XXL Nutrition

Coronavirus

Er zit ook nog wel een wereld van verschil tussen één ouder die helemaal niet werkt aan de ene kant, en aan de andere kant je kinderen voor het merendeel van de weekdagen naar de kinderopvang sturen.
Er is ook helemaal niks mis met kinderopvang natuurlijk. Gelukkig bestaat het. Belangrijk voor de ontwikkeling ook van met name jonge kinderen die nog niet naar school gaan. Maar ik denk wel dat ouders misschien ook eens moeten overwegen om financieel en carrièretechnisch iets in te leveren om iets méér tijd voor hun kinderen te hebben. Tijd die zo belangrijk is. Dit in tegenstelling tot het vluchtige bestaan van altijd maar on the move zijn. Altijd moeten haasten, de kinderen ergens moeten afleveren enzovoorts.
Ik ben zelf ook geen heilige verder, doe ook niet alles goed en heb ook wel belangrijke dingen gemist etc. Ik hoop alleen dat in deze tijd mensen ook hier wellicht wat meer over na gaan denken.
Beiden 40 uur of meer werken is imo ook niet een gewenste zaak, maar soms wordt kinderopvang ook wel te negatief belicht. Als een kind 4 is gaat het toch ook 5 dagen per week mat school en als een kind 2 is en niet naar een kinderdagverblijf gaat wordt er gestimuleerd om het 2 of 3 dagdelen per week naar een peuterspeelzaal te brengen.

Tenzij je echt een goede baan hebt, lijkt het me tegenwoordig lastig om in een situatie te zitten waar maar één ouder werkt en de ander thuis is en voor de kinderen zorgt. De hele maatschappij is er tegenwoordig zo op ingesteld dat beide ouders moeten werken om een beetje inkomen te hebben voor een leuk leven. Dan is het logisch dat de kinderen naar de opvang gaan.
Het is bijna niet op te brengen op 1 loon. Overigens is kinderopvang ook fucking duur als je een goede baan hebt. Een soort verkapte extra belasting. Netto heb je het over zomaar 600€ Netto voor twee kinderen die drie dagen naar de kinderopvang gaan. Dan levert degene die de parttime baan heeft dus heel veel inkomen in. Je houdt een zakcentje over, maar je betaalt wel bakken belasting.

Mijn kinderen gaan/fgingen 3 dagen trouwens. En dat vinden ze best leuk. Uurtje of twee-drie spelen na school, veel kinderen en een hoop activiteiten. Geen straf voor de meeste kinderen.

En wat denk je trouwens van financiële zelfstandigheid van vrouwen? De eerste jaren na een bevalling niet of maar 2 dagen werken zorgt voor een flinke knauw uit je carrièremogelijkheden. Dat is geen probleem als je tot je dood samenblijft, maar ga je ooit uit elkaar, dan levert het wel veel gezeik op.

En wat denk je trouwens van financiële zelfstandigheid van vrouwen? De eerste jaren na een bevalling niet of maar 2 dagen werken zorgt voor een flinke knauw uit je carrièremogelijkheden. Dat is geen probleem als je tot je dood samenblijft, maar ga je ooit uit elkaar, dan levert het wel veel gezeik op.
Daarom gaan veel vrouwen toch voor bijna niets parttime werken. Zodat ze straks niet helemaal bij nul hoeven te beginnen.

Overigens zijn er inmiddels meer vrouwen dan mannen hoogopgeleid dus daar gaat we iets mis.

Reportage gisteravond in Nieuwsuur:

Daarom gaan veel vrouwen toch voor bijna niets parttime werken. Zodat ze straks niet helemaal bij nul hoeven te beginnen.

Overigens zijn er inmiddels meer vrouwen dan mannen hoogopgeleid dus daar gaat we iets mis.
Laten we hiermee niet vergeten dat 36 uur ook al parttime is. Nederlandse mannen werken gemiddeld 37 uur.
Dat Nederlandse vrouwen meer parttime werken dan in de rest van Europa, komt voor een groot deel omdat het bij ons tm 36 uur onder parttime valt.

Sinds een paar jaar mag er tijdens het sollicitatiegesprek niet meer gevraagd worden of je een kinderwens hebt. Dat speelt ook wel mee. Een groot deel van de loonkloof komt ook omdat de meeste vrouwen het lastiger vinden om daar naar te vragen.
Ik denk niet dat salarissen gelijk trekken de oplossing is, zeker niet in bedrijven waar geen openheid over de salarissen is. Vrouwen zijn denk ik meer gebaad bij leren daar naar te vragen + leren hun netwerk voor zich te laten werken. Bij dat laatste speelt het hele #metoo ook mee

Je bedoelt dat het schoolsysteem inmiddels teveel op vrouwen is ingericht en er voor mannelijke leraren quota moeten komen?
Volgens mij is het juist het basisonderwijs ook voornamelijk op meisjes gericht.

Dat hogeropgeleid heeft denk ik ook met de crisis van van een aantal jaar geleden temaken. Toen er dusdanig veel werkloosheid was, dat het voor een grote groep aantrekkelijker was om door te studeren. Leenstelsel bracht daar verandering in.

Je bedoelt dat het schoolsysteem inmiddels teveel op vrouwen is ingericht en er voor mannelijke leraren quota moeten komen?
Ook, maar dat bedoelde ik hier niet.

ik bedoelde Dat we vrouwen heel goed opleiden en ze dan vanwege zwangerschap onvoldoende laten groeien in hun werk.

Want het is notoir lastig om parttime echte groei in functie te maken.

Zonde van het talent van veel vrouwen en de investeringen in hun studies.

Nou die Britse variant slaat wel in als een bom 🤡

Nou die Britse variant slaat wel in als een bom 🤡
De maatregelen werken dus. Kijk ook maar naar het U.K., waar deze variant is ontstaan; daar zitten ze in een nog hardere lockdown dan hier en daalt het aantal besmettingen, ondanks dat de Britse variant het daar al volledig heeft overgenomen.

De maatregelen werken dus. Kijk ook maar naar het U.K., waar deze variant is ontstaan; daar zitten ze in een nog hardere lockdown dan hier en daalt het aantal besmettingen, ondanks dat de Britse variant het daar al volledig heeft overgenomen.
Zou hier ook al het overgrote merendeel van de besmettingen beslaan.

Achja dan hebben we hierna de Braziliaanse variant.

Achja dan hebben we hierna de Braziliaanse variant.
En zo zullen er nog wel een paar volgen. Waar je weer een nieuw vaccin voor nodig bent en zo zijn we 3 jaar verder straks. En dan heeft iedereen zo iets van f**k it en we gooien alles weer open en binnen 3 maanden is alles weer terug naar normaal met iets minder mensen op de wereld.

• Sad
Waarderingen: vntl
Terug
Naar boven