AndroidHealthClinic

Coronavirus

Nóg drukker dan in het voorjaar, zal influenza dit jaar dan wel weer toeslaan?
Mogelijk worden dit de nieuwe headliners in de media: " People infected with both flu and SARS-CoV-2 are more than twice as likely to die as someone with the new coronavirus alone, emerging evidence from England has shown."

Ik ook, maar Rutte kan het ook niet direct weerleggen.

Wat vindt jij eigenlijk met de kennis van nu, wat we in 2018 met die 9000 griepdoden en overvolle ic's hadden moeten doen?

Grote evenementen van 100+ personen hadden dit jaar achteraf gezien beter niet gehouden kunnen worden en dergelijke als dit duizenden doden had kunnen voorkomen?

Er ontbreekt wel echt een beetje logica / nuance.

Als het aantal besmettingen omhoog gaat, worden de ICs belast. Als de ICs het niet meer aankunnen gaat het sterftecijfer heel snel omhoog.

Verder is mortaliteit niet het probleem, maar een groot deel van de IC patiënten gaat niet dood, dus zitten niet in dit cijfer. Het gaat om het percentage dat op de IC beland. En dat is meer dan het mortaliteitspercentage.

Vrees dat Baudet dan met eigen bronnen en schattingen aan komt zetten.
Denk ook dat het Rutte niet veel uit maakt hoe dodelijk het nu echt is, de lijn tot het vaccin is ingezet en zal niet meer van worden afgeweken.
Zodra de ic's in de wintermaanden (zoals elk jaar) weer vol liggen door influenza dan wel Corona is er niet veel meer nodig om weer alles scherp te stellen.

Hoe Baudet aan 0,2% komt ben ik dan wel benieuwd naar.

Ik denk iets in de richting van het recent aantal overledenen en gemelde besmettingen, misschien per week of paar weken vanwege vertraging tussen die cijfers.

Bijvoorbeeld afgelopen week: 33 / 13471 * 100% = 0.24%
September dusver (zelf even wat weken opgeteld): 88 / 30760 = 0.28%

Ik denk iets in de richting van het recent aantal overledenen en gemelde besmettingen, misschien per week of paar weken vanwege vertraging tussen die cijfers.

Bijvoorbeeld afgelopen week: 33 / 13471 * 100% = 0.24%
September dusver (zelf even wat weken opgeteld): 88 / 30760 = 0.28%
@Sparks79 als je simpelweg de mortaliteit * de bevolking kon berekenen zouden er ook 170.000 doden door griep zijn. Dan ga je uit van 100% besmetting wat nooit mogelijk is. Het reproductiegetal is hetzelfde en groepsimmuniteit beperkt de verspreiding, waarbij blootstelling aan andere coronavirussen ook meehelpt. Schade aan hart en andere organen is normaal bij zulke infecties/longontstekingen van griepvirussen waarmee er ook jaarlijks vele duizenden in het ziekenhuis/ICs liggen met vrijwel dezelfde verdeling naar leeftijd en hoge comorbiditeit. Die zijn niet de volgende dag weer fit.

Of bedoel je 100.000 doden verspreid over 10-20 jaar? Dat zal best kunnen, dat het op gaat in de oversterfte aan alle griepvirussen.

Het is sterke politiek maar toch ook onmogelijk om mee te spreken als je dan meteen het verwijt terug krijgt niet te geven om de slachtoffers.

Hoe Baudet aan 0,2% komt ben ik dan wel benieuwd naar.

Vind Rutte hier wederom enorm zwak hoor. Blij voor hem dat de gemiddelde Nederlander niet door zijn retoriek heenprikt.
Laten we het cijfer iets verhogen en er 0.3% van maken. Dan heb je in een verschrikkelijke situatie (Amsterdam) dus 1,11% besmettingsgraad, namelijk zo'n 10k op 900k inwoners. Vervolgens sterft hiervan 0.3%. Waar hebben we het dan in godsnaam over?

• Like
Waarderingen: BB_
En als je voorbij het sterftecijfer gaat kijken?

Rutte is een man van de voorbereiding en spontaan met een tegenargument komen zie ik m niet doen en ook begrijpelijk in deze.
Klopt, maar ik vind dat je in zijn positie 6 maanden nadat corona in Nederland gearriveerd is zulke cijfers wel paraat moet hebben. Waar baseer je anders je beleid op?

Er werd gevraagd waar het precies over gaat. Dan krijg je de mogelijkheid bepaalde antwoorden op sommige vragen te vinden.

Klopt, maar ik vind dat je in zijn positie 6 maanden nadat corona in Nederland gearriveerd is zulke cijfers wel paraat moet hebben. Waar baseer je anders je beleid op?

Goede vraag. Maar zoals Rutte zegt: "Wij vertrouwen blind op de wetenschap en de adviezen van het RIVM en OMT."
En zoals het OMT zegt: "Wij adviseren slechts, de politiek neemt de beslissingen."
Komt over als verantwoordelijkheden afschuiven. Het testbeleid en -capaciteit mag na 6 maanden ook weleens op orde zijn.

Er werd gevraagd waar het precies over gaat. Dan krijg je de mogelijkheid bepaalde antwoorden op sommige vragen te vinden.
Nee je draait eromheen. Laat ik het anders stellen: wat zijn volgens jou de factoren die de huidige beleidskeuzes verantwoorden?

Terug
Naar boven