Als je zelf een fruitsappie perst kan het misschien evenveel suiker bevatten als coca cola, maar er zitten veel meer goede stofjes in dan de cola.
Behalve dat voor de meeste mensen die suikers/kcals veel meer schade doen dan die goede stofjes - omdat daar geen tekort aan is.
Wat ik aan dit hele verhaal niet snap: mensen staan in de rij voor een iPhone van 1200 euro, maar wat extra uitgeven voor een stukje vlees dat minder vet en meer eiwitten bevat en op een fatsoenlijke manier geteeld is... dat doen we niet. Een zak wortels is nog steeds goedkoper dan een pak frikandellen, alhoewel die niet eens zo ongezond zijn.
Mensen worden dik van te veel gemaksvoedsel, niet zelf koken, niets weten van voeding en het feit dat het er ook altijd is als je een zwak moment hebt. Als je trein te laat is in de winter, dan liggen er wel net die saucijzenbroodjes - zo ongeveer het vetste voer dat je kunt krijgen. En als je gaat stappen is de shoarma/donerboer er op de weg terug naar huis. Thuis ligt de kast vol met shitzooi. En aangezien het allemaal gemaakt is om lekker te zijn.... eten we er makkelijkk te veel van.
Ik vind het te simpel om te zeggen dat het allemaal bij mensen en ouders zelf ligt. McD is helemaal niet zo goedkoop, maar wel de makkelijke optie en er is niet echt een alternatief. En omdat supermarkten gezond zien als iets waar ze extra marge op kunnen behalen wordt het duurder gemaakt. Ik kan en wil betalen voor goed voedsel en koop dus mager vlees, veel groenten, vis, daarnaast kan ik redelijk goed koken en weet ik hoe ik iets lekker moet maken, zelfs als het behoorlijk gezond is in de juiste hoeveelheid.
Als iedereen zou beginnen met de helft aan rijst/pasta/aardappels en de hoeveelheid groenten zou verdubbelen, dan mager vlees zou eten en geen suikerhoudende dranken meer drinkt... dan ben je van de helft van de ellende af. Als je daarna ook kinderen fatsoenlijk gym, zwemles en kookles geeft, gemaksvoedsel duurder maakt en verse groenten en fruit goedkoper zal dat echt wel helpen.
Maar wat ook helpt is gewoon geen aanbod. Dat is natuurlijk kut als je honger hebt. Maar waarom moet er in de buurt van het RoC een mcdonalds of KFC zitten? Haal dat aanbod weg en het gaat zeker helpen. Ik weet niet of ik dat perse wil. Maar ik groeide op in de jaren 80 en 90... in de jaren 80 kon je nog niet eens pinnen en eten deed je thuis. McDonalds was er op 3 plekken en bijzonder. Uit eten ging je als er feest was en cola kregen we alleen op een verjaardag. Ik wil daar niet naar terug - maar mijn kinderen krijgen die shitzooi gewoon maar met mate.
Ben voor mijn werk heel regelmatig in de USA, daar is eigenlijk niets normaals meer te krijgen, tenzij je er naar op zoek gaat. Ik heb vorige keer eens geteld.... McD, Carl Junior, KFC, Popeyes, Chik fil a, Wendy's, Subways, Domino's, papa john, tac bell, dunkin donuts, dairy queen, baskin robbins, sonic, arby, jack in the box, aunt annie, ihop.... allemaal in het stadje waar ik was... en er zat nog meer, maar ben een deel vergeten. Iedereen is daar vet en ongezond zo ongeveer. Dat ligt niet alleen aan die mensen, ze kunnen niets normaals meer krijgen.