Even inhakend:
Hmm das best interessant, vooral een alinea verder
Ik denk zelf ook dat het aantal mensen wat besmet is / geweest aanzienlijk hoger ligt dan wat men nu denkt. Anderzijds, de cijfers zouden doen denken dat slechts 6% blootgesteld is aan het virus.
Ik denk dat die mortality rates van 0.2 etc niet kloppen. En bij nadere inspectie zie ik dus ook dat die cijfers direct het onderzoeksresultaat zijn van Diamond Princess voorval, en niet zoals ik eerder dacht op de reeds bekende statistieken van besmettingen en op
Fixed.
Maar even serieus hoor je het en der meer verhalen van oudere en zwakkere mensen die er gewoon even op uitgaan. Met of ze niet willen begrijpen dat zij de risicogroep zijn en dat we dit voor een groot deel voor hen doen.
Het is lief van je dat je in ieder geval je best doet om haar binnen te houden en zo'n account voor haar regelt, ik hoop dat je zus er hetzelfde instaat en jullie haar kunnen overtuigen.
Overigens onderschatten jongeren niet alleen het risico voor zichzelf, maar helemaal het risico dat zij nemen met anderen.
Ik denk dat jongeren zelf het risico overschatten. Ik merk dat mensen van mijn leeftijd toch echt zeer paniekerig zijn. Op zich geen probleem, je hoeft jezelf niet onnodig bloot te stellen aan potentieel levensbedreigende situaties. Maar de financiële risico’s en hoe de recessie mensen gaat raken, dat wordt enorm onderschat. Ook zien mensen de opsluiting en de autoriteit die de overheid nu neemt niet als problematisch. Terwijl je toch moet beseffen dat er op dit moment bijzondere taferelen afspelen.
Denk echt dat mensen te weinig beseffen dat een lockdown voor onbepaalde tijd Noord-Korea achtige trekjes heeft. De combinatie van bijzonder eenzijdige media en mondiaal eenzijdig beleid. Dan kijken naar de risico’s. Mensen vatten dit zo enorm licht op. Misschien moeten mensen kijken naar de sterftecijfers van mensen die het leven hebben gegeven om te vechten voor vrijheid, dit zijn er vele miljarden over de eeuwen.
Je kan zeggen dat dit dramatisch is. Maar je moet even serieus inzien dat in de landen om ons heen mensen maar 1x per week naar buiten mogen. Hoge boetes. De cijfers over de ziekte worden niet in juist perspectief geplaatst. De media is eenzijdig. Gesprekken worden gevoerd over maatregelen om ‘de verspreiding te monitoren’. Jongens dit zijn geen milde inperkingen van je leven, dit is scenario wat je verwacht als er chemische oorlogsvoering plaats zou vinden.
Qua economische gevolgen. Mensen die nu komende jaren gaan afstuderen maken aanzienlijk minder goede kansen op de arbeidsmarkt, werk onder niveau, etc. Dit kan echt wel een vrij drastisch verschil maken. Een flinke recessie is bijzonder irritant. Dat is het verschil tussen een uitdagende baan met mooi cariere mogelijkheden, goede vergoeding. Of data in excelletje invoeren met je Master diploma. Als het 2008 achtige dip of erger wordt moeten veel jongeren rekening houden met significant lagere startsalarissen. Maar dat zijn lange termijn effecten die vaag zijn en door de media bewust worden vermeden. Als je tegen jongeren zegt: als je afstudeert zal je gemiddeld de komende 10 jaar 300-500 euro per maand minder verdienen. De lockdown gaat iedereen minimaal 50.000 euro aan gemiste inkomsten opleveren. Dan ben ik benieuwd hoe solidair iedereen nog is met onze ouderen.
Ik durf met 100% zekerheid te stellen dat de meeste mensen nooit zullen inzien hoe veel zij in moeten inleveren om een minimaal risico af te kopen.
Mensen denken dat het wel goed komt, economie hersteld wel. Maar heel erg veel mensen gaan echt flink inleveren en simpelweg een drastisch andere toekomst tegemoet.