XXL Nutrition

De psychiatrie staat het buiten de Wetenschap?

Ik studeer psychologie en ik kan je vertellen dat psychologie meten, testen en nog eens testen is. statistiek is zeer belangrijk en zelfs al wordt een methode 1000x bewezen door experimenten dan nog is er geen 100 % zekerheid.

een psychiater studeert medicijnen. dat is 6 jaar basis studie + 4 jaar extra psychiatrie.
psycholoog mag geen medicijnen voorschrijven, wij mogen alleen therapie geven, psychiater mag wel medicijnen voorschrijven

dat we zopveel antidepressiva geven heeft ook te maken met de mensen zelf, die willen een eenvoudige oplossing. vaak is depressie ook zeer biologisch bepaald en vormen medicijnen een belangrik gedeelte van de therapie/ oplossing voor het probleem

maar mijn inziens in is elke persoon sterk genoeg om depressie te overkomen ook zonder medicijnen, sterker nog, in feite heeft niemand een psycholoog nodig, maar dat is dan mijn mening

maar mijn inziens in is elke persoon sterk genoeg om depressie te overkomen ook zonder medicijnen, sterker nog, in feite heeft niemand een psycholoog nodig, maar dat is dan mijn mening

Word!

Psychologie is meten en aftasten wat er in een patient z'n brein omgaat, en zodoende op dergelijke punten veranderingen adviseren/opleggen zodat je het en en ander recht zet.

Psychiatrie is is naar mijn inziens veels te veel gericht op medicatie, werk zelf in de farmacie (Norvartis) en er wordt hier onzettent veel geld verdient aan opiaten, Anti-hypertensiva, SRRI's, tranquilizers en benzo's.

De problemen die ze zouden 'verhelpen' zijn een ruggensteuntje, de basis moet vanuit de persoon zelf komen en als dat er niet is, is het zinloos. Zeker op lange duur van een levensloop.

Verder is het zo dat psychologen en psychiaters te 'bespelen' zijn als je ze een stap voor bent en kennis heb van hoe ze je willen doorgronden.

Een zieke geest met een hoge graad van intelligentie is een manipulerend gevaar. Zulke TBS'ers bestaan namelijk ook.

niet mee akkoord
soms kan depressie veroorzaakt worden door teveel cortisol waardoor er bepaalde delen van de hersenen beschadigt worden
SSRI's herstellen deze schade

dat mensen iets moeten doen aan de oorzaak van de problemen etc ben ik mee akkoord, maar ik ben echter ook een groot voorstander van medicatie

weet je hoeveel mensen al jaren, of zelfs 10tallen jaren depressief zijn? ze hebben al 10tal verschillende medicijnen geprobeert zonder resultaat

mijn mening: je moet de oorzaak van de depressie aanpakken, en met medicatie uit die depressie proberen te geraken
hoe sneller uit een depressie hoe beter, en als je SSRI's neemt heb je nog eens wat extra hersencellen;)

en als je SSRI's neemt heb je nog eens wat extra hersencellen

Hoe bedoel je "wat extra hersencellen?". Doel je erop dat SSRI's ervoor zorgen er minder afsterven, of dat SSRI's zorgen voor de aanmaak(?) van hersencellen?

De hypothese dat SSRI's indirect ervoor zorgen dat de celonderdelen beter kunnen groeien en betere verbindingen vormen en daarmee depressie verlossen is mij bekend, maar dat je er meerdere hersencellen van krijgt niet. Heb je een bron? Vind het een zeer interessant onderwerp.

SSRI en neurogenesis moet je maar eens opzoeken, heb me er niet in verdiept en kan natuurlijk zijn dat het gewoon doet wat jij beschrijft

maar dan heb je ook nog het "poop out" fenomeen (SSRI's werken meestal niet langer dan gemiddeld 6 jaar) vraag mij af hoe dit komt

eigenlijk ben ik niet zo'n fan SSRI's maar wel van maoi's :)

SRRI's AD's zijn serotonine re-uptakers die gelijdelijk de neurotransmitters serotonine en dopamine terug naar hun oude niveau brengen. Deze stofjes hebben een sterke invloed op je humeur en levenslust. Je voelt je beter, vrolijker en weer levenslustiger. Maar je problemen gaan er niet door weg en uiteindelijk wekt je door inname van AD's reacties op in je hersenen die zich niet permanent zullen voortzetten.

Daarom moet je in die periode dat je je 'goed' voelt je problemen oplossen om niet weer down te gaan, het is een ruggensteuntje, meer niet.

M A O I's komen ook in bepaalde producten voor als chocolade en andere voedingsmiddelen, ze zorgen ervoor dat de afbraak van stoffen in je lichaam trager verloopt. Pure chocolade eten heeft een licht bevredigende werking.

Verder zijn die tabletten enorm duur, farmacie verdient er goud aan. Ook aan verslaafden.

Neem weleens MAOI's met een trip om de werkingsduur te verlengen.

SRRI's AD's zijn serotonine re-uptakers die gelijdelijk de neurotransmitters serotonine en dopamine terug naar hun oude niveau brengen. Deze stofjes hebben een sterke invloed op je humeur en levenslust. Je voelt je beter, vrolijker en weer levenslustiger. Maar je problemen gaan er niet door weg en uiteindelijk wekt je door inname van AD's reacties op in je hersenen die zich niet permanent zullen voortzetten.

Daarom moet je in die periode dat je je 'goed' voelt je problemen oplossen om niet weer down te gaan, het is een ruggensteuntje, meer niet.

M A O I's komen ook in bepaalde producten voor als chocolade en andere voedingsmiddelen, ze zorgen ervoor dat de afbraak van stoffen in je lichaam trager verloopt. Pure chocolade eten heeft een licht bevredigende werking.

Verder zijn die tabletten enorm duur, farmacie verdient er goud aan. Ook aan verslaafden.

"terug naar hun oude niveau brengen"
ik geloof niet dat er iets mis is met de niveaus van neurotransmitters bij depressie, ook geloof ik niet dat puur het verhogen van serotonine een depressie vemrindert, maar dan eerder de aanpassingen die in je hersenen gebeuren

vb serotone omhoog is dopamine omlaag, dopamine omlaag is PKC omhoog
(niet realistish maar zoiets, dit proces duurt 3 weken ongeveer)

"Pure chocolade eten heeft een licht bevredigende werking."
yep, veel chocolode + een sterke maoi valt een speed achtig effect mee te bereiken

reuptake INHIBITORS, ze gaan dus de opname van serotonine tegen.

Er zijn imo best wel vorderingen gemaakt in het gebied van psychiatrie. Zo zijn er zijn nieuwere anti-depressiva en anti-psychotica ontwikkelt met minder bijwerkingen dan hun voorgangers.

Wetenschap in de psychologie draait, net als in elke andere wetenschap, om meten. Meten door middel van introspectie zoals men vroeger hanteerde is subjectief te noemen, meten volgens de wetenschappelijke methoden die nu gebruikt moeten worden vallen onder objectieve metingen.
Ik studeer psychologie en ik kan je vertellen dat psychologie meten, testen en nog eens testen is. statistiek is zeer belangrijk en zelfs al wordt een methode 1000x bewezen door experimenten dan nog is er geen 100 % zekerheid.
=constante conjunctie=psychologsiche gewenning=subjectief

maja binnen een wetenschappelijke discipline kunnen de 'feiten' als objectief worden gezien, maar daarbuiten is er altijd weer een filosofisch argument aan te voeren die het tegendeel bewijst....

Filosofie is achterhaalt.

Terug
Naar boven