Ik ben er van overtuigd dat er in de Koran zaken staan die vandaag de dag botsen me de Westerse waarden en normen. Maar de meeste moslims volgen meer de Westerse waardeen dan wat er in de Koran wordt opgedragen. Bijvoorbeeld: de meeste moslims denken er niet aan hun vrouw zweepslagen te geven als ze ontrouw is geweest. Ik denk dat wij heel veel mooie waarden (respect voor ouderen, meer steun tussen familieleden....) bij de islamitische cultuur kunnen integreren in onze samenleving, gemengd met hoe wij in het Westen de mensenrechten zien. Een hybride zou mooi zijn, het beste van beide werelden.
Ik ben de eerste om vervelende Marokkaanse eikeltjes, die stoer en vervelend op de metro doen, terecht te wijzen. Mijn Marokkaanse schoonbroer, die in Marokko is geboren en getogen, en er nog steeds woont, is ooit eens op bezoek geweest en hij maakte zich vaak boos op deze vervelende kereltjes op de tram en zo. Hun gedrag heeft dus niks met de islam te maken. Als deze ettertjes zich zo zouden gedragen op de bus in Marokko zouden ze snel een paar tikken krijgen.
Men moet investeren in onderwijs, in werk, maar ook in de wijken. Gent is daar een mooi voorbeeld van. Wie de "muide" kent in Gent en de "Brugsepoort" kan zien hoe zware investeren in deze twee wijken voor een enorme ommezwaai heeeft gezorgd.
Er zijn Marokkaanse jongeren die dit in documentaires zeggen;" waarom zou ik mijn middelbaar diploma elektricien proberen afwerken? Mijn twee oudere broers zijn beiden afgestudeerd met 75 procent als elektricien, en 7 jaar later hebben ze nog steeds geen werk gevonden". Ik begrijp die frustratie.