AndroidHealthClinic

Doel van koolhydraten?

Melonz

Ripped Bodybuilder
Waardering
312
Lengte
1m80
Massa
98kg
Vetpercentage
12%
Nu heb ik netjes zoals het me werd aangeleerd bij elke maaltijd een goede portie koolhydraten(niet overdreven natuurlijk) gegeten. Maar nu hoor ik telkens meer en meer over ketodieeten? Voor zover ik begrijp zijn dit dieeten waarbij men zo weinig mogelijk koolhydraten eet. Maar zou dit geen negatief effect hebben op je krachttraining? :/ Koolhydraten zijn nodig om een goede energie te hebben voor de krachttrainen maar ze maken je ook dik? Lijkt me allemaal nogal tegendraads en ben in de war. :(

ketogeen is alleen goed voor cutten.
je lichaam gaat over naar vet verbranding, ipv carbs.
dat is alles ;)

kh is nodig voor insuline
insuline = anabool hormoon.

En koolhydraten zijn de belangrijkste leveranciers van energie. En niet alleen voor je spieren, ook je hersennen functioneren op glucose.

Verder kun je koolhydraten ook zien als transporteurs van eiwitten. Kortom, koolhydraten zijn ontzettend belangrijk als je spiermassa aan wil zetten.

De afwezigheid van insuline door weinig koolhydraten te eten zorgt er voor dat vetten niet meer in je lichaam worden opgeslagen, vandaar dat zo'n ketodieet wel goed werkt om af te vallen.

Het is niet zo dat koolhydraten per se nodig zijn om te trainen. Je lichaam kan ook eiwitten, maar vooral vetten gebruiken om glycogeenvoorraden bij te vullen. Dus tenzij je meteen nadat je wakker wordt gaat trainen zullen je glycogeenvoorraden niet leeg zijn.

Laatst bewerkt:
De afwezigheid van insuline door weinig koolhydraten te eten zorgt er voor dat vetten niet meer in je lichaam worden opgeslagen, vandaar dat zo'n ketodieet wel goed werkt om af te vallen.

Het is niet zo dat koolhydraten per se nodig zijn om te trainen. Je lichaam kan ook eiwitten, maar vooral vetten gebruiken om glycogeenvoorraden bij te vullen. Dus tenzij je meteen nadat je wakker wordt gaat trainen zullen je glycogeenvoorraden niet leeg zijn.

vetten gebruiken om glycogeen aan te vullen .. whoa... explain please.

Inderdaad. Welke school heb jij gezeten ? Vetten als energiebron oké, maar om glycogeenvoorraden aan te vullen ? Geen onzin verkondigen s.v.p/.

Laatst bewerkt:
maar vooral vetten gebruiken om glycogeenvoorraden bij te vullen.

Haha, biologie veel skipt vroeger zie ik al :D

Vetten en eiwitten kunnen inderdaad als energie gebruikt worden, maar ze zullen nooit zoveel energie leveren als koolhydraten.

ik snap 1 ding niet zo goed m.b.t. koolhydraten.....wat ik gelezen heb is dat je tijdens een cut fase waarin je dus vet wilt verliezen je aandacht iets meer op eiwitten moet richten dan op koolhydraten....maar waarom eten marathonlopers en hardlopers (niet bepaald de meest gespierde sportlui) dan altijd massa's pasta's, banaan etc???? daar zit toch een tegenstelling in?!

ik snap 1 ding niet zo goed m.b.t. koolhydraten.....wat ik gelezen heb is dat je tijdens een cut fase waarin je dus vet wilt verliezen je aandacht iets meer op eiwitten moet richten dan op koolhydraten....maar waarom eten marathonlopers en hardlopers (niet bepaald de meest gespierde sportlui) dan altijd massa's pasta's, banaan etc???? daar zit toch een tegenstelling in?!

Omdat die niet in een cut fase zijn, maar wel gigantisch veel energie verbruiken met duurtraining.

KH kunnen zonder omweg je glycogeenvoorraden aanvullen. Het zorgt voor een stijging van het bloedsuiker. Je insulinegevoeligheid bepaald hoeveel glycogeen (kh) er opgenomen wordt door je spieren.
Op sommige tijden ben je meer gevoelig voor kh, bijv. na de training of als je net opstaat. Door je kh tactisch in te plannen kan je droger blijven, terwijl je glycogeenvoorraden wel aangevuld worden door de hogere gevoeligheid.
Voeding met zeer weinig kh zorgt ervoor dat je slapper bent tijdens het trainen en je lichaam is in een katabolere omgeving.

Omdat 9/10 mensen nog steeds denken dat vet slecht is? Er zijn genoeg onderzoeken die het nut van vetrijke aantonen voor duursporters.

Nee zij eten genoeg om hun trainingen te kunnen doorstaan. En dat is nog steeds massa's kh's. Zij trainen voor performance, dat is wat anders dan de meesten hier op het forum doen.

Side note.

Ik heb nog nooit keto gedaan voor gewoon cutten. Wel in de laatste week van een wedstrijdvoorbereiding maar voor gewoon regular cutten is het imo niet nodig.

Edit:
a1s is me alweer voor:D

Nee zij eten genoeg om hun trainingen te kunnen doorstaan. En dat is nog steeds massa's kh's. Zij trainen voor performance, dat is wat anders dan de meesten hier op het forum doen.

Side note.

Ik heb nog nooit keto gedaan voor gewoon cutten. Wel in de laatste week van een wedstrijdvoorbereiding maar voor gewoon regular cutten is het imo niet nodig.

Edit:
a1s is me alweer voor:D

ok, dus zij eten waarschijnlijk zoveel omdat ze ook mega veel verbruiken tijdens/na trainingen? waardoor ze alsnog weinig massa kweken...omschrijf ik het zo goed?

hoe kom je erbij dat marathonlopers massa zouden kweken?

Heb ergens gelezen dat zij voor een wedstrijd ook low carb trainen (lange afstand lopers), low carb voor hen zal waarschijnlijk nog wel hoog voor ons zijn. Anyway net voor de wedstrijd gaan ze dan high carb en daardoor kunnen ze meer spierglycogeen opslagen dan normaal.

Nou eiwit ... een klein beetje

(neoglucogenese ?)

Neoglucogenese ja. Maar dit proces zal alleen opgang komen in geval ''nood'' dus enkel bij een groot tekort aan primaire energie bronnen (koolhydraten & vet). Het gebeurd niet snel, maar het is wel mogelijk :)

Neoglucogenese ja. Maar dit proces zal alleen opgang komen in geval ''nood'' dus enkel bij een groot tekort aan primaire energie bronnen (koolhydraten & vet). Het gebeurd niet snel, maar het is wel mogelijk :)

geldt keto als een nood-situatie ?

Terug
Naar boven