AndroidHealthClinic

Coronavirus

4D4E9559-245A-4328-BDBF-08129399D5A1.jpeg

Kunnen we dat niet beter in Afrika doen?
Afrikanen die Europeanen racistisch noemen? :roflol:
Als er wel 1 bevolkingsgroep racistisch is dan zijn het wel Afrikanen.

Afrikanen die Europeanen racistisch noemen? :roflol:
Als er wel 1 bevolkingsgroep racistisch is dan zijn het wel Afrikanen.
Zie reacties op laatste Trouw column van die zwaar gepigmenteerde leugenaar die eerst naast een Amerikaan in het vliegtuig zat, maar toen het voor het verhaal beter uitkwam naast een Nederlander.

O.a. Geerten Waling en Jason Walters hebben daar dingen over getweet.

Inb4 racisme = discriminatie + macht.

Ik ben trouwens benieuwd hoeveel er kapot zullen gaan in de townships in Kaapstad, Zuid-Afrika. Er zijn 2 grote townships (aka gigantische krottenwijken) waar meer dan 2 miljoen mensen heel dicht op elkaar leven en waar meer dan 80-90% hiv/aids heeft. Daar is nu ook corona geconstateerd. Lockdown of ander soort maatregelen gaan niet werken. Ik ben benieuwd hoeveel er de pijp uit zullen gaan.

Ik ben trouwens benieuwd hoeveel er kapot zullen gaan in de townships in Kaapstad, Zuid-Afrika. Er zijn 2 grote townships (aka gigantische krottenwijken) waar meer dan 2 miljoen mensen heel dicht op elkaar leven en waar meer dan 80-90% hiv/aids heeft. Daar is nu ook corona geconstateerd. Lockdown of ander soort maatregelen gaan niet werken. Ik ben benieuwd hoeveel er de pijp uit zullen gaan.

I'm sure they'll be fine.

Social distancing gaat ook goed in India:

Dat is wel zorgelijk. Kan een tragedie worden.

Beetje een brain fart hier, maar je zou een pilot kunnen starten. Gooi de horeca open in bijvoorbeeld in Amsterdam (die kunnen we missen) met bepaalde voorwaarden (krukken minstens 2 meter van elkaar af, tafels tenminste 3 meter, maximaal <x> personen, etc.), ga daar actief veel testen, en kijk hoe het zich ontwikkelt. Dan heb je binnen een week of 2-3 een redelijk beeld denk ik, en kun je ervoor kiezen om hetzelfde geintje ook in de rest van NL te doen.

Goed idee.

Can confirm dat we Amsterdam kunnen missen, alleen maar toeristen, expats, zwervers en kut mensen daar.

020 bedoel je?

Oostenrijk en Denemarken lijken na Pasen de maatregelen stapsgewijs wat te willen gaan versoepelen... Zou een mooie trial zijn voor de rest van de EU om te zien hoe dat uitpakt. Buurland Duitsland gaat hier niet blij mee zijn en waarschijnlijk noodgedwongen de grenzen met deze landen blijven bewaken. Al zou je ook kunnen denken dat Merkel zich een beetje verplicht voelt om mee te bewegen. Ben benieuwd hoe men er rond Pasen in staat in onze naburige landen. Tegelijkertijd wordt vandaag in Duitsland tijdens het crisisoverleg met Merkel gesproken over een mogelijke grensafsluiting met Nederland, omdat het RKI ook Nederland als Risico gebied heeft aangeduid. Vreemd wel als inmiddels bij ons nagenoeg ook alles dicht is en het RIVM voorzichtig schermt met een R = 0.5. Ook in Duitsland lijken de cijfers rap terug te lopen.

Natuurlijk nog veel te vroeg voor conclusies op de lange termijn, maar langzaam aan merk je toch wel een klein beetje een omslagpunt dat in zicht komt inzake de besmettingen en de maatregelen in de diverse landen. De vraag is wie als eerst Russische Roulette aandurft...

Ik snap je helemaal maar de beleidmakers willen er niet aan om deze vraag nu al te beantwoorden.

Een vergelijkbaar iets heb ik met vakantie park de Beekse Bergen, half mei zouden wij daarheen gaan met een ander stel met 2 kinderen, dus 4 volwassenen en 4 kinderen uit 2 vershillende gezinnen in 1 huisje. Dat past niet binnen de richtlijnen die gelden t/m 1 juni. De mensen die tot 10 mei een reservering hebben staan hebben bericht gekregen met wat dit voor hun betekend, de mensen die de laatste 3 weken van mei gereserveerd hebben weten nog niets. De vragen waarom er voor 10 mei gekozen is en wat er daarna zal veranderen wat richtlijnen betreft blijven onbeantwoord.
Wij zouden 27 april naar Landall gaan. Afgelopen weekend hebben wij zelf geannuleerd. Hebben nu een voucher om later dit jaar nog een keer terug te komen.
Ik ga er niet van uit dat de horeca etc. na 28 april weer open zijn etc.

Op meerdere plekken in het Verenigd Koninkrijk zijn zendmasten voor mobiele telefoons aangevallen en in brand gestoken. De daders zijn vermoedelijk bang dat het coronavirus kan worden verspreid door het 5G-netwerk, de opvolger van het huidige mobiele internet. Voor die theorie is geen bewijs.

De Wever: “Alleen staan basketten of uitrusten op een bank, dat mag niet. Sorry, maar dat ga ik niet handhaven”
Het handhaven van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus is niet altijd even makkelijk in een grote stad als Antwerpen, weet burgemeester Bart De Wever (N-VA) na een druk weekend met 300 boetes. “Wij focussen vooral op samenscholingen en niet-essentiële verplaatsingen”, zei hij in ‘De Ochtend’ op Radio 1. “Maar sommige dingen kan ik echt niet uitleggen aan de bevolking.” En daar treedt de Antwerpse politie dan ook niet tegen op.

Bart De Wever wil geen “draconische” handhaving van de regels in zijn stad. Hij begrijpt dat mensen naar buiten willen, zeker in een grootstad waar de context specifiek is met “vele grote gezinnen, ouderen, alleenstaanden, mensen die angst hebben voor hun job”. “Daarom focussen wij op de essentie van de maatregelen”, aldus De Wever in ‘De Ochtend’.

De Antwerpse burgemeester vindt zelfs dat hij sommige maatregelen niet kan handhaven, omdat ze volgens hem niet uit te leggen vallen. “Iemand die alleen staat te basketten, dat mag niet, maar fysieke activiteit in de buitenlucht wordt wel aangemoedigd. Men mag ook niet rusten op een bank. Sorry, maar dat ga ik niet handhaven.”

“ We doen dit om te voorkomen dat we bijeenkomsten gaan organiseren”, reageert Yves Stevens, woordvoerder van het Crisiscentrum. “Een bankje nodigt uit om te gaan zitten. Eén persoon kan op zich geen kwaad, maar als we er met meerdere personen samenkomen, is de sociale afstand niet gerespecteerd.”

De Wever deed ook meewarig over de “ellenlange” vergadersessies van de superkern op zaterdag, waarop de regering met volmachten eventuele maatregelen bespreekt. Hij gaf wel toe dat zijn vraag om de GAS-wetgeving toe te passen ter harte werd genomen. “Maar spijtig genoeg niet op de manier waarop ik had gehoopt”, zei De Wever. Volgens hem zijn de boetes die vastgesteld zijn op 250 euro in sommige gevallen te streng en zou hij liever het bedrag van de boete willen aanpassen aan de overtreding die begaan is. De Wever betreurt ook dat de GAS-boete in deze context niet toepasselijk is op minderjarigen en dat er geen alternatieve straffen zijn voorzien.

De N-VA-voorzitter benadrukte dat zijn partij geen oppositie wil voeren in de huidige crisis, maar dat hij zijn bezorgdheden wel telkens overmaakt. “Wij proberen de genomen beslissingen naar goed vermogen uit te voeren.” Hij hekelde nog “de tegenstrijdige informatie die er soms vanuit de regering wordt gelost”. Als voorbeeld haalde hij vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) aan, die beweerde dat woonstbetreding door de politie zonder een huiszoekingsbevel niet mogelijk zou zijn. “Dat is natuurlijk niet juist. Dat is alleen in gerechtelijke zaken zo, maar dit is burgerlijke handhaving. Op basis van de openbare gezondheid mag de politie wel degelijk uw woning binnenkomen. Dat mag altijd al, bijvoorbeeld als uw woning overloopt van ongedierte, dan mag de politie zich toegang verschaffen”, aldus De Wever. Als een feestje de openbare gezondheid in het gedrang brengt, dan mag de politie de woning betreden zonder huiszoekingsbevel, verklaarde hij. “Alleen zou ik heel terughoudend zijn om dat te doen, want dat is bijzonder ingrijpend.”

In een naburige politiezone stormden agenten binnen in een huis waar familie was samengekomen bij een terminale grootmoeder op een ziekenhuisbed in de woonkamer. Dat gaf De Wever als voorbeeld met de kritiek: “Dit is voorbij alle grenzen van de menselijkheid.”

“Het gezond verstand moet vooropstaan”, aldus De Wever. “Een barbecue met honderd mensen kan de politie natuurlijk komen stilleggen. Maar ingrijpen in het persoonlijk leven van mensen? Aan de supermarkt vragen waar mensen gedomicilieerd zijn? Daar geef ik mijn korps geen opdracht voor.” De burgemeester verwees daarmee naar het optreden van de politie in sommige kustgemeentes.

Bart De Wever toonde zich verder “enorm bezorgd” over het beschermingsmateriaal voor de zorgverleners. “Het fijne mag daar weleens van geweten zijn, hoe het kan dat een rijk land op die manier echt door het ijs is gezakt”, zei hij ook al aan onze redactie.

Tot slot pleitte hij voor een degelijke exitstrategie, “die er nu nog altijd niet is”. Hij waarschuwde ervoor dat nog een hele generatie kan gebukt gaan onder de gevolgen van wat er zich nu afspeelt. We moeten zo snel mogelijk met zo veel mogelijk terug aan het werk, mét beschermend materiaal, mét respect voor de regels van social distancing en mét massale tests, klonk het. “Dit mag niet erger worden dan de gezondheidscrisis zelf. We riskeren met z’n allen wakker te worden met een lager welvaartsniveau. Dan zetten we allemaal een stap achteruit in onze levensstandaard.” Voor meer en meer mensen zou dat ook betekenen dat ze terechtkomen in armoede, als dat al niet geval is, besefte de burgemeester.
Het tegenhouden, en controleren, van willekeurige wagens, behalve aan de kust, heeft mijns inziens ook niet zoveel nut.

Ik vind het moeilijk te zeggen. Het gaat er ook vanaf hangen of we iets gaan doen met mensen weer 'loslaten' als blijkt dat ze de infectie al hebben doorgemaakt of niet, en ook of ze de intensive care nog verder kunnen opschalen.

Het zou zomaar kunnen zijn dat we op 1 mei al wat versoepeling van de maatregelen krijgen. Misschien dat horeca onder bepaalde voorwaarden weer open mag, dat soort zaken. Dat zou zomaar ook kunnen voor sportscholen. Maar reken er niet op, ik denk dat juni/juli realistischer is.

Terug
Naar boven