MuscleMeat

Coronavirus

'Niet alle maatregelen afschaffen'​

"Goede zorg leveren is meer dan de capaciteit op de IC beheersen. Nu valt de keuze op gezondheid", zegt Touw. "We zeggen niet dat alle maatregelen moeten worden afgeschaft. Maar door de keuzes die we nu maken, gaan er ook mensen dood. Dat zijn mensen thuis, die hebben niet zo'n duidelijke stem. Dat willen we ook onder de aandacht brengen."

De intensive care-artsen pleiten voor het versoepelen van maatregelen "die grote invloed hebben op het welzijn van onze bevolking en daarbij te accepteren dat er als gevolg van corona meer mensen zullen overlijden". Onder meer samen sporten en elkaar ontmoeten in de buitenlucht, moet weer mogelijk worden, ook al betekent dat dat er meer mensen besmet raken.

Vind ik ook :D

"Goede zorg leveren is meer dan de capaciteit op de IC beheersen. Nu valt de keuze op gezondheid", zegt Touw. "We zeggen niet dat alle maatregelen moeten worden afgeschaft. Maar door de keuzes die we nu maken, gaan er ook mensen dood. Dat zijn mensen thuis, die hebben niet zo'n duidelijke stem. Dat willen we ook onder de aandacht brengen."

De intensive care-artsen pleiten voor het versoepelen van maatregelen "die grote invloed hebben op het welzijn van onze bevolking en daarbij te accepteren dat er als gevolg van corona meer mensen zullen overlijden". Onder meer samen sporten en elkaar ontmoeten in de buitenlucht, moet weer mogelijk worden, ook al betekent dat dat er meer mensen besmet raken.

Helemaal eens! Had al veel eerder moeten gebeuren.

Nee, liever dat het individueel sporten weer mag, wat kan mij de korfbalcompetitie nou schelen.

Met deze "nieuwe rekenmethode" zijn namelijk vandaag ook ineens 120.000 mensen éxtra van de wachtlijst naar het 'al gevaccineerd'-lijstje verschoven

Waarom uberhaupt rekenen en niet gewoon achteraf de registratie doorgeven :o

Ik vermoed dat veel mensen zo denken, maar is het ook ethisch verantwoord?
Geen makkelijke discussie denk ik. Net zoals het feit dat mensen van 100+ eerst gevaccineerd worden, terwijl iemand van 40 ook ernstige symptomen kan hebben en mogelijks overlijden.
In hoeverre moet je er alles aan doen om een 90-plusser zijn of haar leven te verlengen, ten koste van een jongere generatie?
Een moeilijk vraagstuk lijkt me, en je kan nooit voor iedereen goed doen.

Ik vermoed dat veel mensen zo denken, maar is het ook ethisch verantwoord?
Geen makkelijke discussie denk ik. Net zoals het feit dat mensen van 100+ eerst gevaccineerd worden, terwijl iemand van 40 ook ernstige symptomen kan hebben en mogelijks overlijden.
In hoeverre moet je er alles aan doen om een 90-plusser zijn of haar leven te verlengen, ten koste van een jongere generatie?
Een moeilijk vraagstuk lijkt me, en je kan nooit voor iedereen goed doen.
Het is een beetje kromme titel. Accepteer meer overlijdens zou moeten zijn verdeel de overlijdens evenredig, of iets dergelijks. Het artikel schetst dat er nu meer mensen vroegtijdig overlijden aan kanker, of mensen die een orgaantransplantatie niet krijgen. Alle focus ligt nu op Corona en de rest van de zorg staat stil. Maar misschien moet je 50% van de capaciteit terug aan de rest van de (acute) zorg geven. Ze hebben het ook over een selectiever opnamebeleid op de IC, niet over minder maatregelen vanuit de overheid. Nu worden mensen met meerdere onderliggende chronische aandoeningen voor corona behandeld, maar die herstellen er niet meer aan, terwijl een gezond iemand met een ander acuut trauma niet geholpen wordt en die kon wel goed herstellen. Je wilt natuurlijk iedereen helpen, zo zijn ziekenhuizen ingericht, maar nu dat basisprincipe door corona niet meer kan zou het wel evenredig verdeeld moeten worden.

Onvoorstelbaar dat er nog mensen vertrouwen hebben in deze regering. Ik beschouw het bijna als een soort van Stockholmsyndroom, waarin de gijzelaar sympathie krijgt voor de gijzelnemer.

En maar doorgaan om de zinloze weg van lockdowns, avondklokken en overige onbewezen maatregelen. Ondertussen maakt de overheid een enorme puinhoop van de vaccinaties, gooit de GGD al je gegevens op straat, wordt het MKB kapot gemaakt en wordt er totaal niet gekeken naar andere maatregelen (zoals extra ziekenhuisbedden in tijdelijke noodhospitals of dat ziekenhuisschip, de mogelijk positieve effecten van vitamine-D of Ivermectine etc, het alleen isoleren van de kwetsbare groep van de bevolking etc.) maar er is maar één dogma: iedereen opsluiten tot corona weg is. Je zult als politicus maar moeten toegeven dat je het verkeerd hebt gedaan...

En nee, ik zeg niet dat corona niet erg is of kan zijn. Allemaal zeer vervelend maar 17 miljoen mensen opsluiten is niet de oplossing.

Het is totaal destructief en crimineel gedrag waar ze in Den Haag mee bezig zijn.

Onvoorstelbaar dat er nog mensen vertrouwen hebben in deze regering. Ik beschouw het bijna als een soort van Stockholmsyndroom, waarin de gijzelaar sympathie krijgt voor de gijzelnemer.

En maar doorgaan om de zinloze weg van lockdowns, avondklokken en overige onbewezen maatregelen. Ondertussen maakt de overheid een enorme puinhoop van de vaccinaties, gooit de GGD al je gegevens op straat, wordt het MKB kapot gemaakt en wordt er totaal niet gekeken naar andere maatregelen (zoals extra ziekenhuisbedden in tijdelijke noodhospitals of dat ziekenhuisschip, de mogelijk positieve effecten van vitamine-D of Ivermectine etc, het alleen isoleren van de kwetsbare groep van de bevolking etc.) maar er is maar één dogma: iedereen opsluiten tot corona weg is. Je zult als politicus maar moeten toegeven dat je het verkeerd hebt gedaan...

En nee, ik zeg niet dat corona niet erg is of kan zijn. Allemaal zeer vervelend maar 17 miljoen mensen opsluiten is niet de oplossing.

Het is totaal destructief en crimineel gedrag waar ze in Den Haag mee bezig zijn.

Ik wilde zeggen ik ga emigreren als Rutte nogmaals verkozen wordt. Maar volgens mij is het nergens anders in de wereld minder erg dan in Nederland.
Trieste constatering wel...

het alleen isoleren van de kwetsbare groep van de bevolking etc
Mannen van middelbare leeftijd met overgewicht liggen het meest in ziekenhuizen en op de IC, lastig om die allemaal te isoleren.

Ze werken, hebben een partner, een gezin, soms ook zorg voor ouders.

De suggestie om die allemaal naar Fat Camp te sturen amuseert me wel.

Is het ethisch verantwoord om andere noodzakelijke behandelingen uit te stellen?
Terechte vraag. Het is m.i. makkelijker te verantwoorden om (in ieder geval een deel van de) coronaslachtoffers te laten overlijden dan andere patienten. Om de doodeenvoudige reden dat degenen die aan covid overlijden doorgaans al behoorlijk oud zijn. Zij hebben alle levensfasen al doorlopen. Dat geldt niet voor iedereen. Ik heb bijv. een nicht van 47 met drie jonge kinderen en zij had dus een tumor in haar schildklier. De operatie om die te verwijderen kon nog net worden ingepland, maar dat heeft er vermoedelijk vooral mee te maken dat ze zelf ook in datzelfde ziekenhuis werkt en dus korte lijnen had.

Een 80-plusser heeft simpelweg alle levensfasen al doorlopen en zijn overlijden is jammer, maar ligt wel in de lijn der verwachting. Een jonge moeder daarentegen... Dat heeft bovendien wss ook een grotere impact op die kinderen. Dat zou ook moeten meespelen in de overweging.

Terug
Naar boven