Fitness Seller

De voedselindustrie is één gigantische gemetastaseerde teelbalkanker

Oke, geen macht, misbruik van (morele) verantwoordelijkheid dan en bewust manipuleren van voedsel enzo, maakt mij niet uit hoe je t noemt verder. Het zal allemaal wel grotendeels mogen tot op bepaalde hoogte en ik heb er ook te weinig verstand van verder. Ik zie wat er in de supermarkten ligt en hoe het er ligt en wat de prijzen zijn en word daar niet echt vrolijk van. Vandaag nog in t nieuws dat producenten bezuinigen op dure ingrediënten maar dat staat niet op je potje hazelnootpasta natuurlijk. NU MET NOG MINDER HAZELNOOT!
Nog even los van de enorme zorgkosten die het met zich meebrengt. Volgens mij hebben we t nog niet over tandzorg gehad ook, daar kun je ook nog wel een boek over schrijven met al die zoete troep.
Ik vind t ook de verantwoordelijkheid van ouders en andere opvoeders maar t wordt je wel verdomd lastig gemaakt, zeker als je intellectueel wat minder onderlegd bent en/of tot een wat lagere sociale klasse behoort.
Bwa , gedeeltelijk eens. Imo de enige verantwoordelijkheid die ze hebben is tegenover de aandeelhouders (eigenaren) van het bedrijf en die willen knaken zien, logisch.

De verantwoordelijkheid tot consumeren ligt en blijft bij diegene die het koopt.

Ze beweren denk ik ook niet dat hun product een primaire levensbehoefte is.
Er is een groot verschil tussen werkelijk de verantwoordelijkheid hebben en de verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven krijgen.

Ze willen het nu in de schoenen schuiven van bedrijven. Toen vroeger weinig mensen obees waren lag het bij de mensen zelf. Waarom nu niet meer?

Bwa , gedeeltelijk eens. Imo de enige verantwoordelijkheid die ze hebben is tegenover de aandeelhouders (eigenaren) van het bedrijf en die willen knaken zien, logisch.

De verantwoordelijkheid tot consumeren ligt en blijft bij diegene die het koopt.
Als t ziekmakend is en de kosten daarvan moeten vervolgens gemeenschappelijk betaald worden vind ik dat je daar ook nog wel over kunt discussiëren (ga ik niet doen nu trouwens, geen tijd lol).

Als t ziekmakend is en de kosten daarvan moeten vervolgens gemeenschappelijk betaald worden vind ik dat je daar ook nog wel over kunt discussiëren (ga ik niet doen nu trouwens, geen tijd lol).
Wie eet zich ziek? Tis geen force feeding lol

Er is een groot verschil tussen werkelijk de verantwoordelijkheid hebben en de verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven krijgen.

Ze willen het nu in de schoenen schuiven van bedrijven. Toen vroeger weinig mensen obees waren lag het bij de mensen zelf. Waarom nu niet meer?
Het is in mijn ogen wel een stuk genuanceerder, vroeger waren die “slechte” producten minder overvloedig aanwezig en was het de overtollig gebruik ook minder geaccepteerd. Maar ik zie niet hoe je dit met regelgeving kunt sturen, met bewustwording kan je een eind komen, maar het volledig terugdraaien gaat niet lukken.

Ik ben daar zelf ook echt strikt in naar mijn kinderen. Tot aan de koffie in de middag qua drinken alleen melk / karnemelk / water. Daarna ook alleen maar light siroop / sap. Één fles light frisdrank per week, als het op is is het op. Brood zo veel mogelijk met kaas / vleeswaren en groente & fruit mee naar school. Koken met verse ingrediënten, zelf ook groente verbouwen enzo. Een frietje of een pizza moet bijzonder zijn en is het dan ook, geen dagelijks of wekelijks ritme. De oudsten zijn zo langzamerhand oud genoeg om zelf af en toe eens wat te kopen en doen maar wat ze willen en halen ook zeker wel eens een blikje cola of een frikandellenbroodje, maar ik haal het niet voor ze. Wat ze er zelf later mee doen moeten ze zelf weten.
Waren er maar meer die zo denken. Heel af en toe gaan we een keer naar de mac, dan doet het gewoon pijn aan mijn hart om die dikke kleine kinderen te zien.

Wij hebben niet eens frisdrank of siropen in huis, enkel met feestjes of voor visite. Dat is ook meer omdat mijn vrouw zich zou schamen als we niets aan fris of snacks te bieden hebben. Leven op melk, kefir, water, koffie en thee. Ook geen vleeswaren. Vind het ook niet lekker, zo'n dun droog stuk zoutig vlees met veel brood. We doen het met kaas of notenpasta, af en toe verwennen met wat rosbief of carpaccio en van alles er bij op.

Ben verder ook wel echt verslaafd geweest aan zoetigheid. Nee zeg ik nog steeds nooit tegen een stuk taart oid. Was ook niet makkelijk om mijn eetpatroon te veranderen. Ook vooral de schuld van mijn ouders. Ik kreeg haast eerder een stuk baklava in mijn mond dan melk.
Dan moet je voedingsleer en diëtetiek wel flink op de schop gooien. Toen mijn vader 12 jaar geleden flink was afgevallen door een ziekenhuisopname kreeg hij richtlijnen mee voor een energierijk dieet. Zaken als vla, ontbijtkoek en zelfs gesuikerde frisdrank en een marsreep werden aangeraden, terwijl volle zuivel, roomboter, niet mager vlees en noten ontbraken.
Ik snap ook niet wat voor onzin ze daar leren. Ondertussen is de wetenschap er echt wel over uit wat goed is en wat niet. Volkoren producten, zo min mogelijk bewerkt spul, veel plantaardig (peulvruchten, noten en zaden, groenten, fruit), vette vis, zuivel (als je lichaam dat aan kan), probiotische producten zoals kefir, yoghurt, skyr, in mindere maten ook dingen als zuurkool en kombucha, maar niet te veel gezien ze veel histamines bevatten. Alles waar veel ingedrienten/suiker/zoetstoffen aan te pas komen is al een no-go, dus ontbijtkoek, bewerkte granen als cruesli, vla, chocomel etc. Maar geen frisdranktaks voor chocomel, want daar zit melk in. :clown:

Alleen wat twijfelgevallen rondom pesticiden, situaties als cacao bijvoorbeeld waar veel lood en cadmium inzit uit de bodem + omgeving. Daar gaat eigenlijk ook te weinig geld naar toe voor degelijk onderzoek.

Het is in mijn ogen wel een stuk genuanceerder, vroeger waren die “slechte” producten minder overvloedig aanwezig en was het de overtollig gebruik ook minder geaccepteerd. Maar ik zie niet hoe je dit met regelgeving kunt sturen, met bewustwording kan je een eind komen, maar het volledig terugdraaien gaat niet lukken.
Het stuk van Lubach gezien over junkfoodreclames? Dat is ook van deze tijd, net als met gokken verergert dat het probleem flink. Onbewust wordt je toch getriggered zin te krijgen. Dat verbieden is een hele simpele maatregel om het probleem minder dik te maken.

Het stuk van Lubach gezien over junkfoodreclames? Dat is ook van deze tijd, net als met gokken verergert dat het probleem flink. Onbewust wordt je toch getriggered zin te krijgen. Dat verbieden is een hele simpele maatregel om het probleem minder dik te maken.
Er word vrijwel nooit reclame gemaakt voor geraspte kaas. Toch pleurt elke vettige het over zn ovenschotel/wraps etc etc.

Vandaag heb ik de podcasten geluisterd van sportpoeder met die gasten van upfront. Super interessant en ook heel triest hoe men in de zeik wordt genomen met die hele Nutri score. Het hele systeem is gewoon fout. Net als die fucking btw op groente en fruit. Dat hele gebeuren was al deels door de kamer, maar ze hadden moeite te onderscheiden of een pizza daar ook onder viel als er groente op zat… fucking debiel gewoon.. onze mr Rutte

Verplichtte leefstijlcursus incl goede afronding en goede inzet bij gediagnostiseerde obesitas. Met een verhoging van maandelijkse zorgpremie als gevolg als je stopt of geen inzet toont.

Een soort Educatieve Maatregel (Eet)Gedrag.
Verplicht?
Een soort heropvoedingskamp dus.

Mmm praat Mandarijn tegen me. Fruit is immers gezond.

Vandaag heb ik de podcasten geluisterd van sportpoeder met die gasten van upfront. Super interessant en ook heel triest hoe men in de zeik wordt genomen met die hele Nutri score. Het hele systeem is gewoon fout. Net als die fucking btw op groente en fruit. Dat hele gebeuren was al deels door de kamer, maar ze hadden moeite te onderscheiden of een pizza daar ook onder viel als er groente op zat… fucking debiel gewoon.. onze mr Rutte
De suikertaks gaat dan wel door, maar niet voor melkhoudende suikerrijke middelen. :clown: Hoe moeilijk is het om elke groente en fruit wat zonder toevoegingen is de btw te schrappen, gewoon weer zo'n geldkeuze om geen belasting te missen.
Verplicht?
Een soort heropvoedingskamp dus.

Mmm praat Mandarijn tegen me. Fruit is immers gezond.
Lijkt mij geen gek idee toch? Beetje symptoombestrijding met medicijnen en een maagverkleining dat groeit zo weer terug als je de oorzaak niet weghaalt. Het kan beter meer behandelt worden als een verslaving, waarin je leert hoe je je behoeftes kunt weerstaan en goed kunt eten.

Zo ken ik wel een paar van de rebounders, zit je daar met een verkleind orgaan + complicaties, om weer keihard terug te knallen.

Nee, ik zal eerst kijken voor ik reageer.

Hoe moeilijk is het om elke groente en fruit wat zonder toevoegingen is de btw te schrappen, gewoon weer zo'n geldkeuze om geen belasting te missen.
Wederom de vraag waar je de grens legt. Je zou kunnen zeggen los en onbewerkt groente en fruit zonder BTW, de rest wel, maar hoe zit dat met voorverpakte appels, of druiven, of wortels, die ook natuurlijk zonder BTW, voorgeschrapte wotels of een pak zuurkool, wat doen we daarmee, nog een stapje verder een zak voorgesneden wokgroente of sla, wat als we er een zakje saus of dressing aan toevoegen?

Maar willen we dat? Een overheid die in alles keihard betutteld en bepaald wat je eet, hoeveel je eet, hoeveel je reist, hoe je reist, hoe je leeft, wat je denkt, etc etc.

En vervolgens onder het mom van "om de burger tegen zichzelf in bescherming te nemen" overal keihard de belasting op verhoogt.
Of een team moderators die beslist waar je bepaalde discussies moet voeren. :trollface:

Reden: emoticon toegevoed
Laatst bewerkt:
Hoe wil je dat dan aan banden leggen, een totaal verbod op de losse ingrediënten gaat hem nooit worden.
Daar heb ik het niet over ;). Ik geef alleen aan dat het klopt wat hij zegt dat het verslavend gemaakt wordt en het voor sommige mensen dus lastig wordt om overeten in de hand te houden.

Hier is groente en fruit al btw vrij.
Kan Nederland ook prima doen imho. Ze janken teveel op de kleine details.
En ook suikertax op aantal dingen, zo is gewone cola duurder dan cola light of zero.

Daar heb ik het niet over ;). Ik geef alleen aan dat het klopt wat hij zegt dat het verslavend gemaakt wordt en het voor sommige mensen dus lastig wordt om overeten in de hand te houden.
De een noemt het verslavend, de ander noemt het een breed pallet aan smaakmakers die goed in de smaak valt bij de meeste consumenten.

Hier is groente en fruit al btw vrij.
Kan Nederland ook prima doen imho. Ze janken teveel op de kleine details.
En ook suikertax op aantal dingen, zo is gewone cola duurder dan cola light of zero.
Als ik zie hoe groot het aandeel voorverpakt en voorbewerkt groente en fruit in mijn supermarkt is, wat dus duurder is dan gewoon los groente en fruit kan ik me niet indenken dat het verlagen van de prijs van groente en fuit met 9% een merkbaar verschil voor de volksgezondheid gaat opleveren.

Terug
Naar boven