AndroidHealthClinic

Dierlijke vetten en aardappelen goed voor de ectomorf?

imnewhere

Huge Freak
10 jaar lid
10.000 likes
Waardering
10.930
Ik trof gisteren iemand in de sportschool die me eerst complimenteerde met m'n gains (altijd leuk) maar me vervolgens bestookte met allerlei adviezen over voeding en training om nog beter te groeien. Hij raadde aardappelen aan als koolhydratenbron (in plaats van havermout) en zei ook dat ik meer dierlijke vetten moest eten (varkensvlees) i.c.m. koolhydraten omdat, zoals hij het zei, de stoffen dan langer in je bloed blijven hangen. Als je heel clean eet, spoelen de stoffen te snel weer je lichaam uit, waardoor je als ectomorf moeilijker zou aankomen.

Ik weet bijna zeker dat dit 'broscience' is, maar vraag het toch graag hier nog even na.

somatypes bestaan niet

Ik trof gisteren iemand in de sportschool die me eerst complimenteerde met m'n gains (altijd leuk) maar me vervolgens bestookte met allerlei adviezen over voeding en training om nog beter te groeien. Hij raadde aardappelen aan als koolhydratenbron (in plaats van havermout) en zei ook dat ik meer dierlijke vetten moest eten (varkensvlees) i.c.m. koolhydraten omdat, zoals hij het zei, de stoffen dan langer in je bloed blijven hangen. Als je heel clean eet, spoelen de stoffen te snel weer je lichaam uit, waardoor je als ectomorf moeilijker zou aankomen.

Ik weet bijna zeker dat dit 'broscience' is, maar vraag het toch graag hier nog even na.

Het hoeft niet persee broscience te zijn maar helaas het verhaal klopt niet.
De complexe KH bron die je gebruikt voor energie maakt vaak weinig uit dus je kan ook rijst en brood oid nemen.

Ja dat bestaat, maar doet weinig ter zake.
Het type lichaam dat je hebt maakt verder dus niets uit. Alleen training kan een beetje invloed hebben op je lichaamsontwikkeling verder.

Eerst op je eten spugen, zodat het niet meer te clean is.

Kan je wel vertellen dat 200 gram varkensvlees meer kcals bevat dan 200 kcal kip, dus als je de rest van je schema hetzelfde houdt en je zou 'clean' vlees vervangen door 'dirty' vlees (met veel vetten) krijg je automatisch meer kcal binnen -> kom je sneller aan. Dat heeft echter niks te maken met de argumentatie die hij noemt, maar het resultaat is hetzelfde, waardoor een 'bro' dit makkelijk als 'broscience' kan verkondigen ja.

Ik was nog niet wakker, maar nee.

Jawel. Zoals Martin al zegt, bestaan ze wel, alleen hebben ze geen invloed op wat je wel of niet mag eten en ook geen invloed op of je wel of niet snel aankomt.

@ TS, het is dus inderdaad broscience dat je van clean voeding minder snel aankomt, omdat dit zou doorspoelen of zo.
Aan de andere kant, maakt dierlijke vetten en aardappelen ook niet echt uit in je schema, je mag ze best eten.

Terug
Naar boven