XXL Nutrition

Coronavirus

Dus alles voor omicron was niet gewoon maar een griepje/verkoudheid.
Volgens mij moet je die vraag omdraaien. Zijn de mensen die ernstig ziek worden van Omikron wel bestand tegen een griepje?

Ja, bij sommige mensen verloopt het een stuk heftiger, zonder twijfel. En sommige mensen zijn al buiten adem als de de trap op lopen. Het wordt pas problematisch als je die twee combineert

Die 'omgekeerde vraag' kan je ook stellen bij de ziekenhuizen: kunnen zij een gewone ouderwetse griepgolf wel aan?

Volgens mij moet je die vraag omdraaien. Zijn de mensen die ernstig ziek worden van Omikron wel bestand tegen een griepje?

Ja, bij sommige mensen verloopt het een stuk heftiger, zonder twijfel. En sommige mensen zijn al buiten adem als de de trap op lopen. Het wordt pas problematisch als je die twee combineert
Het gaat mij niet om omicron, maar om de verschillen tussen omicron en de voorgaande varianten.

Het gaat mij niet om omicron, maar om de verschillen tussen omicron en de voorgaande varianten.
Volgens mij kan je dat vergelijken met het verschil tussen een keel- en longontsteking. Keelontsteking zit minder diep, waardoor het minder problemen geeft. Maar een verwaarloosde keelontsteking kan evengoed voor een longontsteking zorgen.

Dus alles voor omicron was niet gewoon maar een griepje/verkoudheid.
Wel hoe het zich als ziektebeeld manifesteert in vrijwel iedereen behalve enkele uitzonderingen en hoe je er dan in de volksmond naar kunt verwijzen. Als medische diagnose zou je griep en verkoudheid kunnen willen scheiden wanneer dat relevant is.

Bij een snotneus wat vrijwel alle gevallen van ziekte door alle varianten van de hier besproken virussen (en vele anderen) meestal zijn kun je gewoon zeggen verkouden te zijn. Dat is nou eenmaal de betekenis van een griepje of verkoudheid.

Bij ernstigere ziekte en zeker ziekenhuisopname zal het nuttig zijn om te specificeren welk virus het veroorzaakt, en het ziektebeeld zoals een longontsteking.

De eigenschap waarop je reageert zal overigens ook binnen varianten van influenza en andere verkoudheidsvirussen verschillen. Ik weet alleen de effectgrootte daarvan niet, misschien is het te vergelijken met een sprong van een ergere influenza variant naar een mildere, of van influenza naar een van de humane coronavirussen.

Het ging mijn niet om het verschil in ernst van het ziektebeeld, maar om de locatie van de besmetting en vermenigvuldiging.
De locatie van de besmetting in een persoon is mede bepalend voor het ziektebeeld. Deze studie geeft daarom toeleiding om te verwachten dat het minder vaak een longontsteking zal geven dan andere varianten. Maar dat veranderd niet dat die in vrijwel alle gevallen gewoon maar een griepje/verkoudheid waren.

Is dat onze vriend Tedros weer? Lang niet gezien.

Blufpoker met die verplichtingen.

Terug
Naar boven