- Waardering
- 124
- Lengte
- 1m96
- Massa
- 98kg
Jouw avatar en dan die jaartallen die je noemt, Goud.Ik had de jaren ‘50 en ‘60 wel mee willen maken. Maar dat heeft meer met persoonlijke fantasieën te maken![]()
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jouw avatar en dan die jaartallen die je noemt, Goud.Ik had de jaren ‘50 en ‘60 wel mee willen maken. Maar dat heeft meer met persoonlijke fantasieën te maken![]()
Helemaal eens met je 2e punt.1. Totale populatie wel, maar in veel delen van Europa is er in meer of mindere mate krimp, soms verborgen door arbeidsmigratie (zowel expats als gelukszoekers);
2. Dat is het probleem van zowel "duurzame" energie als kernenergie en nieuwe energie, het doet aan symptoombestrijding niet aan oplossingen;
3. Er is geen beleid om de bevolking op peil te houden of gecontroleerd licht omlaag te brengen, wel maakt de inrichting van het systeem het hebben van kinderen niet aantrekkelijk of onmogelijk, ook iemand als Jan Latten maakt zich daar zorgen over.
Over sportscholen: zalen of hallen waar je een deel van kan boeken per uur of half uur, en dan vooral veel racks erin en wat oefeningen voor klein spul.
Zelf schoonmaken of extra betalen.
Wat bedoel je hiermee?Maar vroeger had onze planeet het veel beter en gaat het nu een stuk slechter.
Off Topic mode /enabled
-----------------------------------
Zelf denk ik niet zo in problemen, maar meer in oorzaak-gevolg relaties.
Wat ik altijd fascinerend vind, is het perspectief van waaruit mensen beoordelen hoe goed of slecht het met de wereld gaat.
Jij gebruikt hier Maslov's pyramide als referentiekader en daarbinnen heb je volkomen gelijk met wat je stelt.
De beperkende factor daarin vind ik de stellingname, waarin slechts menselijke basis behoeften en welzijn als 'de facto' standaard gelden.
Ik vind dit toch wel weer een typisch menselijk egocentrisch/egoïstisch uitgangspunt.
Als bioloog kijk ik er liever in breder verband naar:
Als we de hele discussie een niveau optillen naar een mondiaal-ecologisch referentiekader -en daarbij andere beoordelingscriteria dan "slechts"menselijk welzijn hanteren-, dan zal de uitslag "hoe goed gaat het met de wereld" iets minder gunstig uitvallen.
(Terzijde, met hoe de politiek probeert op allerlei manieren ons een schuldgevoel te geven aangaande klimaat en daaruit voortvloeiende achterlijke maatregelen e.d. heb ik helemaal niets en zie ik hier los van)
Overbevolking, of in ecologische zin overpopulatie, is uiteindelijk altijd een elementaire probleemfactor bij populaties.
Zonder onze bio-technische prestaties -die voortvloeien uit onze cerebrale capaciteiten- hadden we ecologische draagkracht van onze omgeving al lang overschreden. (in termen van het aantal exemplaren van homo sapiens dat kan überhaupt kan bestaan, overleven en reproduceren)
Kortom, we zijn al behoorlijk lang bezig deze ecologische draagkracht kunstmatig te vergroten en de grenzen te verleggen.
Door onze moderne technologie dus, want anders was het simpelweg onmogelijk geweest om door te groeien naar de meer dan 7 miljard mensen die we nu hebben op aarde.
De vraagstukken blijven hierbij wel:
Ten koste van wie en/of wat doet de mensheid dit?
En hoe goed of slecht is dit dan eigenlijk?
En in welk kader plaats/meet je dit?
Binnen de mensheid als collectief aan individuen of de planeet als geheel van biosfeer, ecosystemen?
Kijkend naar de geschiedenis zie je dat we veel 'goede' dingen presteren, maar ook heel 'slechte' dingen doen (gedaan hebben).
In dat opzicht vind ik mensen eigenlijk tegelijkertijd zowel briljante wezens én een parasitaire plaag.
Persoonlijk beschouw ik homo sapiens daarom evolutionair gezien, als een schitterend ongeluk.
Een omschrijving die mijn ambivalente gevoel bij de mensheid goed weer geeft.
Puur pessimistisch of negatief ben ik zeker niet, maar om onze soort nou louter briljant te noemen...
Dat vind ik in het licht van bovenstaande te veel getuigen van een 'tikkeltje' misplaatst superioriteitsgevoel.![]()
Tot nu toe zijn er nog te veel groeperingen die argumenten en potentiële bewijzen aan kunnen voeren voor doem scenario's.
Genoeg in ieder geval om de indruk te wekken dat er een reële kans bestaat, dat we met z'n allen bezig zijn deze planeet naar de klote te helpen.
In mijn optiek zijn wij als soort pas dan écht briljant, als dit volledig wordt ontkracht en dat daarbij de critici -met concreet weerleggende resultaten- tot zwijgen worden gebracht.
-----------------------------------
Off Topic mode /disabled
Is dat wel zo bijzonder? Doen we dat niet al sinds het bestaan van de mens? Welke normen en waarden je moet nemen, welke god of goden je in moet geloven etc etc. Nou zijn we iets beschaafder dan vroeger, maar toen werd iedereen die anders dacht gewoon vermoord of een slaaf gemaakt. Alleen nu veroveren we niet elk jaar een nieuw stukje land om uit te breiden en zijn we redelijk stabiel als samenleving. In plaats van land veroveren proberen we nu de waarden en normen op te dringen.Het is bijzonder dat de Westerse wereld onze ideeën en waarden en normen meent op te moeten dringen aan de rest van de wereld. De maakbare samenleving uitrollen op wereld niveau.
Is dat wel zo bijzonder? Doen we dat niet al sinds het bestaan van de mens? Welke normen en waarden je moet nemen, welke god of goden je in moet geloven etc etc. Nou zijn we iets beschaafder dan vroeger, maar toen werd iedereen die anders dacht gewoon vermoord of een slaaf gemaakt. Alleen nu veroveren we niet elk jaar een nieuw stukje land om uit te breiden en zijn we redelijk stabiel als samenleving. In plaats van land veroveren proberen we nu de waarden en normen op te dringen.
We zijn er als mens allemaal schuldig aan en in sommige situaties vind ik het alsnog terecht. Ik ben bijvoorbeeld tegen de normen en waarden van menig Midden-Oosters land waar het volk (vooral vrouwen) goed onderdrukt wordt.
Ik betwijfel het, in ieder geval in Nederland. Het kabinet wilde juist geen lockdown (of minimaaal), pas toen het volk keihard bleef doorzeuren omdat onze buurlanden het ook doen kwam het tot stand. Vandaar dat ze best snel versoepelen: z.s.m. de basisscholen weer open, mogelijk binnenkort zelfs al de contactberoepen. 1 juni de horeca (iig terrassen) gaat ook al de ronde door. Reizen alleen als noodzakelijk is wordt ook al reizen als je geen klachten hebt.Het is om die reden dat ik de huidige gang van zaken met argusogen aankijk en machtsuitbreiding een aannemelijkere verklaring van de lockdown vind dan medeleven met onze ouderen.
Jij jouw visie.

Bijzonder was een ongemakkelijk wordt. Maar ik ben het met je eens. Iedereen wilt elkaar van alles opdringen. Uiteindelijk is de mens geprogrammeerd met een soort 'stilstand is achteruitgang' mindset, de een meer dan de ander.
Het is om die reden dat ik de huidige gang van zaken met argusogen aankijk en machtsuitbreiding een aannemelijkere verklaring van de lockdown vind dan medeleven met onze ouderen.
Ik betwijfel het, in ieder geval in Nederland. Het kabinet wilde juist geen lockdown (of minimaaal), pas toen het volk keihard bleef doorzeuren omdat onze buurlanden het ook doen kwam het tot stand. Vandaar dat ze best snel versoepelen: z.s.m. de basisscholen weer open, mogelijk binnenkort zelfs al de contactberoepen. 1 juni de horeca (iig terrassen) gaat ook al de ronde door. Reizen alleen als noodzakelijk is wordt ook al reizen als je geen klachten hebt.
Moderne "machtsuitbreiding" is toch vooral door een sterke economie?
En de maatregelen voorkomen een grotere verspreiding en dus impact op de Nederlandse economie + volksgezondheid. En daarmee "macht". Dus volgens mij zowel bescherming als "machtsuitbreiding", maar niet op een manier zoals jij denkt.
Voor de mensen die nog wakker zijn *ba dum tsss*
![]()
Coronavirus man-made in Wuhan lab, says Nobel laureate
French virologist and Nobel laureate Luc Montagnier made the claimwww.google.nl
Het is bijzonder dat de Westerse wereld onze ideeën en waarden en normen meent op te moeten dringen aan de rest van de wereld.

Dit is dus waar wij ons onderscheiden van alle andere diersoorten. Het gaat om die rekenkracht in de bovenkamer die ons vrij uniek maakt en de mogelijkheid geeft buiten de grenzen van het onmogelijke te groeien. Ik vind dat zelf wel briljant en fascinerend om te zien. Maar je kan hier zeer terecht vraagtekens bij plaatsen.
Maar mensen hebben vaak de neiging het kwaad in de mens te zien en de knuffelfactor van dieren te overschatten. Getuigen de vele ongelukken met mensen die tijgers en orangutans in spijkerbroeken hijsen en huisdier noemen om na na 10 jaar bij het ontbijt door de beste vriend het gezicht van het hoofd gegeten te worden. Zomaar, nachtje slecht geslapen, spelen, of gewoon honger.

Thuis hebben wij altijd katten gehad, en als die een muis vingen dan was het een 90 minuten sadistisch schouwspel voordat het arme beestje uit zijn lijden werd verlost. Als mens kan je bijna niet anders dan ingrijpen.
Tegen natuurlijke overlevingsdrang in heeft de mens zich over zeer lange tijd als het ware toch op veel vlak weten te verheffen boven natuurlijke drang van enkel overleven en voortplanten. Ik vraag mij dus af welke dier- of plantsoort niet buiten zijn voegen zou groeien als het daarvoor de kans kreeg.
Succes zie ik dan in de grootte en dominantie van een populatie en in dat opzicht zijn het enkel de kippen, koeien en varkens die met ons mee kunnen. Ja dat bedoel ik sarcastisch.

Hier ben ik het fundamenteel wel met je oneens. Er is voldoende wetenschappelijk onderzoek dat er een reële kans is dat wij een sterke invloed op de omgeving hebben. Maar naar de klote werken dat is natuurlijk even zo relatief als al het hier boven omschreven. En dan zie ik een causaal verband als ‘meer dan 50% waarschijnlijkheid in significante mate bijdragen aan staat van een complex systeem, met als gevolg meer dan 50% waarschijnlijk enkele graden opwarming over honderden jaren’ (daar komt het in principe wel op neer qua wetenschappelijke consensus). Een consensus die in principe bereikt wordt in een instituut waarvan de objectiviteit ernstig ter discussie staat en waarvan de uitkomst vele belangen dient.
Er is simpelweg niet met 100% zekerheid te ontkrachten dat wat in de wetenschap een bescheiden consensus is maar door belanghebbende als doem scenario wordt gebracht, te ontkrachten. In de kern zit daar de mens, met al haar kennis, kunde, gebreken en drang naar uitbreiding en groei en onvermogen genoegen te hebben met status quo.
Dit soort discussies zullen altijd blijven komen. Klimaat, Corona. En daar komt het parasiterende karakter van levende wezens altijd naar boven; eigen hachje redden en uitbuiting van situaties binnen de grenzen van wat door de groep als goed en kwaad beschouwd wordt. Dit is weer te manipuleren en deze cyclus van in de kern een relatief klein wetenschappelijk effect wat via massa marketing het hele volk voorziet in brood en spelen.
Ik zie wel degelijk commerciële belangen bij iedere crisis en het is dan ook altijd gunstig om een volk in staat van angst te hebben, waar zij het makkelijkst te manipuleren en uit te buiten is. In dat opzicht kan je je gaan afvragen of het succes van de mens op termijn terug te brengen gaat worden naar die van de legkip.

En hoezo is dit alles slecht voor de aarde?"De opwarming van de Aarde, ook wel klimaatopwarming of klimaatverandering, is de stijging van de wereldtemperatuur sinds de pre-industriële periode. De gemiddelde luchttemperatuur van de atmosfeer van de Aarde op grondhoogte was in de periode van 2006 tot 2015 ongeveer 0,87 °C (0,75-0,99 °C) hoger dan in de periode van 1850 tot 1900.[1] Deze opwarming gaat gepaard met andere mondiale klimaatveranderingen, zoals veranderingen in de regenvalpatronen en woestijnvorming.
Onder klimaatwetenschappers is het onomstreden dat de gemiddelde temperatuur op Aarde sinds halverwege de 20e eeuw is toegenomen. Ook over de oorzaak is er consensus: deze trend wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging van de concentratie broeikasgassen in de atmosfeer, wat op zijn beurt het gevolg is van de sterke bevolkingsgroei en toename van menselijke activiteiten, waaronder: gebruik van fossiele brandstoffen, ontbossing, bepaalde industriële en agrarische activiteiten. Sinds begin 21e eeuw zijn ook het publiek en politici in meerderheid de mening toegedaan dat er een klimaatprobleem bestaat en dat dit in belangrijke mate het gevolg is van menselijk handelen.
Modelberekeningen, geëvalueerd in de rapporten van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), geven aan dat in 2100 de temperatuur op Aarde 1,6 °C (0,9-2,3 °C) hoger zal zijn dan tussen 1850 en 1900 wanneer men broeikasgasuitstoot sterk vermindert. Andere emissiescenario's komen uit op temperatuurstijgingen tussen de 2,4 en 4,3 °C (1,7-5,4 °C) boven het pre-industriële niveau.[2]
Alle grote klimaatveranderingen hebben een ontwrichtende werking en hebben eerder geleid tot het uitsterven van vele soorten, de migratie van populaties en grote veranderingen in het landoppervlak en de oceaancirculatie. De snelheid van de huidige klimaatverandering is sneller dan de meeste eerdere veranderingen, waardoor adaptatie voor de natuur en aanpassing voor de menselijke maatschappij moeilijker is. Daarnaast maakt de toegenomen complexiteit van de menselijke samenleving dat er een toenemend risico is.[3] De huidige klimaatverandering heeft dan ook een aanmerkelijk grotere kans op schade.
Met name temperatuurstijgingen van meer dan 2 °C brengen grote veranderingen met zich mee voor mens en milieu, onder andere door zeespiegelstijging, toename van droogte- en hitteperioden, extreme neerslag en afname van biodiversiteit.[4] Een temperatuurstijging van 2 °C heeft veel verstrekkendere gevolgen dan een stijging van 1,5 °C.[5][6][7]"
Aldus: Wikipedia
Kut . En onterecht. 8/10 mensen op IC door Corona hebben overgewicht en zijn ongezond. Frituur en restaurants mogen open , Botox is blijkbaar ook belangrijk de bios ook maar sporten? Iets voor de gezondheid , wat echt zorgt dat er minder mensen op de IC komen en gezonder worden .... nee laat die maar als aller laatste opendoen , Side note 1 september zijn alle kleinere sportscholen er niet meer ! Ik was niet zo van “complot theorieën “ maar ik begin eraan te twijfelen als ik zie wat nu aan het gebeuren is. Waarom de sportscholen dan in ieder geval niet open voor mensen onder 50 (no offence ) want letterlijk 30 mensen in heel fucking Nederland zijn dood onder de 50 door Corona . 50 op 17 miljoen ??!!!1 September is vooralsnog de datum waarop we weer de gyms in mogen, wat vinden we daarvan?
![]()
Kabinet versoepelt meer maatregelen: restaurants, musea en podia gaan weer open
Het kabinet wil de coronateugels nog veel verder laten vieren dan eerder al was uitgelekt. Zo gaat de maatregel om met niet meer dan drie mensen bijeen te komen volgende week al het raam uit en mogen ...www.telegraaf.nl