Ik werk remote (thuis/cowerkplek) en bezoek klanten, partners, toeleveranciers, etc. Ik probeer te focussen op de kansen in deze tijd en die te benutten. Never waste a good crisis. Er wordt grootschalig geld geschoven dus er is voor iedereen wat te halen. Er zijn voldoende marktomstandigheden erg gunstig nu.
Verder begin ik er niet over in de zin dat ik een waardeoordeel geef, maar je merkt snel genoeg wie beetje doorziet wat de (geo)politieke motieven zijn en wie in paniek gevangen is. Die laatste zijn er niet zo veel. Ik werk in de gebouwde omgeving met technische installaties, mensen snappen allemaal wel waar politiek en lobby bepaald wanneer effectief beleid gevoerd wordt en waar bakken geld verspild worden.
Gewoon mix van al het goede wat we hebben gebruiken en je niet te veel zorgen maken over wat er over meer dan 50 jaar mogelijk kan gebeuren. Die angst van opwarming en bang zijn over een staat van de wereld van over 200 jaar, haha, dat is toch bizar? 200 jaar geleden reden we nog met paard en wagen. Als ze in 1800 zorgen hadden over wereldproblemen dan denk ik niet dat ze oplossingen als mobile telefoon, internet en Boeing 747 mee in overweging zouden nemen.
Dus voor nu gewoon beetje praktisch, in de basis wat kernenergie, wat zonnepanelen en geothermisch decentraal als effectief, als effectief andere beschikbare bronnen als waterkracht benutten. Verder voldoende fossiel om door te knallen tot er een technologische ‘black swan event’ plaats vindt en we allemaal terug kijken op deze klimaatgekte en een anti-climax beetje zoals met de millennium bug verwacht ik.
Of het wordt gewoon overtroffen door een ‘nog grotere bedreiging’. Energietransitie dat loopt wel, nu is de volgende stap de potentie van big pharma en de biologische en digitale oorlogsvoering door te voeren. Grotere vissen dan de transitie.
Machtsstrijd tussen continenten, grote banken en corporaties die meer macht hebben dan de overheid. De 1% van de 1% die spelletje risk spelen en de poppetjes verzetten om macht uit te breiden.