Fitness Seller

De grote fout die gemaakt wordt met vitamine D supplementatie

Vergeet niet dat vit K ook een vetoplosbare vitamine is waar het zeer belangrijk is om niet te overdoseren.

• Topic Starter Topic Starter
Vergeet niet dat vit K ook een vetoplosbare vitamine is waar het zeer belangrijk is om niet te overdoseren.

Wil je met vit K overdoseren, dan moet je het heel bont maken. Voor vit K is geen veilige bovenste grens vastgesteld, zo veilig is het, al zou ik nooit overdrijven natuurlijk.

Ik had helemaal geen redenering... ik stelde je enkel en alleen een vraag in de post hierboven.
Typisch dat je er vervolgens als door een wesp gestoken op reageert. Een normale, beschaafde discussie lijk je niet te kunnen voeren.

Ik volg je goede raad op: "Doe geen moeite om te reageren."

Ik waardeer je intellect, een domme jongen ben je zeker niet, maar jouw houding is ronduit misselijkmakend - voor mij althans.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Feb 2013 om 18:07 ----------

Toch mis: je kan een constante hoeveelheid van een stof in je bloed hebben. "Consistent" is hier niet het juiste woord.

Overigens, ik hou niet van zulke muggenzifterij, doe dat normaal ook niet, maar je gaf er zelf de aanzet toe.

Om het toch nog eens vriendelijk uit te leggen.

Ik noemde het een drogredenering omdat ik het had over de 'upregulering' van calcium en de strikte regeling van vit.D. Conclusie was dat mensen met extra vit.D geen verhoogde waarde Ca(calcium) hebben. Ik heb ten eerste niet gezegd dat je lichaam calcium strikt reguleert. Echter wel dat vit.D die Ca in je bloed ophoogt onder strenge controle wordt aangemaakt. En de taak van vit D is het verhogen van Ca gehalte via de absorptie in je darmen. Ik had het dus over 'upregulatie': het opwaarderen van Ca bij een tekort/ laag gehalte. Jij maakt er van "Je beweert dat het lichaam het calciumgehalte in je bloed strak regelt. Dus als je bijv. een beetje extra calcium supplementeert, dan kan dat probleemloos volgens jou?". Ik neem aan dat je hiermee suggereert dat mijn uitleg niet klopt? Wel nergens heb ik gezegd dat Ca strikt in toom gehouden wordt. Wel dat Ca nooit te laag zal worden in je bloed en dat extra of een eventuele surplus aan calcidiol deze niet verhoogt. Oke het was geen redenering maar een vraag echter stelde je een vraag die liet uitschijnen dat mijn onderbouwing niet zou kloppen. Soort van impliciet argument toch?

En ik blijf erbij dat "Die blijft consistent vanwege zijn noodzakelijke rol in het bloed zelve." een grammaticaal correcte zin is.

Om het toch nog eens vriendelijk uit te leggen.

En ik blijf erbij dat "Die blijft consistent vanwege zijn noodzakelijke rol in het bloed zelve." een grammaticaal correcte zin is.

Ok, zo kunnen we weer discussiëren.

1)Nog een vraag:

Hoe zit het met calcium als iemand te weinig vitamine D binnenkrijgt?

2)De zin die je geeft is grammaticaal wel correct, maar je kan niet zeggen: het vitamine d-gehalte in het bloed blijft "consistent". Dat is foutief woordgebruik, het moet toch echt "constant" zijn.

Het minste calcidiol is genoeg om calcitriol op pijl te houden. hypocalciëmie ten gevolge van vitamine D deficiëntie is uiterst zeldzaam, haast onmogelijk! Je hebt nog altijd je botten en het vermogen om de in urine aanwezige Ca te 'recycleren'. Hoe minder efficient de werking van calcitriol hoe langer het pthormoon geproduceerd dient te worden. Bij een heel extreem tekort aan D zal je een chronisch verhoogd pth hebben om je Ca beter op te schroeven. Daarmee dat vit.D tekort leidt tot osteopenie en uiteindelijk tot esteoporose. Echter draaien we het nu om, het ging over suppletie, en extra vit.D, ongeacht de bron, belast je aderen niet met extra Ca.

Edit: die grammaticale discussie laat ik aan mij passeren.

Laatst bewerkt:
Ben het met Bryce eens.
Ik ben van plan om zodra mijn huidige voorraad vitamine D3 en K2 pillen op zijn over te stappen op Twinlab D3 plus K2 dots, die heeft ze al gecombineerd.

Het minste calcidiol is genoeg om calcitriol hoog te houden. hypocalciëmie ten gevolge van vitamine D deficiëntie is uiterst zeldzaam, haast onmogelijk! Je hebt nog altijd je botten en het vermogen om de in urine aanwezige Ca te 'recycleren'. Hoe minder efficient de werking van calcitriol hoe langer het pthormoon geproduceerd dient te worden. Bij een heel extreem tekort aan D zal je een chronisch verhoogd pth hebben om je Ca beter op te schroeven. Daarmee dat vit.D tekort leidt tot osteopenie en uiteindelijk tot esteoporose. Echter draaien we het nu om, het ging over suppletie, en extra vit.D, ongeacht de bron, belast je aderen niet met extra Ca.

Edit: die grammaticale discussie laat ik aan passeren.

Ik heb eerder deze link al gegeven:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17145139

Hier vind je de complete paper:

https://forum.bodybuilding.nl/attachments/vitaminkarticle-pdf.661910/

Slechts een hypothese, maar wel erg aannemelijk.

Tel daarbij op dat de meeste mensen toch al te weinig vitamine K binnenkrijgen om aderverkalking tegen te gaan, dan lijkt het me toch aangeraden om vitamine D niet alleen, maar samen met vitamine K te supplementeren.

Maar ik geef je half gelijk. Puur naar de "schoolboeken" kijkend, heb je zelfs helemaal gelijk :)

Weer vriendjes? :D

Bijlagen

Stel dat vitD je vit.K uitput (daar kwam het op neer), als dit al zo is dan had je dat argument mede ten grondslag moeten leggen aan jouw vitamine K aanbeveling.

Jij zei in je OP:

Vit D neemt calcium op
+
Vit K zorgt dat Ca op zijn plaats terecht komt=

Extra vit.D moet hand in hand gaan met aanvulling van Vit.K. Daar reageerde ik dus op.

Stel dat vitD je vit.K uitput (daar kwam het op neer), als dit al zo is dan had je dat argument mede ten grondslag moeten leggen aan jouw vitamine K aanbeveling.

Jij zei in je OP:

Vit D neemt calcium op
+
Vit K zorgt dat Ca op zijn plaats terecht komt=

Extra vit.D moet hand in hand gaan met aanvulling van Vit.K. Daar reageerde ik dus op.

En daarin had je gelijk :)

gewoon een goede multivit, zit alles in :p

ja maar door dit soort bangmakerij zorgen mensen dus voor dat andere bange mensen ineens extra K gaan slikken

terwijl er geen bewijxzen zijn dat je aders verkalken van alleen extra D

dus multi en extra D niet hoger dan 2000 ie kan er niet veel fout gaan concludeer ik :)

Het minste calcidiol is genoeg om calcitriol op pijl te houden. hypocalciëmie ten gevolge van vitamine D deficiëntie is uiterst zeldzaam, haast onmogelijk! Je hebt nog altijd je botten en het vermogen om de in urine aanwezige Ca te 'recycleren'. Hoe minder efficient de werking van calcitriol hoe langer het pthormoon geproduceerd dient te worden. Bij een heel extreem tekort aan D zal je een chronisch verhoogd pth hebben om je Ca beter op te schroeven. Daarmee dat vit.D tekort leidt tot osteopenie en uiteindelijk tot esteoporose. Echter draaien we het nu om, het ging over suppletie, en extra vit.D, ongeacht de bron, belast je aderen niet met extra Ca.

Edit: die grammaticale discussie laat ik aan mij passeren.

Herinner je je deze discussie nog, haaii?

Conventional advice tells us to supplement calcium, 1200 mg per day, to preserve bone health and reduce blood pressure.

Here’s a curious observation I’ve now witnessed a number of times: Some people who supplement this dose of calcium while also supplementing vitamin D sufficient to increase 25-hydroxy vitamin D blood levels to 60-70 ng/ml develop abnormally high levels of blood calcium, hypercalcemia.

This makes sense when you realize that intestinal absorption of calcium doubles or quadruples when vitamin D approaches desirable levels. Full restoration of vitamin D therefore causes a large quantity of calcium to be absorbed, more than you may need. In addition, two studies from New Zealand suggest that 1200-1300 mg calcium with vitamin D per day doubles heart attack risk.
We have 20 years of clinical studies demonstrating the very small benefits of supplementing calcium to stop or slow the deterioration of bone density (osteopenia, osteoporosis). These studies were performed with no vitamin D or with trivial doses, too small to make a difference. I believe those data have been made irrelevant in the modern age in which we “normalize” vitamin D.
Should hypercalcemia develop, it is not good for you. Over long periods of time, abnormal calcium deposition can occur, leading to kidney stones, atherosclerosis, and arthritis.

http://blog.trackyourplaque.com/2010/06/increased-blood-calcium-and-vitamin-d.html

1. er staat some people

2. dat is logisch want er zijn wel "wat mensen" met vitamine.D tekort > verhoogd pth > tijdelijk verhoogt calcium bij vit.D suppletie.

3. je bron is een blog

4. Het gaat over Ca EN vit.D, en dan bij de mensen waaronder sommige met een functioneel vit.D tekort: do the math.

5. Ik had daarbij ook erkend dat Ca suppletie je calciumbloed spiegel doet stijgen. Ook bij niet vit.D deficiënte mensen! Lees maar even terug.

5. mensen met een functioneel vit.D tekort (waarmee ik wil zeggen zeggen dat je lichaam beter zou kunnen werken met meer vit.D ongeacht wat de bloedwaarden zeggen. Dus je hebt net geen tekort volgens een bloed bepaling maar je lichaam werkt beter en je voelt je beter met hogere vit.D waarden) Zullen bij Ca suppletie minder belast worden door Ca dan mensen die geen functioneel vit.D tekort hebben en Ca suppleren. Omdat zij beter hun calcium kunnen opnemen en dus meer ermee belast worden = conclusie Vit.D tekort is goed want als je dan Ca suppleert neem je die minder goed op?? bryce???

6. Bij loutere vit.D suppletie, kan je in het begin een tijdelijke stijging hebben. Maar daarna, wanneer je parathormoon adaptieve proporties aanneemt, zal je Ca gehalte niet te hoog zijn. Je lichaam regelt het Ca gehalte via vit.D en meer vit.D belast deze niet. Alleen een echt overschot van calcitriol en een tijdelijke verhoging bij een tekort.(Maar bij dat laatste kan je ook gewoon langzaam opbouwen ipv stootkuren; gratis bro-tip van de dag. geen dank hoor)

7. ik win

8. en jij blijft homo.

/haaibrid.

Edit: zie aanpassing punt 5. was wat warrig geschreven:)

Laatst bewerkt:
1. er staat some people

2. dat is logisch want er zijn wel "wat mensen" met vitamine.D tekort > verhoogd pth > tijdelijk verhoogt calcium bij vit.D suppletie.

3. je bron is een blog

4. Het gaat over Ca EN vit.D, en dan bij de mensen waaronder sommige met een functioneel vit.D tekort: do the math.

5. Ik had daarbij ook erkend dat Ca suppletie je calciumbloed spiegel doet stijgen. Ook bij niet vit.D deficiënte mensen! Lees maar even terug.

5. mensen met een functioneel vit.D tekort (waarmee ik wil zeggen zeggen dat je lichaam beter zou kunnen werken met meer vit.D ongeacht wat de bloedwaarden zeggen. Dus je hebt net geen tekort volgens een bloed bepaling maar je lichaam werkt beter en je voelt je beter met hogere vit.D waarden) Zullen bij Ca suppletie minder belast worden door Ca dan mensen die geen functioneel vit.D tekort hebben en Ca suppleren. Omdat zij beter hun calcium kunnen opnemen en dus meer ermee belast worden = conclusie Vit.D tekort is goed want als je dan Ca suppleert neem je die minder goed op?? bryce???

6. Bij loutere vit.D suppletie, kan je in het begin een tijdelijke stijging hebben. Maar daarna, wanneer je parathormoon adaptieve proporties aanneemt, zal je Ca gehalte niet te hoog zijn. Je lichaam regelt het Ca gehalte via vit.D en meer vit.D belast deze niet. Alleen een echt overschot van calcitriol en een tijdelijke verhoging bij een tekort.(Maar bij dat laatste kan je ook gewoon langzaam opbouwen ipv stootkuren; gratis bro-tip van de dag. geen dank hoor)

7. ik win

8. en jij blijft homo.

/haaibrid.

Edit: zie aanpassing punt 5. was wat warrig geschreven:)

1. "some people" tellen ook mee.

2. tijdelijke verhoging beweer jij, dat staat er niet, dat maak jij ervan.

3. Sure mijn bron is een blog, maar de schrijver is ook cardioloog en heeft blijkbaar ervaring hiermee.
Hij zegt ook:

"This makes sense when you realize that intestinal absorption of calcium doubles or quadruples when vitamin D approaches desirable levels. Full restoration of vitamin D therefore causes a large quantity of calcium to be absorbed, more than you may need. In addition, two studies from New Zealand suggest that 1200-1300 mg calcium with vitamin D per day doubles heart attack risk."

4. Veel mensen hebben een vit D tekort en bijv. hier slikken veel mensen overgedoseerde multivits met o.a. teveel aan calcium (bijv. Animal Pak, 2 gram!)

5. Nee, het gaat om de combo vit D en calcium

6. Nogmaals, het gaat om de combo vit D en calcium. Nog los van het onder punt 4 geciteerde, ben ik ervan overtuigd dat een aantal mensen hier ook via de voeding al een overschot aan calcium binnenkrijgt.

7. Het gaat mij niet om winnen of verliezen

8. En jij blijft autist.

2. tuurlijk niet tijdelijk: omdat het hier om vit.D + Ca gaat. Ik beargumenteerde alleen dat vit.D op lange termijn je aders niet zou kunnen belasten VIA calcium. Maar ik beaamde dat calcium suppletie wel tot overdaad kon leiden. Je hebt wederom een artikel aangewend als contra-indicatie die nochtans mijn mening niet eens tegenspreekt, hoe doe je dat toch :roflol:

2. tuurlijk niet tijdelijk: omdat het hier om vit.D + Ca gaat. Ik beargumenteerde alleen dat vit.D op lange termijn je aders niet zou kunnen belasten VIA calcium. Maar ik beaamde dat calcium suppletie wel tot overdaad kon leiden. Je hebt wederom een artikel aangewend als contra-indicatie die nochtans mijn mening niet eens tegenspreekt, hoe doe je dat toch :roflol:

Nee haaii, duidelijk is dat extra vit D onder omstandigheden (van extra calcium) hypercalcemie kan geven en zo je aders belasten.
Ik heb overigens nergens de term "contra-indicatie" gebruikt.

My cute little autist :roflol:

Laatst bewerkt:
Ja zoals ik zei: mensen met D tekort zullen minder belast worden door Ca. Snap je toch he?

Is dat een reden om geen vit.D te nemen? Of zelfs om met een tekort eraan te leven? Neen, dan moet je het teveel aan calcium aanpakken. Deze proefpersonen aten ook gewoon neem ik aan? Dat plus deze stevige complementaire toediening van calcium resulteert logischerwijs in exorbitante hoeveelheden Ca. Maar omdat deze proefpersonen ook vit.D namen is jouw argument dat vit.D wel je aders via calcium belast gebaseerd op dit artikel. Alleen zie je een klein detail over het hoofd: mensen die geen gebruik maken van vit.D preparaten kunnen met Ca suppletie ook hypercalcemie ontwikkelen. Je redenatie begint episch simplistisch te worden. Niet om aan te zien. Je kan opnieuw zeggen 'jij begon met minachtend te doen' maar geef mij maar eens ongelijk.

Weet je waarom mensen met een vit.D vergiftiging een verlaagd pth hebben? Niet omdat hun calcitriol zelf te hoog wordt maar omdat het calcium gehalte te hoog is. Dat wordt ook bevestigd door mensen met een vdr defect: zij kunnen minder Ca opnemen via calcitriol en hebben derhalve een normaal pth. Wanneer hun vdr's naar behoren functioneren hebben ze meer Ca en dus een verlaagd pth. Daarvan heb ik eens een studie gepost overigens. Echter, niet direct relevant he? Wel als je teveel calcium hebt kan je lichaam die aanpassen door minder pth te produceren. Minder pth > minder 1a-hydroxylase activiteit > minder calcitriol > minder enzymen die calcium opnemen. Derhalve is er geen reden te denken dat gewoon gezonde vit.D gehaltes je lichaam gaan overbelasten. Je had een studie moeten posten die aantoonde dat mensen zonder extra Ca(dus waar er strenge controle was op de proefpersonen hun voeding en supp gebruik) met vit.D suppletie op lange termijn (op lange termijn; ik herhaal dit want dat is immers erg belangrijk. Een verhoging bij stootkuur van een paar dagen is normaal bij vit.D tekort) meer belast worden met Ca.

Ja zoals ik zei: mensen met D tekort zullen minder belast worden door Ca. Snap je toch he?

Is dat een reden om geen vit.D te nemen? Of zelfs om met een tekort eraan te leven? Neen, dan moet je het teveel aan calcium aanpakken. Deze proefpersonen aten ook gewoon neem ik aan? Dat plus deze stevige complementaire toediening van calcium resulteert logischerwijs in exorbitante hoeveelheden Ca. Maar omdat deze proefpersonen ook vit.D namen is jouw argument dat vit.D wel je aders via calcium belast gebaseerd op dit artikel. Alleen zie je een klein detail over het hoofd: mensen die geen gebruik maken van vit.D preparaten kunnen met Ca suppletie ook hypercalcemie ontwikkelen. Je redenatie begint episch simplistisch te worden. Niet om aan te zien. Je kan opnieuw zeggen 'jij begon met minachtend te doen' maar geef mij maar eens ongelijk.

Haaii, op de eerste plaats: omdat je het niet met iemand eens bent, hoef je nog niet minachtend te worden.

In het begin van de discussie schreef je:

"Ik legde toch duidelijk uit dat je lichaam je calciumgehalte nooit te laag laat worden en dat extra vit D deze niet verhoogd. verhoogde calcium inname is een ander verhaal, dat kan je lichaam inderdaad moeilijker onder controle houden"

Jij behandelt calcium en vit D als twee aparte nutriënten die elkaar niet beïnvloeden.
Duidelijk is dat vit D calcium in het bloed kan doen stijgen. Het feit dat dat ook kan gebeuren bij mensen die alleen extra calcium nemen zonder vit D, doet daar niets aan af.
Of calcium in een dieet (of via supplementatie) te hoog is, hangt mede af van de hoeveelheid vitamine D die iemand binnenkrijgt.

Nu duidelijker?

Terug
Naar boven