Fitness Seller

deadlift en olympische lifts ''verwarrend''

karatedude89

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
230
Lengte
1m85
Massa
83kg
ik merk de laatste tijd dat ik de setup van een deadlift en de setup van een clean en snatch(met name de clean) toch wel verwarrend vind.

ik heb het idee dat als ik nu een deadift of bijvoorveeld een power clean doe ik bij allebij een beetje een tussen houding aan neem.

heeft er iemand tips/tricks. om dit een beetje goed uit elkaar te houden?

of gewoon even 1 van de 2 (tijdelijk) niet doen en focussen op de andere?

Waarom lukt het niet om je te focussen op allebei?

Je kunt een tijdje sumo deadlift doen ipv gewone. Dan kun je toch een zware deadlift trainen met minder kans bewegingspatronen door elkaar te halen.

• Topic Starter Topic Starter
Waarom lukt het niet om je te focussen op allebei?

lees mijn post nog een keer. juist als ik me focus op allebei raak ik in de war met de techniek

---------- Post added 27 August 2013 at 13:10 ----------

Je kunt een tijdje sumo deadlift doen ipv gewone. Dan kun je toch een zware deadlift trainen met minder kans bewegingspatronen door elkaar te halen.

dat is idd wel een goed idee :)

Ligt er ook aan wat je prioriteiten zijn natuurlijk, als je heel veel doet cleanen en snatchen hou je je deadlift wel enigszins op pijl door hem 1 of 2x in de maand te doen. Bovendien kun je beter een deadlift trekken met clean-techniek dan andersom.

Lees de mijne ook nog eens. Waarom, dat is de vraag. Probeer daar eens achter te komen.

oke, good comeback :D maar ook dat staat in mijn 1e post. ik heb het idee dat ik dan bij allebei een soort tussen setup krijg. niet optimaal voor een clean(of snatch) maar ook niet optimaal voor een zware deadlift

Tussen een clean en een snatch zit imo ook niet veel verschil, behalve de handpositie die de baan van de bar bepaalt en de mate waarin schouders meedoen.
Ik zou niet weten waarom je ze niet naast elkaar kan doen, met je deadlift. Vind het ook lastig te ontcijferen waarom de set-up voor je deadlift dan verwarrend is. Het is namelijk een duidelijke pull beweging, terwijl in mijn optiek ( don't shoot me ) een clean of snatch toch veel meer een push beweging is, ook al noemt iedereen het een pull. Tenminste, zo ervaar ik ze en misschien kan ik ze daarom wel uit elkaar houden :p

Mijn set-up is overigens ( muv handpositie ) voor alledrie hetzelfde, de beweging verandert pas rond de knie.
Wat bedoel je trouwens met tussenhouding? Qua handen? Heupen? , welk gedeelte precies?

Clean vs. deadlift:

Bij een clean moet je veel langer met je schouders over de bar blijven om hem goed uit te voeren, bovendien wordt er vaak met de heupen lager gestart.

Een deadlift kun je op de "clean" manier uitvoeren, maar is vaak efficiënter als je eerder naar achter gaat hangen en relatief wat hoger start met de heupen.

Bij deadlift heb je maar 1 pull. Bij een snatch kun je zeggen dat er 3 zijn, vanaf grond , heup , 3e pull jezelf onder de bar trekken. Bij snatch / clean til je meer met je benen / quads.

Tussen een clean en een snatch zit imo ook niet veel verschil, behalve de handpositie die de baan van de bar bepaalt en de mate waarin schouders meedoen.
Ik zou niet weten waarom je ze niet naast elkaar kan doen, met je deadlift. Vind het ook lastig te ontcijferen waarom de set-up voor je deadlift dan verwarrend is. Het is namelijk een duidelijke pull beweging, terwijl in mijn optiek ( don't shoot me ) een clean of snatch toch veel meer een push beweging is, ook al noemt iedereen het een pull. Tenminste, zo ervaar ik ze en misschien kan ik ze daarom wel uit elkaar houden :p

Mijn set-up is overigens ( muv handpositie ) voor alledrie hetzelfde, de beweging verandert pas rond de knie.
Wat bedoel je trouwens met tussenhouding? Qua handen? Heupen? , welk gedeelte precies?

bij een deadlift word vaak ook wel gezecht dat je niet aan een pull beweging moet denken maar met je voeren de grond weg duwen.

in de verwarring zit hem idd in de heupen vooral. ik heb het idee dat ik bij een clean net te hoog zit en bij een deadlift net te laag. en zoals eerder al benoemd. het is volgens mij idd best lastig een goede clean uit te voeren met een echte deadlift setup

bij een deadlift word vaak ook wel gezecht dat je niet aan een pull beweging moet denken maar met je voeren de grond weg duwen.

in de verwarring zit hem idd in de heupen vooral. ik heb het idee dat ik bij een clean net te hoog zit en bij een deadlift net te laag. en zoals eerder al benoemd. het is volgens mij idd best lastig een goede clean uit te voeren met een echte deadlift setup

Doelend op legdrive idd, maar dat vind ik dan weer niet echt push. Over verwarrend gesproken:p
Kun je dan niet gewoon op je heupen letten als je je oefeningen doet, dat je dat als uitgangspunt neemt?
Je zult hoe dan ook zelf je ideale positie moeten vinden voor je lichaamscompositie.

Doelend op legdrive idd, maar dat vind ik dan weer niet echt push. Over verwarrend gesproken:p
Kun je dan niet gewoon op je heupen letten als je je oefeningen doet, dat je dat als uitgangspunt neemt?
Je zult hoe dan ook zelf je ideale positie moeten vinden voor je lichaamscompositie.

ik zei toch dat het verwarrend was :P en ik snap wel wat je bedoeld. want het begin van een clean en snatch ''squat'' je bijna omhoog ipv echt deadliften. en dat is denk ik die push die je bedoeld.

nvm

Laatst bewerkt:
Misschien helpt het ook om de benadering van je setup te veranderen? Je kunt staand beginnen en jezelf omlaag trekken of je kunt zittend beginnen en van daaruit opbouwen.

Waarom deadlift je trouwens? Doe je ook zware clean/snatch pulls? En deadlift variaties?

Veel oly lifters doen juist hierom zware pulls gericht op de lifts en geen conventional deadlifts maar romanian deadlifts.

Misschien helpt het ook om de benadering van je setup te veranderen? Je kunt staand beginnen en jezelf omlaag trekken of je kunt zittend beginnen en van daaruit opbouwen.

Waarom deadlift je trouwens? Doe je ook zware clean/snatch pulls? En deadlift variaties?

Veel oly lifters doen juist hierom zware pulls gericht op de lifts en geen conventional deadlifts maar romanian deadlifts.

meestal begin ik de setup staand. misschien wil zittend ook wel eens helpen.

clean en snatch pulls tijd geleden wel gedaan. en wil ze nu ook wle weer terug in mijn programma brengen. ik weet niet welke oefeningen je allemaal onder deadlift varriatie verstaat. tijdje terug ook wat gespeeld met RDL's en goodmornings. vind good mornings ook wel chill.

en ik train eik gewoon voor een algemeen sterk explosief lichaam. en omdat ik het leuk vind:)

Terug
Naar boven