MuscleMeat

Coronavirus

Ik raad je aan de bijbel eens te lezen en goed na te denken over hoe die verhalen zich verhouden tot de echte wereld. Wat veel mensen niet begrijpen is dat veel verhalen een metafoor zijn van de kwesties die je in elk leven gaat meemaken.
Heb je een spaarrekening en volg je een opleiding?
Ik heb de bijbel wel eens gelezen, en ik zag de metaforen ook wel, alleen ben ik tegen het geloof als instituut en hoe de meeste mensen die volgen.

spaarrekening heb ik alleen nog om geld op te parkeren dat wanneer mijn pas gestolen wordt er niet veel afgeschreven kan worden. Studeren doe ik wel, maar de meeste religies zijn daar op tegen dat niet gelovigen studeren toch?

De meeste mensen zijn het niveau van de apen inderdaad niet ver ontstegen. Met name de mensen met een kleurtje.

Mag ik dat zeggen???
Ik vind het een beetje kortzichtig, maar vrijheid van meningsuiting heb je natuurlijk wel.
of nee, je woont in Rusland dus heb je dat niet :roflol:

Ik heb de bijbel wel eens gelezen, en ik zag de metaforen ook wel, alleen ben ik tegen het geloof als instituut en hoe de meeste mensen die volgen.

spaarrekening heb ik alleen nog om geld op te parkeren dat wanneer mijn pas gestolen wordt er niet veel afgeschreven kan worden. Studeren doe ik wel, maar de meeste religies zijn daar op tegen dat niet gelovigen studeren toch?
Dus eigenlijk zeg je iets totaal anders dan wat je vindt.
De spaarrekening en studie zijn zaken die ik met een reden aanhaal. Het idee van nu zweten en straks luieren zit in de kern van de Joods-Christelijke cultuur. Denk maar aan 6 dagen bouwen en de 7e rust, nu hard werken om later in het paradijs te komen. "Delayed Gratification" heeft ons voor een groot deel gebracht waar we nu zijn. Culturen die dat idee niet kennen (zie bijv. Afrika) leven in het hier en nu, luieren nu omdat het kan en zien het allemaal wel.
Dit is slechts een enkel voorbeeld, maar jij gelooft zo diep in sommige van deze zaken dat je niet eens meer weet waar het vandaan komt. Ook wel mooi, een afkeer van een geloof omdat alles al enorm geïnternaliseerd is.

Ik mag toch hopen dat de gemiddelde (basisschool)leraar, nadat hij/zij iedereen aan het woord heeft gelaten en een mening heeft laten geven, heel duidelijk aangeeft dat het weliswaar iedereens goed recht is om een mening te spuien maar dat het ontbreken van feitelijke argumentatie deze mening verder bijzonder weinig cachet geeft. Dit is nou juist het hele issue, ongeacht je standpunt. Elke sjenk met een camera en wat basic editskills kan zonder argumentatie een fabeltje op youtube zetten, kinderen moeten er juist in onderwezen worden dat er wel degelijk een hiërarchie is in meningen en dat er inderdaad ook nog altijd zoiets is als het verschil tussen feit en fictie. Het mes snijdt aan twee kanten, als je kinderen niet leert dat ze een mening moeten kunnen onderbouwen met feitelijke argumentatie, krijg je niet alleen de aluhoedjes, maar ook de holocaustontkenners en de spotprentmoordenaars.
Niks aan toe te voegen.

De spaarrekening en studie zijn zaken die ik met een reden aanhaal. Het idee van nu zweten en straks luieren zit in de kern van de Joods-Christelijke cultuur. Denk maar aan 6 dagen bouwen en de 7e rust, nu hard werken om later in het paradijs te komen. "Delayed Gratification" heeft ons voor een groot deel gebracht waar we nu zijn. Culturen die dat idee niet kennen (zie bijv. Afrika) leven in het hier en nu, luieren nu omdat het kan en zien het allemaal wel.
Dit is slechts een enkel voorbeeld, maar jij gelooft zo diep in sommige van deze zaken dat je niet eens meer weet waar het vandaan komt. Ook wel mooi, een afkeer van een geloof omdat alles al enorm geïnternaliseerd is.
Ik denk dat delayed gratification meer komt door ontwikkeling dan door geloof. Het geloof is heel lang overgebracht op afrikanen en afrika is nu ook best christelijk, en toch is het idee van delayed gratification daar nog niet beland.

edit: dan zou offeren ook een vorm van delayed gratification zijn en dus niet alleen christelijk

Mijn spaarrekening en studie komen trouwens door maatschappelijke druk, en spaarrekening is daarnaast door mijn ouders geopend. Ik ga ook zeker niet ontkennen dat de maatschappij niet is beïnvloed door het geloof, maar ik denk eerder dat dat logische dingen zijn om te doen die dan ook nog een samenvallen met zo’n oud verhaaltje

Ik denk dat delayed gratification meer komt door ontwikkeling dan door geloof. Het geloof is heel lang overgebracht op afrikanen en afrika is nu ook best christelijk, en toch is het idee van delayed gratification daar nog niet beland.

edit: dan zou offeren ook een vorm van delayed gratification zijn en dus niet alleen christelijk
Dat denk je dan verkeerd. Geloof heeft in deze wereld in ieder geval die denkbeelden bij ons geïntroduceerd. Overigens niet uit het niets, want dat waren slechts ervaringen van de mensen die daarvoor hebben geleefd. Iemand heeft ooit eens moeten bedenken dat je misschien niet alles moet opvreten, maar ook een zaadje kan planten. Je punt met Afrika is lastig, want daar is het Christendom eigenlijk pas de laatste 150 jaar groot geworden. De vraag is of je in die tijd dat soort ideeën kan internaliseren.
Offeren is overigens hopen op directe gratificatie door je god. Ik offer je dit lam, in ruil daarvoor zorg jij dat mijn oogst goed is.

Exact. In zijn posts denk ik het tegenovergestelde te lezen. Overigens ook mijn ervaring in het lager- en middelbaar onderwijs. Docenten die iets 'weten' en dat jou vertellen. Vervolgens een badinerende opmerking als je er een discussie over wilt voeren.
Vervelend dat je die ervaring hebt. Ik denk dat de scheidslijn nogal onduidelijk is. Een eigen mening vormen en kunnen formuleren is hartstikke belangrijk. Wanneer een leerling met pertinente onjuistheden komt is het wel degelijk belangrijk om te corrigeren, maar dat moet de docent vervolgens natuurlijk zelf ook weer doen met feitelijke onderbouwing. Niet door iemand op kinderlijke manier terecht te wijzen.
Ik was het dus grotendeels eens met @wovano . Pertinente onwaarheden dienen weerlegd te worden. Ook wanneer een docent ze zou uiten overigens.

Dat denk je dan verkeerd. Geloof heeft in deze wereld in ieder geval die denkbeelden bij ons geïntroduceerd. Overigens niet uit het niets, want dat waren slechts ervaringen van de mensen die daarvoor hebben geleefd. Iemand heeft ooit eens moeten bedenken dat je misschien niet alles moet opvreten, maar ook een zaadje kan planten. Je punt met Afrika is lastig, want daar is het Christendom eigenlijk pas de laatste 150 jaar groot geworden. De vraag is of je in die tijd dat soort ideeën kan internaliseren.
Offeren is overigens hopen op directe gratificatie door je god. Ik offer je dit lam, in ruil daarvoor zorg jij dat mijn oogst goed is.
Maar zijn die denkbeelden door het geloof geïntroduceerd, of zijn die heel vroeger aan het geloof geïntroduceerd en heeft het geloof dat doorgegeven? Als de oogst later is dan je lam offer is dat toch delayed gratification? Of nu lam eten of later goede oogst

De meeste mensen zijn het niveau van de apen inderdaad niet ver ontstegen. Met name de mensen met een kleurtje.

Mag ik dat zeggen???

Graag zelfs dat je dat zegt want dat laat wel zien dat je niet zo veel hebt gelezen/onderzocht.
Niveau/intelligentie vs. etniciteit/ras is al heel lang geleden onderzocht en wat blijkt?
Je afkomst heeft niks te maken met het niveau/prestatie/IQ van je hersenen.

Dus negroïde mensen kunnen ook gewoon wetenschapper worden (indien men gelijke kansen krijgt).

Mijn spaarrekening en studie komen trouwens door maatschappelijke druk, en spaarrekening is daarnaast door mijn ouders geopend. Ik ga ook zeker niet ontkennen dat de maatschappij niet is beïnvloed door het geloof, maar ik denk eerder dat dat logische dingen zijn om te doen die dan ook nog een samenvallen met zo’n oud verhaaltje
Wat me terugbrengt bij mijn punt; je bent in wezen gewoon een Christen en hebt geen idee.
Vervelend dat je die ervaring hebt. Ik denk dat de scheidslijn nogal onduidelijk is. Een eigen mening vormen en kunnen formuleren is hartstikke belangrijk. Wanneer een leerling met pertinente onjuistheden komt is het wel degelijk belangrijk om te corrigeren, maar dat moet de docent vervolgens natuurlijk zelf ook weer doen met feitelijke onderbouwing. Niet door iemand op kinderlijke manier terecht te wijzen.
Ik was het dus grotendeels eens met @wovano . Pertinente onwaarheden dienen weerlegd te worden. Ook wanneer een docent ze zou uiten overigens.
Mogelijk is mijn ervaring anders dan andere studenten. Ik heb een vrij hoog IQ, weet dat sinds ik een kind ben en liep in veel gevallen gewoon mentale rondjes rond mijn docenten. Mijn ervaring is sinds kind af aan dat docenten over het algemeen net slim genoeg zijn om uitleg te geven op dat niveau en vaak ook niet meer weten dan het curriculum beschreef. Dat werd soms nogal lullig aangezien ik encyclopedieën verslond als kind. Om zelf niet voor lul te staan voor een klas kwam er dan vaak maar iets schertsend uit. Waren daar uitzonderingen in? Zeker, maar in die 14 jaar nog geen hand vol.
Op je laatste punt; zelfs bij een pertinente onwaarheid is het beter om uit te leggen wat nu precies de aspecten zijn, waar logica zit of ontbreekt en hoe dit zich verhoudt tot de rest van de wereld. Dat is iets anders dan 'haha hoe kan je dat nou geloven joh, klopt toch niets van'.

Misschien moet jij eens leren even niets te delen als je niets nuttigs hebt te melden. Je hoeft niet altijd overal op te reageren, soms kun je ook gewoon lezen en verder gaan met je leven.
Oordelen en veroordelen, dat is nuttig?

Exact. In zijn posts denk ik het tegenovergestelde te lezen. Overigens ook mijn ervaring in het lager- en middelbaar onderwijs. Docenten die iets 'weten' en dat jou vertellen. Vervolgens een badinerende opmerking als je er een discussie over wilt voeren.
Tuurlijk krijgen kinderen de ruimte om hun mening te geven. Ik vind het juist heel mooi als dit gebeurt en stimuleer dit dan zeker ook. Zo ontstond er deze week groot gejuich na de overwinning van Biden. Ik was wel benieuwd of kinderen dan hun voorkeur voor Biden konden onderbouwen. Kinderen zijn vervolgens heel mooi spontaan in discussie gegaan. Maar stel iemand roept opeens: "Biden is een kinderverkrachter." vind ik dat het mijn taak als leerkracht is dit soort onzin een halt toe te roepen.

Nogal far fetched om delayed gratification aan het scheppingsverhaal toe te schrijven imo. Ik heb in elk geval nog niet eerder iemand horen beweren dat die theorie zijn oorsprong zou hebben in het scheppingsverhaal. Kan me wel voorstellen dat religieuze personen in het algemeen meer neiging hebben tot delayed gratification en het is zeker zo dat de Bijbel de mensheid bepaalde normen en waarden heeft gegeven. Helaas is de implicatie daarbij vaak dat de set van normen en waarden van ongelovigen of andersdenkenden daarmee min of meer automatisch minderwaardig zou zijn of regelrecht terug te voeren zou zijn op die uit de Bijbel. En de wat meer wraakzuchtige, gewelddadige aspecten van het christendom worden natuurlijk voor het gemak nogal eens onder het tapijt geschoven.

Nogal far fetched om delayed gratification aan het scheppingsverhaal toe te schrijven imo. Ik heb in elk geval nog niet eerder iemand horen beweren dat die theorie zijn oorsprong zou hebben in het scheppingsverhaal. Kan me wel voorstellen dat religieuze personen in het algemeen meer neiging hebben tot delayed gratification en het is zeker zo dat de Bijbel de mensheid bepaalde normen en waarden heeft gegeven. Helaas is de implicatie daarbij vaak dat de set van normen en waarden van ongelovigen of andersdenkenden daarmee min of meer automatisch minderwaardig zou zijn of regelrecht terug te voeren zou zijn op die uit de Bijbel. En de wat meer wraakzuchtige, gewelddadige aspecten van het christendom worden natuurlijk voor het gemak nogal eens onder het tapijt geschoven.
Ik /niemand schrijf(t) het eraan toe en ik zeg ook niet dat de oorsprong daar vanuit komt. De realiteit is waarschijnlijk eerder andersom, dat is hoe geloof ontstaat.

Wat me terugbrengt bij mijn punt; je bent in wezen gewoon een Christen en hebt geen idee.
Ik vind dat bepaalde dingen overnemen van je maatschappij (en daarbij religie) en religieus zijn iets heel anders is. Iemand in een bepaalde groep stoppen omdat er overeenkomsten zijn is redelijk kortzichtig

edit: religie is net als accounting in dit geval, je kan beide kanten oprekenen. Hoe dan ook, er gaat gerommeld mee worden :emo:

Broodje aap. Maar sommige stappen die worden ondernomen door regeringen kan ik niet begrijpen, dus dat maakt het hele corona gebeuren voor mij wel een zooitje ongeregeld. BV: eerst werden mondkapjes lacherig afgedaan als ‘dat werkt toch niet’ en nu gaan ze zelfs bekeuren als je’m niet opdoet.
In april/mei ‘weten’ dat je een 2e golf gaat krijgen met de herfst en er heel de zomer tijd voor hebben om er op te anticiperen maar toch niks doen. Hmmm.... :suicide:

Ik vind dat bepaalde dingen overnemen van je maatschappij (en daarbij religie) en religieus zijn iets heel anders is. Iemand in een bepaalde groep stoppen omdat er overeenkomsten zijn is redelijk kortzichtig
Net als stellen dat gelovigen niet meer zijn dan apen die naar hun begeleider luisteren en je als je hun normen en waarden zou volgen op een kruistocht zou gaan en kinderen zou begeren?
Mijn punt is -en was dat al die tijd- dat je het over doet komen alsof je een enorme afkeer hebt van een bepaalde groep, maar dat die groep een groot deel van jouw normen en waarden heeft gevormd. Dat de maatschappij die normen en waarden intussen aanhangt zonder daarbij te zeggen (of weten) dat het bijvoorbeeld uit de bijbel komt, doet daar niets aan af. Je bent een Agnostische Christen ;)

Net als stellen dat gelovigen niet meer zijn dan apen die naar hun begeleider luisteren en je als je hun normen en waarden zou volgen op een kruistocht zou gaan en kinderen zou begeren?
Mijn punt is -en was dat al die tijd- dat je het over doet komen alsof je een enorme afkeer hebt van een bepaalde groep, maar dat die groep een groot deel van jouw normen en waarden heeft gevormd. Dat de maatschappij die normen en waarden intussen aanhangt zonder daarbij te zeggen (of weten) dat het bijvoorbeeld uit de bijbel komt, doet daar niets aan af. Je bent een Agnostische Christen ;)
Ik gaf daarmee aan dat gelovigen vaak te makkelijk luisteren naar het instituut dat achter het geloof staat. Ik heb zeker geen afkeer tegen gelovigen, alleen tegen de kerk (in het geval van christendom) en hoe gelovigen soms omgaan met niet gelovigen of mensen die zich niet houden aan de regels van de kerk. Daarvan moet je zelf bepalen of die voor jou moeten gelden, en oordelen over de anderen doet god dan wel als je daar zo in gelooft. Het geloof is 2000 jaar oud, en de regels zijn hetzelfde gebleven, ook al zijn wij dan zo veranderd. En dan worden christenen boos om homo’s terwijl ze zelf kleding dragen van 2 verschillende stoffen. (Al zit hypocrisie natuurlijk in de mens zelf, regels gelden altijd minder voor jezelf dan voor anderen)

agnostische christen is een oxymoron

Terug
Naar boven