Ik zit er ergens tussenin. Ik vind allereerst dat zoals al vaak gezegd is de bestuurders die hebben verzaakt dit te voorkomen moeten boeten, en dan bedoel ik gewoon door de rechter, dood van duizenden mensen ligt bij Rutte en consorten. Er is niemand bij wie het idee is opgekomen dat China de wereld opzadelt met het zoveelste dodelijke virus en vervolgens stinkend rijk wordt met verkoop van maskertjes en desinfect. Dat moet toch vragen oproepen, mensen verspreiden the disease en zijn daarna de enige die vele miljarden maskert en andere producten op voorraad hebben liggen, wat zich voor de hoofdprijs rond de wereld laat zenden.
Als mij nu wordt gevraagd te kiezen tussen totale lockdown tot het virus onder bedwang is, of gewoon alle hekken los kies ik 100% zeker voor het laatste. Ik vind het ethisch de enige juiste oplossing, om een offer te maken waarbij wij een process doorgaan zoals in de wereld miljarden keren eerder is ondergaan: de zwakste der zwakste zullen het misschien niet halen. Er gaan mensen dood. Dit is wat de natuurlijk gezond houdt.
Vervolgens op zoek naar de daders:
Hoofddader: China, wat verzaakt Heeft tijdig aan de bel te trekken (vliegverkeer tijdens epidemie? Dit is écht niet goed). Mensen je land laten verlaten terwijl jij lijken stapelt en zegt “alles onder controle hier, let vooral niet op ons”. Bedenk hoe de wereld er uit had gezien als China haar land op slot had gegooid en al het inkomend en vertrekkend vliegverkeer had verboden vanaf het moment dat ze wisten dat het mens-op-mens besmettelijk was? Dan hebben wij hier geen ellende gehad. China die haar machtspositie in de wereld niet ziet afbrokkelen ofzo. Het gaat daar prima.
Rutte en consorten: geen voorbereiding, geen capaciteit, niets
Zij moeten boeten.
Voor de mensenheid in zijn algemeen, als je het bekijkt als de groep en onze toekomst en de evolutie van mensheid, dan is het niet slecht dat er af en toe een grote leeuw rondloopt en de oude zwakke dieren uit de kudde, die eigenlijk niet meer meekunnen, het opgeven. Dan vinden we het inspirerend want dieren zijn lief.