XXL Nutrition

Coronavirus

Toepasselijk... Hoorde daarnet op de radio dat ze alweer aanpassingen hebben gemaakt. :roflol:
Een van de belangrijkste wijziging in het document - de achtste versie ondertussen al - is dat ouderen en meer algemeen mensen met een beperkte mobiliteit zoals zwangere vrouwen, net als gezinnen met kinderen tot en met 5 jaar oud, de auto mogen nemen voor ‘recreatieve doeleinden’. Met de (elektrische) fiets mag je ook zonder probleem op pad daarvoor. Tot nu toe was de auto enkel toegelaten voor “essentiële verplaatsingen”.
:lol:

Laatst bewerkt:

Wat een wereld.
20200406_220443.jpg

• Haha
Waarderingen: BB_
Stiekem hoop ik nog op zomervakantie naar het buitenland te kunnen gaan.. maar dan liefst niet in Oostenrijk.

Oké, laten we eens de data erbij pakken. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je iedereen bedoelt boven een leeftijd van 60 jaar oud (je noemt de mensen die met pensioen zijn).
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/covid-19_website_rapport_20200406_1005_1-pdf.662514/

27% van de ziekenhuisopnames betreft mensen jonger dan 60 jaar oud. Deze hebben gemiddeld een langere ligtijd dan de ouderen, dus ze slokken meer capaciteit op. Een optimistische schatting is dat ze slechts anderhalf keer zo lang in het ziekenhuis verblijven, maar laten we daar eens vanuit gaan. Dan wordt zo'n 40% van de huidige ziekenhuiscapaciteit opgeslokt door degenen jonger dan 60. Hoe snel denk je dat het einde van de zorgcapaciteit in zicht komt als je voor die mensen geen restricties afspreekt? Dat gaat héél hard. Je hikt dan binnen no-time tegen de limieten aan. Hoe zie je dit precies voor je?
Ten eerste, een samenleving voorbereiden op een pandemie houdt in dat je zorgt voor een grotere capaciteit dan wat er nu aanwezig is. Niet overal is dit zo problematisch als in NL. Ten tweede, dat is de vraag hoe snel dat gaat. Weten we al hoeveel mensen daadwerkelijk besmet zijn geraakt met corona in NL nu? Zijn dat de mensen die getest zijn? Natuurlijk niet, maar wat dan wel? 150.000, 300.000 of al een miljoen?
Met andere woorden, hoeveel tekort ga je werkelijk krijgen? Ten derde, zoals al aangaf moeten mensen die onderliggende ziektes hebben waar corona gevaarlijk voor is ook thuisblijven. Die heb je nu gemakshalve meegerekend in je voorbeeld, maar dat is de situatie as is, bij een te late "lockdown"

Of wat bedoel je precies met zieken? Iedereen met diabetes, hart- en vaatziekten, longaandoeningen, immunaandoeningen, kankers, leveraandoeningen, etc. thuis laten? In de leeftijdscategorie van 25-54 heeft 30% een chronische ziekte. Hoe zie je precies een lockdown voor alleen deze groep die bestaat uit miljoenen mensen voor je?
Sinds wanneer zijn bijv mensen met reuma (ook onderdeel van het lijstje chronische ziektes, en daarnaast alles wat tussen 6 weken en een half jaar duurt) een risicogroep voor corona? Je kunt niet alle mensen met chronische andoeningen op een hoop gooien en dan voorstellen dat 30% van die leeftijdsgroep dus vatbaar is. Als dat die chronische ziektes zo erg waren dan hadden er nu wel meer mensen op de IC gelegen van die leeftijdscategorie?

Met de huidige maatregelen zaten we een paar dagen geleden al aardig tegen het plafond van de IC-capaciteit aan. Het is dat ze het op tijd aardig hebben kunnen opschalen, anders zaten we erover. Als we jouw maatregelen hadden doorgevoerd waren we er ongetwijfeld ferm overheen gegaan.
Definieer ferm? Ik opperde voor een volledige lockdown voor alle gepensioneerden en zieken die ernstige gevolgen van corona ondervinden. Laat de rest van de mensen die niet in de risicogroepen zitten doorwerken en laat ze niet in contact komen met de risicogroep.
Ik denk dat je overdrijft dat we zo snel aan de max zouden zitten, zie mijn vorige verklaringen. Uiteindelijk zal die max ook bereikt worden ja, maar het alternatief is dus om de economie in te laten storten om "wie het weet mag het zeggen"-aantal mensen te redden.

Bijlagen

Ten eerste, een samenleving voorbereiden op een pandemie houdt in dat je zorgt voor een grotere capaciteit dan wat er nu aanwezig is. Niet overal is dit zo problematisch als in NL. Ten tweede, dat is de vraag hoe snel dat gaat. Weten we al hoeveel mensen daadwerkelijk besmet zijn geraakt met corona in NL nu? Zijn dat de mensen die getest zijn? Natuurlijk niet, maar wat dan wel? 150.000, 300.000 of al een miljoen?
Met andere woorden, hoeveel tekort ga je werkelijk krijgen? Ten derde, zoals al aangaf moeten mensen die onderliggende ziektes hebben waar corona gevaarlijk voor is ook thuisblijven. Die heb je nu gemakshalve meegerekend in je voorbeeld, maar dat is de situatie as is, bij een te late "lockdown"
Beantwoord je nu mijn vragen over jouw visie hierop met vragen?

Sinds wanneer zijn bijv mensen met reuma (ook onderdeel van het lijstje chronische ziektes, en daarnaast alles wat tussen 6 weken en een half jaar duurt) een risicogroep voor corona?
Waarom zouden ze dat niet zijn? Weet jij wat wel een niet een risicogroep vormt voor het coronavirus? Reumatoide artritis (RA) is in elk geval bijvoorbeeld een aannemelijke. RA is een sterke onafhankelijke risicofactor van hart- en vaatziekten, vergelijkbaar met diabetes. Voor het 10-jaarsrisico op hart- en vaatziekten wordt bijv. 15 jaar bij de leeftijd van de patiënt opgeteld wanneer deze RA heeft. Daarnaast schrijft een recent gepubliceerde paper over RA:
COVID-19 pandemic is certainly conditioning the treatment strategy of a complex disorder as rheumatoid arthritis (RA), whose infectious risk is increased compared to the general population because of an overall impairment of immune system typical of autoimmune diseases combined with the iatrogenic effect generated by corticosteroids and immunosuppressive drugs.
Ik ga overigens uit van het volgende lijstje, waarbij chronisch is gedefinieerd als:
Een aandoening is als ‘chronisch’ gedefinieerd als deze irreversibel is zonder uitzicht op volledig herstel of als deze een relatief lange ziekteduur heeft.
En waar de volgende ziekten onder vallen:
1586214381708.png

Je kunt er hier waarschijnlijk een paar van wegstrepen die geen verhoogd risico lopen met COVID-19. Al kan dat moeilijker zijn dan het lijkt. Voor sommige ziekten kan medicatie voorgeschreven worden die wellicht wél risico geeft (koorts en uitdroging kan een serieus effect hebben op aardig wat medicijnen ook, en in sommige gevallen wordt medicatie voorgeschreven dat het immuunsysteem onderdrukt). We weten daar te weinig voor. Verder, ook al streep je die weg, waardoor het percentage iets lager uitvalt, het punt blijft staan. Het gaat om miljoenen mensen. Zo niet, dan zie ik graag van jou cijfers tegemoet waaruit een veel lager aantal rolt. Tevens heeft tenminste 21.6% van de in het ziekenhuis opgenomen COVID-19-patiënten géén onderliggende aandoeningen.

(En ik vroeg aan jou ook wat je bedoelde met ziekten, want je definieerde het niet.)

Misschien nog een leuk punt: overgewicht wordt als een belangrijke risicofactor gezien. In de leeftijdscategorie van 35-49 jaar oud heeft meer dan de helft van de mensen overgewicht, en in de leeftijdscategorie 18-34 jaar oud ongeveer één derde. Dus alleen al op grond daarvan zou bijna de helft thuis moeten blijven met jouw voorstel.

Je kunt niet alle mensen met chronische andoeningen op een hoop gooien en dan voorstellen dat 30% van die leeftijdsgroep dus vatbaar is. Als dat die chronische ziektes zo erg waren dan hadden er nu wel meer mensen op de IC gelegen van die leeftijdscategorie?
Definieer anders eens welke ziekten jij met jouw medische kennis wel als risicovol voor COVID-19 beschouwt en welke niet (en dan tevens ook met alleen de kennis die we hadden vóór begin maart)? Diabetes? Hart- en vaatziekten? COPD? Kanker? We hebben daar namelijk in totaal miljoenen patiënten van in Nederland, en wow, de IC ligt niet vol.

Een veelvoud, de R0-waarde lag zo tussen de 2 en 2.5 (als ik me niet vergis) vóórdat er maatregelen worden getroffen. Dat zou betekenen dat het aantal ziekenhuisopnames zich elke paar dagen zou blijven verdubbelen.

Hier een schatting van het RIVM hoe dat eruitziet. Die rode lijnen eindigen dan uiteraard lager (want kleiner deel van de bevolking), maar de snelheid van stijging is ongeveer hetzelfde (immers, ongeveer zelfde R0-waarde voor dat kleinere deel van de bevolking).

1586215555385.png

Ik opperde voor een volledige lockdown voor alle gepensioneerden en zieken die ernstige gevolgen van corona ondervinden. Laat de rest van de mensen die niet in de risicogroepen zitten doorwerken en laat ze niet in contact komen met de risicogroep.
Ja, en ik beschrijf net dat je dan alsnog met een overvolle IC ligt.

Laatst bewerkt:
Die cijfers is zo een onwijs gelul. Iedereen die denkt dat 2.3% van de jongeren naar het ziekenhuis moet heeft gat in hoofd.

Kijk naar de cijfers die we weten van Diamond Princess (DP) en vergelijk met RIVM.

DP
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/2020-03-05-20031773v2-full-pdf.662515/

RIVM
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/covid-19_website_rapport_20200404_1004_0-pdf.662516/

- DP Sterftecijfer < 50 = 0.2%.
- DP Sterftecijfer gemiddeld Nederlandse bevolking = 0.469%
- RIVM sterftecijfer = 9.9%
- Verschil = factor 21
- RIVM Positief getest C19: 16.626
- Aannemelijk personen positief: 16.626 * 21 = 352.478
- DP percentage besmetting bij blootstelling: 17%, 1 op 5:88
- Aannemelijk personen blootgesteld: 2.073.367 (12% NL bevolking; 1 op 8,3)
- RIVM sterftecijfer mensen zonder diagnose: 85 (5.1% van sterftecijfer 9.9%)
- RIVM sterfte < 50 jaar: 0,36% (6 van de 1.651)
- DP sterftecijfer < 50 jaar: 3,36% (som van 0-50 (1.0) gedeeld door total som (31.7)).
- DP sterfte factor 9,3 hoger dan RIVM
- RIVM ziekenhuisopname < 50: 3,17% (45 van 1420)
- Te verwachten aantal ziekenhuisopnamd gezonde mensen < 50 bij business as usual: 378
- RIVM Percentage sterftecijfer gezonde mensen alle leeftijden als % van de te verwachten blootstelling: 0,0041% (1 op 24.389)
- RIVM Percentage sterfte mensen < 50 jaar als % van de te verwachten blootstelling: 0,000289% (1 op 345.562)
- RIVM Aantal mensen op de IC: 1.324
- RIVM Percentage mensen < 50 van ziekenhuisopname: 11,51% (762 van de 6622)

Cruciale cijfers die we missen:
- Dood met onderliggende diagnose per leeftijdscategorie
- Leeftijd en onderliggende diagnose patiënten op IC ipv enkel ziekenhuisopname

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Waarom zouden ze dat niet zijn? Weet jij wat wel een niet een risicogroep vormt voor het coronavirus? Reumatoide artritis (RA) is in elk geval bijvoorbeeld een aannemelijke. RA is een sterke onafhankelijke risicofactor van hart- en vaatziekten, vergelijkbaar met diabetes. Voor het 10-jaarsrisico op hart- en vaatziekten wordt bijv. 15 jaar bij de leeftijd van de patiënt opgeteld wanneer deze RA heeft. Daarnaast schrijft een recent gepubliceerde paper over RA:

Ik ga overigens uit van het volgende lijstje, waarbij chronisch is gedefinieerd als:

1586214381708.png

Je kunt er hier waarschijnlijk een paar van wegstrepen die geen verhoogd risico lopen met COVID-19. Al kan dat moeilijker zijn dan het lijkt. Voor sommige ziekten kan medicatie voorgeschreven worden die wellicht wél risico geeft (koorts en uitdroging kan een serieus effect hebben op aardig wat medicijnen ook, en in sommige gevallen wordt medicatie voorgeschreven dat het immuunsysteem onderdrukt). We weten daar te weinig voor. Verder, ook al streep je die weg, waardoor het percentage iets lager uitvalt, het punt blijft staan. Het gaat om miljoenen mensen. Zo niet, dan zie ik graag van jou cijfers tegemoet waaruit een veel lager aantal rolt. Tevens heeft tenminste 21.6% van de in het ziekenhuis opgenomen COVID-19-patiënten géén onderliggende aandoeningen.

(En ik vroeg aan jou ook wat je bedoelde met ziekten, want je definieerde het niet.)
En daar is waar je de mist in gaat. Je klapt alle chronische aandoeningen op een hoop, neemt 30% en extrapoleert dat. Je snapt zelf ook wel dat dat geen hout snijdt neem ik aan? Ik zou me liever houden aan dit lijstje dat wordt aangehouden:

Misschien nog een leuk punt: overgewicht wordt als een belangrijke risicofactor gezien.
In de leeftijdscategorie van 35-49 jaar oud heeft meer dan de helft van de mensen overgewicht, en in de leeftijdscategorie 18-34 jaar oud ongeveer één derde. Dus alleen al op grond daarvan zou bijna de helft thuis moeten blijven met jouw voorstel.
Nu doe je dus weer hetzelfde. Je zegt "obees", pakt 50% en gaat er vanuit dat deze hele groep risico loopt. Ten eerste staat er dat 50,1% gaat om nederlanders met overgewicht, niet obees, dat is "maar" 14,7%. Er wordt gesproken over risicogevallen die op een bmi van 40 of hoger zitten. Obees is vanaf een bmi met 30, dus dat percentage is nog een stuk lager dan 14,7%, waarvan je nog de ouderen die sowieso thuis moeten blijven moet af halen.

Definieer anders eens welke ziekten jij met jouw medische kennis wel als risicovol voor COVID-19 beschouwt en welke niet (en dan tevens ook met alleen de kennis die we hadden vóór begin maart)? Diabetes? Hart- en vaatziekten? COPD? Kanker? We hebben daar namelijk in totaal miljoenen patiënten van in Nederland, en wow, de IC ligt niet vol.
Zie lijstje met aandoeningen hoger op in mijn post.

Een veelvoud, de R0-waarde lag zo tussen de 2 en 2.5 (als ik me niet vergis) vóórdat er maatregelen worden getroffen. Dat zou betekenen dat het aantal ziekenhuisopnames zich elke paar dagen zou blijven verdubbelen.

Hier een schatting van het RIVM hoe dat eruitziet. Die rode lijnen eindigen dan uiteraard lager (want kleiner deel van de bevolking), maar de snelheid van stijging is ongeveer hetzelfde (immers, ongeveer zelfde R0-waarde voor dat kleinere deel van de bevolking).

1586215555385.png

Heel fijn, maar dat is de inschatting wanneer je niets doet, dus ook de ouderen en zieken de vrije loop laat. Dat is niet wat ik voorstelde.

Je bent goed in het woorden in mijn mond leggen en vanuit daar cijfers te pakken die heel ernstig over komen, maar waarvan de waarheid nog maar 20% is van wat je voorstelt. Het is allemaal niet zo moeilijk, kijk gewoon even naar dit lijstje en dan mag het toch wel duidelijk zijn dat de jonge populatie nauwelijks risico loopt? https://www.statista.com/statistics/1106372/coronavirus-death-rate-by-age-group-italy/

Ik snap niet dat je nog steeds achter een volledige lockdown staat en mijn voorstel afdoet als onzin, met een hoop scheve getallen.

Oké, laten we eens de data erbij pakken. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je iedereen bedoelt boven een leeftijd van 60 jaar oud (je noemt de mensen die met pensioen zijn).
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/covid-19_website_rapport_20200406_1005_1-pdf.662517/

27% van de ziekenhuisopnames betreft mensen jonger dan 60 jaar oud. Deze hebben gemiddeld een langere ligtijd dan de ouderen, dus ze slokken meer capaciteit op. Een optimistische schatting is dat ze slechts anderhalf keer zo lang in het ziekenhuis verblijven, maar laten we daar eens vanuit gaan. Dan wordt zo'n 40% van de huidige ziekenhuiscapaciteit opgeslokt door degenen jonger dan 60. Hoe snel denk je dat het einde van de zorgcapaciteit in zicht komt als je voor die mensen geen restricties afspreekt? Dat gaat héél hard. Je hikt dan binnen no-time tegen de limieten aan. Hoe zie je dit precies voor je?

Of wat bedoel je precies met zieken? Iedereen met diabetes, hart- en vaatziekten, longaandoeningen, immunaandoeningen, kankers, leveraandoeningen, etc. thuis laten? In de leeftijdscategorie van 25-54 heeft 30% een chronische ziekte. Hoe zie je precies een lockdown voor alleen deze groep die bestaat uit miljoenen mensen voor je?

Met de huidige maatregelen zaten we een paar dagen geleden al aardig tegen het plafond van de IC-capaciteit aan. Het is dat ze het op tijd aardig hebben kunnen opschalen, anders zaten we erover. Als we jouw maatregelen hadden doorgevoerd waren we er ongetwijfeld ferm overheen gegaan.

De hele obsessie met IC capaciteit blijft bijzonder. Als jou dit zo naar het hart staat zou je ondertussen toch ook zo je vragen moeten hebben waarom wij dit tekort hebben? Dat kritisch geluid horen we weinig.

Verder bepleit ik persoonlijk al lang de aanpak van 3 catergorien:
- Cat 1: < 50 jaar oud & diagnoseloos
- Cat 2: 50 < leeftijd < 70 of mogelijk vatbare diagnose
- Cat 3: 70+ of een of meerdere hoog risico diagnoses

Qua beleid:
- Cat 1: business as usual
- Cat 2: intelligent lockdown (eigen verantwoordelijkheid en steekproef controle)
- Cat 3: Overtreding Strafbaar bij wet

Eenvoudig uit te voeren, meeste 70+’ers herken je snel.

Tot slot heeft IEDEREEN recht op eigen isolatie en thuiswerken moet vanuit werkgever worden toegestaan.

Deze aanpak moet zeker 90+ effectiviteit van huidige aanpak hebben, en zal denk ik minimaal 50% van economische schade beperken.

Een aanpak die een maand geleden al had kunnen worden uitgerold, onderwijl OM vervolging gestart was van verantwoordelijk minister van gezondheid en ander overheidspersoneel verantwoordelijk voor de dramatische staat van de gezondheidszorg en de onvoorbereidheid op dit risico.

Dat zijn de mensen die verantwoordelijk zijn voor dit soort beleidsstukken:

https://forum.bodybuilding.nl/attachments/nationale-veiligheid-strategie-2019-pdf.662518/

1586214381708.png

Misschien nog een leuk punt: overgewicht wordt als een belangrijke risicofactor gezien. In de leeftijdscategorie van 35-49 jaar oud heeft meer dan de helft van de mensen overgewicht, en in de leeftijdscategorie 18-34 jaar oud ongeveer één derde. Dus alleen al op grond daarvan zou bijna de helft thuis moeten blijven met jouw voorstel.

1586215555385.png

De percentages mensen met angststoornissen, gehoor en oogschade, etc etc zijn enorm groot. Je kan zo de helft van die lijst weg strepen. Je hoeft dat niet eens te doen want we WETEN uit de RIVM publicaties dat welke lijst aandoeningen het gros hard pakt.

Verder wordt het ‘hoe te controleren’ argument aangevoerd. Dat is vrij eenvoudig te controleren. Als mensen zich er niet aan houden, dan zouden ze volgens het journaal des doods dat 18 keer per uur op NPO verschijnt met bosjes dood neer moeten vallen. EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID.

Oh ja als die mensen met diabetes die zich er niet van bewust zijn hebben we natuurlijk nog.

Kijk het is helder, de huidige sterftecijfers zijn een statistisch onzichtbaar aantal tov van normaal Q1 van een jaar.

Totaal aantal doden onder de 50 jaar: 6.
Totaal aantal ziekenhuisopnames onder de 50 jaar: 762

21.6% van de opgenomen mensen heeft GEEN onderliggende diagnose. Ofwel, bovenstaande aantal kan je nog even een factor 5 verminderen als mensen eigen verantwoordelijkheid nemen.

Het is allemaal zo moeilijk niet. Een ieder die de NPO en ander MSM vermijdt en gewoon de RIVM rapportages leest ziet een gefaald gezondheidssysteem wat een straffe griepepidemie prima onder controle lijkt te hebben.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hier nu flink verkouden, last van de keel, verschrikkelijk hoofdpijn en hoest me kapot.
Afgelopen weekend hebben we pbm's geleverd bij particulieren die besmet waren......
Mag nu 2 weken de deur niet uit. Gok dat het maar een normale verkoudheid is....

Hier nu flink verkouden, last van de keel, verschrikkelijk hoofdpijn en hoest me kapot.
Afgelopen weekend hebben we pbm's geleverd bij particulieren die besmet waren......
Mag nu 2 weken de deur niet uit. Gok dat het maar een normale verkoudheid is....
Sterkte en beterschap man!

Hoor ik van mijn vader die aan de overkant van men sportschool moest werken, dat er gewoon nog mensen daar naar binnen liepen zo af en aan.
Die medewerkers zitten daar gewoon nog stiekem te trainen achter de rolluiken :treuren:
Ondertussen heeft de sportschool nog niks laten horen over een tegemoetkoming.

Al dagen niet gesport of een gewicht aangeraakt. Alleen volop aan het werk, cruise week 11

Anyone who has studied history...

Heeft hij dat wel gedaan? Want wat hij zegt @ 0:30 valt niet te onderbouwen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven