Ik snap echt niet dat zoveel mensen zo lovend kunnen zijn over Rutte. Hier in Noorwegen was alles al één week eerder dicht dan in NL en NL hobbelde er nog achteraan met "hmmm, laten we de scholen, restaurants en cafés maar gewoon open houden", om vervolgens toch weer de keutel in te trekken. En dan wordt er zo lovend gesproken over de daadkrachtige handelingen van hem wat zich ook in de peilingen uit.
Wat ik ook niet snap is hoe de grote massa van mensen dit allemaal wel prima lijkt te vinden. Het gros dat aan corona sterft zijn mensen van behoorlijke leeftijd met vaak ook nog onderliggende ziektes. Dit was ook al bekend vanuit China en ik kan niet begrijpen dat er niet gekozen is voor een lockdown van mensen die al met pensioen zijn, plus de zieken. Laat de boel onder de gezonde en jongere mensen rondgaan die in verhouding weinig last ervaren. Daarna langzaam de sluizen weer open zetten voor de ouderen. En iedereen die refereert naar "Ja maar kijk eens naar Italië, wil je dat ook in NL?" heeft het niet begrepen. Italië heeft veel te laat een lockdown ingeschakeld en het kwaad was daardoor al geschied. Een populatie met grote vergrijzing en een cultuur waar mensen dicht op elkaar leven. Vervolgens wordt er wat getest en komen er bizar weinig besmette mensen uit tov het aantal doden, waar niks van klopt. De hele indicatie van aantal besmette mensen loopt compleet mank in vrijwel alle landen. Er zijn zo ontzettend veel mensen met nul symptomen (25%) die dus ook nooit getest zijn, en dan heb je nog een hele grote groep die een verkoudheidje/griepje krijgen die ook niet zijn getest omdat het niet ernstig genoeg was. At random een bevolkingsgroep zonder symptomen testen is in NL ook al niet gedaan.
Kortom, het is te belachelijk voor woorden dat het volk hier maar gewoon achteraan loopt en niet stilstaat bij het feit dat elke overheid plannen klaar heeft voor alle mogelijke rampscenario's (wanneer onze Kim uit Noord Korea op de grote rode knop drukt bijv) en noem maar op. Maar nee, een pandemie waarvan er elke 100 jaar een aantal voorbij komen, daar is totaal geen lekker duidelijk draaiboek voor en wordt maar wat aangekloot.
Hier in Noorwegen staan nu inmiddels 300.000 extra mensen (op een bevokingsgrootte van 5,3 miljoen) te schooien bij de Noorse UWV om "dagloon" te krijgen. Bij waar ik werk gaan nu ook mensen "gepermitteerd" worden, wat inhoudt dat ze on hold gezet worden en dus ook mogen aansluiten bij de Noorse UWV om om loon te schooien. Voor mij zou dat inhouden dat ik nog iets minder dan de helft ga overhouden. Daar ben je dan mooi klaar mee als je in Oslo woont waar de gemiddelde appartementhuur grofweg tussen de 1200 en 1800 eur ligt per maand. 300.000 EXTRA mensen sinds de coronauitbraak die nu on hold zijn gezet OF compleet ontslagen zijn.
Misschien goed dat mensen even laten inzinken wat deze extreme doorgetrokken maatregelen inhouden voor de economie. Een overheid in zoveel verschillende landen die zo incompetent is kan bij mij niet door de beugel. Dit had echt wel anders aangepakt kunnen worden met veel minder schade voor de economie. Ok, dat zorgt er inderdaad wel voor aan de keerzijde dat er ook meer mensen sterven, maar dit redden van een duizend/paar duizend bejaarden die de volgende winter ook niet hadden gehaald staat in géén verhouding tot de economische schade die de samenleving nu wordt aangedaan. Er is zoveel onzichtbaar leed dat totaal geen focus krijgt, maar een jong ziek persoon die aan corona is overleden is meteen voorpaginanieuws.
Er wordt grote angst aangejaagd onder de bevolking door de overheid. Ik geloof niet dat de overheid bewust achter een release zit van het coronavirus zoals sommigen beweren, maar ik geloof wel dat dit coronavirus wordt aangegrepen om nu een reset uit te voeren, wetten er versneld doorheen te drukken (die niet omgedraaid gaan worden als corona voorbij is, want zo gaat dat). Never waste a good crisis zegt men ook wel, en dat wordt nu ook echt wel uitgevoerd.