MuscleMeat

Coronavirus

"Op termijn", "oid", "zal voldoende kunnen zijn"... Heel veel aannames. Het zou zeker kunnen, maar het kan ook net zo goed niet. Ik lees vooral hoop in je reactie. Geen reden om aan te nemen dat dit ook echt gaat gebeuren. Eerder het tegenovergestelde: de overheid laat zich keer op keer verrassen en raakt dan steeds weer in paniek. Ik heb er sinds laatste versoepeling en het terugdraaien daarvan nog maar bijzonder weinig vertrouwen in.
De overheid laat zich idd keer op keer verrassen, men wil niet leren, dan had men namelijk al vanaf najaar 2020 gaan sturen op besmettingen. Het is steeds "too late" en daardoor zijn de maatregelen al snel "too little".

Ik heb wel vertrouwen in vooruitgang en ontwikkeling. Kijk maar naar de adviezen over TvT en de Fieldlabs-experimenten. Als daar nu eens naar geluisterd zou worden.

Laatst bewerkt:
Was die al berekende 0.85 toen niet ook eens plots met terugwerkende kracht in de data omgezet naar 0.93 ofzo? Nadat de R-waarde ook sterk afhankelijk bleek van of mensen wel zin hadden om door de sneeuw naar testlocaties te rijden. :o

Ik dacht aan zoiets tot 1.05-1.1 met volledige bezetting door de Britse variant. Maar moeilijk te zeggen omdat het nogal eens sterk overschat werd door een plotseling toegenomen hoeveelheid/gewilligheid tot testen.

Hoe kom je trouwens op 40% met dat 35% verschil? Case in point?
Terugkijkend is het van eind december tot half februari opgelopen van 0,85 naar 1,15. Het aandeel Britse variant is waarschijnlijk ook wel ergens terug te vinden, maar geen zin om dat op te zoeken, vandaar dat ik zeg dat 40% ook nog wel mogelijk zou kunnen zijn.
96116C32-1F49-4E2C-A0DE-061BA9068787.jpegC0D75E86-ECDA-43CD-8C16-8F4317A82F4E.jpeg

Nee, ik zeg dat je een keuze maakt en er vervolgens voor zorgt dat de omstandigheden en voorwaarden waaronder je die keuze doorvoert helder en eenduidig zijn. Een aantal van de overwegingen voor die keuze waren 'er zijn nu voldoende mensen volledig beschermd' (incorrect), 'er is nauwelijks maatschappelijk draagvlak meer voor de meeste / alle maatregelen (correct), 'we baseren ons beleid niet alleen op besmettingen maar ook op ziekenhuis/IC bezetting' (nu blijkbaar alleen nog op besmettingen). Die bezetting was laag, er was inderdaad geen draagvlak meer en dus werd de boel volledig los gelaten.
Vervolgens zijn de omstandigheden waaronder de boel los wordt gelaten dramatisch. Er zijn wéér geen duidelijke afspraken. Ja nee, je mag direct gaan feesten als je geprikt bent. Oh nee, toch niet, je moet twee weken wachten. Of vierentwintig uur. Of toch weer wat anders. Weet je wat, wat maakt het uit. We gaan testen voor toegang en organiseren fieldlab experimenten. Nee, we stoppen daar weer mee en gooien gewoon alles op slot. Of juist weer niet, we laten iedereen gewoon binnen. Of nee, tienduizend besmettingen, we gooien nu vandaag nog direct alles weer dicht. f**k you and f**k your festival.
Je mag op vakantie, nee toch niet, ja toch wel mits quarantaine, nee geen quarantaine, maar we hebben hier wel een app die goed werkt. Oh nee, toch niet. Code rood, CODE ROOD! Andere landen bepalen zelf wat ze met een code rood of donkerrood doen. Nee wacht, daar hebben we een Europese organisatie voor. Maar die geeft alleen de kleurcodes, die maakt geen beleid. Dus andere landen bepalen het toch wel. Of je bepaalt het zelf, ook goed. Je kunt onbezorgd op vakantie, maar wel goed voorbereid, maar landen kunnen wel op elk moment hun beleid ten opzichte van Nederland aanpassen, dus dan zit je daar en ben je fucked omdat je toch twee weken in quarantaine moet. Geen paniek!
Nee, we varen op ziekenhuis/IC bezetting en we accepteren dat die besmettingen kunnen oplopen. Huh maar er zijn tienduizend besmettingen?! Oh ja, nee dan gaan we toch weer maatregelen terug invoeren.

Laten we eerlijk zijn, het is vanaf het begin al helemaal mis gegaan met het vaccineren. In Engeland, de V.S. en allerlei andere landen waren al miljoenen prikken gezet voordat ze in Nederland eens begonnen, we lieten eerst nog even lekker de kerstvakantie er overheen komen. Rustig aan joh, we zijn allemaal gewoon gevaccineerd hoor tegen de zomer. In maart en april gaan we echt zó veel mensen vaccineren, daar word je helemaal duizelig van. Nederland heeft continu achter de feiten aangelopen op dat gebied. Het is een aaneenschakeling van wanbeleid. Dat openingsplan is leuk en aardig maar ik kan persoonlijk geen enkele lijn ontdekken in het Nederlandse coronabeleid. Het enige dat het uitstraalt is constant paniekvoetbal.
Ik werk al 18 jaar bij een bedrijf waar in alle lagen de besluitvorming zo plaats vind waardoor ik het als normaal ben gaan beschouwen.

ik ben niet voor strengere regels maar wel dat we de basisregels onder de knie krijgen en ons daar ook echt aan houden.
Ik woon in een klein dorp waar iedereen elkaar kent, mijn moeder gaat in het lokale bejaardenhuis 2 x per week naar de dagbesteding ( koffie drinken, rummikub, kaarten etc, geen anderhalve meter afstand mogelijk, geen mondkapjes)
Een verzorgende die daar werkt heeft een thuiswonende zoon die dit weekend corona heeft gekregen , die jongen is er echt flink ziek van ( hoge koorts, benauwd) dus ik was verbaasd haar maandag op de dagbesteding te zien.
Dus ik zei, goh zo snel een negatieve test ?? maar ze had niet getest en was ook niet van plan te gaan testen ????
Toen ik aangaf daarmee niet blij te zijn want ze komt toch dagelijks in aanraking met zo'n 50 ouderen gaf ze aan dat dit in overleg was gegaan met leidinggevende. argument oudjes en zorgpersoneel zijn toch allemaal 2 x geprikt
Haar man ging ook gewoon naar kantoor en ik kwam haar later tegen in de supermarkt, tot zo ver de quarantaine en dat terwijl die zoon het echt goed te pakken heeft van de corona ( die is echt hondsberoerd)
Omdat ik flink heb doorgezeurd gaat ze nu donderdag testen maar ondertussen werkt ze gewoon door.
Toen ik aangaf dat mijn moeder dan woensdag ( vandaag) dan maar preventief niet naar de dagbesteding kwam was ik de zeurkous........
Edit mijn moeder is wel 2 x geprikt maar ik nog niet en ik zie haar dagelijks voor mantelzorgtaken waarbij de anderhalve meter ook niet mogelijk is. Plus ik lever nog mantelzorg aan anderen dus ik ben een beetje voorzichtig.

Als we zulke basisdingen niet onder de knie krijgen dan gaat die R wel omhoog

Terugkijkend is het van eind december tot half februari opgelopen van 0,85 naar 1,15. Het aandeel Britse variant is waarschijnlijk ook wel ergens terug te vinden, maar geen zin om dat op te zoeken, vandaar dat ik zeg dat 40% ook nog wel mogelijk zou kunnen zijn.
96116C32-1F49-4E2C-A0DE-061BA9068787.jpegC0D75E86-ECDA-43CD-8C16-8F4317A82F4E.jpeg
Ah het is nog 1.15 geschat, ik weet niet of we daar nou echt wat aan hebben met hoe het vooral op aantallen testen gebaseerd bleek. Lijkt me ook niet passend bij wat studies aan voorspellende/waarschuwende kracht willen hebben op basis van inherente eigenschappen van het virus zelf. Zie nu zelfs boven de 2 omdat er weer eens in een week veel meer getest werd.

ik ben niet voor strengere regels maar wel dat we de basisregels onder de knie krijgen en ons daar ook echt aan houden.
Ik woon in een klein dorp waar iedereen elkaar kent, mijn moeder gaat in het lokale bejaardenhuis 2 x per week naar de dagbesteding ( koffie drinken, rummikub, kaarten etc, geen anderhalve meter afstand mogelijk, geen mondkapjes)
Een verzorgende die daar werkt heeft een thuiswonende zoon die dit weekend corona heeft gekregen , die jongen is er echt flink ziek van ( hoge koorts, benauwd) dus ik was verbaasd haar maandag op de dagbesteding te zien.
Dus ik zei, goh zo snel een negatieve test ?? maar ze had niet getest en was ook niet van plan te gaan testen ????
Toen ik aangaf daarmee niet blij te zijn want ze komt toch dagelijks in aanraking met zo'n 50 ouderen gaf ze aan dat dit in overleg was gegaan met leidinggevende. argument oudjes en zorgpersoneel zijn toch allemaal 2 x geprikt
Haar man ging ook gewoon naar kantoor en ik kwam haar later tegen in de supermarkt, tot zo ver de quarantaine en dat terwijl die zoon het echt goed te pakken heeft van de corona ( die is echt hondsberoerd)
Omdat ik flink heb doorgezeurd gaat ze nu donderdag testen maar ondertussen werkt ze gewoon door.
Toen ik aangaf dat mijn moeder dan woensdag ( vandaag) dan maar preventief niet naar de dagbesteding kwam was ik de zeurkous........
Edit mijn moeder is wel 2 x geprikt maar ik nog niet en ik zie haar dagelijks voor mantelzorgtaken waarbij de anderhalve meter ook niet mogelijk is. Plus ik lever nog mantelzorg aan anderen dus ik ben een beetje voorzichtig.

Als we zulke basisdingen niet onder de knie krijgen dan gaat die R wel omhoog
De regel is toch nog steeds quarantaine bij een besmetting in dezelfde woning?

Gelukkig werken de vaccins voor 110% bij besmettingen.

Volgens mij wil men nu even 2-3 weken afwachten wat de huidige cijfers doen qua ziekenhuis opnames, die lopen altijd achter. Als dat allemaal meevalt en men ziet dat kwetsbaren en ouderen nauwelijks meer voorkomen, zoals huidige cijfers laten zien, dan is dat punt waarschijnlijk goed te controleren. Ziekenhuizen schalen momenteel af omdat personeel echt rust nodig heeft en vakantie wil, erg begrijpelijk.
Maar als de cijfers aanleiding geven dan zal er een kantelmoment komen dat er gezegd zal worden er is een virus dat gaat niet weg de besmettingen accepteren we.

Ben benieuwd welke leeftijden straks worden opgenomen zoals te zien zal zijn eind Juli begin Aug. Jongeren (16-24) hebben niet zonder meer geen last. Denk aan long covid, en bijna 1/3 van de besmette jongeren geeft aan na 3mnd nog klachten te hebben (volgens rivm) dat soort cijfers zie je niet terug bij influenza. In het verlengde ligt dit onderzoek: https://eenvandaag.avrotros.nl/item...long-covid-blijkt-uit-onderzoek-in-noorwegen/

Hoe en in welke mate dit zal gelden voor Nederlandse jongeren weet ik niet, maar mij lijkt het daarom geen gek idee gewoon te vaccineren als jongere zijnde, om in ieder geval de kansen daarop te verkleinen zover dat mogelijk is.

Een derde (37%) van de deelnemers die langer dan drie maanden geleden besmet zijn geweest (bevestigd met een positieve coronatest) gaf aan dat ze langer dan drie maanden na de besmetting nog klachten hadden. Deze langdurige klachten kwamen het meest voor onder 40-tot-69-jarigen (39 tot 41%). Ook rapporteert ruim een kwart (27%) van de ondervraagde jongeren (16-24 jaar) die een infectie hebben doorgemaakt, na 3 maanden nog klachten. De meest voorkomende klachten zijn vermoeidheid (75%) en vergeetachtigheid of concentratieproblemen (50%).

Laatst bewerkt:
in principe is de regel thuis quarantaine en na 5 dagen test bij besmetting van gezinslid.
en dat is nou een van de weinige maatregelen waar ik ook echt een beetje het nut van inzie,
als we dat al vertikken......

Waarom zijn er in de VS in de staten met maatregelen eigenlijk nauwelijks verschillen in sterfgevallen tegenover die zonder?

uitersten-> Vermont bv 41 per 100.000, New Jersey 298. Is toch wel een verschil. In hoeverre de maatregelen verschillen geen idee, maar de basisregels gelden volgens mij vrijwel voor alle staten (afstand, handen wassen etc).

Laatst bewerkt:
Volgens mij wil men nu even 2-3 weken afwachten wat de huidige cijfers doen qua ziekenhuis opnames, die lopen altijd achter. Als dat allemaal meevalt en men ziet dat kwetsbaren en ouderen nauwelijks meer voorkomen, zoals huidige cijfers laten zien, dan is dat punt waarschijnlijk goed te controleren. Ziekenhuizen schalen momenteel af omdat personeel echt rust nodig heeft en vakantie wil, erg begrijpelijk.
Maar als de cijfers aanleiding geven dan zal er een kantelmoment komen dat er gezegd zal worden er is een virus dat gaat niet weg de besmettingen accepteren we.

Ben benieuwd welke leeftijden straks worden opgenomen zoals te zien zal zijn eind Juli begin Aug. Jongeren (16-24) hebben niet zonder meer geen last. Denk aan long covid, en bijna 1/3 van de besmette jongeren geeft aan na 3mnd nog klachten te hebben (volgens rivm) dat soort cijfers zie je niet terug bij influenza. In het verlengde ligt dit onderzoek: https://eenvandaag.avrotros.nl/item...long-covid-blijkt-uit-onderzoek-in-noorwegen/

Hoe en in welke mate dit zal gelden voor Nederlandse jongeren weet ik niet, maar mij lijkt het daarom geen gek idee gewoon te vaccineren als jongere zijnde, om in ieder geval de kansen daarop te verkleinen zover dat mogelijk is.

Die genoemde klachten zijn toch erg moeilijk te onderscheiden van een normaal?

Die genoemde klachten zijn toch erg moeilijk te onderscheiden van een normaal?
Probeer het uit? Mij lijkt het betrekkelijk normaal om te kunnen aangeven of je meer moe bent, minder goed kunt concentreren en vaker dingen vergeet. Dit zijn de meest voorkomende, er zullen daarnaast nog andere bestaan.

En zijn we er al uit wie er gelijk heeft?

Probeer het uit? Mij lijkt het betrekkelijk normaal om te kunnen aangeven of je meer moe bent, minder goed kunt concentreren en vaker dingen vergeet.
Ah meer of minder zou nog kunnen, ik dacht aan wel of geen oververmoeidheid of concentratieproblemen wat iedereen tegenwoordig altijd al heeft.

Terug
Naar boven