MuscleMeat

Decline vs Flat BP

TRAINERT

Advanced Bodybuilder
Waardering
142
Lengte
1m81
Massa
92kg
Wat vind jij zwaarder? En wat vind jij fijner? Decline eerst en dan flat BP of andersom? Ik zie zo weinig mensen die decline benchen, heeft dat een reden?

Incline eerst. Bovenkant loopt achter.

Als ik last heb van m'n schouders dan doe ik de decline ! Veel minder druk op je schouders !En Anders gewoon Bp !!!

BP, kan nl geen decline doen :(

Decline wordt vaak underrated terwijl het toch een van de betere borst oefeningen is.

• Topic Starter Topic Starter
Ja dat dacht ik dus ook, en wat vinden jullie zwaarder? Ik merk toch wel dat ik bij decline wat krachtiger en explosiever ben dan bij flat. Ligt dat bij andere mensen anders?

Ja dat dacht ik dus ook, en wat vinden jullie zwaarder? Ik merk toch wel dat ik bij decline wat krachtiger en explosiever ben dan bij flat. Ligt dat bij andere mensen anders?
Dat kan komen omdat je je schouders minder gebruikt met decline en je dus in principe meer drukt met je borst, zwakke schouders kunnen zoiezo killing zijn bij flat benchen.

Ben er geen fan van.

De pecs hebben maar twee koppen, de sternocostalis en clavicularis.

Alleen de incline bench/dumbbell press spreekt hoofdzakelijk de clavicularis, of bovenste kop aan.
Dips, flat bench/dumbbell press, cable crossover en decline richten zich allen meer op de sternocostalis kop.

Het is dus logisch voor de borst een combinatie van incline en een van de andere oefeningen te doen, welke is niet zo belangrijk.
Ik ga dan zelf uit van de oefeningen waar ik het meeste gewicht op kan tillen en dat is de flat bench afgewisseld met dips.

BP, kan nl geen decline doen :(

En waarom dan niet?

Ligt het aan je bankje? Daar zijn oplossingen voor.
Verhoog het bankje aan het uiteinde en je kan decline benchen.

Ik kies ofwel voor decline ofwel flat, nooit beide in 1 workout.
1 van de 2 en dan nog wat incline werk.
Voorkeur gaat wel uit naar decline benchen, kan ik men pecs beter mee aanspreken (minder front delts, die zich moeien).

• Topic Starter Topic Starter
Als je een bankje zonder voetsteun hebt dan glij je er gewoon vanaf lijkt mij..!

Ik heb geen klemmen of wat dan ook en blijf mooi liggen hoor.
Het is belangrijk dat je stevig en stabiel ligt op je bench, dan schuif je zo snel niet weg.

Ben er geen fan van.

De pecs hebben maar twee koppen, de sternocostalis en clavicularis.

Alleen de incline bench/dumbbell press spreekt hoofdzakelijk de clavicularis, of bovenste kop aan.
Dips, flat bench/dumbbell press, cable crossover en decline richten zich allen meer op de sternocostalis kop.

Het is dus logisch voor de borst een combinatie van incline en een van de andere oefeningen te doen, welke is niet zo belangrijk.
Ik ga dan zelf uit van de oefeningen waar ik het meeste gewicht op kan tillen en dat is de flat bench afgewisseld met dips.

Electromyographical Activity of the Pectoralis Muscle During Incline and Decline Bench Presses

Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship between motor unit recruitment within two areas of the pectoralis major and two forms of bench press exercise.

Fifteen young men experienced in weight lifting completed 6 repetitions of the bench press at incline and decline angles of +30 and -15[degrees] from horizontal, respectively.

Electrodes were placed over the pectoralis major at the 2nd and 5th intercostal spaces, midclavicular line. Surface electromyography was recorded and integrated during the concentric (Con) and eccentric (Ecc) phases of each repetition. Reliability of IEMG across repetitions was r = 0.87. Dependent means t-tests were used to examine motor unit activation for the lower (incline vs. decline) and upper pectoral muscles.

Results showed significantly greater lower pectoral Con activation during decline bench press. The same result was seen during the Ecc phase. No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press.

It is concluded there are variations in the activation of the lower pectoralis major with regard to the angle of bench press, while the upper pectoral portion is unchanged.
Incline is voor bovenborst, decline of voor onderborst

Eventjes een les in biologie : Je hebt de pectoralis major. (Zie foto)

pectoralis.jpg

Goed, kijk nu goed naar de origo's (waar de spier haar aanhechting heeft aan de borstkas). Als je dit ziet merk je dat de borstspier zich hecht aan 3 delen van de borstkas. Je kan merken dat de pectoralis major uit 3 delen bestaat. In het Engels heb je daar specifieke termen voor, om die 3 delen te benoemen;

- clavicular = sleutelbeen
- Sterno-costal = ribben thv van het sleutelbeen
- Costal = ribben

Het gedeelte van de borstspier met als origo het sleutelbeen wordt ook nog pars clavicularis genoemd. (wat wij de bovenborst noemen)
Het gedeelte van de borstspier met als origo het sterno-costale gedeelte van de borstkas is dus het deel dat over het borstbeen loopt, dus van de 1e tot en met de 5e rib. (wat wij de middenborst noemen)
Dan heb je nog het gedeelte met een origo dat zuiver costaal is, meer precies de 5de rib. (wat wij de onderborst noemen)

Zie ook figuur 2

image315.gif

Voor een hele tijd (en nu nog altijd) hebben de meeste mensen het volgende gedacht;

- Incline werkt de pars clavicularis meer dan de rest
- Vlak werkt de middenborst beter
- Decline werkt vooral de onderborst

Dit is een hele logische manier van denken. Als je een boven-, midden- en onderborst hebt, zul je verschillende hoeken moeten gebruiken om die delen optimaal te belasten. Maar deze opvatting zou heel goed op een misverstand kunnen berusten. Ik zeg zou, want de wetenschap is het nog niet helemaal eens over dit onderwerp. Maar het kan, en moet dus zeker in acht worden genomen. De mensheid zal pas vooruitgaan als we bereid zijn na te denken over zaken die wij aanvankelijk onzin vonden. Een aantal onderzoeken in 1995 en 1997 (Barnett C., Kippers V. & Turner P., 1995 en Glass S.C. & Armstrong T., 1997) werden uitgevoerd om dit eens te onderzoeken.

Die onderzoeken vertelden onder andere het volgende : er werd de activiteit gemeten van de verschillende delen van de pectoralis major bij incline, decline en vlak. de resultaten suggereerden dat de pars clavicularis in de drie standen op dezelfde manier werd aangesproken. Voor het sterno-costale gedeelte maakt de stand eigenlijk ook niet veel uit. Als ik het onderzoek van Glass en Armstrong lees, geeft dit voor mij aan dat het voor het claviculaire gedeelte niet zou uitmaken of je decline of incline drukt want er werden geen significante verschillen opgemerkt tussen de incline en decline variant, aangaande de activatie van de pars clavicularis (“No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press"). Maar voor het costale gedeelte was er wel degelijk een verschil ("It is concluded there are variations in the activation of the lower pectoralis major with regard to the angle of bench press"). Het costale gedeelte werkte meer tijdens de decline variant. En dat het voor het sternocostale gedeelte niet uitmaak was uit dat andere onderzoek al naar voren gekomen.
Zo zie je maar dat de "mythe" rond het feit dat de incline bench het claviculaire deel méér laat werken dan vlak of decline zou heel goed op een misverstand kunnen berusten. want zoals gezegd, voor dat deel zou het eigenlijk niets of bijna niets uitmaken. Het verschil zit hem vooral in het costale deel, waar er wel degelijk een verschil is. Dus het is niet het claviculaire deel dat méér werkt, maar simpelweg het costale deel dat minder werkt. Daarom dat mensen die enkel of heel vaak incline drukken, ook een gelijkmatigere groei in hun borst ondervinden, daar ze het onderste deel van de borst minder laten werken.

Barnett, Kippers en Turner P. (1995) concludeerde dan wel dat de pars clavivularis even hard werkte tijdens vlak en incline, maar minder tijdens decline. Hier werd echter niet vermeld of het verschil significant is (bij Armstrong & Glass werd vermeld dat er geen significante verschillen waren). Ook dit moet dus met een korrel zout worden opgenomen. Wel werd er gezegd dat de pars clavicularis meer actief was gedurende een nauwe handgrip.

Bronnen:
Barnett, C., Kippers, V. & Turner, P., Effects of variations of the bench press exercise on EMG activity of five shoulder muscles. Journal of Strength and Conditioning Research, 9(4), 1995

Glass, S.C. & Armstrong, T., Electromyographical activity of the pectoralis muscle during incline and decline bench presses. .Journal of Strength and Conditioning Research, 11(3), 1997
Volgens dit niet.

"No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press."

Wat dus zou betekenen dan incline bovenkant borst evenveel aanspreekt als decline?
De sticky zegt toch iets anders?

"No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press."

Wat dus zou betekenen dan incline bovenkant borst evenveel aanspreekt als decline?
De sticky zegt toch iets anders?
Ja.

En die sticky is gebaseerd op oudere onderzoeken dan dat onderzoek dat ik gepost heb.

En waarom dan niet?

Ligt het aan je bankje? Daar zijn oplossingen voor.
Verhoog het bankje aan het uiteinde en je kan decline benchen.

Ik kies ofwel voor decline ofwel flat, nooit beide in 1 workout.
1 van de 2 en dan nog wat incline werk.
Voorkeur gaat wel uit naar decline benchen, kan ik men pecs beter mee aanspreken (minder front delts, die zich moeien).

Ja, heb ik al eens geprobeerd, maar toen had ik precies niet zoveel grip op mijn bankje... Misschien wat beter oefenen!

Ik had gelezen dat door decline bp, je borsten er 'lelijk' uitzien. Je onderborst wordt groter dan je bovenborst, het is moeilijk om de verhouding boven/onder goed te trainen. Maar als je juist dat soort borsten wilt, be my guest.

Ik had gelezen dat door decline bp, je borsten er 'lelijk' uitzien. Je onderborst wordt groter dan je bovenborst, het is moeilijk om de verhouding boven/onder goed te trainen. Maar als je juist dat soort borsten wilt, be my guest.

zowieso train je je GEHELE borst met wat voor press dan ook alleen je plaats een LICHTE accentuatie.

Terug
Naar boven