MuscleMeat

De 4 mythen over de Marokkaanse onderklasse

hebben jullie die uitzending nu nog bekeken. beelden werken vaak wel verhelderend. :cool:

Uitzending bekeken en irriteerde me nog het meest aan die genoegzame kop van Fleur Jurgens. Die sukkels die de cameraploeg aanvielen zijn gewoon dom, maar die Jurgens is gewoon zo'n hautaine trut die uit haar ivoren torentje nogal belerend overkwam. Maar goed, voer genoeg voor degenen die graag bevestigende berichten willen horen over bepaalde groepen. Geloof alleen niet dat Jurgens nou de persoon is die enige positieve bijdrage gaat leveren aan de oplossing van de problemen die er spelen.

Ah , het gaat dus idd over die vrouw van dat boek. Had de beelden al gezien, en idd ze denkt het allemaal wel goed te weten, beetje arrogant, maar helemaal ongelijk zal ze niet hebben ;)

Overigens uit een grijs verleden :

Eind jaren tachtig vond er een duidelijke omslag plaats. In 1988 ontstond namelijk veel ophef over een uitgelekt rapport van onderzoeker Kees Loef over criminaliteit onder Marokkaanse jongeren in Amsterdam, dat in zijn geheel werd afgedrukt in dagblad Het Parool. In dit geheime rapport wordt gesproken over 200 tot 300 criminele Marokkanen die zich ophouden in het stegengebied in het centrum van Amsterdam. Er was veel kritiek op het rapport maar het zorgde er wel voor dat er een golf van publiciteit losbarstte en het vraagstuk van de criminaliteit onder jonge Marokkanen aanhoudend in het nieuws kwam. Er verschenen journalistieke reportages, wetenschappelijke rapporten en beleidsnotities.

In NRC Handelsblad van 14 januari 1989 stond een groot artikel over de onhandelbaarheid van Marokkaanse jongeren. De opening van het artikel loog er niet om: ‘Drieëndertig procent van alle Marokkaanse jongens heeft geregistreerd politiecontact. Bijna de helft is recidivist en pleegt meer en ernstiger delicten dan jongeren uit andere etnische groepen. Niemand durft op te treden, want iedereen is doodsbenauwd om van discriminatie te worden beschuldigd’. In 1990 promoveerde cultureel-antropoloog Hans Werdmöller met een proefschrift over een randgroep van Marokkaans jongeren. Dit proefschrift was een herhaling van een onderzoek dat hij begin jaren tachtig had verricht naar een Marokkaanse randgroep. Dit onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van de vele klachten die autochtone bewoners van de Amsterdamse wijk De Pijp hadden over de overlast die werd veroorzaakt door Marokkaanse randgroepjongeren. In beide onderzoeken wordt een pessimistisch beeld geschetst van de positie waarin veel Marokkaanse jongeren verkeren: veel werkloosheid, lage scholing en hoge criminaliteit.
Het is nu 2002. Dertien jaar geleden schreven kranten in Nederland al in duidelijke bewoordingen over criminaliteit onder etnische minderheden, maar veel journalisten schijnen daarvan niet op de hoogte te zijn. Het lijkt wel of het debat over criminaliteit en minderheden rituele trekken heeft gekregen waarbij het doorbreken van het taboe een vast onderdeel is geworden.

[Link niet meer beschikbaar]

Inmiddels is dat percentage zo rond de 18% maximaal (afhankelijk van leeftijdsgroep). Feitelijk gaan we dus vooruit, al is er zeker geen reden tot feest.

wil ik arabisch kunnen praten wanneer ik dat wil
Zonodig met geweld ja

Prima, niks mis mee. Vergewis je dan wel even van de fatsoensregels, o.a. "niet fluisteren in gezelschap" wat op hetzelfde neer komt "als niet geheimzinnig doen in gezelschap" en dáár valt "geen vreemde talen spreken in niet-verstaand gezelschap" zeer zeker onder.

Als ik op mijn straathoek met de buurman praat en jij staat 100 meter verder en spreekt Arabisch met je moeke dan kan ik daar weinig van zeggen. Sta ik er bij en ga je een beetje Arabisch tegen je moeke praten dan is dat vrij asociaal en zou ik me zelfs bedreigd kunnen voelen, om de eenvoudige reden dat het nogal de indruk wekt dat er dingen over mij besproken worden die ik niet mag weten.

En de gevolgen komen vanzelf. Vorige week zijn 2 allochtone collega's ontslagen omdat ze hun eigen taaltje bleven spreken onderling, ten overstaan van de klant.
Dag baan.
Zo gaat dat nu eenmaal. En dan later jankiejankie doen dat ze geen baan hebben en dús moeten ze gedwongen de criminaliteit in! :roflol:

Trouwens het valt niet op heur, iemand die normaal nauwelijks één zin correct Nederlands kan posten, ramt nu een lap tekst neer alsof het de eigen woorden zijn... :D

De dreigtaal die tussendoor post na post weerklinkt zegt precies waarom veel mensen zeggen: Platbombarderen dat volk.' Als je zo praat dan krijg je dat soort reacties. Want schijnbaar moet alles met geweld doorgedrukt, praten dat is te geciviliseerd, daar doet men niet aan.

Lang geleden ouwe, beetje populistisch vuurtje stoken, maar wel met een waarheid. Ik ben het weer eens ééns. Wat dacht je er van Spieremans als ik dat eens omdraai, als je in mijn bijzijn Arabisch tegen je moeke praat voel ik mij bedreigd (wat veel erger is dan de verwachting aan de fatsoensnorm te voldoen die op jou rust op dat moment waar je je kennelijk boos over maakt omdat het je persoonlijke vrijheid zou beperken) en ram ik je helemaal de vernieling in.

Want ik voel me vreselijk geisoleerd en buitengesloten, voel me niet meer veilig en bovendien is dat alles ook nog ontstaan uit een overtreding van morele normen en waarden.

Vind je het dan ook heel reëel dat ik daar geweld voor gebruik? Zo ja, krab je dan eens achter de oren of we met deze mentaliteit niet op weg zijn naar een patstelling van twee groeperingen die alleen maar tot ongeregeldheden kan leiden? En wie begint er hier met de overweging geweld te gebruiken?... Da's toch frappant he, gezien in de context van de vele negatieve geruchten.

Hier een wet van maken wordt moeilijk, wie gaat immers controleren of de niet-arabisch sprekende autochtoon last heeft van de vreemd-sprekers. Strengere regelgeving daaromtrent zou echter wel mogen, bijvoorbeeld het per direct weigeren van snuiters in winkels en openbare gelegenheden die niet de Nederlandse voertaal spreken. En een fikse boete indien aan dat bevel geen gevolg word gegeven.

Ik dacht trouwens dat jij altijd zo redelijk was bro, wat is er met jou gebeurd?

Laatst bewerkt:
Nieuwe migratie kan niet zolang de huidige generaties die er eerdere migratie voortvloeiden totaal aan het ontsporen zijn. Ik val (samen met vele anderen) in herhaling maar dweilen doe je niet met de kraan open. Bovendien is migratie alleen goed voor een land als het gaat om mensen die iets bijdragen, helaas komen alleen de sukkelaars naar onze landen omdat we het hier juist zo goed hebben. Nederland is al redelijk dicht bevolkt en dus denk ik dat alleen selectief mensen toestaan een goed idee is. Zoiets als in Engeland dus.

* Ik denk niet dat je je helemaal bewust bent over wie er allemaal naar Nederland komen (iig Nederland)... natuurlijk komen er veel mensen die weinig bijdragen naar Nederland maar er komen op dit moment ongeloofelijk veel mensen die wel degelijk bijdragen.. er zijn veel migranten met een hoog opleiding niveau op dit moment die Nederland inkomen.. en omdat er problemen zijn met andere generaties wilt niet zeggen dat je gewoon alles moet gaan stoppen... dat kan en gaat niet.. buiten het feit dat Nederland ook veel mensen vauit het buitenland nodig heeft om sommige vacatures te vervullen.. of je het nou wil of niet.
Laten we Engeland overigens niet als voorbeeld nemen... we waren toch bezig om eea te verbeteren? ;)

Dat is in realiteit niet altijd zo, kijk maar naar Afrika. Is hetzelfde hier, sommige mensen begrijpen gewoon niet de verantwoordelijkheid en schatten de kosten verkeerd in of laten hun kinderen maar wat op straat rondlopen (wat dan diefjes worden). Inkomen heeft niets te maken met de drang voor kinderen, integendeel, veel mensen met laag inkomen nemen juist veel kinderen om van de voordelen (lees: kindergeld) te profiteren. Die kinderen krijgen dan vaak maar een slappe opvoeding (weinig aandacht) en de ouders geven hen te weinig mee van het land waarin ze geboren zijn, een van de grootste oorzaken van de ellende die we nu zien bij derde en vierde generatie. Ik heb het trouwens niet over een strenge vermindering, maar zeg nu zelf: 8 kinderen of 4 is wel een groot verschil.

* Hé T..we leven niet in Afrika hé :D In Nederland is het steeds moeilijker om kinderen groot te brengen (financieel) en dat is te merken.. de vergrijzing treed toe in Nederland.. dus er worden minder kinderen geboren.

Is dat zo? Zijn ze verplicht? Word dit ook opgevolgd? Waar zijn de resultaten? etc. In België is het er iig niet.

* Ja het is verplicht.. je hebt een aantal niveaus en als nieuwkomer moet je de zogenaamde 'inburgeringscursus' volgen. Moet eerlijk zeggen dat ik geen cijfertjes weet maar uit eigen ervaring merk ik wel dat het absoluut positief is.. kom mensen tegen die hier heel kort in Nederland zijn en al heel goed Nederlands kunnen spreken en ook meteen aan het werk zijn daardoor... hadden ze meteen moetn doen ipv de mensen dom houden.

Wist ik niet? Opnieuw ben ik dan benieuwd naar hoe ze dat aanpakken, of het goed opgevolgd wordt, wat de resultaten zijn etc. Want als dat er is dan faalt het iig zwaar.

* zie hierboven

Het gaat niet om de afkomst of het feit dat ze uit een ander land komen , het gaat erom dat het zo IS, nieuwe generaties krijgen de verkeerde opvoeding en dat heeft te maken met het feit dat de ouders zelf nog niet eens fatsoenlijk ingeburgerd zijn. De opvoeding is HET grootste probleem dat aan de grond ligt van alle andere problemen. Ik denk dat dit wel algemeen aanvaard is, dit is echter iets dat vooral vanuit de mensen zelf zal moeten komen, de cursus is slechts een manier om mensen te helpen.

* Ga je alle buitenlanders verplicht zo een cursus laten volgen? zoals ik zeg zijn allochtonen ouders bj voorbaat slechte opvoeders en autochtonen ouders het schoolvoorbeeld? hier kan ik je nog even niet volgen moet ik eerlijk zeggen...

Ok, ik heb het dan vooral over zware misdrijven onder de 18.

* nou ja.. hier verdere discussie overbodig..

Ok, het is hierbij ook belangrijk dat mensen vooral samenwerken om dit te bereiken.

* eens

Ai en hier gaat het weer fout, want jij vindt dus dat iedereen maar z'n eigen wereldje mag scheppen in Nederland, aanpassen en meedoen met de rest is niet nodig. gewoon eeuwig en altijd je eigen cultuurtje en zinnetje doordrijven, daar ga je ver mee komen. De taal is een van de belangrijkste fundamentele begrippen om mee te kunnen in een maatschappij. Als je geen fatsoenlijk Nederlands kent dan vind je geen werk, als je zomaar je eigen taaltje blijft spreken dan ben je associaal en scheid je je af van de rest. Bovendien is het erg onbeleefd om over straat en in publieke ruimten maar Arabisch (oid) te blijven spreken/roepen. Dat kan prima als het echt moet tussen familie in gesloten kring (hoewel dat ook niet helpt), maar niet om opzettelijk in te gaan tegen het land waarin je geboren bent. De enige reden dat men dit doet is dan ook omdat men de taal hier niet respecteerd en perse een eigen wereld binnen dit land probeert op te dringen. Dit is samen met de opvoeding opnieuw een van de belangrijkste peilers. Je kan dit beperking van vrijheid vinden, maar dat is het niet. Indien je Nederlands kan dan is het logisch dat je Nederlands spreekt. Als toerist kan je je eigen taaltje blijven spreken tussen soortgenoten als je in een vreemd land bent, maar niet als je heir geboren en getogen bent, dat is pas onzin.

Zo denk ik er ook over.

* Hier haal je een aantal dingen door elkaar.. inburgeren en aanpassen wilt niet zeggen dat je alles moet doen wat jij denkt dat hoort in een land... Ik praat heel vaak andere talen op straat en praat in het buitenland ook vaak Nederlands terwijl ik de taal van het land ook spreek... Eigen wereldje? T ben je wel eens over de grens geweest? Wat kan mij het schelen wat voor taal mensen onder elkaar spreken als ze tegen mij maar Nederlands spreken of als ik erbij ben gewoon Nederlands spreken.. Ik spreek zelf ook Portugees op straat als ik met een Portugees ben of ik spreek Nederlands met hem of een mix van beide talen.. niks mis mee.. dit begint meer op een dictatuur te lijken anders... ik zie het ook al helemaal voor me..

Socrates loopt op straat en praat Portugees met een vriend van hem

meneer de agent: 'Ja meneer.. ik hoorde daar een vreemde taal'
Socrates" 'klopt meneer dat is POrtugees'
meneer de agent: 'Ja dat dacht ik al.. jullie denken dat jullie het hier voor het zeggen hebben met jullie gebrabbel... heb je ej paspoort bij je?'
Socrates: 'maar'
meneer de agent: 'niks te maaren... je paspoort aub'
Socrates: 'ik zal hem even pakken'
meneer de agent begint te schrijven: 'zo overtreding van wetsartikel 28 B, beledeging van de Nederlandse taal in het openbaar, dat is dan 350 euro'
Socrates: 'alstublieft meneer'
meneer de agent: 'maar dit is een Portugees paspoort'
Socrates: 'ja dat probeerde ik u te vertellen'
meneer de agent: 'hmm.. dan mag u idd een andere taal spreken maar u spreekt mij wel aan in het Nederlands als allochtoon dus daar kan ik u wel een boete voor geven'
Socrates: :(

Ik denk dat als je mensen uit de criminaliteit wilt krijgen je enerzijds zwaardere straffen moet kunnen geven maar aan de andere kant een alternatief bieden dat hen financieel meer toekomst geeft. Omdat deze groep geen goedbetaalde baantjes zal vinden door vaak geen of laag diploma moet je dan ook zwaar en vuil werk iets beter gaan betalen dan nu het geval is. Misschien lastig om door te voeren , maar met wat moeite moet het lukken.

* moeilijk punt en weinig kans van slagen maar het idee is niet zo slecht.. maar heel veel ogen en haken aan dit punt.

Verbaast me dat je dat vindt, ik had eerder een grote 'eens' verwacht hier. Dat het bestaat daar is geen twijfel over, en omdat je deze groep van solicitanten zeker aan het werk moet krijgen moet je ook zorgen dat hun slechte reputatie wegebt, en ondertussen zal je moeten zorgen dat werkgevers deze mensen ook aanvaarden. Hoewel dit wat moeilijk is (bewijs) zal je de echt overduidelijke gevallen van racisme en dicriminatie toch wel hard moeten aanpakken, je hoeft niet perse op te sporen, gewoon nagaan of bekwame en willende mensen van allochtoonse afkomst ook een kans krijgen en niet op voorhand (blij het lezen van de naam bijv.) weggestuurd worden. Geen prioriteit idd, wel iets waar je rekening mee moet houden.

* Waarom verbaast het je? Ik geloof best dat er discriminatie bestaat bij de werkgevers maar denk dat er genoeg mogelijkheden zijn om als allochtoon aan een goede baan te komen... werkgevers die zo dom zijn om mij niet aan te nemen door mijn naam daar wil ik niet eens voor werken...

Bedankt voor je kritiek op de PVDBB :D

* Graag gedaan.. :D

[/QUOTE]

Het zou het eerste land ter wereld zijn waar je verplicht wordt om de taal van land op straat te spreken. Tussen beleefdheid en het verplichten tot aanhouden van die beleefdheid zit wel een groot verschil. Moet Nederland van een redelijk vrijblijvend land verworden tot een soort van politiestaat waarin niks meer mag? Teveel vrijblijvendheid is nooit goed, maar voorlopig staat Nederland nog steeds in veel ranglijsten gewoon in de top van landen waar het prettig toeven is. Als je alles maar gaat inperken zal die status van Nederland snel verloren gaan.

Iedereen heeft toch het recht om te praten in welke taal hij wil, bediening e.d. natuurlijk in het nederlands, maar tegen een goeie maat waar je over straat meewandelt?

Laatst bewerkt:
Het zou het eerste land ter wereld zijn waar je verplicht wordt om de taal van land op straat te spreken. Tussen beleefdheid en het verplichten tot aanhouden van die beleefdheid zit wel een groot verschil. Moet Nederland van een redelijk vrijblijvend land verworden tot een soort van politiestaat waarin niks meer mag? Teveel vrijblijvendheid is nooit goed, maar voorlopig staat Nederland nog steeds in veel ranglijsten gewoon in de top van landen waar het prettig toeven is. Als je alles maar gaat inperken zal die status van Nederland snel verloren gaan.

Klopt. Alles echter toelaten, of zoals dat zalvend door links Nederland "gedoogen" genoemd wordt, staat echter aan de basis van oncontroleerbare omstandigheden.

De verplichting in openbare gelegenheden Nederlands te spreken is imo een flinke stok achter de deur om uberhaupt Nederlands te spreken voor een groot gros van (eerdere generatie) allochtonen. Iets dat vast zal bijdragen aan de communicatie- en ontwikkelingsmogelijkheden van en met die mensen.

Verhoogt de druk wat op het verplichte Nederlands leren. Haalt weer een aantal apart staande groepen uit de passiviteit, de vadertjes en moedertjes waarover in Zelda's artikel word gesproken ivm de vervreemding van hun kindertjes. Da's altijd beter voor integratie.

Iedereen heeft toch recht om te praten in welke taal hij wil, bediening e.d. natuurlijk in het nederlands, maar tegen een goeie maat waat je over straat meewandelt?
Helaas als vrijheden misbruikt worden en situaties uit de hand dreigen te lopen dan moet je nu eenmaal stappen ondernemen. Zoals ik zei zijn sancties wat lastig door te voeren, gewoon stimuleren om Nederlands meer te gaan gebruiken, het is voor hun eigen goed!

Helaas als vrijheden misbruikt worden en situaties uit de hand dreigen te lopen dan moet je nu eenmaal stappen ondernemen. Zoals ik zei zijn sancties wat lastig door te voeren, gewoon stimuleren om Nederlands meer te gaan gebruiken, het is voor hun eigen goed!

Precies, stimuleren. Helaas moet het inmiddels met een beetje lichte dwang. :)

Dat gezegd hebbend ga ik dit zeer boeiende topic verlaten en eens verder met werken.

Er is inmiddels een Wet Inburgering van kracht, voorheen Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN). Deze voorziet er in dat personen die al enige tijd in Nederland wonen alsnog moeten inburgeren, voor zover dat al niet gebeurd is :

U bent een oudkomer als u:
  • geen Nederlands paspoort heeft
  • tussen de 16 en 65 jaar oud bent
  • voor 1 januari 2007 al in Nederland woonde
  • minder dan acht jaar in Nederland heeft gewoond toen u nog leerplichtig was (iedereen tussen de 5 en 17 jaar is in Nederland leerplichtig. Hij of zij moeten dan naar school)
  • U geen diploma’s heeft die laten zien dat u de Nederlandse taal en Nederland goed kent.

http://www.hoemoetikinburgeren.nl/wie_moet_inburgeren/wanneer_oudkomer.html

Het enige probleem, veel oudkomers willen al te graag op cursus alleen is er amper aanbod en al helemaal geen duidelijkheid hoe deze wet nu uitgevoerd gaat worden door gemeenten. Ouderwets 1 grote puinhoop dus.

Nieuwkomers moeten verder altijd inburgeren, behalve als ze kunnen aantonen dat ze de Nederlandse taal machtig zijn op NT2-niveau.

Er is inmiddels een Wet Inburgering van kracht, voorheen Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN). Deze voorziet er in dat personen die al enige tijd in Nederland wonen alsnog moeten inburgeren, voor zover dat al niet gebeurd is :

http://www.hoemoetikinburgeren.nl/wie_moet_inburgeren/wanneer_oudkomer.html

Het enige probleem, veel oudkomers willen al te graag op cursus alleen is er amper aanbod en al helemaal geen duidelijkheid hoe deze wet nu uitgevoerd gaat worden door gemeenten. Ouderwets 1 grote puinhoop dus.

Daar is Nederland dan in gebreke gebleven, bureaucratie hè.

In dat geval is dat punt 1 om aan te beginnen. Daar moet de staat dan maar wat werk in steken. Daar tegenover moet dan wel een aardige sanctie staan indien die inspanningen niet nageleefd worden, en dat gebeurt dan vaak weer niet.

Die is er wel :

Als u niet op tijd slaagt voor uw inburgeringcoïtusamen, krijgt u een boete. De gemeente vertelt dan ook wat de nieuwe datum is waarop u ingeburgerd moet zijn. Als u weer niet op tijd slaagt voor uw inburgeringcoïtusamen, geeft de gemeente u weer een boete. Dit gebeurt net zolang tot u voor uw inburgeringcoïtusamen slaagt

Als u niet slaagt voor uw inburgeringcoïtusamen, krijgt u geen vergunning voor onbepaalde tijd. De minister wijst uw aanvraag hiervoor dan af. U krijgt ook geen zelfstandige verblijfsvergunning voor voortgezet verblijf.

Tevens raak je daarmee het recht op vergoeding van de cursus kwijt.

Prima, niks mis mee. Vergewis je dan wel even van de fatsoensregels, o.a. "niet fluisteren in gezelschap" wat op hetzelfde neer komt "als niet geheimzinnig doen in gezelschap" en dáár valt "geen vreemde talen spreken in niet-verstaand gezelschap" zeer zeker onder.

Als ik op mijn straathoek met de buurman praat en jij staat 100 meter verder en spreekt Arabisch met je moeke dan kan ik daar weinig van zeggen. Sta ik er bij en ga je een beetje Arabisch tegen je moeke praten dan is dat vrij asociaal en zou ik me zelfs bedreigd kunnen voelen, om de eenvoudige reden dat het nogal de indruk wekt dat er dingen over mij besproken worden die ik niet mag weten.
Mocht ik je kennen dan zou ik je niet zo onrespectvol behandelen door in mn moedertaal te spreken. Zou ik het wel doen en irriteer je je daaraan dan zeg je daar gewoon wat van, weet je gelijk of het wel of niet over je gaat
Mocht ik je niet/slecht kennen dan zou me geen ene fl**ker boeien van wat je ervan denkt

Lang geleden ouwe, beetje populistisch vuurtje stoken, maar wel met een waarheid. Ik ben het weer eens ééns. Wat dacht je er van Spieremans als ik dat eens omdraai, als je in mijn bijzijn Arabisch tegen je moeke praat voel ik mij bedreigd (wat veel erger is dan de verwachting aan de fatsoensnorm te voldoen die op jou rust op dat moment waar je je kennelijk boos over maakt omdat het je persoonlijke vrijheid zou beperken) en ram ik je helemaal de vernieling in.

Want ik voel me vreselijk geisoleerd en buitengesloten, voel me niet meer veilig en bovendien is dat alles ook nog ontstaan uit een overtreding van morele normen en waarden.

Vind je het dan ook heel reëel dat ik daar geweld voor gebruik? Zo ja, krab je dan eens achter de oren of we met deze mentaliteit niet op weg zijn naar een patstelling van twee groeperingen die alleen maar tot ongeregeldheden kan leiden? En wie begint er hier met de overweging geweld te gebruiken?... Da's toch frappant he, gezien in de context van de vele negatieve geruchten.

Hier een wet van maken wordt moeilijk, wie gaat immers controleren of de niet-arabisch sprekende autochtoon last heeft van de vreemd-sprekers. Strengere regelgeving daaromtrent zou echter wel mogen, bijvoorbeeld het per direct weigeren van snuiters in winkels en openbare gelegenheden die niet de Nederlandse voertaal spreken. En een fikse boete indien aan dat bevel geen gevolg word gegeven.

Ik dacht trouwens dat jij altijd zo redelijk was bro, wat is er met jou gebeurd?
Nogmaals, dan zeg je daar wat van
Mocht dat niet helpen dan is de verdere keuze aan jou.
En nee niet gelijk geweld gebruiken zoals DBC het altijd goed uit de context weet te rukken.

Was ik niet duidelijk genoeg? Geen persoonlijk gerichte zaken er bij gaan halen graag.

Terug
Naar boven