Fitness Seller

Doe ik teveel?

  • Topic starter Se84
  • Startdatum
  • Reacties 40
  • Weergaven 2K
  • Volgers 8

Bezoekers in dit topic

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan hè
 
Dat had ik al gelezen, ik vind het alleen makkelijker als ik me foto’s volg wil graag weten welke ik ervan kan verwijderen omdat ze overbodig zijn bv om mijn schema iets kleiner te maken heb namelijk soms het gevoel dat ok te veel train. Bv foto’s maandag foto 5 en 8 verwijderen?
Het gaat om het totaalplaatje. 2 oefeningen schrappen maakt een slecht schema niet ineens een goed schema. M.a.w.: begin gewoon opnieuw met een goed basisschema. Starten met trainen en dan gelijk een shitload aan willekeurige oefeningen 6x p/w is niet verstandig.
 
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan hè

Ok sorry mijn excuus, ik ben een beginner en velen van jullie ervaren, ik zal naar die links kijken en mij daarin verdiepen. Mijn dank
 
Het gaat om het totaalplaatje. 2 oefeningen schrappen maakt een slecht schema niet ineens een goed schema. M.a.w.: begin gewoon opnieuw met een goed basisschema. Starten met trainen en dan gelijk een shitload aan willekeurige oefeningen 6x p/w is niet verstandig.

Ik dacht dat men 2 keer in de week alle spiergroepen moest pakken.
Anders red ik het niet
 
Ik dacht dat men 2 keer in de week alle spiergroepen moest pakken.
Anders red ik het niet
Als je een beginnersschema volgt train je toch 3x p/w al je spiergroepen.
 
Ik dacht dat men 2 keer in de week alle spiergroepen moest pakken.
Anders red ik het niet
2 keer in de week is toch geen 6 keer?

Je fotocollage is echt heel onduidelijk. Je zegt de big 4 oefeningen te doen maar daarna volgen nog plaatjes van allerlei isolatie oefeningen waaronder soms 3-4 verschillende varianten van dezelfde beweging. Doe je dat er allemaal na?

Hoeveel gewicht gebruik je op de big 4 oefeningen en hoe voer je dat dag na dag of week na week op?
 
2 keer in de week is toch geen 6 keer?

Je fotocollage is echt heel onduidelijk. Je zegt de big 4 oefeningen te doen maar daarna volgen nog plaatjes van allerlei isolatie oefeningen waaronder soms 3-4 verschillende varianten van dezelfde beweging. Doe je dat er allemaal na?

Hoeveel gewicht gebruik je op de big 4 oefeningen en hoe voer je dat dag na dag of week na week op?

Met 2x in de week bedoel ik maandag en donderdag borst, schouder en tricep. Dinsdag en vrijdag bicep, onderarmen en rug en woensdag en zaterdag benen en buik dat is 6 keer trainen in 1 week waarbij ik elke week dus 2x dezelfde spier pak.

Ik doe alle foto’s na en dat bij alles 3x8 met zo zwaar dat ik het net aankan.

Bij de big 4 gebruik ik 50 kilo aan de barbell voor deadlift dus 25kg aan beide kanten

Squad doe ik met 15kg aan beide kanten dus 30kg

Bench press doe ik met 25kg aan beide kanten dus 50kg

En military press 15kg aan beide kanten dus totaal 30kg

Ik ga niet van licht naar zwaar maar dit is wat ik meteen na me warming up pak hierna volgen die foto’s.
 
Begin met 5x5 stronglifts

Daar is een app voor met plaatjes hoe je het uit moet voeren ..

Als je de namen van de oefeningen niet weet hoe kom je dan aan die foto’s ..
wees niet eigenwijs en neem het advies van de ervaren mensen ten harte

Dan heb je meer kans op serieuze antwoorden op je vragen ..
 
Begin met 5x5 stronglifts

Daar is een app voor met plaatjes hoe je het uit moet voeren ..

Als je de namen van de oefeningen niet weet hoe kom je dan aan die foto’s ..
wees niet eigenwijs en neem het advies van de ervaren mensen ten harte

Dan heb je meer kans op serieuze antwoorden op je vragen ..


Dat ga ik ook doen. Morgen zal mijn eerste dag zijn met deze nieuwe schema. Dank u en de rest ook!
 
Met 2x in de week bedoel ik maandag en donderdag borst, schouder en tricep. Dinsdag en vrijdag bicep, onderarmen en rug en woensdag en zaterdag benen en buik dat is 6 keer trainen in 1 week waarbij ik elke week dus 2x dezelfde spier pak.

Ik doe alle foto’s na en dat bij alles 3x8 met zo zwaar dat ik het net aankan.

Bij de big 4 gebruik ik 50 kilo aan de barbell voor deadlift dus 25kg aan beide kanten

Squad doe ik met 15kg aan beide kanten dus 30kg

Bench press doe ik met 25kg aan beide kanten dus 50kg

En military press 15kg aan beide kanten dus totaal 30kg

Ik ga niet van licht naar zwaar maar dit is wat ik meteen na me warming up pak hierna volgen die foto’s.
Die verdeling voor alles 2x in de week is een goeie. Ook uit de big 4 per training de oefening kiezen die bij die dag past.

Daarna nog wat isolatie en bij-oefeningen van de foto's is prima maar dan zou ik per training van elke beweging/spiergroep maar 1 oefening variant doen. Dus niet bijvoorbeeld nog meerdere verschillende oefeningen voor triceps of voor zijkant schouders wat ik zie staan.
 
Die verdeling voor alles 2x in de week is een goeie. Ook uit de big 4 per training de oefening kiezen die bij die dag past.

Daarna nog wat isolatie en bij-oefeningen van de foto's is prima maar dan zou ik per training van elke beweging/spiergroep maar 1 oefening variant doen. Dus niet bijvoorbeeld nog meerdere verschillende oefeningen voor triceps of voor zijkant schouders wat ik zie staan.

Het probleem is is dat wij zoveel spieren hebben bv als je de schouder pakt met de ene oefening voor de schouder pak je net niet een andere schouderspier bv laten we de military press nemen met deze oefening train je bv de anterior deltoid wel maar niet de leteral deltiod hiervoor zijn er weer andere schouder oefeningen.

Wat ik probeer te zeggen is dat bv ons schouder uit meerdere spieren bestaat met de ene oefening voor de schouder train je een andere schouder spier niet mee en daarom heb ik zoveel verschillende schouder oefeningen welk ik doe en dit geldt voor alle andere spieren ook dit maakt hem zo moelijk.
 
Het probleem is is dat wij zoveel spieren hebben bv als je de schouder pakt met de ene oefening voor de schouder pak je net niet een andere schouderspier bv laten we de military press nemen met deze oefening train je bv de anterior deltoid wel maar niet de leteral deltiod hiervoor zijn er weer andere schouder oefeningen.

Wat ik probeer te zeggen is dat bv ons schouder uit meerdere spieren bestaat met de ene oefening voor de schouder train je een andere schouder spier niet mee en daarom heb ik zoveel verschillende schouder oefeningen welk ik doe en dit geldt voor alle andere spieren ook dit maakt hem zo moelijk.
Je hoeft je helemaal nog niet druk over dat soort dingen te maken, je schouders groeien als kool op presses en rows als beginner. Lees nou gewoon eens goed wat er in dat topic over beginnersschema's staat, het is allemaal niet zo ingewikkeld als je denkt dat het is.
 
Het probleem is is dat wij zoveel spieren hebben bv als je de schouder pakt met de ene oefening voor de schouder pak je net niet een andere schouderspier bv laten we de military press nemen met deze oefening train je bv de anterior deltoid wel maar niet de leteral deltiod hiervoor zijn er weer andere schouder oefeningen.

Wat ik probeer te zeggen is dat bv ons schouder uit meerdere spieren bestaat met de ene oefening voor de schouder train je een andere schouder spier niet mee en daarom heb ik zoveel verschillende schouder oefeningen welk ik doe en dit geldt voor alle andere spieren ook dit maakt hem zo moelijk.
Laat de deltoid nou net eigenlijk 1 spier zijn. ;)

Ik zeg niet dat je geen verschillende oefeningen per spiergroep moet doen, maar ik zie steeds 3 of 4 varianten van eigenlijk dezelfde beweging achter elkaar. Daar zie ik geen nut in, zonde van de energie en tijd die je dan beter kunt besteden.

Bijvoorbeeld voor de lateral delts; staand, zittend, en liggend. Of 4 verschillende row oefeningen; liggend met dumbbells, liggend met bar, staand, en langs een bankje gebogen.

Ik zou 1 variant per training doen en nog het liefst zelfs gewoon 1 effectieve variant kiezen en daar zo goed mogelijk in worden.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Als jij je afvraagt of je teveel doet, dan is het antwoord gegarandeerd ja. Als je je afvraagt of je te weinig doet, dan is het antwoord meestal: ‘nee, dit is perfect’.

Mensen overdrijven volume zo enorm. Ik zie soms schema’s met ongeveer 40 sets borst in de week. Of 30 sets schouder. Ik doe misschien 9-12 sets borst in de week en ik heb absoluut geen slechte chest. Hetzelfde geldt voor mijn rug, waar ik zo’n 16-18 sets per week voor doe. Het is beter om te knallen op die paar sets, dan extreem veel volume met half werk.
 
Als jij je afvraagt of je teveel doet, dan is het antwoord gegarandeerd ja. Als je je afvraagt of je te weinig doet, dan is het antwoord meestal: ‘nee, dit is perfect’.

Mensen overdrijven volume zo enorm. Ik zie soms schema’s met ongeveer 40 sets borst in de week. Of 30 sets schouder. Ik doe misschien 9-12 sets borst in de week en ik heb absoluut geen slechte chest. Hetzelfde geldt voor mijn rug, waar ik zo’n 16-18 sets per week voor doe. Het is beter om te knallen op die paar sets, dan extreem veel volume met half werk.

Ik doe 4-6 sets voor chest per week en ben toch ook aardig wat gegroeid de laatste tijd :p

Intensiteit over volume.
 
Ik maak er hiervan uit dat je nog in de beginners fase zit? toch? Je moet je focus houden op je "compound- lifts" 3x per/w full-body is voldoende.
Ook je trainings volume beperken tot 10-15 (werk)-sets per week per spiergroep. Je zal dan in de eerste 1a2 jaar lineaire progressie moeten maken..
 
Ik maak er hiervan uit dat je nog in de beginners fase zit? toch? Je moet je focus houden op je "compound- lifts" 3x per/w full-body is voldoende.
Ook je trainings volume beperken tot 10-15 (werk)-sets per week per spiergroep. Je zal dan in de eerste 1a2 jaar lineaire progressie moeten maken..
1 a 2 jaar? Een schema als dat is bedoeld om een paar maanden te doen als je het goed doet, daarna zijn de beginnersgains wel voorbij. :p

Verder wel met je eens hoor.
 
1 a 2 jaar? Een schema als dat is bedoeld om een paar maanden te doen als je het goed doet, daarna zijn de beginnersgains wel voorbij. :p

Verder wel met je eens hoor.
Mee eens vwb "beginnersgains" Maar je kan wel nog evengoed in 1e & 2e j progressie maken voordat je eerste "echte" plateau's bereikt. En natuurlijk zul je tzt je schema moeten wijzigen. Verder zijn er ook andere factoren die een rol spelen zoals "leeftijd-geslacht-trainings frequentie- blessuregevoeligheid -enhanced/non-enhanced etc..
 
Back
Naar boven