Waarom denken mensen in problemen?
Waarom zien zij het grote plaatje niet? Bijna alle meetbare statistieken verbeteren. Met betrekking tot:
- kindersterfte
- armoede
- kwaliteit van leven
- ernstig leed onder bevolking
- uitbuiting
- moord
- verkrachting
- mensenrechten
- corruptie (kleine schaal)
- etc
- etc
Bijna de gehele wereldbevolking is voorzien in de basisbehoeften als gedefinieerd door
Maslow
Ieder jaar gaat het beter met de wereld. Wat is dat probleem met ‘overbevolking’? Er is plek zat. Meer mensen dan ooit hebben voedsel, onderdak, schoon water, etc.
Die obsessie met het negatieve is een wereldbeeld gecreëerd door mensen die jouw schuldgevoel financieel willen uitbuiten: hogere belastingen, integratie van duidelijk problematisch culturen (maar relativisme dus oordeel niet), extreme vormen van nivelleren door klimaatbeleid, etc etc.
Wij leven in een van de meest druk bevolkte landen ter wereld, en als ik vanuit Adam naar de uithoeken van Nederland rijd dan zie ik grote vlaktes met landbouw etc. De techniek maakt mogelijk dat wij iedere 10 jaar meer voedsel op minder oppervlak kunnen verbouwen. Wij staan aan de kinderschoenen van kweekvlees wat even enkele decennia het doden van dieren voor voedsel overbodig maakt.
Mensen zijn briljant, wij zijn een superieure machine als resultaat van miljarden jaren evolutie. Wat wij allemaal gepresteerd hebben is ongelofelijk. Maar mensen proberen te doen alsof wij parasieten zijn die alles kapot maken.
Wat dan? Wij kunnen de hele wereld in een nucleaire vlaag verwoesten en over 100-1000-een miljoen jaar, is het alsof er nooit iets gebeurd is. Ja er gebeuren slechte dingen, dumpen van afval in rivieren etc.
Aan een ieder die dit negatieve beeld over de wereld en specifiek mensen hebben vraag ik: noem een tijdperk in het bestaan van de aarde waarin jij liever zou leven dan huidige tijd?
Als ik je nu in een tijdreis machine zou geven die jou jaar iedere willekeurig punt in het verleden zou brengen: welk jaar zou je dan kiezen?