- Waardering
- 20.637
- Lengte
- 1m65
Geen idee. Mensen in mijn omgeving die dat werk doen hoor ik er nooit zo op die manier over. Maar waarom zoeken ze niet een andere baan?Er zijn wat kleine dingen bijgestuurd, maar er is niet veel veranderd. Probleem loopt ook al veel langer dan vorig jaar.
Leg me dan even uit waarom in deze tijden van schaarste verzorgend personeel in verpleeghuizen niet kunnen rondkomen?
Het hoge ziekteverzuim in de zorg komt deels ook omdat mensen zelf eindeloos doorgaan totdat ze helemaal opgebrand zijn. Dat siert ze, het is ontzettend nobel. Maar handig is het niet. Maar zichzelf op #1 zetten is doorgaans niet de aard van menig zorgmedewerker.
Er zijn begint dit jaar verschillende proeven gestart waarbij de werkgever het ziekteverzuim al incalculeerde. Zon 5% extra mensen aangenomen om het ziekteverzuim op te vangen. Resultaat: bezetting van 110%. Betere sfeer, productiever, een drastisch lager ziekteverzuim en veel meer enthousiaste werknemers. En uiteindelijk is enthousiastme één van de sterkste en aanstekelijkste emoties die er is.
Ik ben geen voorstander van een maatschappij waarin je iedereen aan de hand moet nemen. Meer voorstander van mensen de tools geven die ze nodig hebben. Voor zorgmedewerkers is dat vaak een stukje assertiviteit, voor vrouwen an sich vaak een stukje netwerken (als in netwerk voor hun laten werken).