Fitness Seller

Peiling De spierpomp tijdens de training bevordert de spiergroei

Peiling Peiling Stelling: De Spierpomp Tijdens de Training Bevordert de Spiergroei

• Totaal stemmers
    229
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee...
Tijdens een training groei je niet, dan sloop je je spieren juist. Wel of geen pomp...

Nee helpt niets.

Een beetje pomp geeft een goed gevoel maar voor de spiergroei helpt het niets, een training waar je geen pomp voelt kan op zijn minst even goed zijn. Veel spierpomp heb ik weer een hekel aan van die sups die een extra pump geven vind ik helemaal niks.

Hoe intenser je training hoe sterker de pomp en hoe meer spierpijn je de dagen na je training zal hebben.
Training intensiteit -> overbelasting -> spiergroeistimulatie dmv overcompensatie
De pomp is een goede indicatie voor je trainingsintensiteit en de spierpijn is een goede indicatie voor de overbelasting.

Je moet dus zeker wel de pomp opzoeken tijdens je trainingen als je voor spiermassa traint.
Of er een rechtstreeks causaal verband is tss de pomp en spiergroei is minder duidelijk.

Hoe intenser je training hoe sterker de pomp en hoe meer spierpijn je de dagen na je training zal hebben.
Training intensiteit -> overbelasting -> spiergroeistimulatie dmv overcompensatie
De pomp is een goede indicatie voor je trainingsintensiteit en de spierpijn is een goede indicatie voor de overbelasting.

Je moet dus zeker wel de pomp opzoeken tijdens je trainingen als je voor spiermassa traint.
Of er een rechtstreeks causaal verband is tss de pomp en spiergroei is minder duidelijk.

Wat is dat voor crap? Als je laag in reps gaat, train je ook intens en zul je ook spiermassa aanzetten. Kans is vrij klein dat je dan een pomp gaat krijgen.

Wat is dat voor crap? Als je laag in reps gaat, train je ook intens en zul je ook spiermassa aanzetten. Kans is vrij klein dat je dan een pomp gaat krijgen.

8 tot 12 reps is voldoende om een bikkelharde pomp te krijgen als je niet te veel rust tussen je sets.
Bodybuilders die lager dan 8 reps per set gaan doen meestal eerst enkele high rep setjes tot ze de pomp tepakken hebben.

Voor zover ik weet zijn er weinig of geen succesvolle bodybuilders die geen enkele set van meer dan 7 reps doen. Volgens mij trainen 90% van de BB kampioenen al 50 jaar lang voornamelijk binnen een rep range van 6-12, en de meeste tussen 8-10.

hoeft niet, is per persoon verschillend. een leuk voorbeeld van iets wat wél een fabeltje is.

+1
Ik krijg toch echt een betere pomp van een setje van 4 reps door faillure dan van 30 easy reps..

Zelf merk ik dat bij de spieren waar ik de grootste pomp heb, ik ook de snelste groei zie. Toeval of causaal verband?

Toeval denk ik:p, bij mij is het totaal niet zo..

Zelf denk ik dat de pomp niet zoveel uitmaakt, behalve dat het lekker is en daardoor gemotiveerd word. Misschien psychologisch;)

Laatst bewerkt:
pomp stoort, vooral tijdens benen training.

Ik heb gekozen voor: ja, een beetje. Spierpomp tijdens de training geeft me in de meeste gevallen een boost om nog net iets dieper te gaan. Pomp is in mijn geval dus een motivator. Motivatie == net dat beetje extra. En velen malen net dat beetje extra = groei.

Heilig van overtuigd dat de pomp een positief effect heeft op herstel en groei.
Door de pomp wordt er meer bloed, vol met voedingsstoffen, naar de spier gestuwd en wordt er sneller bloed, vol met afvalstoffen, van de spier afgevoerd.
Dit mechanisme kan alleen maar als bevordelijk gezien worden.

Ook psychologisch vind ik de pomp essentieel voor mijn training, alleen het gevoel al... maar dat is natuurlijk puur subjectief.

Beetje vreemde stelling. Namelijk omdat de pomp in enige mate inherent is aan krachttraining welke noodzakelijk is voor spiergroei. Oftewel geen (een-op-een) causale relatie tussen de pomp zelf en spiergroei, echter een pomp kan zich niet voordoen zonder krachttraining, welke op zijn beurt natuurlijk wel weer van invloed is op de spiergroei.

Laatst bewerkt:
8 tot 12 reps is voldoende om een bikkelharde pomp te krijgen als je niet te veel rust tussen je sets.
Bodybuilders die lager dan 8 reps per set gaan doen meestal eerst enkele high rep setjes tot ze de pomp tepakken hebben.

Voor zover ik weet zijn er weinig of geen succesvolle bodybuilders die geen enkele set van meer dan 7 reps doen. Volgens mij trainen 90% van de BB kampioenen al 50 jaar lang voornamelijk binnen een rep range van 6-12, en de meeste tussen 8-10.

Nu heb je het over pro's, neem ik aan? Er zijn hier op het forum zat genoeg mensen die vaak lager gaan dan 6 reps en toch een hoop massa hebben!

• Topic Starter Topic Starter
Beetje vreemde stelling. Namelijk omdat de pomp in enige mate inherent is aan krachttraining welke noodzakelijk is voor spiergroei. Oftewel geen (een-op-een) causale relatie tussen de pomp zelf en spiergroei, echter een pomp kan zich niet voordoen zonder krachttraining, welke op zijn beurt natuurlijk wel weer van invloed is op de spiergroei.
Je moet het zo zien: via de stelling zoeken we naar een causaal verband tussen de spierpomp (die niet altijd aanwezig hoeft te zijn) en de spiergroei.

Train maar eens in wat lagere rep range en met wat langere rust tussen sets, van pomp zal weinig sprake zijn. Ook bij rugtrainingen ervaar ik minder pomp dan bij de armen. Vreemd genoeg loopt ook die rug altijd achter.

Ik krijg bijvoorbeeld meer pomp van 20 push ups dan van 10x 100 kg bankdrukken :)

De vraag is dus: kan het toevoegen van méér pomp dan een groeibevorderende factor zijn?

als ik soms hardloop krijg ik ook dikke pomp in mn kuiten, en GROOT dat ze zijn!!! :roflol:

massa training is op herhaling trainen, dat klopt. maar jij trekt nu direct de conclusie dat pomp er iets mee te maken zou hebben. heb je ook bronnen?

ik zeg typische body builders waanzin....

massa training is op herhaling trainen, dat klopt. maar jij trekt nu direct de conclusie dat pomp er iets mee te maken zou hebben. heb je ook bronnen?

Lees mijn eerste post eens opnieuw. Daar zeg ik dat het niet duidelijk is of er een direct causaal verband bestaat tussen de pomp en spiergroei.

Ik zeg wel dat de pomp een indicatie is voor trainingsintensiteit, en dat een hoge intensiteit nodig is voor spiergroei. Als intensiteit niet belangrijk zou zijn, zouden powerlifters er even gespierd bijlopen als bodybuilders.

interessant topic :) (en nee, dat was niet sarcastisch)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven