Fitness Seller

Peiling Cutten of bulken?

Bezoekers in dit topic

Tim Grootveld

Novice
Lid geworden
23 aug 2019
Berichten
20
Waardering
2
Lengte
1m79
Massa
61kg
Vetpercentage
21%
Dag
Ik heb graag advies nodig, ik heb mijn leven lang altijd gevoetbald tot voor 2 jaar geleden.
Kwam niet veel aan qua gewicht maar merk nu wel wat vooral bij mijn buik.
Ik ben sinds 3 weken een kracht training programma aan volgen 4x in de week 1 uur en 2x hardlopen. Daarbij let ik ook op mijn voeding, en maak gebruik van wat whey isolaat om mijn eiwit op peil te brengen.
Nu is mijn vraag, moet ik eerst gaan cutten om wat spieren te gaan zien en daarna te clean bulken om mijn massa te vergroten?
Ik train nu dus sinds 3 weken en heb idee dat ik aankom in vetmassa. Heb een percentage van 21,9%. BMI is 24. Mijn gewicht 78 en 179cm

F42E7E5B-CEA9-4667-84FD-6DD90C62A0FA.png


A7E6C1D7-D4E6-47BF-A0CC-D6A5E525DDD8.png
 
Hoe snel ben je de afgelopen 3 weken aangekomen?
Je zou max 0.3-0.5 per week aan moeten komen. Waarvan uiteraard een deel vet is.

Verder kunnen wij niet aangeven of je moet cutten of bulken.
Het is

A) Cutten en er érg mager uitzien
B) Bulken, dikke armen krijgen, gespierd in je kleding ogen maar wel een dikke pens hebben.

Voordeel van A) Je hebt een stabiele basis die je daarna met een leanbulk kan uitbouwen.
Daarna af-en-toe een mini-cut om je vetpercentage een beetje in de gaten te houden.

Voordeel van B) Je oogt gespierd. Door toegenomen spiermassa kan je tijdens je cut meer calorieën eten.
Tijdens je cut zal je behoorlijk snel progressie zien door de toegenomen spierdefinitie.

Beide zijn viable options.
Al zou ik voor beide opties wel wat beter je training en voeding in de gaten houden.
 
Hoe snel ben je de afgelopen 3 weken aangekomen?
Je zou max 0.3-0.5 per week aan moeten komen. Waarvan uiteraard een deel vet is.

Verder kunnen wij niet aangeven of je moet cutten of bulken.
Het is

A) Cutten en er érg mager uitzien
B) Bulken, dikke armen krijgen, gespierd in je kleding ogen maar wel een dikke pens hebben.

Voordeel van A) Je hebt een stabiele basis die je daarna met een leanbulk kan uitbouwen.
Daarna af-en-toe een mini-cut om je vetpercentage een beetje in de gaten te houden.

Voordeel van B) Je oogt gespierd. Door toegenomen spiermassa kan je tijdens je cut meer calorieën eten.
Tijdens je cut zal je behoorlijk snel progressie zien door de toegenomen spierdefinitie.

Beide zijn viable options.
Al zou ik voor beide opties wel wat beter je training en voeding in de gaten houden.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik ben 2 kilo aangekomen dat is dus teveel. Merk dus wel spieren vooral schouders maar mijn buik wordt vetter. Mijn benen zijn verder ook prima gespierd.
Lijkt erop dat daar mijn vet zich opstapelt

Ik denk persoonlijk zelf dat optie A beste is om in ieder geval iets minder vetpercentage te hebben om vervolgens aan te komen en dan hopen dat het niet op dezelfde plek terug komt. Ik zal eens googelen wat lean bulk precies is
 
Hoe snel ben je de afgelopen 3 weken aangekomen?
Je zou max 0.3-0.5 per week aan moeten komen. Waarvan uiteraard een deel vet is.

Verder kunnen wij niet aangeven of je moet cutten of bulken.
Het is

A) Cutten en er érg mager uitzien
B) Bulken, dikke armen krijgen, gespierd in je kleding ogen maar wel een dikke pens hebben.

Voordeel van A) Je hebt een stabiele basis die je daarna met een leanbulk kan uitbouwen.
Daarna af-en-toe een mini-cut om je vetpercentage een beetje in de gaten te houden.

Voordeel van B) Je oogt gespierd. Door toegenomen spiermassa kan je tijdens je cut meer calorieën eten.
Tijdens je cut zal je behoorlijk snel progressie zien door de toegenomen spierdefinitie.

Beide zijn viable options.
Al zou ik voor beide opties wel wat beter je training en voeding in de gaten houden.


Trouwens nog 1 vraag.
Als ik voor cutten ga, dan heb ik mijn behoefte als volgt ingedeeld:
1709 onderhoud ( zonder verbranding )
124 gr koolhydraten
202 gr proteine
45 gr Vet
Dus 29 - 47 - 24%

Beetje goeie verdeling voor optie A?
Ook om niet teveel spiermassa te verliezen, echter zoveel heb ik nog niet opgebouwd
 
Gebruik de excelsheet eens uit het topic van marina1975 , daar staat alles in

https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/

Hanteer dan 2 gr eiwit per kg lichaamsgewicht
1 gr ver per kg lichaamsgewicht
De rest aanvullen met koolhydraten

Ps : je bent je activiteitenfactor vergeten toe te voegen
Die 1700 zal je bmr zijn als je enkel en alleen in bed ligt en geen mm beweegt


Bedankt, ik ga eens kijkje nemen!
Wat betreft die bmr klopt die is 1700, en mijn factor is 3, dus 3-5 keer in de week actief
Maar ik heb zon app die bijhoud als ik verbrand dus dan klopt het toch?
 
Persoonlijk cut eerst, om daarna te bulken en wat massa te nemen. Hoe lager in bf je staat hoe meer van de massa dat je zal aanmaken kwaliteit is.
21% bf is echt niet optimaal. Welke route je ook kiest het zal sowieso tijd en geduld nodig hebben.
 
Persoonlijk cut eerst, om daarna te bulken en wat massa te nemen. Hoe lager in bf je staat hoe meer van de massa dat je zal aanmaken kwaliteit is.
+1
Op een paar weekjes sta je relatief laag in vet, dan lekker cleanbulken,
 
Thx mannen!
Ben er idd ook uit om te gaan cutten naar eerst zon 15%, kijken hoe ik mij dan voel en ik eruit zie.
Dan nog vraag, ik heb een macro tracker app genaamd Lifesum. Vul hier in dat ik dus wil afvallen ( cutten ). Op basis van mijn gegevens zegt hij 1709 kcal per dag. Dat is mijn inziens beetje laag, want dat is mijn BRM.
Wat is jullie advies? Want houdt in deze app mijn voedsel bij.
De verdeling is nu als volgt: 107g carbs, 172g eiwit, 66g vet
Eens? En advies qua kcal?
 
Hoeveel cals eet je nu ben beetje lui om het te berekenen. :D
 
Ik heb gister 2150 gegeten.
Vandaag tot nu toe 1500
 
Ik ga altijd per 200-300 naar beneden. (In carbs) Cardio kan je ook omhoog doen ik verkies dat altijd op minder eten maar dat hangt af van hoeveel tijd je hebt en hoe goed je lichaam daarvan herstelt veel mensen gebruiken cardio als een last resort en proberen zoveel mogelijk eerst met voeding te doen.
 
He max, ik ben pas net begonnen eigenlijk met kracht training sinds 3 weken. Had begin topic ook wel foto geplaatst.
Mijn benen zijn gespierd door vele voetbal maar bovenlichaam lees buikrand is laatste 2 jaar toegenomen. Ik heb dus een onderhoud van 2500 nodig.
Denk dat ik dus wel goed zit om te cutten met 2100 ongeveer
 
Maar nu zit je op 2100 toch? Ben je nu aan het afvallen?
 
Ik heb gister dat gegeten en vandaag zal ik er ook opkomen ja.
Mijn BmR is 1700 maar onderhoud 2500. -20% is om en nabij de 2000kcal dat ik moet eten om af te vallen.
Of ben ik helemaal gek? En snap ik het niet haha
 
Je moet 't jezelf niet te moeilijk maken.
Blijf voorlopig 2100 kcal eten. Als je daarmee stabiel afvalt, blijf doorgaan.
Weeg jezelf aankomende 2-3 weken dagelijks, niet schrikken als je van de ene op de andere dag 1 á 2 kilo zwaarder bent.
Als je gemiddeld over die 2-3 weken bent afgevallen, zo doorgaan.

Zo'n calculator geeft slechts een indicatie.
Elk mens is immers anders en heeft een ander metabolisme en ook een ander activiteitsniveau. Met een simpele x1,3 ben je er natuurlijk niet.
Al klopt het gemiddeld en in grote lijnen natuurlijk wel. Het geeft je een start-punt.
 
Eens dat is ook zeker waar dat het een gemiddelde is en per persoon verschil zit.

Maar hoe kan ik als ik minder eet dan 2kg zwaarder worden zoals je zegt?

En is dan wekelijks wegen niet beter dan dagelijks?
 
Eens dat is ook zeker waar dat het een gemiddelde is en per persoon verschil zit.

Maar hoe kan ik als ik minder eet dan 2kg zwaarder worden zoals je zegt?

En is dan wekelijks wegen niet beter dan dagelijks?

Omdat er veel variabelen zijn die je gewicht op een dag aangeven. Van dag tot dag heb je wisselend gewicht door o.a. vocht vasthouden.
Daarom is wekelijks wegen ook niet realistisch. Dan kan je net een dag pakken dat je veel vocht hebt..

Bijvoorbeeld;

Zaterdag: 83 kg
Zondag: 82,5 kg
Maandag: 82,8 kg
Dinsdag: 82,6 kg
Woensdag: 82,6 kg
Donderdag: 82,9 kg
Vrijdag: 82,0 kg
Zaterdag: 83,2 kg
Zondag: 81,9 kg
Maandag: 81,7 kg

Etc.
 
Ok goeie haha
En dan vervolgens daarvan een gemiddelde nemen? En dan moet het lager uitvallen, en dan weet je dus dat je goed zit
 
Back
Naar boven