Ik ben daar zelf ook echt strikt in naar mijn kinderen. Tot aan de koffie in de middag qua drinken alleen melk / karnemelk / water. Daarna ook alleen maar light siroop / sap. Één fles light frisdrank per week, als het op is is het op. Brood zo veel mogelijk met kaas / vleeswaren en groente & fruit mee naar school. Koken met verse ingrediënten, zelf ook groente verbouwen enzo. Een frietje of een pizza moet bijzonder zijn en is het dan ook, geen dagelijks of wekelijks ritme. De oudsten zijn zo langzamerhand oud genoeg om zelf af en toe eens wat te kopen en doen maar wat ze willen en halen ook zeker wel eens een blikje cola of een frikandellenbroodje, maar ik haal het niet voor ze. Wat ze er zelf later mee doen moeten ze zelf weten.
Waren er maar meer die zo denken. Heel af en toe gaan we een keer naar de mac, dan doet het gewoon pijn aan mijn hart om die dikke kleine kinderen te zien.
Wij hebben niet eens frisdrank of siropen in huis, enkel met feestjes of voor visite. Dat is ook meer omdat mijn vrouw zich zou schamen als we niets aan fris of snacks te bieden hebben. Leven op melk, kefir, water, koffie en thee. Ook geen vleeswaren. Vind het ook niet lekker, zo'n dun droog stuk zoutig vlees met veel brood. We doen het met kaas of notenpasta, af en toe verwennen met wat rosbief of carpaccio en van alles er bij op.
Ben verder ook wel echt verslaafd geweest aan zoetigheid. Nee zeg ik nog steeds nooit tegen een stuk taart oid. Was ook niet makkelijk om mijn eetpatroon te veranderen. Ook vooral de schuld van mijn ouders. Ik kreeg haast eerder een stuk baklava in mijn mond dan melk.
Dan moet je voedingsleer en diëtetiek wel flink op de schop gooien. Toen mijn vader 12 jaar geleden flink was afgevallen door een ziekenhuisopname kreeg hij richtlijnen mee voor een energierijk dieet. Zaken als vla, ontbijtkoek en zelfs gesuikerde frisdrank en een marsreep werden aangeraden, terwijl volle zuivel, roomboter, niet mager vlees en noten ontbraken.
Ik snap ook niet wat voor onzin ze daar leren. Ondertussen is de wetenschap er echt wel over uit wat goed is en wat niet. Volkoren producten, zo min mogelijk bewerkt spul, veel plantaardig (peulvruchten, noten en zaden, groenten, fruit), vette vis, zuivel (als je lichaam dat aan kan), probiotische producten zoals kefir, yoghurt, skyr, in mindere maten ook dingen als zuurkool en kombucha, maar niet te veel gezien ze veel histamines bevatten. Alles waar veel ingedrienten/suiker/zoetstoffen aan te pas komen is al een no-go, dus ontbijtkoek, bewerkte granen als cruesli, vla, chocomel etc. Maar geen frisdranktaks voor chocomel, want daar zit melk in.
Alleen wat twijfelgevallen rondom pesticiden, situaties als cacao bijvoorbeeld waar veel lood en cadmium inzit uit de bodem + omgeving. Daar gaat eigenlijk ook te weinig geld naar toe voor degelijk onderzoek.