AndroidHealthClinic

De schouders

t i p

Novice
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
78kg
Hallo, ik hat een vraagje over de schouders.

Als je bijv een Dumbbell Lateral Raise doet is dit voor de zijkant van je schouders.
En een One Arm Standing Dumbbell Front Raise voor de voorkant van je schouders.

Maar nu is mijn vraag, waar licht het aspect bij een MP, PP en of een SDP.

Alvast bedankt

bij horizontaal duwen (bench) ligt de druk op de voorkant veel hoger dan bij verticaal duwen (press)

Overigens heb ik nog nooit een front raise gedaan. Ik zie persoonlijk het nut er niet van in.

Hangt af van je houding.
Ik denk zelf dat bij een houding als ellebogen naar voor, de voorkant van de schouders meer wordt aangesproken. en als je bijvoorbeeld je ellebogen meer naar buiten doet, je meer de zijkant aanspreekt. oftewel hangt af van je beweging, de verschillende schouderkoppen helpen namelijk bij retro- en anteflexie van de bovenarm en abductie. als je de de ellebogen naar voren houdt (overdreven dan) zal er sterker een anteflexie in de bovenarm optreden en wordt dus de voorste schouderkop meer aangesproken. Houd je je ellebogen naar buiten zal er meer een abductie plaats vinden en zal volgens mij meer de buitenste schouderkop worden aangesproken. Overigens denk ik wel dat je ze bij bijvoorbeeld een MP of PP ze altijd allebei gebruikt.

dus zoals 'wazzup' zegt, bij anteflexie wordt meer de voorste schouderkop aangesproken.

Laatst bewerkt:
bij horizontaal duwen (bench) ligt de druk op de voorkant veel hoger dan bij verticaal duwen (press)

Overigens heb ik nog nooit een front raise gedaan. Ik zie persoonlijk het nut er niet van in.

Hoezo geen nut? Doe zelf de front raise aan het einde van men chest workout. Maar doe geen shoulder press of variant.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt alemaal voor het reageren op mijn vraagen.
ben er een stuk wijzer van geworden.

Alle OH presses plaatsen het accent op de voorkant.

Alle OH presses plaatsen het accent op de voorkant.
Hoezo dat dan? want zoals je misschien heb gelezen heb ik met m'n basiskennis functionele anatomie beredeneerd dat het ook toch wel afhangt van de plaatsing van de ellebogen...

dus ben wel benieuwd naar je onderbouwing

Hoezo dat dan? want zoals je misschien heb gelezen heb ik met m'n basiskennis functionele anatomie beredeneerd dat het ook toch wel afhangt van de plaatsing van de ellebogen...

dus ben wel benieuwd naar je onderbouwing

simpele anatomie, duw je naar boven ligt de voorst schouderkop juist in het verlengde van de beweging.
ellebogen naar binnen legt nadruk op triceps

dit wil natuurlijk niet zeggen dat de middelste kop niet werkt (stabiliteit), maar gewoon veel minder dan de voorste

Laatst bewerkt:
Omdat schouderadductie met extern geroteerde bovenarm (zoals bij OH press) de voorkant accentueert in tgenstelling tot schouderadductie met de bovenarm in neutrale positie (zoals bij lateral raises) wat het accent op de zijkant plaatst.

Bij adductie met extern geroteerde bovenarm is de zijkant voornaamlijk betrokken bij het nnaar achter trekken en getrokken houden van de bovenarm. Een horizontale beweging bij een vertikale belasting. Maw isometrisch bij een lage belasting.

Kijk dat is duidelijke taal.. Makes sense inderdaad, had de externe rotatie van de bovenarm niet meegenomen in me beredenering.
Merci beide :)

welke oefening kun je het beste doen om die 'bulten' op je schouders te krijgen..
zeg maar, naast je nek, boven op..

welke oefening kun je het beste doen om die 'bulten' op je schouders te krijgen..

Vooral shrugs (barbell/dumbbell) maar ook deadlift, verschillende rows, overhead presses etc.

Die 'bulten' heten trapezius, ookwel traps genoemd. Wat je van de voorkant ziet is slecht het bovenste deel van de trapezius, deze loopt tot het midden van de rug.

Aangemeld feb 2008 o.O

M. Trapezius is de schuine spier die loopt van schouder naar nek/hoofd
M. Deltoideus pars acromialis (dus de middelste) is voor die 'bult' bij genoeg massa.

Terug
Naar boven