MuscleMeat

De voedselindustrie is één gigantische gemetastaseerde teelbalkanker

• Topic Starter Topic Starter
Pizza pollo dr oetker is score B
Sinaasappelsap is score D

Conclusie pizza is gezond.

Dan moeten ze een gewoon verbieden om er een X percentage suiker in producten te verwerken, of een max percentage
En hier begint het hele probleem: hyperfocus op enkele elementen, die slechts een deel van het probleem zijn, waardoor het totaalplaatje uit beeld geraakt. Van suiker an sich wordt niemand dik. Van vet ook niet. Toch zullen al deze producten met een suiker- en vettaks duurder worden. Bij voorkeur voorzien van voedingsscores, die zo bijzonder zijn opgesteld dat alle logica verdwenen is.

Het zal niets oplossen, maar de dagelijkse voeding zal enkel duurder worden. Immers laat niemand een flesje cola staan, als die ineens €0,25 duurder is. Desnoods stapt men over op huismerk.

De oplossing zit hem eerder in het onderwijs (leren over voeding en hoe het kan dat men aankomt) en gebrek aan beweging.

Laatst bewerkt:
Maar willen we dat? Een overheid die in alles keihard betutteld en bepaald wat je eet, hoeveel je eet, hoeveel je reist, hoe je reist, hoe je leeft, wat je denkt, etc etc.

En vervolgens onder het mom van "om de burger tegen zichzelf in bescherming te nemen" overal keihard de belasting op verhoogt.
In het geval van voeding moet je dat wel willen. De voedingsindustrie is te machtig geworden. Ze verkopen een primaire levensbehoefte die zo slecht mogelijk wordt ingevuld. De helft van de Nederlandse bevolking is te zwaar, dat is echt een extreem bedroevende hoeveelheid en laat zien dat de meeste mensen het niet aankunnen. Dat kan flink ingeperkt worden door zwaar handelen naar een gigantisch oplichtende industrie.

En eigenlijk wordt dat voor andere bedrijven wel gedaan. Zoveel bedrijven worden op hun vingers getikt voor bedriegen/oplichten. Maar het grootste probleem komt er gewoon mee weg, terwijl iedereen lekker te dik wordt en minder lang zal leven met minder kwaliteit, en gigantische zorgkosten.

In het geval van voeding moet je dat wel willen. De voedingsindustrie is te machtig geworden. Ze verkopen een primaire levensbehoefte die zo slecht mogelijk wordt ingevuld. De helft van de Nederlandse bevolking is te zwaar, dat is echt een extreem bedroevende hoeveelheid en laat zien dat de meeste mensen het niet aankunnen. Dat kan flink ingeperkt worden door zwaar handelen naar een gigantisch oplichtende industrie.

En eigenlijk wordt dat voor andere bedrijven wel gedaan. Zoveel bedrijven worden op hun vingers getikt voor bedriegen/oplichten. Maar het grootste probleem komt er gewoon mee weg, terwijl iedereen lekker te dik wordt en minder lang zal leven met minder kwaliteit, en gigantische zorgkosten.
Vertrouw jij dit de overheid toe?

Over het algrmeen geef ik je gelijk
Jammergenoeg is dat echt niet altijd het geval.
Ga maar een tijdje prednison gebruiken.
Je blaast echt op en dat is geen voedingskwestie. Het is veelal vocht/oedeem. Alleen je ziet van buiten het zogezegde "luie dikkertje".
En zo kan t ook de andere kant op zijn. Dat ondergewicht soms ook niet te voorkomen is door simpel meer voeding.

Dat dit uitzonderingen zijn... ja dat klopt.
Maar voor beoordelen wordt helaas soms alleen naar uiterlijk gekeken.
Ik zit al sinds eind 2018 op Prednison en ben leaner dan ooit :dunno:
Als ik op de bank was gaan zitten was ik nu waarschijnlijk wel een ballon.

@ak, kan je je topictitel eens voor me verduidelijken.

En hier begint het hele probleem: hyperfocus op enkele elementen, die slechts een deel van het probleem zijn, waardoor het totaalplaatje uit beeld geraakt. Van suiker an sich wordt niemand dik. Van vet ook niet. Toch zullen al deze producten met een suiker- en vettaks duurder worden. Bij voorkeur voorzien van voedingsscores, die zo bijzonder zijn opgesteld dat alle logica verdwenen is.

Het zal niets oplossen, maar de dagelijkse voeding zal enkel duurder worden. Immers laat niemand een flesje cola staan, als die ineens €0,25 duurder is. Desnoods stapt men over op huismerk.

De oplossing zit hem eerder in het onderwijs (leren over voeding en hoe het kan dat men aankomt) en gebrek aan beweging.
Verplichtte leefstijlcursus incl goede afronding en goede inzet bij gediagnostiseerde obesitas. Met een verhoging van maandelijkse zorgpremie als gevolg als je stopt of geen inzet toont.

Een soort Educatieve Maatregel (Eet)Gedrag.

• Like
Waarderingen: Pren
  • Topic Starter Topic Starter
Denk toch altijd weer dat t ook echt opvoeding en leefmilieu is. Tuurlijk ook vreselijke macht van de voedingsindustrie die wel aan banden moet worden gelegd maar ja.

Ben persoonlijk wel blij dat ik wel redelijk voedselbewust ben opgevoed. Beetje anekdotisch bewijs maar veel vriendjes waar ik kwam als kind en waar cola + chips + friet standaard waren zijn ook echt een ongezond leven gaan leiden later en zien er eerlijk gezegd gewoon niet uit. Ik mocht dan op woensdagmiddag met een kwartje de stad in voor een lolly of een snoepzakje en dat was het dan wel voor de week. Oja en op zaterdagavond een bakje chips. Hoe slecht en afgeleefd sommige mensen er rond de 30, 40 al uit zien, my god. Niet alleen dik maar gewoon totaal geatrofieerd, bleek, ziekelijk.

Heee ik heb geen idee dat ik dit topic überhaupt heb aangemaakt.

Ik voel me gebruikt door de mods dat zomaar mag. Welke mod moet ik reporten?
GIF_20240423_125202_072.gif

• Heart
Waarderingen: AK
Vertrouw jij dit de overheid toe?
Ja, gezien het ze miljarden zou besparen als ze het goed aanpakken. Iedereen heeft er profijt van. En ook dat voorbeeld dat ik eerder stuurde, voor babymelk is er bijvoorbeeld al een regel dat er geen suiker toegevoegd mag worden. Dat doet nestlé dus ook niet, behalve in continenten waar die regels niet gelden.

Al die wicky en liga troep letterlijk gericht aan kinderen kunnen ze ook eisen op stellen. Geen geraffineerde, micronutriëntdeficiënte kcal bommen. Geen bergen aan zoetstoffen om als loophole te gebruiken of andere niet relevante toevoegingen.

En verder geen junkfood reclames (had Lubach nog een mooi item over recent), geen kinderlokkende verpakkingen en goede voorlichtingen over voeding. Wat mij betreft mag er een heel vak aan uitbesteed worden, ik zou biologie wel opzij willen leggen voor een vak fysieke en mentale gezondheid.

Denk toch altijd weer dat t ook echt opvoeding en leefmilieu is. Tuurlijk ook vreselijke macht van de voedingsindustrie die wel aan banden moet worden gelegd maar ja.
Ik herinner mij op de basisschool wel veel leerlingen waarvan de ouders gewoon echt niet bewust waren van wat er overal inzit. Veel leerlingen hadden dan ook "gezonde" tussendoortjes, een liga met een fruitsap bijvoorbeeld. Maar zelfs versgeperst blijven het suikerbommen met minder vezels en een grotere insulinepiek.

macht van de voedingsindustrie die wel aan banden moet worden gelegd maar ja.
Macht?

Tis gewoon volgens de wet wat ze doen en ze denken aan hun winst, logisch aangezien het een vrije markt is. Ik zou als aandeelhouder never in een bedrijf investeren waarin profits niet de prioriteiten zijn.

de "Jan en Petra (Eet) Modaal, daar moet je het zoeken, de bedrijven doen gewoon aan vraag en aanbod.
Niet de bedrijven de schuld geven van het gebrek aan impulsbeheersing van de mensen.

de "Jan en Petra (Eet) Modaal, daar moet je het zoeken, de bedrijven doen gewoon aan vraag en aanbod.
Niet de bedrijven de schuld geven van het gebrek aan impulsbeheersing van de mensen.
De bedrijven doen gewoon vraag en aanbod? Ze investeren bakken met geld om een product zo verslavend mogelijk te maken. :o Dat zou niet het doel moeten zijn met een primaire levensbehoefte.

Ik herinner mij op de basisschool wel veel leerlingen waarvan de ouders gewoon echt niet bewust waren van wat er overal inzit. Veel leerlingen hadden dan ook "gezonde" tussendoortjes, een liga met een fruitsap bijvoorbeeld. Maar zelfs versgeperst blijven het suikerbommen met minder vezels en een grotere insulinepiek.
Ik ben daar zelf ook echt strikt in naar mijn kinderen. Tot aan de koffie in de middag qua drinken alleen melk / karnemelk / water. Daarna ook alleen maar light siroop / sap. Één fles light frisdrank per week, als het op is is het op. Brood zo veel mogelijk met kaas / vleeswaren en groente & fruit mee naar school. Koken met verse ingrediënten, zelf ook groente verbouwen enzo. Een frietje of een pizza moet bijzonder zijn en is het dan ook, geen dagelijks of wekelijks ritme. De oudsten zijn zo langzamerhand oud genoeg om zelf af en toe eens wat te kopen en doen maar wat ze willen en halen ook zeker wel eens een blikje cola of een frikandellenbroodje, maar ik haal het niet voor ze. Wat ze er zelf later mee doen moeten ze zelf weten.

De bedrijven doen gewoon vraag en aanbod? Ze investeren bakken met geld om een product zo verslavend mogelijk te maken. :o Dat zou niet het doel moeten zijn met een primaire levensbehoefte.
En mensen willen het graag, word het niet verkocht, word het ook niet meer gemaakt.

Mss een sneaky vraag en aanbod spel. Maar tis de consument die het koopt. Ik kan er als ex drugsverslaafde ook weerstand tegen bieden met mijn verslavingsgevoeligheid. Waarom een ander niet?

Macht?

Tis gewoon volgens de wet wat ze doen en ze denken aan hun winst, logisch aangezien het een vrije markt is. Ik zou als aandeelhouder never in een bedrijf investeren waarin profits niet de prioriteiten zijn.

Oke, geen macht, misbruik van (morele) verantwoordelijkheid dan en bewust manipuleren van voedsel enzo, maakt mij niet uit hoe je t noemt verder. Het zal allemaal wel grotendeels mogen tot op bepaalde hoogte en ik heb er ook te weinig verstand van verder. Ik zie wat er in de supermarkten ligt en hoe het er ligt en wat de prijzen zijn en word daar niet echt vrolijk van. Vandaag nog in t nieuws dat producenten bezuinigen op dure ingrediënten maar dat staat niet op je potje hazelnootpasta natuurlijk. NU MET NOG MINDER HAZELNOOT!
Nog even los van de enorme zorgkosten die het met zich meebrengt. Volgens mij hebben we t nog niet over tandzorg gehad ook, daar kun je ook nog wel een boek over schrijven met al die zoete troep.
Ik vind t ook de verantwoordelijkheid van ouders en andere opvoeders maar t wordt je wel verdomd lastig gemaakt, zeker als je intellectueel wat minder onderlegd bent en/of tot een wat lagere sociale klasse behoort.

Ja, gezien het ze miljarden zou besparen als ze het goed aanpakken. Iedereen heeft er profijt van. En ook dat voorbeeld dat ik eerder stuurde, voor babymelk is er bijvoorbeeld al een regel dat er geen suiker toegevoegd mag worden. Dat doet nestlé dus ook niet, behalve in continenten waar die regels niet gelden.

Al die wicky en liga troep letterlijk gericht aan kinderen kunnen ze ook eisen op stellen. Geen geraffineerde, micronutriëntdeficiënte kcal bommen. Geen bergen aan zoetstoffen om als loophole te gebruiken of andere niet relevante toevoegingen.

En verder geen junkfood reclames (had Lubach nog een mooi item over recent), geen kinderlokkende verpakkingen en goede voorlichtingen over voeding. Wat mij betreft mag er een heel vak aan uitbesteed worden, ik zou biologie wel opzij willen leggen voor een vak fysieke en mentale gezondheid.
Dan moet je voedingsleer en diëtetiek wel flink op de schop gooien. Toen mijn vader 12 jaar geleden flink was afgevallen door een ziekenhuisopname kreeg hij richtlijnen mee voor een energierijk dieet. Zaken als vla, ontbijtkoek en zelfs gesuikerde frisdrank en een marsreep werden aangeraden, terwijl volle zuivel, roomboter, niet mager vlees en noten ontbraken.

Terug
Naar boven