MuscleMeat

Coronavirus

Als dat klopt verandert dat toch weinig omdat de maatregelen landelijk gelden?
En op basis waarvan gelden die dan landelijk?
tenor.gif

Laatst bewerkt:
Helemaal overheen gekeken, dank je wel maar dat nog steeds per dag terwijl de risiconiveaus met besmettingen per week werken. En wat houdt de signaal waarde van 7 dan weer in, dan komt overeen met 49 per week wat in het niveau zorgelijk (35-100) valt.

Als je dan per regio naar het aantal ziekenhuisopnames en de positieve testresultaten kijkt, dan valt toch niet elke regio meer in het niveau zeer ernstig, of zie ik nog steeds iets over het hoofd?
Nee, volgens mij niet. Ik denk ook dat we al een tijdje niet meer in zeer ernstig zitten.
Het reproductiegetal staat volgens mij al dagen op 97 en een pijltje omhoog.

Een signaalwaarde is een soort `alarmbel’ die door het ministerie van VWS wordt vastgesteld. Die alarmbellen kunnen afgaan als er veel mensen tegelijkertijd ziek worden, in het ziekenhuis worden opgenomen, of positief getest worden. Zo is berekend dat als er langdurig meer dan 40 mensen per dag in het ziekenhuis worden opgenomen, de zorg al snel overbelast kan raken. Via

Moet van de baas.

Denk ook onpraktisch in zo'n klein land. De meeste mensen werken of moeten voor elk ditje of datje of familie naar een andere provincie.
Ja, maar dat is ons zo wel voorgeschoteld, hoe meer ik sec naar de cijfers kijk icm met de gestelde grenswaarden hoe minder ik snap waarom we nu in een lockdown zitten met een avondklok.

Inb4: Eindelijk ziet hij het, ik denk wel dat we er op dit moment niet goed aan doen om de beperkingen te gaan versoepelen.

Ja, maar dat is ons zo wel voorgeschoteld, hoe meer ik sec naar de cijfers kijk icm met de gestelde grenswaarden hoe minder ik snap waarom we nu in een lockdown zitten met een avondklok.

Inb4: Eindelijk ziet hij het, ik denk wel dat we er op dit moment niet goed aan doen om de beperkingen te gaan versoepelen.

Zullen ook rekening houden met de groei van de britse variant en zijn iets hogere R-waarde. Het heeft weinig nut om nu iets te versoepelen omdat sommige plaatsen net onder het hoogste niveau beginnen te komen wanneer die variant nu in een paar weken al 2/3e van de besmettingen beslaat en volgende week dus weer een stijging zal beginnen te geven.

En de avondklok is inderdaad vrijwel nutteloos. Van Dissel kan het effect nog niet eens meten, misschien ergens de komende weken eens. Verwacht daarom maar weer verdere maatregelen wanneer de R-waarde door de britse variant boven de 1 komt?

Als dat klopt verandert dat toch weinig omdat de maatregelen landelijk gelden?

Ik kan alleen het onderstaande vinden. Het vervelende is, dit soort pagina's worden zo vaak aangepast.

Ziekenhuisopnames lopen alleen wel een stukje achter. Pas als ze een week oud zijn, zijn die cijfers betrouwbaar. Als je de cijfers van besmettingen en opnames naast elkaar legt, dan zie je wel een bepaalde lijn. Zeker als je vergelijkt met begin december, de kerst en de jaarwisseling.

Ik meende dat er al is aangetoond dat mensen niet zieker worden van die nieuwe variant. Die nieuwe variant is alleen meer besmettelijk, maarja daar heb je de R voor. Maar op dezelfde site staat ook te vinden dat ze zelf dat R getal niet bepaald betrouwbaar vinden.

We kunnen maatregelen in stapjes verminderen als twee weken lang het aantal opnames in het ziekenhuis en op de IC laag genoeg is. Ook moet het reproductiegetal (de R-waarde) kleiner zijn dan 1. Bij het bepalen of we maatregelen kunnen versoepelen, zijn we heel erg voorzichtig. Bijvoorbeeld omdat ook als het aantal nieuwe ziekenhuisopnames afneemt de zorg nog te maken kan hebben met een groot aantal patiënten dat nog herstellende is van corona. Ook willen we niet dat we te snel maatregelen loslaten en daarmee het aantal besmettingen weer toeneemt.

Pas wanneer het hele land terug is naar risiconiveau ‘Waakzaam’ gaan we weer over van landelijke maatregelen naar regionale maatregelen.
32b92114639de350624c9e6dcf8155b608e4b1a9.svg

Voorbeeld. Er zijn landelijk 85 ziekenhuisopnames per dag, dan is het risiconiveau ‘Zeer ernstig’. Of: er zijn landelijk 8 IC-opnames en 15 ziekenhuisopnames per dag, dan is het risiconiveau ‘Zorgelijk’. Of: het reproductiegetal is 1,2, dan kan het risiconiveau sowieso niet omlaag. Linkje

Op 15 januari was de zogenoemde R-waarde van de klassieke variant van het coronavirus 0,85, die van de veel besmettelijkere Britse variant 1,27. De gecombineerde R-waarde was 0,96.

Op dat moment was de afname in het aantal besmettingen met de klassieke variant nog net groter dan de toename door de Britse variant, maar dat gaat zeker veranderen.
Van Dissel: "Voor de kern van boodschap maakt het niet zo veel uit. Die is dat de Britse variant het overneemt in Nederland, omdat het virus besmettelijker is. Of dat nu een week eerder of later is, dat is niet zo interessant. Het betekent dat we meer moeten doen om die R onder de 1 te krijgen en te houden. En de maatregelen moet je hoe dan ook nu al nemen, omdat ze geen onmiddellijk effect hebben."

Zullen ook rekening houden met de groei van de britse variant en zijn iets hogere R-waarde. Het heeft weinig nut om nu iets te versoepelen omdat sommige plaatsen net onder het hoogste niveau beginnen te komen wanneer die variant nu in een paar weken al 2/3e van de besmettingen beslaat en volgende week dus weer een stijging zal beginnen te geven.

En de avondklok is inderdaad vrijwel nutteloos. Van Dissel kan het effect nog niet eens meten, misschien ergens de komende weken eens. Verwacht daarom maar weer verdere maatregelen wanneer de R-waarde door de britse variant boven de 1 komt?
Nou ja, hoe is het virus nu verdeeld? Paar weken geleden wisten ze nog te vermelden welk percentage van de Britse variant is?

Nou ja, hoe is het virus nu verdeeld? Paar weken geleden wisten ze nog te vermelden welk percentage van de Britse variant is?
Mogelijk meer dan 2/3e.

Het bleek dat half januari 1 op de 5 coronabesmettingen er een met de Britse variant was. Modelleringen lieten zien dat op 2 februari dat al opgelopen was tot ongeveer twee derde van alle besmettingen.

..

Wallinga: "De verwarring ontstaat doordat er verschillende getallen zijn genoemd, zonder de bijbehorende tijdstippen. Dat nu twee derde deel van alle besmettingen van de Britse variant zijn, is een berekening. Een extrapolatie voor de situatie op de dag van monsterafname, niet een gemeten getal. Bovendien is er een behoorlijke onzekerheidsmarge. Het betekent dat op 2 februari naar verwachting twee derde van alle afgenomen monsters de Britse variant was, maar het echte aandeel weten we pas later, als die monsters geanalyseerd zijn."

Daarbij moet je dan nog rekening houden met een week of 2 vertraging tussen de meetbaar effecten op de verspreiding. Dat moeten we nu even afwachten denk ik.

Ben benieuwd wat ze dan gaan doen want dan is het huidige pakket maatregelen niet meer genoeg en hebben we nog wat weken te gaan voor het weer warmer wordt.

Mogelijk meer dan 2/3e.

Daarbij moet je dan nog rekening houden met een week of 2 vertraging tussen de meetbaar effecten op de verspreiding. Dat moeten we nu even afwachten denk ik.

Ben benieuwd wat ze dan gaan doen want dan is het huidige pakket maatregelen niet meer genoeg en hebben we nog wat weken te gaan voor het weer warmer wordt.
Ja, in ieder geval meer dan de helft (paginaupdate 2 febr).
In hoeverre kan je stellen dat het besmettelijker is, als de besmettingen dalen?

Ja, in ieder geval meer dan de helft (paginaupdate 2 febr).
In hoeverre kan je stellen dat het besmettelijker is, als de besmettingen dalen?
Afwachten hoe de R-waarde o.b.v. besmettingen verandert sinds de britse variant voldoende aandeel daarin heeft. Als ik even simpel denk zou dat bij 1.27 en 0.85 samen vanaf ongeveer de helft al moeten gebeuren. Dan nog even de vertraging afwachten tot we het daadwerkelijk hebben kunnen meten.

Ik maak me wel een beetje zorgen om het nieuwe normaal. Momenten waar je normaliter vrij voor zou krijgen zijn nu momenten dat je op afstand mag werken. Meeste middelbare scholen mogen lekker online les blijven verzorgen met dit weer. Geef die kinderen toch gewoon lekker sneeuwvrij. Alle scholen blijven fysiek dicht. Zie dat bij heel veel werkplekken nu gebeuren.

Als compensatie op dat idee mogen de leerlingen bij ons nu vanaf het 6e uur vrij morgen. Dus überhaupt maar 1 uur, gezien vanaf 7 vergaderingen zijn. Beetje een triest gebaar.

Afwachten hoe de R-waarde o.b.v. besmettingen verandert sinds de britse variant voldoende aandeel daarin heeft. Als ik even simpel denk zou dat bij 1.27 en 0.85 samen vanaf ongeveer de helft al moeten gebeuren. Dan nog even de vertraging afwachten tot we het daadwerkelijk hebben kunnen meten.
Zoals jij al zei, wordt hier ook twee derde gezegd.

"Het coronadashboard geeft als meest actuele waarde de R weer van minimaal twee weken geleden."

Die waarde staat vandaag nog op '15 januari'. Dus dat is dan de besmettelijkheid van de jaarwisseling? Terwijl vanaf de jaarwisseling het aantal ziekenhuisopnames, ic, positieve testen, enorm gedaald is?

Waarom hebben we dan nog een avondklok?? Ik snap er echt geen kut meer van

Waarom hebben we dan nog een avondklok?? Ik snap er echt geen kut meer van
Omdat er in de afgelopen paar weken een meer besmettelijke variant is aangekomen waardoor de R-waarde vanaf nu weer verwacht wordt te zullen gaan toenemen.

Dat alles sinds kerst afnam zal helemaal juist zijn maar is dus totaal irrelevant geworden.

Omdat er in de afgelopen paar weken een meer besmettelijke variant is aangekomen waardoor de R-waarde vanaf nu weer verwacht wordt te zullen gaan toenemen.

Dat alles sinds kerst afnam zal helemaal juist zijn maar is dus totaal irrelevant geworden.
Alleen kan je dat nergens terug vinden op de coroandshboard website.

Terug
Naar boven