XXL Nutrition

Deadlift - Deadstop - Spanning

Magere

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
84kg
Beste medelifters,

Een vraagje over deadliften.

Wanneer ik in setjes deadlift met deadstop (8-6-4-max), vraag ik me iedere keer weer af of ik de spanning moet trachten te behouden, of ik me volledig mag ontspannen en lichtjes herpositioneren om in de zo ideaal mogelijke houding aan de nieuwe lift te beginnen.

Thx for the advice,

Magere

• Like
Waarderingen: koef
Verschilt, puur voor kracht doe ik altijd met deadstop, spanning er af, opnieuw spanning zetten en opnieuw trekken. ''lichtere sets'' laat ik altijd wel met spanning zakken, spanning houden, en dan opnieuw trekken. Zwaardere sets (1/2/3/4/5 rep max) laats ik gewoon zonder spanning gaan, omdat ik anders beetje zwart ga zien.

• Topic Starter Topic Starter
Ik verkies ook deadstop, spanning eraf - erop en opnieuw trekken. Heb de indruk dat mijn vorm tijdens de lift dan veel beter is en ik me beter kan concentreren op de houding van mijn onderrug. Mijn max is wel nog maar een 100 kg

Het beste voor je vorm/techniek is je tussen de reps even te herpositioneren.

Bij de lichtere opwarm setjes wil ik vaak genoeg de bar nét net op de grond laten komen om zo de spanning een beetje erop te houden. Bij de zwaardere sets zoals hierboven gesuggereerd zeker even de tijd pakken (maar ook niet te lang, 't blijft een set).

Vandaag trouwens PR 3x160 kg jeuj

Ik doe zelf altijd even pauzeren op de grond spanning eraf en dan weer opbouwen. Zo wordt de techniek beter. Ook wordt de afzet van de grond sterker dan dat je "bounced"

Deadstop MOET zou ik haast zeggen. Het zou zelfs de reden zijn dat het deadlift heet ;)
Het is niet alleen belangrijk voor je vorm/techniek maar je traint het onderste deel van de beweging ook beter als je vanaf een dood punt tilt

Deadstop MOET zou ik haast zeggen. Het zou zelfs de reden zijn dat het deadlift heet ;)
Het is niet alleen belangrijk voor je vorm/techniek maar je traint het onderste deel van de beweging ook beter als je vanaf een dood punt tilt

Dan noem je het anders.

Het gaat erom wat je wilt trainen, wat is je doel. Wil je deadliften als een PL'er doe dan zoveel mogelijk singles. Wil je je erector trainen, train ze dan zoals elke andere spier. Doe je ook pauzes bij de benchpress (onderin bijvoorbeeld) of bij de barbell curls ? Continous tension heeft een rol in bodybuilding, je ziet genoeg pro's half-ass reps maken om maar continu spanning op de spieren te houden.

Ik blijf erbij dat zowel deadstop als touch & go ieders zijn voordelen hebben. Deadstop voor een sterkere liftoff en touch & go voor een betere lockout.

Kan rustig zeggen dat mijn trainingsmaatje 1 van de beste powerlifters is van Nederland (iedereen mag dat betwisten) en die traint niet anders dan met touch & go.

Ik blijf erbij dat zowel deadstop als touch & go ieders zijn voordelen hebben. Deadstop voor een sterkere liftoff en touch & go voor een betere lockout.

Kan rustig zeggen dat mijn trainingsmaatje 1 van de beste powerlifters is van Nederland (iedereen mag dat betwisten) en die traint niet anders dan met touch & go.
Ohhh wie is het en welke gewichten verplaatst deze beste powerlifter dan?

342,5kg deadlift is zeer sterk. Neem aan dat hij ook genoeg singles doet.

Op de grond leggen en spanning er af.
De oefening heet deadlift omdat je het gewicht op de grond legt na elke rep(dead weight)

Ik moet zowiezo want me grip houd anders 5 herhalingen met 160kg niet vol.

Ik laat het gewicht altijd net de grond raken om de ergste spanning eraf te halen en ga dan meteen weer omhoog. Dit voelt voor mij het beste

Tuurlijk voelt dat het beste. Dan is de lift een stuk eenvoudiger en kun je meer reps maken.

Terug
Naar boven