen en continu te bellen van blijf nou gewoon binnen. Je loopt maar net door iemands nies walm bacillen en over paar weken ligt die vent van je op sterven, je vergeeft het jezelf nooit.

Maar de media doet niet aan doelgerichte voorlichten en benadrukt niet met veel druk dat het een specifieke groep is die hierdoor sterft. Het is zoals ik zeg ‘the boy who cried wolf’ en veel mensen nemen de paniek minder series omdat de cijfers niet overeen komen met de sfeer. Als blijkt nu dat veel mensen op de IC aan een bepaald profiel voldoen, leg dit dan uit. Dan weten mensen het van zichzelf meer. Leg uit dat je niet bij je ouders op bezoek gaat de komende weken/maanden, vertel waarom.

Het moet selectiever en niet te veel op de grote hoop in mijn ogen.

Even inhakend:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/deze-dilemma-s-gaan-de-maatregelen-van-het-kabinet-bepalen~bc10e8ac1/ zei:
En dat maakt nogal uit. Volgens een inschatting van de Universiteit van Oxford is het denkbaar dat de helft van alle Britten het virus ongemerkt al heeft gehad, zonder er echt ziek van te worden. Dat zou betekenen dat de ziektegolf al grotendeels voorbij is gespoeld. Even volhouden op de ic’s, daarna verdwijnt corona als sneeuw voor de zon, omdat de meeste mensen de ziekte al hebben gehad.

Hmm das best interessant, vooral een alinea verder

Maar volgens een net zo wetenschappelijke inschatting met iets andere aannames, van de Universiteit van Londen, is de huidige golf ic-patiënten nog maar het begin. De maatregelen die we hebben genomen, houden de ziektebult nu wel in bedwang, maar zonder maatregelen zouden er dit jaar alleen al wereldwijd 7 miljard mensen besmet raken en er 40 miljoen overlijden, aldus de Londense studie. Alle kans dus dat de ziekte alsnog toeslaat als we de maatregelen laten vallen.

Nou zit dat koppig zijn wel in de familie,
Fixed.

Maar even serieus, je hoort her en der meer verhalen van oudere en zwakkere mensen die er gewoon even op uitgaan. Net of ze niet willen begrijpen dat zij de risicogroep zijn en dat we dit voor een groot deel voor hen doen.

Het is lief van je dat je in ieder geval je best doet om haar bij besmettingen vandaan te houden en zo'n account voor haar regelt, ik hoop dat je zus er hetzelfde instaat en jullie haar kunnen overtuigen.

Overigens onderschatten jongeren niet alleen het risico voor zichzelf, maar helemaal het risico dat zij nemen met anderen.

Laatst bewerkt:
Wat ik storend vind is de communicatie van de media. Zij manipuleren het volk met anekdotische drama verhalen en blijven continu de enkele jonge mensen op de IC onder de aandacht brengen.
Hier word ik ook schijtziek van. Even een jonge sporter uit Frankrijk halen die er ergggg ziek van was. Ja, fijn dat de kans dat ik er erg ziek van word 1 op de duizenden al dan niet tienduizenden is. Daarvoor blijf ik alleen op m'n kamer geïsoleerd. Ik probeer ouderen te ontwijken als ik een stuk wandel, maar die lopen nog wel graag rond buiten.

Even inhakend:

Hmm das best interessant, vooral een alinea verder

Ik denk zelf ook dat het aantal mensen wat besmet is / geweest aanzienlijk hoger ligt dan wat men nu denkt. Anderzijds, de cijfers zouden doen denken dat slechts 6% blootgesteld is aan het virus.

Ik denk dat die mortality rates van 0.2 etc niet kloppen. En bij nadere inspectie zie ik dus ook dat die cijfers direct het onderzoeksresultaat zijn van Diamond Princess voorval, en niet zoals ik eerder dacht op de reeds bekende statistieken van besmettingen en op

Fixed.

Maar even serieus hoor je het en der meer verhalen van oudere en zwakkere mensen die er gewoon even op uitgaan. Met of ze niet willen begrijpen dat zij de risicogroep zijn en dat we dit voor een groot deel voor hen doen.

Het is lief van je dat je in ieder geval je best doet om haar binnen te houden en zo'n account voor haar regelt, ik hoop dat je zus er hetzelfde instaat en jullie haar kunnen overtuigen.

Overigens onderschatten jongeren niet alleen het risico voor zichzelf, maar helemaal het risico dat zij nemen met anderen.

Ik denk dat jongeren zelf het risico overschatten. Ik merk dat mensen van mijn leeftijd toch echt zeer paniekerig zijn. Op zich geen probleem, je hoeft jezelf niet onnodig bloot te stellen aan potentieel levensbedreigende situaties. Maar de financiële risico’s en hoe de recessie mensen gaat raken, dat wordt enorm onderschat. Ook zien mensen de opsluiting en de autoriteit die de overheid nu neemt niet als problematisch. Terwijl je toch moet beseffen dat er op dit moment bijzondere taferelen afspelen.

Denk echt dat mensen te weinig beseffen dat een lockdown voor onbepaalde tijd Noord-Korea achtige trekjes heeft. De combinatie van bijzonder eenzijdige media en mondiaal eenzijdig beleid. Dan kijken naar de risico’s. Mensen vatten dit zo enorm licht op. Misschien moeten mensen kijken naar de sterftecijfers van mensen die het leven hebben gegeven om te vechten voor vrijheid, dit zijn er vele miljarden over de eeuwen.

Je kan zeggen dat dit dramatisch is. Maar je moet even serieus inzien dat in de landen om ons heen mensen maar 1x per week naar buiten mogen. Hoge boetes. De cijfers over de ziekte worden niet in juist perspectief geplaatst. De media is eenzijdig. Gesprekken worden gevoerd over maatregelen om ‘de verspreiding te monitoren’. Jongens dit zijn geen milde inperkingen van je leven, dit is scenario wat je verwacht als er chemische oorlogsvoering plaats zou vinden.

Qua economische gevolgen. Mensen die nu komende jaren gaan afstuderen maken aanzienlijk minder goede kansen op de arbeidsmarkt, werk onder niveau, etc. Dit kan echt wel een vrij drastisch verschil maken. Een flinke recessie is bijzonder irritant. Dat is het verschil tussen een uitdagende baan met mooi cariere mogelijkheden, goede vergoeding. Of data in excelletje invoeren met je Master diploma. Als het 2008 achtige dip of erger wordt moeten veel jongeren rekening houden met significant lagere startsalarissen. Maar dat zijn lange termijn effecten die vaag zijn en door de media bewust worden vermeden. Als je tegen jongeren zegt: als je afstudeert zal je gemiddeld de komende 10 jaar 300-500 euro per maand minder verdienen. De lockdown gaat iedereen minimaal 50.000 euro aan gemiste inkomsten opleveren. Dan ben ik benieuwd hoe solidair iedereen nog is met onze ouderen.

Ik durf met 100% zekerheid te stellen dat de meeste mensen nooit zullen inzien hoe veel zij in moeten inleveren om een minimaal risico af te kopen.

Mensen denken dat het wel goed komt, economie hersteld wel. Maar heel erg veel mensen gaan echt flink inleveren en simpelweg een drastisch andere toekomst tegemoet.

Maar je moet even serieus inzien dat in de landen om ons heen mensen maar 1x per week naar buiten mogen. Hoge boetes.
Dat heeft m.i. meer te maken met het systeem en de samenleving. Zodra de regering hier gaat merken dat Rutte/ RIVM en de hele kliek niet meer serieus wordt genomen en erger, worden gewantrouwd, ga je hier denk ik ook dergelijke taferelen krijgen. Vooralsnog hamert men hier op vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid en dat vind ik een goed iets, om daarmee te beginnen en van durven uitgaan bij de burger.
Stel je voor dat die verregaande maatregelen zoals in bepaalde landen hier 4-6 weken geleden waren afgekondigd, ik denk dat geen hond zich daaraan had gehouden.

Hier word ik ook schijtziek van. Even een jonge sporter uit Frankrijk halen die er ergggg ziek van was. Ja, fijn dat de kans dat ik er erg ziek van word 1 op de duizenden al dan niet tienduizenden is. Daarvoor blijf ik alleen op m'n kamer geïsoleerd. Ik probeer ouderen te ontwijken als ik een stuk wandel, maar die lopen nog wel graag rond buiten.

Wat ik zeg. Nooit kijk ik NPO, heb al jaren geen zender aanbod. Toen ik recentelijk bij iemand op bezoek was en het NOS nieuws voor eerst sinds lange tijd zag, dat was voor mij echt het breekpunt waarop ik dacht: is dit serieus? Zit ik hier naar een film te kijken? Is dit satire? Een Brabantse volkszanger die aan de beademing in de camera zegt “mensen, dit is echt *kuch* heel heel erg *kuch*, blijf *kuch* alsjeblief binnen *kuch*. Blijf.... binnen”. Dan zo’n selfie camera. Dan weer allerlei sterftecijfer. Volgende scene chaos op een IC. Schreeuwende mensen. En dit dat als soort hypnotiserend geheel, iedere dag. Haha serieus ik zat in die woonkamer en begon te schaterlachen. Mensen keken mij verbaasd aan. Ik zeg: serieus? Is dit het fakking nieuws? Dit is jeugdjournaal geregisseerd door Paul Verhoeven.

Mannen in biosuits, overal waar je komt, je leeft in een 28 days later film. Dit is echt wel een sfeer en een situatie die zo ontzettend extreem is. Dit laat diepe sporen na bij mensen en ik ben er dan ook van verzekerd dat Corona als argument voor drastische aanpassingen van onze samenleving gaat gelden.

???:haha: wat doe jij nog in dit land van prutsers en nep nieuws?
Get a life en ga iets zinnigs doen ipv deze onzin. Of is dit jouw levensdoel?

Ik denk zelf ook dat het aantal mensen wat besmet is / geweest aanzienlijk hoger ligt dan wat men nu denkt. Anderzijds, de cijfers zouden doen denken dat slechts 6% blootgesteld is aan het virus.

Ik denk dat die mortality rates van 0.2 etc niet kloppen. En bij nadere inspectie zie ik dus ook dat die cijfers direct het onderzoeksresultaat zijn van Diamond Princess voorval, en niet zoals ik eerder dacht op de reeds bekende statistieken van besmettingen en op

Ik denk dat jongeren zelf het risico overschatten. Ik merk dat mensen van mijn leeftijd toch echt zeer paniekerig zijn. Op zich geen probleem, je hoeft jezelf niet onnodig bloot te stellen aan potentieel levensbedreigende situaties. Maar de financiële risico’s en hoe de recessie mensen gaat raken, dat wordt enorm onderschat. Ook zien mensen de opsluiting en de autoriteit die de overheid nu neemt niet als problematisch. Terwijl je toch moet beseffen dat er op dit moment bijzondere taferelen afspelen.

Denk echt dat mensen te weinig beseffen dat een lockdown voor onbepaalde tijd Noord-Korea achtige trekjes heeft. De combinatie van bijzonder eenzijdige media en mondiaal eenzijdig beleid. Dan kijken naar de risico’s. Mensen vatten dit zo enorm licht op. Misschien moeten mensen kijken naar de sterftecijfers van mensen die het leven hebben gegeven om te vechten voor vrijheid, dit zijn er vele miljarden over de eeuwen.

Je kan zeggen dat dit dramatisch is. Maar je moet even serieus inzien dat in de landen om ons heen mensen maar 1x per week naar buiten mogen. Hoge boetes. De cijfers over de ziekte worden niet in juist perspectief geplaatst. De media is eenzijdig. Gesprekken worden gevoerd over maatregelen om ‘de verspreiding te monitoren’. Jongens dit zijn geen milde inperkingen van je leven, dit is scenario wat je verwacht als er chemische oorlogsvoering plaats zou vinden.

Qua economische gevolgen. Mensen die nu komende jaren gaan afstuderen maken aanzienlijk minder goede kansen op de arbeidsmarkt, werk onder niveau, etc. Dit kan echt wel een vrij drastisch verschil maken. Een flinke recessie is bijzonder irritant. Dat is het verschil tussen een uitdagende baan met mooi cariere mogelijkheden, goede vergoeding. Of data in excelletje invoeren met je Master diploma. Als het 2008 achtige dip of erger wordt moeten veel jongeren rekening houden met significant lagere startsalarissen. Maar dat zijn lange termijn effecten die vaag zijn en door de media bewust worden vermeden. Als je tegen jongeren zegt: als je afstudeert zal je gemiddeld de komende 10 jaar 300-500 euro per maand minder verdienen. De lockdown gaat iedereen minimaal 50.000 euro aan gemiste inkomsten opleveren. Dan ben ik benieuwd hoe solidair iedereen nog is met onze ouderen.

Ik durf met 100% zekerheid te stellen dat de meeste mensen nooit zullen inzien hoe veel zij in moeten inleveren om een minimaal risico af te kopen.

Mensen denken dat het wel goed komt, economie hersteld wel. Maar heel erg veel mensen gaan echt flink inleveren en simpelweg een drastisch andere toekomst tegemoet.
Een ongecontroleerde uitbraak heeft economisch nog grotere gevolgen, volgens de enquête onder economen dat gisteren hier werd aangehaald.

Zelf ben ik een voorstander van "riding the waves", maatregelen op- en afschalen naar de huidige stand, al weet ik niet of dat een reële mogelijkheid is. Het zou nogal verwarrend kunnen worden.

Als je het risico neemt en het gaat echt hard, dan gaan er een heleboel mensen onnodig dood, die nog jarenlang productief onderdeel van de maatschappij hadden kunnen zijn. Je hebt dan totaal geen controle meer.

Wil je echt wat doen en je economie redden, dan zal je wellicht toch naar ZOAziatische toestanden moeten, dan wordt net als nu je vrijheid ingeperkt, maar kan je economie nog enigszins laten draaien.

Een heel interessante vraag is dan, hoe gaan we om met overgewicht, want dat blijkt nu een enorm beperkende factor. Als het dan om overgewicht gaat, hoe zit dat dan met mensen die aan krachttraining doen en meer massa willen, moet daar ook paal en perk aan worden gesteld, of moet je daar een vergunning voor aanvragen?

Wat ik zeg. Nooit kijk ik NPO, heb al jaren geen zender aanbod. Toen ik recentelijk bij iemand op bezoek was en het NOS nieuws voor eerst sinds lange tijd zag, dat was voor mij echt het breekpunt waarop ik dacht: is dit serieus? Zit ik hier naar een film te kijken? Is dit satire? Een Brabantse volkszanger die aan de beademing in de camera zegt “mensen, dit is echt *kuch* heel heel erg *kuch*, blijf *kuch* alsjeblief binnen *kuch*. Blijf.... binnen”. Dan zo’n selfie camera. Dan weer allerlei sterftecijfer. Volgende scene chaos op een IC. Schreeuwende mensen. En dit dat als soort hypnotiserend geheel, iedere dag. Haha serieus ik zat in die woonkamer en begon te schaterlachen. Mensen keken mij verbaasd aan. Ik zeg: serieus? Is dit het fakking nieuws? Dit is jeugdjournaal geregisseerd door Paul Verhoeven.

Mannen in biosuits, overal waar je komt, je leeft in een 28 days later film. Dit is echt wel een sfeer en een situatie die zo ontzettend extreem is. Dit laat diepe sporen na bij mensen en ik ben er dan ook van verzekerd dat Corona als argument voor drastische aanpassingen van onze samenleving gaat gelden.
Dit soort onzin is nodig om maar enigszins bij de mensen door te dringen en de massa te overtuigen zich aan de maatregelen te houden.

Als het niet op tv of feesboek heb gestaan is het niet echt.

Dus moeten we de huidige maatregelen nog maanden zo niet jaren in stand houden of hopen op een vaccin. Ik denk niet dat dat een acceptabel scenario is.

Lockdown gaat niet langer duren dan April denk ik zelf. Mensen vinden het sowieso in het begin wel even fijn: rustig thuis zijn, een break van het werk. Thuis wat klussen en beetje Netflixen. Uitrusten samen met je gezin. Het is logisch dat het draagvlak hoog is want het is een gunstige situatie voor de meeste.

Maar nu begint al wel bij veel mensen ook de neerslachtigheid van thuis zitten wat op te komen. Ik hoor meer mensen klagen over de beperkingen. Als mensen dadelijk 4 weken thuis hebben gezeten dan gaat het echt wringen en irriteren. De zomertijd is ingezet, het weer begint te verbeteren.

Het wordt steeds lastiger om mensen de lente en de ontspanning te ontzien. En de Corona paniek verliest ook momentum.

Zelf denk ik dat de meeste mensen in Mei dit jaar weer op kantoor zitten. Dan wordt het selectieve lockdown zoals ik in begin voorstelde. Je hoort nu al wat meer geluiden die hinten in die richting.

Het is ondenkbaar dat mensen 6-12 maanden binnen blijven. Dat is niet te handhaven. Dan gaan mensen de dood zien als iets wat bij het leven hoort en gewoon naar buiten. Klaar.

Dit soort onzin is nodig om maar enigszins bij de mensen door te dringen en de massa te overtuigen zich aan de maatregelen te houden.

Als het niet op tv of feesboek heb gestaan is het niet echt.
Dit is helaas de werkelijkheid. Ik stoor me er mateloos aan, maar zo dringt het wel door. Alleen zorgt het voor sommige mensen voor te veel angst.

Lockdown gaat niet langer duren dan April denk ik zelf. Mensen vinden het sowieso in het begin wel even fijn: rustig thuis zijn, een break van het werk. Thuis wat klussen en beetje Netflixen. Uitrusten samen met je gezin. Het is logisch dat het draagvlak hoog is want het is een gunstige situatie voor de meeste.

Welke lock down ?
In mijn omgeving werken de meeste mensen door. Of vanuit huis of op het werk.

Jóuw lock down is nep nieuws.

Terug
Naar boven